علت جرم دندان

جدول محتوا

 

 

علت جرم دندان

فوق تخصص لثه در رشت

جرم دندان یا همان پلاک دندانی که میکروبی است را جرم دندان میگویند و لایه اضافی روی دندان است که رنگ زرد یا کرم رنگ دارد. جرم دندان به علت رنگ بد و خوشایند افراد نیست و از زیبایی افراد میکاهد.

پلاک دندان باعث پوسیدگی دندان و عفوت لثه ها میشود. برخی جرم گیری دندان را یک درمان زیبایی میدانند اما یک روش درمانی و پیشگیرانه است چرا که اگر جرم دندان شما بیشتر شود و به فکر آن نباشید باید منتظر پوسیدگی، خرابی و عفونت لثه خود باشید.

علت جرم دندان دلایل مختلفی دارد که میتوان جلوی آن را گرفت. با ما در این مقاله همراه باشید تا علت جرم دندان و راهکار پیشگیری از جرم دندان ر بیان کنیم.

جرم گیری دندان میتواند 7 دلیل زیر را داشته باشد .

1.      خشکی دهان

خشکی دهان در اثر کمبود بزاق ایجاد می ‎شود چرا که بزاق نقش بسزایی در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها دارد همچنین بزاق دهان پلاک ها را از روی دندان بر میدارد و مثل آب عمل میکند که دندان ها را میشوید.

 بزاق دهان رشد باکتری را محدود میکند و اسید های مضر درون دندان ها را از بین میبرد. خشکی دهان بیشتر بین افراد دیابتی رایج است.

2.      میان وعده های متعدد

خوردن و نوشیدن میان وعده های شیرین در دفعات بالا باعث افزایش قند روی دندان ها میشود که باکتری و اسید بیشتری تولید میکند و میتواند تاثیر بسزایی بر روی فرسایش و جرم گرفتن دندان ها شود.

3.      تحلیل رفتن لثه

هنگامی که لثه ها از دندان ها جدا می ‎شوند و بینشان فاصله می افتد پلاک روی ریشه دندان تشکیل میشود و ریشه های دندان که به طور طبیعی با روکشی خاص (لثه) پوشانده شده اند اما این روکش با از بین رفتن لثه از بین خواهد رفت و روی عاج زیر دندان که نرم تر از مینای دندان است را جرم میگیرد، این اتفاق باعث میشود دندان ها خیلی سریع تر و راحت تر پوسیده شوند.

4.      نداشتن بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن باعث از بین رفتن پلاک دندان، باقیمانده غذا بین دندان و باکتری ها میشود حالا اگر مسواک نزنید این پلاک ها رو یدندان ها باقی میمانند و با روزی یک بار مسواک زدن هم نمیتوان جلوی جرم گیری دندان را گرفت.

تمیز کردن فضای بین دندان ها با نخ دندان بعد از مسواک زدن باعث می شود پلاک های دندانی از فضای غیرقابل دسترس مسواک مانند بین دندان ها و چسبیده به دندان ها باقی بمانند. بهتر است حداقل یک بار قبل از خواب بعد از مسواک بین دندان ها را با نخ دندان تمیز کنید. استفاده از نخ دندان برای تمامی افرا الزامی است.

5.      عدم انجام ارتودنسی در صورت ضرورت

اگر دندان های شما روی هم قرار دارند و به طور مرتب کنار هم نیستند شما به ارتودنسی نیاز دارید. این گونه دندان ها به علت چینش بد دندان باعث میشود مسواک نتواند تمام قسمت های دندان را به خوبی مسواک بزند و پلاک آن را پاک کند. ارتودنسی باعث میشود دندان های شما مرتب کنار هم قرار بگیرند و مسواک به تمام قسمت های دندان دسترسی داشته باشد.

6.      استفاده نکردن از خمیر دندان

برخی افراد بر این باور اند که خمیر دندان برای دندان ضرر دارد و از آن استفاده نمیکنند در صورتی که خمیر دندان حاوی فلوراید است و شما با مسواک زدنی که خمیر دندان روی آن زده اید به مدت 3 الی 5 دقیقه و حداقل 2 بار در روز از ماندن پلاک روی دندان هایتان جلوگیری میکند.

7.      عدم مراجعه سالانه به دندان پزشک

شما باید هر سال به دندان پزشک مراجعه کنید و تحت نظر پزشک قرار بگیرید. هرچقدر هم که اصول بهداشتی را رعایت کنید باز هم ممکن است دندان ها دوباره به جرم گیری یا ترمیم نیاز داشته باشند

 

راهکار پیشگیری از جرم دندان

همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده است شما اگر با انجام دستور العمل های زیر از جرم گیری دندان های خود جلوگیری کنید و برای ویزیت سالانه به پزشک مراجعه کنید احتمال جرم گیری کمتر است یا اگر به جرم گیری احتیاج داشتید بعد از انجام درمان درد و حساسیت کمتری را به دنبل خواهید داشت.

در ادامه 3 راهکار پیشگیری از جرم دندان را بیان میکنیم.

1.      جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین به مدت 2 الی 3 بار در هفته باعث میشود جرم دندان از بین برود. جوش شیرین یک نوع ماده ضد عفونی کننده است که میتواند باکتری دندان ها را از بین ببرد.

دقت داشته باشید که از جوش شیرین زیاد استفاده نکنید چون اسید دارد ممکن است لب، زبان و دهانتان را زخم کند.

شما میتوانید جوش شیرین را با نمک یا لیمو ترکیب کنید و حالت خمیر شکل که به خود گرفت از آن مثل یک محلول ضدعفونی کننده استفاده کنید.

2.      خوردن غذاهای تند

پیش تر گفتیم که بزاق دهان مثل آب عمل میکند و دندان ها را میشوید. شما میتوانید از غذاهای تند استفاده کنید تا بزاق دهانتان بیشتر شود یا اگر تندی خیلی شما را اذیت نمیکند میتوانید فلفل را بجوید تا پلاک دندان هایتان از بین برود.

3.      ویتامین ث

خوردن غذاهایی که دارای ویتامین ث هستند میتوانند جرم دندان را به علت اسیدی بودن از بین ببرند مثل توت فرنگی، گوجه فرنگی دارای خواص آنتی باکتری هستند و برای از بین بردن باکتری‌های دهان موثراند. مقداری از این مواد را روی دندان بمالید یا به آرامی آن ها گاز بزنید و روی به طور کامل بجوید.

متخصص لثه در رشت

سخن پایانی

[/fusion_text][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”” rule_size=”” rule_color=”” hue=”” saturation=”” lightness=”” alpha=”” content_alignment_medium=”” content_alignment_small=”” content_alignment=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” fusion_font_family_text_font=”” fusion_font_variant_text_font=”” font_size=”” line_height=”” letter_spacing=”” text_transform=”” text_color=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

ما در این مقاله سعی کردیم علت جرم دندان را بیان کنیم. در تمامی مقاله ها پزشکی به بهداشت دهان و دندان توجه زیادی شده است شما با داشتن بهداشت کامل میتوانید از جرم گیری دندان هایتان جلوگیری کنید

 

شما میتوانید از طریق راه های ارتباطی زیر وقت ویزیت رایگان خود را دریافت نمایید.

آدرس مطب دکتر مرتضی شمس و خانم دکتر یاسمن صادقی

  • شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

013-32123896 📞☎

013-33240438 📞☎

ثبت قرار ملاقا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است