کامپوزیت دندان خرگوشی

جدول محتوا

 

 

کامپوزیت دندان خرگوشی

دندان خرگوشی زمانی رخ میدهد که دندان های جلویی فشار بیشتری را تحمل کرده و به سمت جلو حدود 2 الی 3 میلی متر یا بیشتر حرکت کرده است و باعث میشود بزرگ تر از حد معمول نشان داده شود. در این حالت دندان های فک پایین در جای خود قرار دارند و دندان های فک بالا هستند که به سمت جلو حرکت کرده و جابه جا میشوند.

همان طور که میدانید داشتن طرح لبخند و دندان های مرتب تاثیر مستقیم با اعتماد به نفس ما دارد. شما میتوانید با کامپوزیت دندان خرگوشی از زیبایی بیشتری برخوردار شوید. برای کامپوزیت دندان خرگوشی از مواد مخصوصی استفاده میشود تا جای خالی دندان های آسیب دیده را پر کند.

متخصص لثه در رشت

معایب و مزایای کامپوزیت دندان خرگوشی

همان اندازه که کامپوزیت دندان خرگوشی زیبایی دارد به همان اندازه هم عوارض خود را دارد.

در ادامه 3 مورد از عوارض کامپوزیت دندان خرگوشی را میخوانید.

1-     عفونت لثه و پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت

دندانپزشک پیش از کاشت ونیر کامپوزیت باید کلیه دندان‌ها و لثه را از لحاظ داشتن عفونت، پوسیدگی یا جرم بررسی کند. در صورت مشاهده هر کدام از این موارد، دندان‌ها و لثه باید به طور کامل پاکسازی شده و پس از درمان عفونت، فرآیند کاشت ونیر کامپوزیت ادامه یابد. در صورتی که پس از نصب کامپوزیت دندان، عفونت لثه ظاهر شد؛ احتمالاً به علت عدم فرم دهی صحیح رزین کامپوزیت روی دندانها، سیمان کردن اضافی کامپوزیت ونیر و یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توسط بیمار بوجود آمده است که باید به سرعت برطرف شود. در صورتی که عفونت گسترش یابد؛ کامپوزیت ونیر به دندانهای طبیعی آسیب می رساند و احتمال پوسیدگی و نیاز به درمان روت کانال (Root Canal) یا حتی کشیدن‌دندان وجود خواهد داشت.

در صورت مشاهده هرگونه علامت عفونت مانند خونریزی لثه، حتماً در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب را شروع کنید. گاهی اوقات عفونت لثه یا پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت ایجاد شده و از دید بیمار پنهان می ماند. این موارد فقط در چکاپ های منظم توسط دندانپزشک به سرعت تشخیص داده شده و درمان میشوند. به همین علت مهم ترین توصیه دندانپزشکان برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان های طبیعی توسط کامپوزیت ونیر، مراجعه منظم، حداقل هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک بعد از کاشت کامپوزیت دندان است. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، استفاده از دهانشویه های مناسب و رعایت سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب، عدم کشیدن سیگار و مصرف نوشیدنی های الکلی و رنگی به طور قابل توجهی احتمال عفونت لثه و پوسیدگی دندان پس از کاشت کامپوزیت دندان را کاهش میدهد.

اگر دقت داشته باشید متوجه این امر میشوید که داشتن بهداشت دهان و دندان حیاتی ترین موضوع در داشتن دندان سالم است.

2-     واکنش های آلرژیک بعد از کاشت کامپوزیت دندان

این واکنش آلرژیک می تواند با نشانه هایی مانند قرمز شدن لثه، احساس سوزش یا تورم لثه همراه باشد. معمولاً دندانپزشک بلافاصله علائم آلرژی را تشخیص داده و فرآیند کاشت کامپوزیت ونیر را متوقف می‌کند. پس از پاکسازی رزین کامپوزیت از روی دندان‌ها، واکنش آلرژیک نیز برطرف می شود

خبر خوب اینکه بعد از برداشته شدن خمیر و چسب های کامپوزیت آلرژی شما هم تمام میشود و میتوانید از روش های دیگر مثل لمینت سرامیکی و یا ارتودنسی استفاده کنید.

3-     آسیب دیدن کامپوزیت دندان

کامپوزیت ونیر به اندازه دندان طبیعی یا لمینت سرامیکی مستحکم نیست. بنابراین یکی از مهمترین معایب کامپوزیت دندان احتمال آسیب دیدن در اثر استفاده نادرست و رعایت نکردن توصیه های دندانپزشک مثل استفاده ابزاری از دندان است. موارد بسیار زیادی مشاهده شده که پیوند بین کامپوزیت ونیر و دندان طبیعی به علت استفاده از نوشیدنی های الکلی و دهانشویه های نامناسب از بین رفته و یک یا چند کامپوزیت از روی دندان افتاده است. احتمال شکستن و ترک خوردن کامپوزیت دندان نیز حتی چند ماه بعد از کاشت آن در اثر جویدن غذا های سفت وجود دارد.

لازم به ذکر است بدانید کامپوزیت دندان خرگوشی به علت خالی بودن بعضی از قسمت های دندان و استفاده کم و زیاد از مواد مراقبت های بیشتر هم نیاز دارد.

البته مزایا بسیاری هم دارد.

مزایای کامپوزیت دندان خرگوشی

  • در عمل کامپوزیت دندان های خرگوشی، اغلب دندان ها نیازی به تراش خوردن نخواهند داشت.

  • اگر پس از انجام کامپوزیت دندان خرگوشی، کامپوزیت دچار مشکل شود می توان به راحتی آن را ترمیم کرد.

