پروتز دندان در رشت

عمردندان عصب‌کشی شده چقدراست؟

عمردندان عصب‌کشی شده چقدراست؟

آیا می دانید عمردندان عصب‌کشی شده چقدراست؟

برای کدام آسیب دندان ها، باید از عصب‌کشی استفاده کرد؟

با این حال که دندان ها جزو قدرتمندترین قسمت های بدن محسوب می شوند اما با عواملی مانند آسیب و پوسیدگی دچار عفونت می شوند. برای جلوگیری از گسترش عفونت نیز لازم است به درمانی فکر کنیم. اگر می خواهید درمورد درمان عصب‌کشی و موضوعات پیرامون آن بدانید تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

عصب‌کشی دندان چیست؟

عصب‌کشی، درمانی به شمار می رود که برای از بین بردن عفونت دندان کاربرد دارد. در عصب‌کشی متخصص با پالپ ها که حفراتی درداخل دندان هستند سروکار دارند. پالپ ها ماده های نرمی هستند که از عصب، رگ‌های خونی و بافت همبند تشکیل شده اند. به این فرایند که درطی انجام دادن آن درمان ریشه دندان صورت می گیرد، عصب‌کشی یا درمان ریشه می گویند.

اندودنتیکس

اندودنتیکس یا همان معنای روان آن، ریشه درمانی جزو شاخه های رشته دندانپزشکی به شمار می آید. متخصص این رشته با پالپ های دندان و بافت های اطراف آن بیشرسروکار دارد. توجه کنید که برای عفونت دندان های خود بهتراست به یک متخصص عصب‌کشی مراجعه کنید. با اینکه یک دندانپزشک عمومی دروس عصب‌کشی را هم خوانده است اما به دلیل اهمیت درمان، مراجعه به متخصص گزینه بهتری خواهد بود.

تفاوت دندان ها و عصب کشی

اینکه دندان از چه نوعی باشد و در کدام قسمت دهان قرار داشته باشد، تاثیرفراوانی در طولانی مدت بر سلامت عصب‌کشی دندان می گذارد. دندان های جلویی بیشتر برای بریدن استفاده می شوند و فقط یک ریشه یا کانال دارند. به این دلیل که فشاروارد شده جویدن بر آن ها کمتر از فشار وارد شده به دندان های عقبی است، برای درمان و دسترسی راحت تر هستند. دندان های عقبی به آن دلیل که دو یا سه ریشه دارند دسترسی به آن ها سخت تر و درمان آن ها پیچیده تر است. ممکن است دندان های جلویی به روکش نیاز پیدا نکنند، اما فشار زیاد بر دندان های عقبی اهمیت داشتن روکش را برای آن ها بیشتر می کند.

۵مزیت عصب‌کشی

درمان عصب کشی مزایای زیادی دارد که ما دراین مقاله به ۵مورد از آنها بسنده می کنیم:

• ازبین رفتن درد

•  بهبود یافتن سلامت دهان ودندان

• بازیابی دوباره سلامت دندان آسیب دیده

• مانع  از کشیدن دندان

• طول عمر وماندگاری عصب‌کشی

عوامل تاثیرگذار برطول عمردندان عصب کشیده شده چیست؟

با این حال که اگر درمان عصب کشی با موفقیت به اتمام برسد عواملی وجود دارند که بر دوره درمان و طول عمردندان درمان شده تاثیرگذارند. تعدادی از آن ها را در قسمت پایین نام خواهیم برد:

. دردرمان اولیه ریشه ای دردندان وجود ندارد که باعث می شود باکتری های آن نیز از بین برود. بااین حال امکان تکثیر و ایجاد عفونت جدید وجود دارد و این نکته حساسیت را بالا خواهد برد.

. اگر درطی درمان بزاق وارد دندان آسیب دیده شود، دندان آلوده می شود. به این صورت دندان دچارعفونت جدیدی خواهد شد.

. اگر تاج دندان در محل مناسب خود قرار نگیرد امکان ورود باکتری ها و دیگرعوامل آلوده کننده بالا می رود.

. اگر به صورت یا دندان ضربه ای وارد شود امکان این وجود دارد که تاج آسیب ببیند و ورود باکتری ها و آلوده کردن آن به راحتی انجام می شود.

چه عواملی برافزایش عمردندان عصب‌کشی شده تاثیردارند؟

دندان هایی که عصب کشی می شوند اگر از آن ها مراقبت شود طول عمر متناسب خود را دارند. بااین حال عواملی هستند که طول عمر آن ها بیشتر می کنند که برخی از آن ها را بررسی می کنیم:

. توجه کنید که متخصص باید به صورت دائمی دندان آسیب دیده شما را ترمیم کند‌. ترمیم دائم به این معنی است که ریشه آسیب دیده از بقایای مواد پرکننده و باکتری ها پاک شود و همچنین تاج بردندان گذاشته شود.

. بهداشت دهان و دندان باید رعایت شود و حداقل روزی سه بار از نخ دندان و مسواک استفاده شود.

. دندان عصب‌کشی شده تا ابد سالم باقی نمی ماند و امکان خرابی دوباره درآن بالا است. به همین صورت بهداشت دهان و دندان باید رعایت شود.

. اگر برای آن دندان آبسه یا شکستگی ایجاد شد حتما به متخصص مراجعه کنید.

خرابی دندان عصب‌کشی شده چه پیامدهایی را به همراه دارد؟

همانطور که قبل تر گفته شد دندان های عصب کشی شده امکان خراب شدن و آسیب دیدگی دوباره را دارند و اگر از آن ها مراقبت نکنید بار دیگر آسیب می بینند. توجه کنید که خرابی دوباره دندان عصب کشی شده عفونت جدیدی ایجاد می کند و برای جلوگیری از گسترش عفونت جدید برای درمان سریع تر اقدام کنید. دربرخی موارد هم نیاز است که عمل اپیکواکتومی انجام شود. این عمل برای حفظ سلامت دندان انجام می شود که درمان مجدد در بیشتر اوقات موفقیت آمیز بوده است.

برای جواب دادن به سوال

عمردندان عصب کشی شده چقدراست؟

لازم است توجه کنید که جواب آن به نکات زیادی وابسته است. برای مثال عمردندان عصب‌کشی شده در اولین قدم به پزشک متخصص و در دومین قدم به مراقبت حین دوره درمان و پس از درمان بستگی دارد

• استان گیلان، رشت،بلوار سمیه، خیابان 142-ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

• استان گیلان،رشت،سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب