دندانپزشک فوق تخصص رشت

ترمیم دندان چیست

جدول محتوا

 

 

ترمیم دندان چیست

ترمیم دندان یکی از روش های درمانی برای دندان های آسیب دیده مثل دندان های شکسته است. در مواقعی که دندانتان آسیب ببیند به طوری که آسیب آن جبران ناپذیر باشد باید آن را ترمیم کنید. برای ترمیم کردن دندان به مواد مخصوص دندان پزشکی نیاز است تا سوراخ ها، ترک ها و حفره های دندان پر شود.

شما در این مقاله میخوانید که ترمیم دندان چیست و با انواع آن آشنا میشوید.

متخصص لثه در رشت

در چه مواقعی دندان به ترمیم نیاز دارد

ترمیم دندان یا به نوعی جبران خرابی و از بین بردن فضای خالی دندان در 5 صورت باید انجام شود.

  1. هنگامی که دندانتان پوسیدگی یا کرم خوردگی داشته باشد به این معنی است که بخش هایی از آن تخریب شده و از بین رفته است. برای این که دوباره دندان به شکل و مقاومت و توانایی های اولیه خود برگردد باید بخشهای تخریب شده و پوسیده آن برداشته شده و عفونتش از بین برود تا بتوان با مواد مخصوص آن را ترمیم کرد.

  2. در برخی موارد دندان آسیب میبیند و شکسته میشود در این صورت هم باید دندان ترمیم شود تا به ظاهر اولیه خود بازگردد.

  3. برخی افراد به ندرت دندانشان را جرم گیری میکنند و بعد از جرم گیری متوجه میشوند فضای خالی بسیاری با جرم پر شده است و دندان از بین رفته است در این صورت بعد از جرم گیری دندان ها یا به ارتودنسی و یا به ترمیم نیاز ددارند.

  4. از بین رفتن دندان به علت دندان قروچه

  5. استفاده از دندان برای شکسته هسته ها یا مغز ها

انواع ترمیم دندان

ترمیم دندان انواع مختلفی دارد و نسبت به دندان شما نوع ترمیم دندانتان مشخص میشود.

ترمیم دندان 5 نوع زیر را  دارد.

1.      آمالگام

یکی از روش ها و مواد های قدیمی برای ترمیم دندان است که از فلز هایی چون نقره، جیوه و قلع ساخته شده است و به علت سمی بودن آن برای بدن کم کم در حال فراموش شدن است.

ترمیم آمالگام به علت 2 ویژگی بارزش چون ارزان بودن و مقاوم بودن طرفداران خود را دارد اما باید بدانید که همراه خود حساسیت هایی به گرما، سرما و ضعف الکتریکی هنگام برخورد با آلومینیوم را دارد.

برای استفاده از آمالگام در رحله اول دندان پزشک قسمت پوسیده و خراب دندان را تراش میدهد و آمالگام را بر روی سطح تراش خورده میگذارد و شکل میدهد. آمالگام به سرعت خشک و محکم میشود.

2.      کامپوزیت

ترمیم کامپوزیتی در اکثر مواقع برای دندان های جلو استفاده میشود و چون سفید و روشن است علاوه بر جنبه درمانی جنبه زیبایی هم به دنبال دارد.

مواد ترمیم کامپوزیت از رزین های مختلفی تشکیل شده است و میتواند رنگ دندان های شما را داشته باشد. لازم است بدانید در مقایسه با مواد آمالگام گران تر بوده و از مقاومت کمتری برخوردار است.

از آمالگام بهتر است برای دندان های بزرگ استفاده نشود زیرا هم هزینه بالاتری به همراه دارد و هم اینکه به علت ظریف بودنش برای دندان های بزرگ که فشار بیشتری را باید تحمل کنند مناسب نیست اما برای دندان های جلو توصیه میشود.

