بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم

جدول محتوا

 

 

 

بعد از عصب کشی دندان چی بخوریم؟

اغلب بیماران در دوره درمان یا پس از دوره درمان از دندانپزشک خود حتما این سوال را می پرسند که بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم؟

دقت کنید که بهبود پیدا کردن ریشه پس از عمل عصب‌کشی به راحتی اتفاق نخواهد افتاد پس لازم است به دستورالعمل های دندانپزشک متخصص خود حتما عمل کنید. اگر می خواهید از برنامه غذایی و باید و نبایدها در دوران پس از درمان اطلاع پیدا کنید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

بعد از عصب کشی درد دندان تا چه زمانی طبیعی است؟

درد یا ورم و یا حتی خونریزی ممکن است در موضع عصب کشی شده ایجاد شود که موارد طبیعی است و به آسانی برطرف می شود. پس از درمان پزشک متخصص به حتم آنتی بیوتیک هایی را تجویز می کند که مصرف آن ها برای برطرف شدن عفونت دندان کارساز است. درد در روزهای اول یک مورد طبیعی است که با توجه به نکات پزشک معالج به مرور زمان حل خواهد شد.

برای درد بعد از عصب کشی چی بخوریم؟!

همانطور که اشاره شد درد بعد از عصب کشی دندان ها طبیعی است که می توانید از دمنوش های آرامبخش استفاده کنید و اگر درد در ناحیه دندان های شما شدید باشد بهتر است از آنتی بیوتیک های ترکیبی با تجویز پزشک خود استفاده کنید، پیشنهاد می شود تا یک روز مسکن ها را هر 8 ساعت استفاده کنید تا درد کاملا از دندان های شما دور شود.

 

برای درد بعد از عصب کشی چی بخوریم

بایدها و نبایدهای غذایی در طول مراحل عصب کشی دندان

به طور معمول عصب کشی دندان در طی دو یا سه مرحله انجام می شود، در هر مرحله لازم است به نکات غذایی آن دقت کرد.

  • دو تا سه ساعت پس از عصب‌کشی: تا زمانی که اثر موضعی بی حسی از بین نرفته از مصرف غذا و مواد خوراکی اجتناب کنید.
  •  دو تا سه روزاول پس از عصب کشی: تا دو روز اول با سمت دیگر دهان خود مواد غذایی را بخورید آنتی بیوتیک های تجویز شده را به موقع بخورید و سعی کنید بیشتر از غذاهای آبکی استفاده کنید.
  • پس از اتمام مراحل عصب‌کشی: می توانید به راحتی هرغذایی را خواستید میل کنید ولی توجه داشته باشید که دندان درمان شده حساس تر و شکننده تر شده است و لازم است برای ماندگاری طولانی آن نیاز به مراقبت دارد.

بعد عصب کشی چی بخوریم؟

به صورت کلی غذاهایی که بیمار می خورد باید طوری باشد که به دندان عصب‌کشی شده فشار نیاورد و حتما تا یک شبانه‌روز از خوردن غذاهای سفتی که به دندان فشار می آورد اجتناب کند‌. با اینکه بیماران باید مصرف مایعات داشته باشند اما تا یک شبانه روز باید از مصرف کردن نوشیدنی های خیلی داغ جلوگیری کنند. پس اگر سوال شما این است که بعد از عصب کشی چی بخوریم بهتر است بگوییم از هرگونه مواد غذایی تحریک کننده دوری کنید و سعی کنید تا این یک روز به دندان های درمان شده شما آسیبی وارد نشود.

بعد عصب کشی چی بخوریم

برای التهاب و درد دندان بعد از عصب کشی چه کنیم؟

دندانی که عصب‌کشی شده باشد در روزهای اول پس از درمان دچار التهاب است و درد هم دارد. به منظور کم کردن اینها می توانیم از موارد زیر کمک بگیریم

. روغن درخت چای

. گل میخک

. آب نمک

. مصرف سیر

. زنجبیل

. پیاز

۱۳ نوع خوراکی که میتوان بعد از عصب‌کشی خورد

  1. میوه ها مانند موز انبه گلابی هلو
  2. غلات نرم
  3. ماست و شیک و بستنی های بدون مغز
  4. پودینگ
  5. تخم‌مرغ
  6. سوپ
  7. سالاد تن ماهی
  8. هوموس
  9. پوره سبزیجات
  10. پنکیک
  11. سوشی
  12. بلغور جو دوسر و کرم گندم
  13. پاستا و نودل

چه غذا ها و نوشیدنی هایی را بعد از عصب کشی نخوریم؟

همانطور که لازم است بعضی از انواع غذا ها را مصرف کنیم باید از استفاد برخی از آن ها نیز دوری کنیم.

. غذاهای تردی مثل هویج، سیب و ذرت را استفاده نکنید چرا که باعث آسیب و دردمضاعف دندان می شود.

. غذاهایی که به جویدن زیادی احتیاج ندارند مانند آدامس و بیشتر نان ها را استفاده نکنید استفاده از آن ها پرشدگی دندان را خراب می کند.

. غذاهای سفتی چون یخ و مغزها درد ایجاد می کنند و احتمال آسیب به محل جراحی شده را بالا می برد.

. از مصرف الکل در نوشیدنی ها جدا خودداری کنید‌ چرا که امکان دارد باعث خونریزی شود.

. از مصرف غذاهای خیلی داغ و تند هم اجتناب کنید که درهردو مورد امکان افزایش حساسیت های شما وجود دارد.

 

روش درمانی عصب‌کشی دندان

قبل از آن که وارد برنامه غذایی شویم لازم است درمورد این روش درمانی بدانیم. عمل عصب‌کشی دندان را درمان ریشه دندان نیز می گویند. دندانپزشکان و متخصصان این رشته درزمانی که پالپ دندان عفونت کرده باشند این روش درمانی را پیشنهاد می دهند. برای زیاد نشدن عفونت متخصص باکتری ها را از پالپ جدا می کند و قسمت های سالم دندان را پر می کند در آخر با یک روکش درمان را به پایان می رساند.

آقای دکتر مرتضی شمس از دندانپزشکان متخصصی هستند که در زمینه عصب کشی دندان در رشت فعالیت دارند، شما می توانید برای عصب کشی دندان خود به کلینیک دکتر شمس مراجعه کنید.

آدرس مطب:

  • شعبه1: استان گیلان، رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9 
  • شعبه2: استان گیلان، رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 | 01333240438

بعد عصب کشی چی بخوریم

کلام آخر

بعد از عصب کشی دندان دندان چه بخوریم؟ برای درد بعد از عصب کشی چه بخوریم؟ در این مقاله سعی شد به این سوالات به صورت کامل پاسخ داده شود تا کمترین درد را بعد از عصب کشی تحمل کتید، در صورت هرگونه سوال می توانید از قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

6 دیدگاه

    • سلام و درود، با توجه به وجود پانسمان بر بروی دندان و حساس بودن دندان ها بعد از عصب کشی بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که برای دندان شما حساسیت ایجاد نکند، مانند سوپ های ساده، آب میوه، غذای نرم و…

  1. سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر و خانم دکتر، من دیروز دندونم رو عصب کشی کردم بعد از عصب کشی چی بخوریم بهتره؟ سوپ بخورپ یا غذای عادی؟

    • سلام و درود خدمت شما، ترجیحا در روزهای اول بعد از عصب کشی دندان بهتره از غذاهای نرم و ساده مثل سوپ استفاده کنید.

    • سلام و درود برای درد بعد از عصب کشی دندان مسکن های ترکیبی بهترین گزینه است، اما در هر صورت بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است