  • کامپوزیت دندان خرگوشی تغییری در چهره فرد ایجاد نخواهد کرد و فرد شکل طبیعی خود را حفظ خواهد نمود.

  • کامپوزیت دندان های خرگوشی را می توان روشی بسیار سریع تر و بهتر از لمینت و یا ارتودنسی دانست.

  • کامپوزیت دندان های خرگوشی، هزینه بالایی ندارد و افراد می توانند به راحتی برای انجام آن اقدام کنند.

  • کامپوزیت سرامیکی که برای دندان های خرگوشی استفاده می شود، اغلب دارای شکلی طبیعی است و استحکام و دوام این نوع از کامپوزیت بسیار بالا است.

  • در اصطلاح طرح لبخند، کامپوزیت دندان های خرگوشی نسبت به لمینت کردن آن اولویت دارد زیرا در این طرح تراش خوردگی دندان به حداقل خواهد رسید.

 

کامپوزیت دندان خرگوشی چگونه انجام میشود؟

  • روش هایی مانند ارتودنسی، لمینت دندان و … وجود دارد. ولی کامپوزیت دندان یک روش ایمن تر و سریع تر از سایر روش ها برای پوشاندن این عیب ظاهری می باشد.

    کامپوزیت دندان خرگوشی در چند مرحله انجام میشود.

    1-     بررسی وضعیت سلامت دندان ها

    ممکن است دندان های پوسیده ای داشته باشد و بعد از نصب کامپوزیت همین پوسیدگی باعث ایجاد درد در دندان شود. دندانپزشک مجبور است مواد کامپوزیت را از روی دندان برداشته، پوسیدگی را برطرف و مجددا مواد بر روی دندان قرار بگیرد.

    همچنین وضعیت لثه از لحاظ عفونت و یا بیماری های مربوط به آن باید مورد بررسی قرار گیرد. زیرا این بیماری ممکن است به قسمت های دیگر دهان نفوذ کرده و باعث ایجاد عفونت و یا سایر مشکلات گردد.

    2-     تمیز کردن و جرم گیری دندان

    برای اینکه مواد کامپوزیت روی دندان ها به صورت کامل بچسبد باید قبل از آن هر گونه برجستگی یا جرمی برروی دندان است برطرف شود. برای اینکار از ماده اسیدی استفاده می شود که از اسید فسفریک 40 درصد تشکیل شده است. این ماده ژل مانند باید به مدت 15 ثانیه  بر روی دندان ها قرار گیرد تا حالت تخلخل بر روی آن ها ایجاد شود و سطح را آماده نصب مواد کامپوزیت نماید.

    3-     قرار دادن مواد کامپوزیت روی دندان

     این مرحله اهمیت بسیار زیادی در زیبایی طرح لبخند دارد. اینکه مواد در چه اندازه بر روی دندان ها قرار گیرد تا حالت خرگوشی از بین رفته یا تعدیل گردد، در تخصص دندانپزشک است. بنابراین دندانپزشک در این مرحله نقش بسیار مهمی را دارد. زیرا قرار دادن زیاد مواد باعث می شود تا حالت زخمتی به دندان داده شود و کمتر از مقدار لازم مانع پوشش دادن صحیح و مناسب دندان ها می شود.

    4-     تثبیت مواد کامپوزیت دندان

    بعد از قرار دادن مواد کامپوزیت، نور و لیزر مخصوصی بر روی دندان ها تابانده می شود. این نور رنگ آبی دارد و با تابش آن به دندان ها، کاتالیزور موجود در مواد کامپوزیت فعال شده و آن را سفت می کند. این اشعه بایستی بین 10 تا 15 ثانیه بر روی دندان ها تابانده شود. لایه های کامپوزیت بسیار نازک هستند و به سرعت سفت و ثابت می شوند. در صورت نیاز مجددا دندانپزشک لایه دیگری به دندان اضافه می کند. و مجددا این نور باعث سفت شدن مواد می شود.

 

سخن آخر

در این مقاله توضیح دادیم کامپوزیت دندان خرگوشی چگونه انجام میشود. و معایب و مزیای کامپوزیت دندان خرگوشی و مراحل انجام آن را گفتیم.

برای انجام کامپوزیت دندان حتما در انتخاب پزشک دقت کنید.

  • مطب ۱: رشت، گلسار

 استان گیلان، رشت، بلوار سمیه، خیابان ۱۴۲، ساختمان اکباتان، طبقه ۲، واحد ۹

تلفن تماس:  01332123896

  • مطب ۲: استان گیلان، رشت، سبزه میدان، ساختمان ارم طبقه ۲، دندانپزشکی سیب

 استان گیلان، رشت، سبزه میدان، ساختمان ارم، طبقه۲، دندانپزشکی سیب

تلفن تماس:   ۰۱۳۳۳۲۴۰۴۳۸

 

ثبت قرار ملاقات

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”2_5″ layout=”2_5″ last=”true” spacing=”yes” center_content=”yes” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=”” min_height=”” align_content=”center” border_sizes_top=”0px” border_sizes_bottom=”0px” border_sizes_left=”0px” border_sizes_right=”0px” first=”false” spacing_left=”1.6%”][fusion_button link=”https://drshamsdentist.com/make-appointment/” title=”” target=”_self” alignment=”center” modal=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” color=”default” button_gradient_top_color=”” button_gradient_bottom_color=”” button_gradient_top_color_hover=”” button_gradient_bottom_color_hover=”” accent_color=”” accent_hover_color=”” type=”” bevel_color=”” size=”xlarge” stretch=”default” icon=”” icon_position=”left” icon_divider=”no” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”1.0″ animation_offset=””]ایجاد قرار ملاقات[/fusion_button][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است