عوارض ارتودنسی نکردن

جدول محتوا

 

 

عوارض ارتودنسی نکردن

ارتودنسی نکردن می تواند همیشه یک انتخاب قابل توجه باشد. درواقع خیلی ها به خاطر ترس از درد یا نگرانی در مورد هزینه ارتودنسی نمی کنند. بعضی ها هم به خاطر اینکه حوصله وقت گذاشتن را ندارند به ارتودنسی نکردن فکر می کنند. اما ارتودنسی نکردن گاهی مایه پشیمانی افراد می شود.

ارتودنسی عوارض و معایب خود را دارد اما ارتودنسی نکردن معایب بیشتری به همراه دارد

عوارض ارتودنسی نکردن

در ادامه مواردی از عوارض ارتودنسی نکردن را خدمت شما میگوییم.

1-     قرار نگرفتن دندان ها در جای اصلی خود

تنها راه برای قرار گرفتن دندان ها سر جای خود ارتودنسی است و میتواند این راه مطمئن ترین راه باشد.

2-      تحلیل رفتن دندان ها

دندان های قدامی بیمار فشار زیادی تحمل کرده اند و کنار دندان ها استخوان تحلیل رفته است. ریشه ای که داخل استخوان قرار دارد بسیار کم شده است و ساپورت استخوانی از دست رفته است.

3- فشار آوردن به دندان ها

اگر برای همیشه ارتودنسی نکنید دندان های اضافی در دهانتان باعث میشود به دندان های اصلی و سالم شما فشار وارد شود و امکان از بین رفتن و ضعیف شدن ریشه دندان ها بسیار است.

4-  افزایش ریسک پوسیدگی دندان ها

به علت اینکه نمیتوانید تمام قسمت های دندان هایتان را خوب مسواک بزنید احتمال پوسیدگی دندان هایتان افزایش پیدا میکند.

ارتودنسی اشتباه

علاوه بر عوارض ارتودنسی نکردن میتوان به ارتودنسی اشتباه هم اشاره کرد که باید قبل از انجام ارتودنسی حتما پزشک خبره ای را انتخاب کنید تا از مشکلات ارتودنسی اشتباه مثل برگشت ارتودنسی دندان ها بعد از ارتودنسی دور بمانید.

در ادامه مواردی از عوارض ارتودنسی اشتباه را بیان میکنیم.

1-     تحلیل رفتن لثه

یکی از مشکلاتی که بعد از ارتودنسی اشتباه دندان ایجاد می‌شود و سلامت لثه و دندان‌ها را تحدید می‌کند، پوسیدگی دندان‌ها و فرسایش و تحلیل رفتگی لثه می‌باشد.

2-     احتمال بازشگت ناهنجاری ها

از مهم‌ترین مشکلات و البته نگرانی‌های فرد بعد از درمان ارتودنسی اشتباه می‌توان به بازگشت مجدد ناهنجاری و شکست درمان اشاره کرد. البته باید گفت بیش از ۹۰ درصد موارد درمان ناهنجاری‌ها با ارتودنسی نتیجه مطلوبی داشته و احتمال بازگشت ناهنجاری‌ها بعد از اتمام درمان ارتودنسی بسیار کم می‌باشد. در صورتی که بیمار و متخصص ارتودنسی در طول درمان به نکات مهم مراقبتی، بهداشتی و درمانی توجه کافی نداشته باشند، ممکن است بعد از اتمام ارتودنسی مجددا فرد دچار ناهنجاری‌های دهانی شود.

3-     کوتاه شدن ریشه دندان

کوتاه شدن ریشه دندان‌ها و سایش و تحلیل رفتگی آن‌ها از مشکلات مهم و شایع ایجاد شده بعد از درمان ارتودنسی می‌باشد. البته باید گفت حدود ۳ الی ۵ درصد از افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرند، بعد از اتمام درمان دچار این مشکل می‌شوند. ناگفته نماند قبل از شروع درمان و با در نظر گرفتن تخصص ارتودنتیست می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

