سن مناسب ارتودنسی

جدول محتوا

 

 

سن مناسب ارتودنسی

انجام هر کاری در طول زندگی سن مناسب خود را دارد ارتودنسی هم سن مناسب خود را دارد و اگر سن مناسب ارتودنسی را بشناسیم و در وقت مناسب خود انجام دهیم تاثیر بهتر و بیشتری میبینیم.

در این مقاله بهترین سن برای ارتودنسی، سن مناسب برای ارتودنسی بزرگسالان و سن مناسب ارتودنسی کودکان را بررسی میکنیم.

متخصص لثه در رشت

بهترین سن برای ارتودنسی

در دوران بلوغ حرکت دادن استخوان ها با دستگاه های ارتودنسی بسیار راحت تر از دیگر دوران رشد انجام می شود. در هنگام رشد استخوان های صورت می توان با دستگاه ارتودنسی این رشد را جهت داد و رشد استخوان ها را در مسیر دلخواه قرار داد. به همین دلیل رفع اختلالات و ناهنجاری های فکی با ارتودنسی در سنین بلوغ انجام می شود.

 در سنین بالاتر می توان از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها سود برد.  بنابراین تا زمانی که دندان در دهان دارید می توانید از درمان ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها استفاده کنید.

اگر در اولین معاینه مشخص شود که بیمار مشکلات فکی ندارد و فقط دندان های نامنظم دارد برای مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی می تواند در محدوده سنی 10 تا 12 سال مراجعه کند. به طور کل بیماری که مشکل فکی ندارد و فقط نیاز به حرکت دادن دندان ها دارد در هر محدوده سنی می تواند به ارتودنتیست مراجعه کند. البته به شرطی که لثه ها و استخوان فکین سالم باشند.

سن مناسب برای ارتودنسی بزرگسالان

بزرگسالان در هر سنی می توانند برای اصلاح نامرتبی و ناهماهنگی دندان های خود به متخصص ارتودنسی خوب مراجعه داشته باشند. حتی اگر مشکلات فکی خود را در کودکی درمان نکرده باشند تا زمانی که دارای لثه های سالم و استخوان های سلامتی هستند، می توانند از مزایای ارتودنسی در کنار جراحی فک بهره مند گردند.

شما حتی در بزرگسالی هم میتوانید ارتودنسی را انجام دهید. اگر در سنین پایین تر ارتودنسی را انجام داده باشید خیلی بهتر جواب میگیرید اما نگران نباشید در بزرگسالی هم میتوان ارتودنسی را انجام داد ولی احتمال نیاز به عمل های جراحی بیشتر میشود.

نمی توان حداکثر سن برای ارتودنسی را تعیین نمود. اما باید گفت تا زمانی که فرد لثه های سالمی دارد و استخوان های فک او ساییده و فرسوده نشده اند و همچنان مقاوم هستند، فرد می تواند برای اصلاح ناهنجاری های خفیف و مرتب کردن دندان ها از این روش درمانی استفاده کند. اما در صورت تحلیل رفتگی فک و لثه و همچنین وجود ناهنجاری های شدید مانند مشکلات فکی، ارتودنسی به تنهایی درمان موثری نبوده و باید روش های دیگری از جمله جراحی فک و پیوند استخوان فک نیز صورت بگیرد.

سن مناسب برای ارتودنسی کودکان

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان توسط پزشک متخصص ارتودنسی مشخص میشود. اگر فرد دچار مشکلات فکی باشد، باید قبل از سن بلوغ خود، تحت درمان قرار بگیرد، زیرا در این زمان استخوان های فک قابلیت جا به جایی به کمک دستگاه های ارتودنسی را دارند. معمولا این سن برای دختران، 8 سالگی و برای پسر ها، 9 سالگی در نظر گرفته می شود. در صورتی که در زمان مناسب برای ارتودنسی اقدامی صورت نگیرد، استخوان های فک سخت شده و تنها به کمک جراحی فک می توانند حرکت کنند.

اگر انجام ارتودنسی در سنین کودکی انجام شود شامل مزایایی هم هست. مزایایی مثل:

1-     درمانی راحت تر

در صورتی که کودکی دارای ناهنجاری های فکی باشد، اگر درمان را در همان زمان آغاز نماید، رشد فک ها به خوبی قابل کنترل خواهند بود. اما اگر این درمان به سنین بزرگسالی موکول شود، جز جراحی راهی وجود نخواهد داشت. عمل جراحی فک نیز ساده نخواهد بود و دوره نقاهت آن حدود 2 ماه زمان می برد.

2-     درمانی سریع تر

در سنین کودکی استخوان های فک با دستگاه های ارتودنسی به خوبی قابلیت جا به جایی دارند و به دلیل راحت تر حرکت کردن دندان ها، روند درمانی سریع تر سپری خواهد شد.

3-     هزینه کمتر

در زمان کودکی علاوه بر اینکه طول درمان کوتاه تر خواهد بود، روند درمانی نیز راحت تر سپری می شود. به همین دلیل هزینه نهایی ارتودنسی نسبت به انجام این درمان در سنین بزرگسالی کاهش پیدا می کند.

4-     بیشتر شدن اعتماد به نفس کودک

اگر دندان ها نامرتب باشند، اعتماد به نفس را در زمان صحبت کردن از بین می برند و به مرور زمان سبب گوشه گیر شدن کودک می شوند. پس انجام ارتودنسی دندان در زمان کودکی با بهبود سلامت و همچنین زیبایی دهان و دندان،‌ سبب افزایش اعتماد به نفس او خواهد شد.

سخن پایانی

شما در این مقاله بهترین سن برای ارتودنسی و مزایای ارتودنسی کودکان را خواندید. فهمیدیم برای کودکان دختر 8 ، پسر 9 سالگی بهترین سن برای ارتودنسی کودکان است و بهترین سن برای بزرگسالان زمانی است که استخوان های فک و دندان سالمی داشته باشند. امیدواریم این مقاله مفید بوده باشد.

شما میتوانید از طریق راه های ارتباطی زیر از مشاوره رایگان بهره مند شوید

آدرس مطب:

  • استان گیلان، رشت،بلوار سمیه، خیابان 142-ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

  • استان گیلان،رشت،سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

013-32123896 | 013-33240438

 

ثبت قرار ملاقات

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”2_5″ layout=”2_5″ last=”yes” spacing=”yes” center_content=”yes” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=”” min_height=””][fusion_button link=”https://drshamsdentist.com/make-appointment/” title=”” target=”_self” alignment=”center” modal=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” color=”default” button_gradient_top_color=”” button_gradient_bottom_color=”” button_gradient_top_color_hover=”” button_gradient_bottom_color_hover=”” accent_color=”” accent_hover_color=”” type=”” bevel_color=”” border_width=”” size=”xlarge” stretch=”default” icon=”” icon_position=”left” icon_divider=”no” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”1.0″ animation_offset=”” border_radius=””]ایجاد قرار ملاقات[/fusion_button][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است