علت باز شدن پیچ ایمپلنت

علت باز شدن پیچ ایمپلنت

جدول محتوا

 

 

 

از مهمترین علت باز شدن پیچ ایمپلنت دندان ناسازگاری این ایمپلنت با ریشه دندان و چفت شدن اجزای آن است البته این مشکل با پیشرفت علم کمتر اتفاق می‌افتد هرچند امکان باز شدن پیچ ایمپلنت تحت عوامل و شرایطی وجود دارد که باید در اسرع وقت علت باز شدن پیچ را بررسی کنید.

در این مقاله قصد داریم به عواملی که باعث باز شدن پیچ ایمپلنت و باز شدن فیکسچر می‌شوند بپردازیم، همچنین می توانید برای متخصص ایمپلنت در رشت به آقای دکتر شمس مراجعه نمایید.

علت باز شدن پیچ ایمپلنت

۵ علت باز شدن پیچ ایمپلنت

باز شدن پیچ ایمپلنت دلایل مختلفی دارد که در ادامه به 5 آنها می پردازیم.

1.    ایمپلنت  با شش ضلعی و خارجی

ایمپلنت شش ضلعی یکی از علل باز شدن پیچ ایمپلنت است که به دلیل نداشتن اتصال محکم با فک و پایین بودن مقاومت آن به اتصال خارجی پیچ ایمپلنت فشار زیادی وارد شده و باعث باز شدن آن می‌شود . اما امروزه با طراحی اتصال داخلی در ساختار جدید این ایمپلنت‌ها فشاری که به پیچ وارد می‌شود را پخش می‌کند.

2.    نبودن گشتاور برای پیچ کردن اباتمنت

در گذشته برای سفت کردن پیچ ایمپلنت از نوع شکاف‌دار سیستم مناسبی برای انتقال گشتاور وجود نداشت که همین سبب علت باز شدن پیچ های ایمپلنت می‌شد اما دلایل دیگری مانند مواد سازنده، طراحی اباتمنت و طراحی سرپیچ نیز می‌توانند علت باز شدن این پیچ ها باشند ولی امروزه با طراحی مناسب اباتمنت‌ها سیستم گشتاور نامناسب در پیچ باعث باز شدن آن نخواهد شد.

3.    قرار گرفتن کامل پیچ ایمپلنت در جای خود

پروفایل استخوانی از شایع ترین دلایل باز شدن پیچ ایمپلنت‌ها است. پروفیل استخوانی در اطراف ایمپلنت قرار دارد و از اتصال محکم استخوان با پیچ جلوگیری می‌کند و به مرور باعث باز شدن پیچ می‌شود در طراحی امروزی اتصالات داخلی برخلاف اتصالات خارجی به شکل قیف است که این پروفایل استخوانی از افتادن اباتمنت جلوگیری می‌کند و سبب قرارگیری درست پیچ در جای خود می‌شود از سوی دیگر اگر فشار زیادی به استخوان وارد شود بافت استخوان ضعیف و پیچ ایمپلنت باز می‌شود.

4.    باز شدن پیچ دندان به دلیل تحلیل استخوان

یکی دیگر از عوامل باز شدن پیچ ایمپلنت بیماری‌‌های لثه و عفونت است که موجب بروز التهاب و درد در اطراف محل ایمپلنت می‌شود با عفونت کردن لثه بافت آن نرم و باعث از بین رفتن مقاومت خود خواهد شد در صورت بروز این عوامل با مراجعه به دندانپزشک به سرعت برای ایمپلنت باز شده اقدامات لازم را انجام دهید دکتر معالج پس از پاکسازی لثه، ترمیم و بهبودی کامل آن مجدد ایمپلنت را درون بافت استخوان قرار می‌دهد.

5.    تحلیل استخوان

گاهی ممکن است تمامی مراحل ایمپلنت و تکنیک کاشت را بدرستی انجام شده باشد اما پس از مدتی استخوان فک تحلیل رفته و موجب باز شدن پیچ ایمپلنت می شود که  بهترین راهکار برای رفع مشکل پیوند استخوان فک است.

علائم باز شدن پیچ ایمپلنت

اگر با هر کدام از علائم زیر در اسرع وقت به یک متخصص ایمپلنت مراجعه کنید.

