علت خونریزی لثه در بارداری

جدول محتوا

 

 

علت خونریزی لثه در بارداری چیست؟

علل بالقوه آن در دوران بارداری عبارتند از:

متخصص لثه در رشت

  • هورمون ها

تورم لثه‌ها و حساسیت آن ها به علت هورمون‌های بارداری (استروژن و پروژسترون) که در خون شما جریان دارند و جریان خون را در تمام غشای مخاطی شما افزایش می‌دهند، است.

  • تغییرات رژیم غذایی

 اکنون که باردار هستید، احتمالاً کربوهیدرات، شیرینی و فست فودهای بیشتری می خورید و مطالعه منابع مورد اعتماد نشان می دهد که گرایش به سمت انتخاب های غذایی ناسالم می تواند در دوران بارداری اتفاق بیفتد، زمانی که زنان تغییراتی را در طعم و مزه تجربه می کنند.

  • کاهش تولید بزاق

بزاق کمتر به این معنی است که کربوهیدرات هایی که می خورید برای مدت طولانی تری روی سطوح دندان های شما ماندگار می شوند و به طور بالقوه منجر به تجمع پلاک می شوند. پلاک مواد نرم و چسبناکی است که روی دندان‌های شما جمع می‌شود – و مملو از باکتری‌هایی است که باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شوند.

  • بیزاری از خمیردندان

 ترجیحات غذایی تنها چیزهایی نیستند که متوجه خواهید شد. اگر از عادت مسواک زدن دو بار در روز خودداری می کنید زیرا نمی توانید بوی خمیر دندان خود را تحمل کنید، سعی کنید برند مورد اعتماد خود را تغییر دهید یا از طعم ملایم تری استفاده کنید.

  • تهوع صبحگاهی

اگر با این مشکل مواجه هستید ، حتماً بعد از آن با آب پرفشار دهان خود را بشویید تا اسید معده را از دهان خود پاک کنید. اگر می خواهید دندان های خود را مسواک بزنید، حدود 1 ساعت صبر کنید، زیرا اسید ممکن است مینای دندان های شما را نرم کرده باشد. از آب ساده استفاده کنید یا بیشتر مراقب باشید و با 1 قاشق چایخوری جوش شیرین حل شده در 1 فنجان آب بشویید.

علائمی که همراه با خونریزی لثه در دوران بارداری است

علاوه بر خونریزی، ممکن است علائم دیگر لثه را نیز مشاهده کنید:

  • لثه های متورم و دردناک

 همراه با خونریزی لثه، ممکن است متوجه شوید که لثه های شما متورم، دردناک و قرمز شده است. کاملاً درست می گویید: این یک درد اما کاملاً طبیعی است.

  • تومورهای بارداری

 ممکن است خطرناک به نظر برسد، اما  به طور کلی آن ها بی ضرر هستند، و 0.5 تا 5 درصد از زنان باردار دچارآن ها می شوند . این تورم‌های قرمز، اغلب بین دندان‌ها ایجاد می‌شوند و احتمالاً مربوط به پلاک اضافی هستند که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم. خبر خوب این است که احتمالاً وقتی کودک شما وارد دنیا شود، آنها ناپدید خواهند شد.

درمان خونریزی لثه در بارداری

در اینجا مؤثرترین راه‌ها برای مراقبت از لثه‌های خونریزی‌دهنده آورده شده است:

  • بهداشت دهان و دندان خوب

 از یک مسواک نرم استفاده کنید و به آرامی (دو بار در روز) مسواک بزنید تا لثه های حساس خود را تحریک نکنید.

 

  • نخ دندان

اثر خستگی از باردای وسوسه انگیز است، اما از نخ دندان کشیدن چشم پوشی نکنید . با انجام این کار، مواد غذایی که بین دندان های شما گیر کرده اند، از بین می رود.

  • دهانشویه

اگر در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن عالی نیستید، یا به دنبال مراقبت ویژه از دندان های خود هستید، ممکن است بخواهید دهان خود را با یک دهان شویه بدون الکل بشویید .

  • مصرف شکر را محدود کنید

علیرغم داشتن هوس، ممکن است بخواهید مصرف شکر خود را محدود کنید و میوه ها و سبزیجاتی را که اتفاقاً برای لثه های شما نیز عالی هستند مصرف کنید.

  • ویتامین دوران بارداری خود را مصرف کنید.

 ویتامین C برای سلامت لثه بسیار مفید است. کلسیم دندان ها و استخوان های شما را قوی نگه می دارد. این ویتامین ها معمولاً در ویتامین های دوران بارداری و همچنین در غذاهایی که برای بارداری مفید هستند – مانند لبنیات و میوه ها یافت می شود.

  • به دندانپزشک خود مراجعه کنید

چکاپ دندانپزشکی بهترین راه برای مراقبت از آنچه در دهان شما اتفاق می افتد است. اگر خونریزی قابل توجه نیست، به خاطر داشته باشید که به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید تا بتواند ازبه کاربرد اشعه ایکس و هر کاری که نیاز به بیهوشی دارد اجتناب کند. معمولاً بهترین زمان برای مراجعه به دندان‌پزشک ابتدای سه‌ماهه دوم بارداری است.

درمان‌های خانگی برای درمان خونریزی لثه

  • با استفاده از شستشوی روزانه بانمک (1 قاشق چای‌خوری نمک به 1 فنجان آب گرم اضافه کنید) التهاب لثه را از بین ببرید.
  • مسواک زدن با خمیر جوش‌شیرین و آب ممکن است به حذف پلاک کمک کند.  پلاک کمتر به معنای التهاب کمتر است.

نتیجه گیری

خونریزی لثه خوشایند نیست، اما با دانشی که به دست آورده اید و رعایت بهداشت دهان و دندان (واستفاده از مسواک نرم)، به راحتی خونریزی لثه خود را درمان می کنید.

شما میتوانید از طریق راه های ارتباطی زیر وقت ویزیت رایگان خود را دریافت نمایید.

آدرس مطب:

استان گیلان، رشت،بلوار سمیه، خیابان 142-ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

استان گیلان،رشت،سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

013-32123896 | 013-33240438

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است