علت شل شدن روکش ایمپلنت

علت لق شدن ایمپلنت

جدول محتوا

 

 

یکی از مشکلاتی که بعد از انجام کاشت ایمپلنت ممکن است برای برخی بیماران رخ دهد شل شدن روکش ایمپلنت است. درصد نرخ موفقیت ایمپلنت ۹۵ درصد است اما این موضوع بستگی به میزان مهارت و تجربه دندانپزشک و نیز موادی که استفاده شده دارد البته طراحی ایمپلنت در سال‌های اخیر بسیار پیشرفت کرده و احتمال لق شدن روکش ایمپلنت بسیار کم شده است با این وجود روکش ایمپلنت به دلایل مختلف شل یا لق شده و باعث نگرانی بیماران  می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم علت شل شدن روکش ایمپلنت همینطور علت لق شدن ایمپلنت را بررسی کنیم.

توجه کنید در صورت شل شدن هر بخشی از ایمپلنت آن را دستکاری نکنید و با زبان خود آن را حرکت ندهید زیرا ممکن است برای همیشه آن را از دست بدهید و مجبور شوید با ایمپلنت دیگری جایگزین کنید.

مهم ترین علت لق شدن ایمپلنت دندان

شل شدن ایمپلنت های دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از این عوامل را می توان به رعایت نکردن رژیم غذایی، دستورات پزشک و همچنین بهداشت دهان و دندان دانست، از این رو در صورتی که با شل شدن دندان های خود مواجه شدید سریعا با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

برخی از دلایل لق شدن ایمپلنت به شرح زیر است:

شل شدن روکش ایمپلنت دندان

شل شدن ایمپلنت یکی از دلایل لق شدن ایمپلنت به حساب می آید، روکش های دندانی تاجی هستند که بر روی دندان های طبیعی یا دندان های ایمپلنت قرار می گیرند شل شدن روکش ایمپلنت مشکل بسیار جدی نمی باشد اما بهتر است برای رفع آن دلایل را پیدا کرده و رفع کنیم.

تحلیل استخوان فک

یکی از دلایل شایع که در لق شدن ایمپلنت بسیار رخ می دهد تحلیل استخوان اطراف ریشه است؛ در صورت بروز چنین اتفاقی به معنای شکست فرآیند ایمپلنت دندان می باشد، هرچند احتمال آن بسیار کم است اما اگر چنین پدیده ای رخ دهد در یک سال اول ایمپلنت با آن مواجه می شویم.

پری ایمپلنتیت

یکی از بیماری های لثه است که برای ایمپلنت دندان نیز مشکل ساز می شود، بنابراین اگر با التهاب و عفونت در قسمت لثه و استخوان فک خود مواجه شدید سریعا به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا آنتی بیوتیک مناسبی را برایتان تجویز کرده و مصرف نمایید. زیرا این بیماری در اغلب موارد ناشی از رعایت نکردن بهداشت پس از کاشت دندان و پروتزهای دندانی است.

5 علت لق شدن روکش ایمپلنت

روکش دندان مختلفی دارد که در ادامه 5 علت لق شدن روکش ایمپلنت را بیان می کنیم، همچنین می توانید برای ایمپلنت دندان در شهر رشت به متخصص ایمپلنت دندان در رشت آقای دکتر شمس مراجعه نمایید،برای آشنایی با ایشان و مشاهده سوابق به لینک درج شده مراجعه کنید.

علت لق شدن ایمپلنت

جوش نخوردن پایه ایمپلنت داخل فک

زمانی که پایه ایمپلنت داخل فک شما جایگذاری می شود ممکن است پایه درون فک شما به درستی چوش نخورده باشد و زمانی که پروتز بر روی آن قرار بگیرد سفت و محکم است اما رفته رفته با گذشت زمان اندکی با خوردن و جویدن مواد غذایی پروتز لق شده و نیاز است پایه توسط دندانپزشک خارج شده، تعویض یا به تشخیص دندانپزشک شما به نحو دیگری درمان شود در هر صورت لازم است به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

نچسبیدن پروتز بر روی پایه ایمپلنت

اگر پروتز ایمپلنت به درستی و با استقامت لازم بر روی پایه ایمپلنت نچسبیده و محکم نشده باشد در نتیجه ممکن است در مدت زمان کوتاهی لق شود یا از آن جدا شود.

بلند بودن دندان نسبت به دیگر دندان ها

در صورتی که پروتز دندانی که ایمپلنت شده نسبت به دیگر دندان ها بلندتر باشد احتمالا فشار زیادی به آن وارد می شود، از این رو احتمال لق شدن و آسیب آن نیز بیشتر است، بنابراین یکی از علت لق شدن ایمپلنت بلند ازتفاع دندان نشبت به دندان های دیگر است.

کوتاه بودن پیچ پروتز

پیچی که پروتز دندان را به پایه ایمپلنت وصل می کند حتما باید استاندارد و مطابق با اندازه های دهان و دندان های شما استفاده شود در غیر این صورت احتمال شل شدن روکش ایمپلنت بسیار زیاد است.

شل شدن پست یا پیچ داخلی ایمپلنت

پیچ داخلی که روکش ایمپلنت را به پایه ایمپلنت وصل می کند بسیار مهم و در صورت شل شدن یا شکستن این پیچ قطعا روکش نیز شل می شود و از پایه ایمپلنت جدا می شود.

