متخصص لثه در رشت

آیا جرم گیری دندان را خراب میکند

جدول محتوا

 

 

آیا جرم گیری دندان را خراب میکند؟

یکی از حرف های کلیشه ای که بین افراد رایج شده است این است که اگر شما بهترین بهداشت دهان و دندان را داشته باشید باکتری های دهان شما به حدی کم میشنو که نیاز به جرم گیری ندارید اما باز هم همان باکتری های کم در دهان همراه با پروتیین ها لایه نازکی به عنوان پلاک دندانی را بر روی دندان ها تشکیل میدهند و باعث زردی و لک شدن دندان میشوند حالا جرم گیری بستگی به میزان حساسیت شما به رنگ دندان ها دارد اما سوال اصلی این است آیا جرم گیری دندان را خراب میکند؟

ما در این مقاله انواع لکه های دندانی را بررسی میکنیم سپس می‌گوییم که آیا جرم گیری دندان را خراب می کند یا خیر، پس برای پاسخ به این سوال مهم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

انواع لکه‌ها بر روی دندان

به طور کلی ممکن است 3 نوع لکه روی دندان ظاهر شود که همه آنها را نمی توان با جرم گیری از بین برد:

  1. برخی از تغییر رنگ‌ها و لکه ها بر روی دندان پوسیدگی هایی هستند که معمولاً به صورت سیاه رنگ مشاهده می شود و در شرایط خرابی بیشتر به صورت حفره در می آیند و در نهایت به پوسیدگی دندان تبدیل میشوند و با درد همراه می شود.
  2. برخی از تغییر رنگ ها درون خود دندان وجود دارند و معمولاً این تغییر رنگها دائمی هستند و با جرم گیری از بین نمی رود در ضمن با تراش آن در لایه های زیر نیز این لکه ها وجو دارند و دلایل متعددی برای این شرایط وجود دارند، مثل تغییر رنگ ناشی از مصرف دارو در زمان رشد دندان، قطره آهن یا ناشی از به وجو آمدن نقص در دوره تکمیل دندان ها یا کمبود املاح مختلف در زمان رشد دندان و یا مصرف بیش از حد از فلوراید در خمیر دندان یا افزایش فلوراید آب خوراکی می باشد.
  3. نوع سوم تغییر رنگ ها ناشی از مواد غذایی است که به طور روزانه مصرف می کنیم و رسوباتی که بر روی دندان ها باقی میگذارند این رسوبات به صورت رنگدانه هستند که باعث تشکیل جرم روی دندان میشوند.

لازم است بدانید این جرم ها به خوبی با جرم گیری از بین می روند و همین جرم ها هستند که باعث ساییده شدن و عفونت لثه میشوند حتی ممکن است در نهایت باعث لق شدن دندان ها شوند بدون اینکه خرابی از ریشه دندان یا درون دندان باشد.

آیا جرم گیری باعث خراب شدن دندان می شود؟

جرم های دندان به مرور باعث تحلیل و عقب رفتن لثه میشوند و جای لثه هایی که تحلیل رفته اند و سابیده شده اند را جرم میگیرد. دندان ها هم به همین صورت با نداشتن بهداشت دهان و دندان کامل و رسوب گذاری باکتری ها و مواد غذایی به صورت جرم روی دندان بوجود می آیند، دندان ها را میساید و به جای آن جرم باقی میماند.

افراد بعد از مدت طولانی که جرم دندان هایشان بسیار شد به دندان پزشکی مراجعه می کنند و فرایند جرم گیری را انجام می دهند و از بین رفتن جرم ها را به راحتی می توان در دندان های خود مشاهده کرد. جرم ها بین دندان ها را پر کرده بود و حالا که از بین رفته اند باعث ایجاد فاصله بین دندان ها میشوند و بیمار تصور میکند که در جرم گیری دندان را میساید و باعث از بین رفتن میشود.

برای جرمگیری دندان در رشت می توانید از طریق شماره ها و آدرس زیر اقدام کنید تا توسط خانم دکتر یاسمن صادقی و یا جناب دکتر مرتضی شمس جرمگیری دندان خود را در یکی از دو مطب در شهر رشت انجام دهید.

آدرس مطب دکتر مرتضی شمس و خانم دکتر یاسمن صادقی

شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

اتفاق دیگری که باعث افزایش این فکر اشتباه شده است(آیا جرم گیری باعث خرابی دندان می شود) این است که اگر در هنگام جرم گیری خونریزی خفیفی اتفاق بی افتد که به علت کنده شدن جرم از لثه ها است این جرم ها خیلی محکم اطراف دندان و به لثه چسبیده بوده اند و حالا با کنده شدنشان باعث خونریزی شده اند، بنابراین خونریزی هیچ اثر بدی برای دندان ندارد.

بعد از جرم گیری ممکن است لثه ها التهاب داشته باشند این مورد هم امری طبیعی است که به خراب شدن دندان ربطی ندارد.

پس از جرم گیری به مدت 2 تا 3 هفته هنگام نوشیدن آب سرد یا آب داغ، مسواک زدن حتی خوردن غذاهای سفت احساس درد کنید این موضوع را حساسیت می گویند، دندان و لثه شما جرم هایش از بین رفته است و باعث حساسیت میشود که بعد از گذشت 2 الی 3 هفته این حساسیت از بین میرود.

اگر درد شدیدی را احساس میکنید این موضوع را با دندان پزشک خود در میان بگذارید و اگر نیاز بود برای شما قرص های مسکن یا خمیر دندان زد حساسیت تجویز میکند.

بعد از جرم گیری چه کار کنیم که احساس درد کمتری کنیم؟

در ادامه 5 نکته را بیان میکنیم که بعد از جرم گیری احساس درد در دندان های خود نداشته باشید و تا حد زیادی حساسیت ها کاهش یابد:

5 نکته کاربردی پس از جرمگیری دندان

  1. جرم گیری را امری درمانی بدانید نه زیبایی و سالی یکبار جرم گیری را انجام دهید. اگر بعد از گذشت چند سال جرم گیری کنید احساس درد زیادی می‌کنید.هرچقدر جرم بیشتری روی دندانتان باشد بعد از جرم گیری حساسیت و درد بیشتری را احساس می‌کنید.
  2. قبل و بعد از جرم گیری از آنتی بیوتیک ها مصرف نکنید، در صورت نیاز پزشک تجویز میکند.
  3. بعد از جرم گیری حتماً از دهانشویه استفاده کنید تا در بهبود زخم های به جا مانده از جرم کمک کند، لازم به ذکر است بدانید استفاده مداوم از دهانشویه ها توصیه نمی شود و بعد از گذشت یک هفته از جرم گیری می توانید استفاده از دهانشویه را کمتر کنید.
  4. اگر بعد از مسواک زدن از لثه هایتان خون آمد نگران نباشید این موضوع پس از جرمگیری دندان طبیعی است.
  5. همواره بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید، تا مراحل جرمگیری شما ساده شود و میزان جرمگیری را به حداقل برسانید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا به سوال آیا جرم گیری دندان را خراب میکند جواب دهیم؛ جرم گیری نه تنها باعث خرابی دندان نمیشود بلکه همان طور که از اسمش معلوم است باعث از بین رفتن جرم دندان ها میشود که می تواند دندان های شما را از مقدار زیادی جرم نجات دهد. اگر دندان هایی دارید که به سرعت جرم میگیرند یا رنگ غذا را به خود جذب می کنند و به بهداشت دهان و دندان توجه کافی ندارید سالی یک بار برای جرم گیری به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

ث قرار م

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است