  • احساس درد در لثه
  • بروز خونریزی در لثه
  • قرمز تیره و سفید شدن رنگ لثه اطراف ایمپلنت
  • احساس درد در ایمپلنت

البته  به احتمال زیاد باز شدن یا شل شدن ایمپلنت را متوجه می‌شوید اما اگر متوجه باز شدن پیچ ایمپلنت خود نشدید می‌توانید با نشانه‌هایی که گفته شد به آن پی ببرید.

جلوگیری از باز شدن فیکسچر یا پیچ ایمپلنت

  نکات زیر از باز شدن ایمپلنت جلوگیری و همچنین تاثیر به سزایی در عملکرد و دوام طولانی ایمپلنت ها دارد.

جلوگیری از باز شدن فیکسچر یا پیچ ایمپلنت

استفاده از قطعات مناسب

شرکت‌های مختلف اباتمنت‌های متفاوتی تولید می‌کنند که هر کدام مناسب یک نوع پیچ ایمپلنت هستند و متناسب بودن اجزای این سیستم با یکدیگر نقش زیادی در نوع عملکرد کاشت ایمپلنت همچنین موفقیت‌آمیز بودن آن دارد. یکی از عوامل تاثیر گذار در مقاومت و افزایش طول عمر ایمپلنت متناسب بودن پیچ ایمپلنت و اباتمنت است.

تقسیم نشدن مناسب فشار روی پیچ

توزیع نامناسب فشار به صورت مساوی در سمت راست و چپ بر روی ایمپلنت می‌تواند یکی دیگر از علت ها باشد. به طور مثال اگر جراح برای ایمپلنت نوبل بیوکر، اباتمنت مخصوص آن را استفاده نکند منجر به فشار نابرابر در دو سمت چپ و راست  ایمپلنت  می‌شود. اگر فشار به طور یکسان روی پیچ توزیع نشود اجزای ایمپلنت جابجا شده و سبب باز شدن پیچ ایمپلنت می‌شود و گاهی این فشار زیاد قطعات دیگر را می‌شکند. شرکت‌هایی مانند ریمر و نوبل برای جلوگیری از این موضوع  پیچ و پایه ایمپلنت که کاملاً در هم چفت می‌شوند را تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

محکم کردن پیچ ایمپلنت

برای محکم کردن پیچ ایمپلنت توسط  دندانپزشک از پیچ گوشتی‌های مخصوص که در اندازه و سایز‌های مختلف و متناسب با  اباتمنت و پیچ ایمپلنت طراحی شده استفاده می‌کنند. این روش از باز شدن پیچ ایمپلنت پیشگیری می‌کند.

مراقبت از ایمپلنت

 یکی از مهمترین مراقبت‌هایی که باید بعد از کاشت ایمپلنت  انجام دهید رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم استفاده از دخانیات، جلوگیری از عفونت و نخ دندان کشیدن است. رعایت نکردن هر کدام از این نکات ممکن است علت باز شدن پیچ باشد.

 مراجعه منظم  به دندانپزشکی

مراقبت ازایمپلنت بعد از کاشت بسیار مهم است و باید هر ۶ ماه یکبار در دندانپزشک پروتزهای مصنوعی ایمپلنت را معاینه کند زیرا از بروز هرگونه مشکل ترک، شکستگی پروتز دندان و یا باز شدن فیکسچر جلوگیری می‌شود.

عوارض باز شدن پیچ ایمپلنت

 باز شدن پیچ ایمپلنت، بیمار درهنگام خوردن و جویدن غذا احساس درد می‌کند. اگر باز شدن پیچ پروتز مصنوعی را به موقع تشخیص داده نشود به علت اینکه فشار زیادی به ایمپلنت وارد می‌شود شکسته و پایه خراب می‌شود در صورت بروز این مسئله باید با جراحی پایه ایمپلنت را از استخوان فک خارج کرده و یک پایه ایمپلنت دیگر به جای آن قرار می‌دهند.

کلام آخر

برای نگهداری ایمپلنت دندان از یک پیچ که به استخوان فک متصل می‌شود استفاده می‌کنند گاهی این پیچ جای محکمی ندارد و به دلایل مختلف باز یا شل می‌شود. اگر این مسئله برایتان پیش آمده در قدم اول باید علت باز شدن پیچ ایمپلنت و باز شدن فیکسچررا بدانید و برای  رفع این مشکل به متخصص ایمپلنت دندان مراجعه کنید که البته قطعات ایمپلنت و اباتمنت اگربا هم متناسب نباشند باعث بروزنواقصی بسیاری مانند باز شدن پیچ ایمپلنت می‌شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است