مراحل ارتودنسی دندان

جدول محتوا

 

 

مراحل ارتودنسی دندان

مراحل ارتودنسی دندان بستگی به نوع ارتودنسی دارد که شما میخواهید آن را انجام دهید.

به طور کلی مراحل ارتودنسی دندان در 8 گام اصلی تقسیم میشود. قبل از انجام ارتودنسی بهتر است که مراحل آن را بدانید زیرا باعث میشود با ترس کمتری مواجه شوید.

شما در این مقاله مراحل ارتودنسی دندان و مراحل ارتودنسی دو فک را میخوانید

متخصص لثه در رشت

8  گام اصلی ارتودنسی دندان:

1-     مراجعه به متخصص ارتودنسی

اولین مرحله، مراجعه به یک متخصص ارتودنسی خوب است اما بیشتر مردم خودشان با پای خودشان به متخصص مراجعه نمی کنند بلکه توسط یک دندانپزشک عمومی یا سایر متخصصان دندانپزشکی دیگر ارجاع داده می شوند.

اما معمولا از آنجایی که بیشتر مردم برای حفظ بهداشت دهان و دندان خود به دندانپزشکان مراجعه می‌کنند ممکن است توسط یک دندانپزشک به متخصص ارتودنسی ارجاع داده شوند. دندانپزشک مشکلات ناصافی دندان ها را می‌بیند و به بیمار توصیه می‌کند برای حفظ عملکرد و زیبایی دندان ها حتما به متخصص مراجعه کنید.

اما این به معنی این نیست که شما اول باید به دیدن دندانپزشک بروید و بعد با درخواست او پیش ارتودنتیست بروید. شما خودتان بدون هیچ ارجاعی میتوانید به مطب یا کلینیک یکی از این متخصصان بروید و مستقیما تحت ارزیابی و درمان آن ها قرار بگیرید.

2-     مشاوره و ارزیابی تخصصی

پس از آنکه به یک متخصص ارتودنسی ارجاع داده شدید یا خودتان مستقیما به مطب یا کلینیک دندانپزشکی مراجعه کردید شما میبایست تحت معاینه و ارزیابی قرار بگیرید. در تمام مراحل ارتودنسی ثابت و متحرک، جلسه اول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این جلسه معمولا جلسه معارفه و مشاوره است. متخصص به دندان های شما با دقت نگاه می کند یا حتی از آن ها اشعه ایکس می گیرد، مشکلات آن ها را پیدا می کند و بهترین درمان ارتودنسی را برای مرتب و صاف کردنشان معرفی خواهد کرد.

اگر همه چیز خوب پیش برود و شما این متخصص را به عنوان ارتودنتیست خود انتخاب کنید، وارد سایر مراحل ارتودنسی به ترتیب در ادامه خواهید شد.

3-     تعیین طرح درمان مناسب ارتودنسی دندان شما

همه بیمارانی که به یک ارتودنتیست مراجعه می‌کنند یک مشکل خاص و مشابه ندارند. همه آندربایت، اوربایت، شلوغی یا فاصله بین دندانی ندارند، بنابراین درمان یا طرح درمان همه هم یکسان نخواهد بود. درمان هر شخصی دقیقا متناسب با مشکل و شرایط دندان هایش خواهد بود.

نوع مراحل درمان هرچند که تقریبا از یک الگو پیروی می کند، اما مراحل ارتودنسی دندان کودکان کمی متفاوت با مراحلی است که بزرگسالان طی می کنند. از آنجا که پروسه های ارتودنسی کودکان اغلب پیشگرانه هستند مراحل ارتودنسی دندان آن ها نیز با دستگاه های خاص و تغییرات قابل توجهی نسبت به ارتودنسی بزرگسالان دنبال می شود.

4-     رفع مشکلات موچود در دهان و دندان

درمان ارتودنسی نسبتا زمان بر است و اگر شما هیچ مشکل خاصی نداشته باشید می تواند بین 6 ماه تا 3 سال به طول بی‌انجامد. در همان جلسه ارزیابی معمولا متخصص وضعیت بهداشت و سلامتی دهان و دندان شما را بررسی می کند و اگر مشکلی متوجه بهداشت دهان و دندانتان نباشد درمان شما را شروع می کند. اما اگر مشکل خاصی مثل عفونت لثه، آبسه و … داشته باشید تحت درمان قرار نمی گیرید. و به شما گفته می شود تا بعد از درمان مشکلات دهان و دندان، زمان دیگر را برای ارزیابی به مطب مراجعه کنید.

