ترمیم دندان شکسته

جدول محتوا

 

 

 

ترمیم دندان شکسته

شکستن دندان و زخم شدن زبان اتفاقی است که در حوادث ناگوار و کاملا اتفاقی پیش می آید و برای هر فردی امکان دارد اتفاق بی افتد که اصلا خوشایند افراد نیست. در برخی موارد شکستگی دندان، لب پر شدن جزئی دندان بدون درد است و فقط برای زیبایی و بهداشت انجام می شود اما گاهی با درد زیاد همراه است و به درمان فوری نیاز است و نیاز به ترمیم دندان شکسته شده دارد.

به طور کلی دندان از 3 لایه تشکیل شده است مینا، عاج و پالپ، مینای دندان سفت ترین ماده در بدن انسان است.

هنگامی که دندان ترک می خورد یا می شکند آسیب اصلی به مینای دندان وارد می شود و کم پیس می آید که به پالپ و ریشه دندان ضربه وارد شود اما ضربه ای که به ریشه ها وارد شود با درد شدیدی همراه است که باید به سرعت درمان شود درد غیر این صورت با آلودگی و عفونت همراه می شود.

ترمیم دندان روش های مختلفی دارد و باید دلیل ترمیم کاملا مشخص شود در برخی مواقع شما با پوسیدگی مواجه هستید و در برخی مواقع با شکستگی یا لب پر شدن. همچنین لازم است بدانید هزینه ترمیم دندان شکسته خیلی کمتر و به صرفه تر از آن است که به بعدا موکول کنید و درچهر پوسیدگی و خرابی ریشه دندان شوید در این صورت علاوه بر هزینه بیشتر باید درد بیشتری نیز تحمل کنید.

انواع روش ترمیم دندان شکسته

ترمیم دندان به 6 روش بیان شده انجام می شود:

1-ترمیم شکستگی دندان

این روش به میزان پوسیدگی دندان بعد از شکستگی بستگی دارد که توسط پزشک متخصص مشخص می شود.

2-کانتورینگ

اگر دندان لب پر شده باشد و خیلی جزئی شکسته باشد فقط دندان را صاف و صیقلی می کنند. این روش برای ترک یا شکستگی های جزئی کاربردی است.

3-چسباندن دندان شکسته

در این روش از مواد دندان پزشکی مخصوص استفاده می شود و دندان را مطابق دیگر دندان های شکل می دهد و از آمالگام، کامپوزیت و یا سرامیک استفاده می شود.

4-روکش

روکش برای هر بیماری به طور اختصاصی انجام می شود تا بتواند جایگزین دندان های شکسته باشد در این روش پایه و اساس دندان سر جای خود باقی می مانند و فقط یک لایه مثل روکش روی دندان قرار می گیرد.

5-درمان کانال ریشه یا ترمیم دندان شکسته از ریشه

در این روش با تمیز کردن و پر کردن ریشه دندان را زنده می کنند و بعد از آن فقط برای دندان یک روکش برای شکستگی ها و تاج های از دست رفته درست می کنند.

6-کشیدن دندان

آخرین روش برای از بین بردن شکستگی های عمقی و شدید کشیدن دندان است. برخی شکستگی ها به قدری شدید است که نمی توان دندان را احیا کرد و با ترمیم درست نمی شوند و در نهایت دندان را می کشند.

در برخی مواقع با شکاف بین دو دندان مواجه می شوید که دندان به صورت عمودی از وسط به دو نیم تقسیم شده است و مشخص است برای این شکستگی راهی جز کشیدن دندان نیست.

علائم شکستگی دندان شکسته چیست؟

در اغلب موارد می توان به راحتی دندان شکسته را تشخیص داد اما گاهی این شکستگی در دندان های عقب رخ می دهد و شما متوجه نمی شوید. شکستگی دندان 8 علائم زیر را دارد.