علائم لق شدن روکش ایمپلنت

  • دندان درد
  • حساسیت لثه‌ها
  • ایجاد درد هنگام بستن بایت
  • بروز درد و ناراحتی فک‌ها
  • ایجاد درد در دندان
  • تروما به لثه‌های زیرین
  • خونریزی هنگام لمس ایمپلنت

اقدامات درمانی برای روکش ایمپلنت

زمانی که روکش ایمپلنت لق می‌شود اولین و تنهاترین راه درمان بلافاصله جداکردن اجزای آن است این کار از آسیب دیدگی و پیشروی به بافت‌های اطراف جلوگیری می‌کند. بیرون آوردن ایمپلنت بستگی به اجزا و شدت روکش ایمپلنت دارد مثلاً برداشتن یک ایمپلنت با پروتز یک واحدی خیلی راحت تر از برداشتن یک ایمپلنت سه واحدی با پروتزهای جزئی است.

علت لق شدن ایمپلنت

دندانپزشک پس از انجام معاینات بالینی دقیق بررسی وضعیت بیمار در صورت داشتن شرایط لازم یعنی نبودن مشکل در محل و استخوانی که کاشت انجام می‌گیرد ایمپلنت را تعویض می‌کند.

 آیا روکش لق شده مجدد قابل استفاده است؟

در صورتی که فقط چسپ درزگیر از بین رفته و روکش تخریب نشده و سالم باشد بلافاصله ظرف ۱ تا ۲ روزبه پزشک مراجعه کنید امکان استفاده مجدد ازروکش ایمپلنت وجود دارد اما وقتی دندانی که زیر روکش قرار دارد پوسیده یا خراب باشد و به موقع به پزشک مراجعه نکنید باید از روکش جدید استفاده کرد.

پیشگیری از شل شدن ایمپلنت

بعد از انجام دادن تمامی مراحل کاشت ایمپلنت و نصب روکش روی پایه فلزی شما دیگر قادر به خوردن هرگونه غذایی هستید اما باید ازایمپلنت مانند دندان‌های طبیعی مراقبت‌های لازم را انجام دهید این اقدامات شامل روزی دو بار مسواک زدن، نخ دندان کشیدن بعد از خوردن هر وعده غذایی است و در صورت داشتن پل دندانی باید آن را با دستگاه‌های مخصوص تمیز کرد.

همانگونه که می‌دانید پوسیدگی و عفونت علت آسیب دیدگی ایمپلنت است که دلیل بروز این مشکلات تجمع باکتری و پلاک‌ها در اطراف لثه‌ها است پس برای ماندگاری بیشتر اینمپلنت جرم گیری هر دو سال یکبار را فراموش نکنید با انجام جرمگیری پلاک و جرم‌های موجود در اطراف لثه از بین می‌رود واگر هم مشکلی وجود داشته باشد بلافاصله به آن رسیدگی می‌شود.

در صورت لق شدن روکش ایمپلنت چه کار باید کرد؟

  • خودداری از تکان دادن یا بیرون کشیدن روکش ایمپلنت
  • توجه به علائم مربوط به علت لق شدن روکش دندان
  • روی گونه خود یخ بگذارید یخ باعث کم شدن التهاب بافت‌های اطراف ایمپلنت می‌شود
  • مراجعه به دندانپزشکی و تحت درمان قرار گرفتن

روش درمان لق شدن یا افتادن ایمپلنت 

پیش تر علت لق شدن روکش ایمپلنت به صورت کامل بررسی شد، در صورتی که روکش ایمپلنت دندان لق شده شما افتاده است ابتدا آن را پیدا کنید و اگر سالم است و آسیبی به آن وارد نشده است حتما آن را بشویید و در اولین فرصت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. از هرگونه اقدام خودسرانه ای اجتناب کنید و حتی در صورتی که نمی توانید در حال حاضر به مطب مراجعه کنید محل دندان را پوشش دهید.

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت روکش شما را ترمیم می کند اما در صورتی که روکش ایمپلنت کاملا از دست رفته باشد ناچار به ترمیم مجدد دندان و روکش آن هستید؛ بنابراین بهتر است تا حد ممکن از دندان های خود مراقبت کنید تا از شل شدن روکش دندان یا همان شل شدن روکش ایمپلنت جلوگیری شود و روکش ایمپلنت های دندان شما عمر طولانی تری داشته باشد.

کلام آخر

ایمپلنت جایگزین بسیار مناسبی برای دندان از دست رفته است وبه واسطه پیچی که دارد امکان حرکت آن پایین است اما اگر متوجه حرکت ایمپلنت شدید حتماً اقداماتی که در مطالب بالا بیان شد را انجام دهید، همچنین در مقاله علت باز شدن پیچ ایمپلنت به دلایل باز شدن و روش های جلوگیری از آن پرداخته ایم که برای رفع آشنا شدن با این مساله می توانید به این مقاله رجوع کنید.

در این مقاله شما را با علت شل شدن روکش ایمپلنت و علت لق شدن روکش ایمپلنت آشنا کردیم با توجه به مطالب بالا به این نتیجه می‌رسیم که برای انجام ایمپلنت و جلوگیری از مشکلاتی نظیرآن باید در انتخاب دندانپزشک خود دقت کافی را داشته باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است