4-     ایجاد فاصله بیش از حد بین دندان ها

از دیگر مشکلاتی که بعد از ارتودنسی و درآوردن بریس‌ها و دستگاه ارتودنسی از دهان می‌تواند موجب نارضایتی بیمار شود، می‌توان به ایجاد فواصل غیر طبیعی و زیاد بین دندان‌ها اشاره کرد. این عارضه نیز به دلیل عدم مهارت کافی ارتودنتیست، استفاده از ابزار نامناسب و همچنین استفاده بیش از حد ریتینر‌ها، بزرگ بودن بیش از حد فک و یا کوچک بودن دندان‌ها اتفاق می‌افتد. البته باید گفت، افراد کمی بعد از ارتودنسی دچار این مشکل می‌شوند. چنانچه در انتخاب ارتودنتیست توجه کافی داشته باشید، درمانی قطعی و بی‌عارضه خواهید داشت.

5-     عدم رعایت محدودیت ها و ممنوعیت های غذایی

یکی از موارد مهم و مسائل حائز اهمیت در دوران ارتودنسی که می‌تواند، منجر‌به آسیب و مشکلات دندان‌ها بعد از اتمام ارتودنسی شود، توجه و عدم توجه به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های غذایی می‌باشد. در دورانی که دستگاه‌های ارتودنسی داخل دهان قرار دارند به منظور جلوگیری از آسیب‌های دندان‌ها و دستگاه‌ها توصیه می‌شود از مصرف خوراکی‌های سفت و سخت، چسبناک و بیش از حد شیرین خودداری شود. در صورت عدم توجه به این موضوع ممکن است، بعد از اتمام ارتودنسی فرد دچار مشکلات جدید دندانی شود.

6-     درمان ناقص و مهارت کم ارتودنتیست

در هر درمانی قطعا مهارت و تخصص ارتودنتیست حائز اهمیت بوده و نقش مهمی در نتیجه درمان و بهبود وضعیت دهان و درمان بیمار دارد. درمان ناقص و عدم اهمیت به جلسات درمانی جهت چکاپ بیمار و تنظیم دستگاه‌ها و در صورت نیاز تعویض آن‌ها به دلیل سهل انگاری ارتودنتیست و بیمار و همچنین نداشتن مهارت، تجربه و تخصص لازم ارتودنتیست در درمان ناهنجاری‌های موجود در دهان بیمار می‌تواند، بعد از اتمام ارتودنسی منجر به بروز مشکلات بسیاری در دهان از جمله بازگشت ناهنجاری‌های سابق در دهان بیمار شود. در نهایت در صورت کم تجربه بود ارتودنتیست و سهل انگاری‌های درمانی، درمان ارتودنسی با شکست مواجه خواهد شد.

7-     عدم ترک عادات غلط دهانی

یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند، بعد از اتمام ارتودنسی موجب بازگشت ناهنجاری‌ها و یا ایجاد مشکلات جدید در دهان و دندان‌ها شود، عدم ترک عادات غلط دهانی از جمله دندان قروچه، جویدن سر خودکار و مداد، شکستن تنقلات سفت با دندان‌ها، مکیدن مکرر انگشتان و… می‌باشد؛ که به دنبال این عادات غلط، فرد دچار مشکلات متعدد دهان و دندان خواهد شد.

8-     فشار و ضربه به دهان و دندان

همواره توصیه می‌شود، هنگام ورزش‌های پرخطر و مسابقاتی از جمله بُکس که ممکن است، دهان و دندان‌ها تحت فشار و ضربه خارجی قرار بگیرند، از محافظ فک و دندان استفاده شود، چرا که عدم توجه به این موضوع می‌تواند، منجر ‌به آسیب‌های دهان و دندان‌ها و نیاز به درمان مجدد ارتودنسی شود.

متخصص لثه در رشت

چکیده مطالب

شما در این مقاله با عوارض ارتودنسی نکردن و عوارض ارتودنسی اشتباه آشنا شدید. توصیه میشود حتما قبل از انجام ارتودنسی از تجربه و مهارت پزشک خود با خبر باشید.

برای مراجعه و داشتن وقت مشاوره رایگان در زمینه ارتودنسی در رشت میتوانید با پزشکان ما از طریق راه های ارتباطی زیر در ارتباط باشید.

آدرس مطب:

استان گیلان، رشت،بلوار سمیه، خیابان 142-ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

استان گیلان،رشت،سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

013-32123896 | 013-33240438

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است