5-     نصب دستگاه های ارتودنسی

این مرحله از سلسله مراحل ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک دندان، برای همه افراد تحت درمان طولانی ترین مرحله است. زیرا روند نصب بریس ارتودنسی کمی زمانبر است و نیازمند دقت، توجه و مهارت بالایی است که در مجموع باعث می شود این جلسه از هر جلسه ای طولانی تر شود.

6-     رد کردن سیم از بین براکت های ارتودنسی

پس از نصب براکت ها، وقت آن است که سیم را داخل براکت ها وارد کنند. متخصص ارتودنسی  سیمهایی نیم دایره مانندی را برای متصل کردن براکت ها به هم انتخاب میکند. اندازه سیم را مشخص کرده و در صورت نیاز آن را خم کرده یا میبرد. بعد از اینکه سیم ها از میان براکت ها عبور داده شد، فشاری که باید این سیم ها به دندان ها وارد کنند توسط متخصص ارتودنسی تنظیم میشود.

7-     ویزیت های مکرر و دوره ای

بعد از تنظیم فشاری که سیم باید به دندان های کج شما وارد کند، حدودا باید هر 2 تا 4 هفته  به صورت دوره ای و منظم به مطب متخصص خود مراجعه کنید. متخصص دستگاه ها را تنظیم می کند برای مثال فشاری که باید از سیم به براکت ها و دندان ها منتقل شود را تنظیم می کند.

برای ادامه حرکت دندانها در جهت مد نظر ما، سیم کمی قوی تر خواهد بود یا پیکربندی و تنظیمات متفاوتی نسبت به وضعیت قبلی سیم خواهد داشت. (چون دندان ها تا حدودی جابجا شده اند و باید سیم اینبار با فشار دیگری تنظیم شود.). هر بار که شما به متخصص ارتودنسی خود مراجعه میکنید سیم عوض شده و تنظیمات آن نیز تغییر پیدا خواهد کرد.

8-     اتمام مراحل و صاف شدن دندان ها و برداشتن براکت ها از روی دندان

بعد از اینکه متخصص از منظم شدن دندان ها اطمینان حاصل کرد، دستگاه ها را در یک جلسه بر خواهد داشت. این جلسه از بهترین جلسات و مراحل ارتودنسی دندان است (چه متحرک و چه ثابت) است. زیرا دندان های بیمار صاف شده و متخصص نیز کارش را به خوبی انجام داده است.

متخصص ارتودنسی به منظور جلوگیری از بازگشت دندان ها به موقعیت اولیه بیمار را ملزم به استفاده از نگهدارنده یا ریتینر برای حفظ تراز دندان ها می نمایند. حدود دو سال طول می کشد تا دندان ها دیگر در جای خود ثابت شوند. اما برای نتایج بهتر لازم است که بیمار هر چند وقت یک بار به متخصص ارتودنسی مراجعه نماید تا دندان های او تحت بررسی قرار بگیرند و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، برطرف شود.

لازم یه ذکر است اگر از نگه دارنده ها به طور کامل استفاده نشود امکان برگشت دندان بعد از ارتودنسی بسیار است.

مراحل ارتودنسی دو فک

ارتودنسی هر دو فک به یک شکل جلو میرود. در برخی موارد اول یک فک ارتودنسی میشود و فک دیگر بعد از گذشت حداقل 2 تا 3 ما انجام میشود.

 

فوق تخصص لثه در رشت

کلام آخر

هر کسی که دندان های ناصافی داشته باشد یا مشکلی متوجه تراز فک هایش باشد نیازمند درمان ارتودنسی خواهد بود. تنها کسی که توانایی حل این مشکلات را دارد قطعا متخصص ارتودنسی است و او برای اینکه بتواند به درستی مشکلات شما را حل کند نیازمند طی کردن مراحلی است. تمام مراحل ارتودنسی به ترتیب معمولا 8 مرحله است. که به صورت خلاصه در این مقاله توضیح داده شد.

آدرس مطب:

استان گیلان، رشت،بلوار سمیه، خیابان 142-ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

استان گیلان،رشت،سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است