برای استفاده از مواد کامپوزیت دندان پزشک ابتدا دندان ها را کاملا خشک میکند سپس قسمت های پوسیده و عفونت را از بین میبرد حالا مواد کاپوزیت را د رقسمت های خالی قرار میدهد. مواد کامپوزیت مثل آمالگام به سرعت خشک و محکم نمیشوند و برای خشک کردن آن نور آبی رنگی به آن تابانده میشود تا کل مواد خشک شود.

انجام ترمیم با مواد کامپوزیت از آمالگام زمان بیشتری میخواهد.

3.      اینله اونله

اینله اونله درمانی ببین ترمیم و روکش کردن است. زمانی استفاده از اینله اونله توصیه میشود که پر کردن برای دندان کافی نباشد و برای قرار دادن روکش شدن یک یا چند دندان سالم ضروری است. اینله اونله دوام و معمولاً ماندگاری بیشتری از پرکردن دارد. اینله اونله از طلا یا سرامیک ساخته می‌شود نوع سرامیکی به دلیل همرنگ بودن با دندان برای ترمیم دندان‌های جلویی کاربرد و زیبایی بیشتری دارد.

برای انجام ترمیم با اینله اونله باید 2 بار به مطب دندان پزشک مراجعه کنید و زمان بیشتری بگذارید.

4.      سرامیک

سرامیک یکی دیگر از روش ها و مواد ها برای پر کردن دندان های آسیب دیده و ترمیمشان است. سرامیک بر خلاف آمالگام و کامپوزیت به دندان چسبیده نمیشود و از همه موارد طبیعی تر است.

ترمیم با مواد سرامیک توصیه نمیشود زیرا به علت حجیم بودن آن باید حجم بیشتری از دندان حتی اگر سالم باشد را تراشید.

5.      طلا

طلا گران‌ترین ماده برای پر کردن دندان است و تنها زمانی استفاده می‌شود که استحکام بسیار بالایی را بخواهید. ترمیم طلایی مثل ترمیم سرامیکی در لابراتوار پزشکی آماده می‌شود و به افرادی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند پرکردگی مقاوم داشته باشند.

لازم است بدانید طلا اجازه نمی‌دهد آب دهان، باکتری و ذرات غذا در سوراخ ناشی از پوسیدگی به دندان نفوذ کنند. همان طور که مشخص است پر کردن و ترمیم دندان با طلا در مقایسه با دیگر موارد گران تر است و رنگ آن کاملا مشخص و واضح است.

استفاده از طلا برای ترمیم دندان روشی قدیمی است که دیگر به ندرت از آن استفاده میشود.

5 نکته اساس در رابطه با ترمیم کردن دندان

  1. اگر میخواهید دندان جلو را ترمیم کنید حتما از مواد کامپوزیت استفاده کنید.

  2. برای دندان های عقب به علت فشار زیاد حتما از مواد آمالگام استفاده کنید.

  3. اگر به فلز حساسیت دارید اصلا از آمالگام استفاده نکنید.

  4. برای زیبایی و یا در معرض دید بودن دندان هنگام لبخند زدن و یا قهقهه زدن از سرامیک و کامپوزیت استفاده کنید تا ظاهر بهتری داشته باشید.

  5. برای جلوگیری از پوسیدگی مجدد دندان تنها باید از آمالگام استفاده کنید.

سخن پایانی

شما در این مقاله متوجه شدید که ترمیم دندان چیست و با تمامی روش ها و مواد های ترمیم دندان آشنا شدید. بهتر است به نکاتی که باین کردیم توجه کنید تا بتوانید ترمیم دندان خوبی را پشت سر بگذارید.فوق تخصص لثه در رشت

شما میتوانید از طریق راه های ارتباطی زیر وقت ویزیت رایگان خود را دریافت نمایید.

آدرس مطب:

استان گیلان، رشت،بلوار سمیه، خیابان 142-ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

استان گیلان،رشت،سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

013-32123896 | 013-33240438

 

ثبت قرار ملاق

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است