  1. احساس تیزی روی دندان ها
  2. زخم شدن زبان
  3. تحریک لثه مخصوصا در خط لثه
  4. درد دندان حین خوردن
  5. حساسیت دندان هنگام خوردن غذاهای سرد یا گرم
  6. خونریزی
  7. دیدن دندان شکسته در دهان
  8. هنگام خوردن چیزی تکه ای سفت را حس کردن

دلایل رایج شکستگی دندان

علل شکستن دندان‌ها متعدد و متنوع هستند، از جمله موارد متداول می‌توان به خوردن غذاهای سفت نظیر آبنبات، جویدن یخ، و یا برخورد با عوامل فیزیکی مثل تصادف یا زمین خوردن اشاره کرد. همچنین، وجود پوسیدگی‌های گسترده و نادرست اقدام به درمان آن‌ها نیز از دیگر دلایل معمول شکستن دندان‌ها است که دندان به قدری نا توان و پوسیده است که با خوردن غذای سفت یا وارد شدن ضربه ای کوچک می شکند. اما در برخی مواقع دندان به علت عوامل خارجی می شکند.

به خواسته تکنولوژی پیشرفته دندانپزشکی مدرن، راهکارهای متنوعی برای ترمیم دندان‌های شکسته و بازگرداندن آنها به حالت اولیه فراهم شده است. این روش‌ها با در نظر گرفتن ویژگی‌های بیمار و نوع شکستگی، امکان ترمیم شکل دندان‌ها را فراهم می‌کنند.

  • عواملی چون تصادف یا آسیب ورزشی نیز می‌توانند باعث شکستگی دندان‌ها شوند. ضربه‌های شدید به دندان ممکن است ساختار دندان را تضعیف کرده و به شکستگی دندان منجر شوند. در این حالت، شدت شکستگی متناسب با میزان ضربه می‌تواند از ترک سطحی تا شکستگی قابل توجه متغیر باشد.
  • وجود حفره خشک نیز می‌تواند به عنوان یکی از عوامل مهم در شکستن دندان‌ها مطرح شود. پوسیدگی و حفره‌های غیرمنظم می‌توانند باعث ضعف ساختار دندان‌ها شده و در نهایت، به شکستگی آنها منجر گردند.
  • دندان قروچه نیز یک عامل دیگر است که ممکن است در شکستن دندان‌ها تأثیرگذار باشد. ، دندان‌ها ممکن است در خواب به دلیل فشار غیر ارادی قروچه شکستگی‌های ریز را تجربه کنند که در ادامه ممکن است به شکستگی کامل دندان منجر شوند.
  • مال اکلوژن یا تغییرات در چینش دندان‌ها نیز می‌تواند یک عامل باشد. این تغییرات ممکن است ناهماهنگی دندانی ایجاد کرده و در نتیجه، باعث شکستگی دندان‌ها شوند. در برخی از موارد، حتی جویدن غذاهای نرم هم می‌تواند به علت ضعف سطح دندان‌ها، به شکستگی دندان منجر گردد.
  • با توجه به این موارد، اهمیت پیشگیری و مراقبت مناسب از دندان‌ها روشن است. به منظور حفظ سلامت دندان‌ها و جلوگیری از شکستگی آنها، از مراجعه منظم به دندانپزشک، اجتناب از خوردن غذاهای سفت و سخت، و مراقبت دقیق از پوسیدگی‌ها بسیار حائز اهمیت است.

هنگام شکستگی دندان قبل از ترمیم چه کنیم؟

بهتر است 5 روش مراقبتی دندان شکسته را رعایت کنید تا با آلودگی کمتری مواجه شوید:

  1. با آب ولرم به خوبی دهانتان را بشویید.
  2. از یک گاز استریل برای جلوگیری از خونریزی استفاده کنید.
  3. در محل شکستگی از کمپرس یخ استفاده کنید.
  4. برای تسکین درد از مسکن استفاده کنید.
  5. از داروخانه چسب مخصوص تهیه کنید و برای زخم نشدن دهان یا زبانتانن به محل شکستگی چسب بزنید.

سخن پایانی

شستگی دندان باید درمان شود زیرا با درمان نشدن ممکن است به ریشه و پالپ دندان آسیب وارد کند شما باید در صورت شکستگی ترمیم دندان شکسته را جدی بگیرید، درست کردن دندان شکسته از جمله درمان های ضروری است که در کوتاه ترین زمان ممکن لازم است انجام دهید زیرا تیزی دندان شکسته ممکن است آسیب زیادی به زبان و دهان شما وارد کند.

شما میتوانید از طریق راه های ارتباطی زیر وقت ویزیت رایگان خود را دریافت نمایید.

آدرس مطب دندانپزشک متخصص رشت

  • شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

 

ثبت قرار ملاق

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است