مراقبت های ایمپلنت

یکی از عوامل مهم که پزشکان به آن توصیه می‌کنند رعایت کردن نکات مراقبتی بعد از عمل می باشد، اگر توجهی به این نکات نداشته باشید با مواردی مانند عفونت های لثه ای و استخوان فک و دندان های دیگر خود رو به رو خواهید شد که هزینه های اضافی برای شما به همراه می آورد پس توجه داشته باشید تمام نکات لازم را از پزشک خود دریافت کنید. در ادامه نکات مهمی در رابطه با مراقبت های ایمپلنت را به صورت کامل بررسی می کنیم.

مراقبت های قبل از انجام ایمپلنت چیست؟

قبل از آنکه اقدام به انجام ایمپلنت کنید باید در مورد دارو،بیماری های زمینه ای وحساسیت های خود با پزشک مشورت کنیدو شب قبل غذای مقوی بخورید و استراحت کامل داشته باشید.

مراقبت های ایمپلنت درساعات اولیه چیست؟

برای اینکه ایمپلنت کارایی صحیح تری داشته باشد و دوام و ماندگاری آن افزایش یابد بعد از عمل جراحی رعایت برخی نکات لازم است. در ۴۸ ساعت اولیه مراقبت ایمپلنت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است باید به خوبی توصیه های دندان پزشک خود را رعایت کنید به طور کلی در این زمان اکثر علائم ها و حساسیت ها ایجاد خواهند شد.

مراقبت های ایمپلنت درساعات اولیه چیست؟

17 مورد از مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت

1-برای تشدید خونریزی در ساعات اولیه گاز پانسمان در دهان شما قرار دارد که نباید آن را جابه جا کنید باید گاز پانسمان را به آرامی بر روی دندان بفشارید توجه داشته باشید تا یک ساعت بعد از جراحی به هیچ عنوان نباید گاز استریل را بردارید.

2-اگرخونریزی بعد از برداشت گاز استریل کاهش نیافت مجدد گاز استریل را تا مدت ۳۰ دقیقه روی دندان خود قرار دهید وهر ۳۰ دقیقه تا ۴۵ دقیقه آن را تعویض کنید.

3-به هیچ عنوان به دلیل حساس بودن ناحیه جراحی شده نباید با زبان یادست آن را تحریک کنید.

4-در روزهای اول ممکن است که با علائمی مانند ورم لثه، خونریزی مستمر و یا خروج مایعی از لثه و درد رو به رو شوید این علائم نشان دهنده جوش خوردن استخوان فک باپایه ایمپلنت و بهبود پیدا کردن زخم ها هستند که بعد از حدود دو هفته کاملاً رفع خواهند شد.

5-بهتر است که از شستن دهان خود تا ۸ ساعت اولیه به دلیل تازگی زخم اجتناب کنیدسعی کنید حتماً سر خود را کمی بالاتر از سطح قلب تان قرار دهید و تا حد مکان صحبت نکنید.

6- اگر ورزشکار هستید تا زمان بهبود یافتن فعالیت های سنگین ورزشی را تا حد امکان کنار بگذارید.

7-در زمان اولیه ممکن است حالت هایی مانند سرگیجه داشته باشید پس به آرامی وضعیت خودتان را از سمتی به سمت دیگر تغییر دهید تا از سرگیجه جلوگیری کنید.

8-برای کاهش درد و تورم صورت میتوانید از کیسه یخ استفاده کنید و آن را به فاصله زمان 10دقیقه برروی صورت خود قرار دهید. قرار دادن کمپرس یخ همان ابتدا پس از جراحی نیز باعث کاهش درد و تورم می شود. توجه کنید پس از گذشت 48 ساعت  از کمپرس گرم استفاده کنید.

9-طبیعی است که بعد از جراحی دچار ناراحتی و یا درد شوید که به مرور زمان از بین خواهند رفت دندانپزشک شما برای بهبود سریع این درد و تورم مسکن و آنتی بیوتیک تجویزمیکند  که در ساعات مقرر استفاده نمایید توجه داشته باشید که اگر درد شما کاهش نیافت به پزشک خود مراجعه کنید.

10-توجه کنید که به آرامی با بریدگی لثه و زخم خود رفتار کنید تا روند درمان شما راحت وسریع تر انجام شود.

11- در شب اول بعد از جراحی دندان های خود را با یک مسواک نرم مسواک بزنید و دقت داشته باشید محل جراحی شده را به دلیل حساس بودن مسواک نکنید چرا که موجب خونریزی میشود.

12- غرغره کردن آب نمک بعد از گذشت۲۴ ساعت در روز ۳ الی ۴ بار به کاهش درد و تورم کمک خواهد کرد.

13- به تغذیه مناسب بعد از ۲۴ ساعت باید توجه داشته باشید چرا که عصب دندان در این زمان ضعیف شده پس نباید مایعات بسیار داغ ویا بسیار سرد میل نمایید.

14- توجه داشته باشید در این دوره از نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه پرهیز کنید.

15- پس از خوردن هر وعده غذایی لازم است دندان هایتان را بشویید.

16- از الکل و دخانیات مانند سیگار قلیان دوری کنید چرا که می تواند سبب خونریزی مجدد شود و با ایجاد عفونت در روند بهبود اختلالاتی ایجاد کند.

17- با مشورت دکتر برای رفع بوی بد دهان از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید همچنین دهانشویه به کاهش عفونت کمک می کند.

بعد از کاشت ایمپلنت چه مراقبت هایی باید انجام بدهیم؟

1-از نوشیدنی هایی که گازدار هستند مانند نوشابه والکل پرهیز کنید.

2- توجه داشته باشید به علائم خود در این شرایط باید دقت کنید تب وعفونت بیشتر از دو روز نباید ادامه دار باشد درغیر این صورت باید سریع دندان پزشک خود را در جریان بگذارید.

3-برای کاهش درد وتورم میتوانید از کمپرس های گرم و یا سرد استفاده کنید.

4-بهداشت دهان و دندان فراموش نشود.

مراقبت های بلند مدت بعد از کاشت ایمپلنت دندان

1. به طور مرتب به دهان های خود مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  2. شما می توانید برای سلامت دهان و دندان های تان و جلوگیری از عفونت ها از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید.
  3. آب نمک تاثیر به سزایی در بهبود سریع دندان ها دارد پس از شستشوی دندان با آب و نمک غافل نشوید.
  4. توجه کنید، حتما به زمانهای چکاب خود دقت داشته باشید.

نمونه کار درمان و ایمپلنت دندان توسط جناب دکتر شمس را در ادامه مشاهده می کنید و برای مشاهده تمامی نمونه ها نیز می توانید از طریق ایمپلنت دندان در رشت اقدام کنید.

عکس قبل و بعد از ایمپلنت دندان در رشت

تصویر قبل و بعد از ایمپلنت دندان در رشت

چه غذاهایی بعد از ایمپلنت مناسب هستند؟

بعد از جراحی تا مدتی به خصوص ۲۴ ساعت اولیه از غذاهای نرم استفاده کنید بهتر است که دراین دوره  حدود ۳ الی ۴ ماه این روند را ادامه دهید.

پنیر، شیر، ماست، آبمیوه، تخم مرغ، ماهی آب پز، انواع پوره ها و سوپ ها را میتوانید استفاده کنید.

جهت اطلاع از شرایط و هزینه های ایمپلنت دندان در رشت با بهترین متخصص شهر رشت و بصورت اقساطی یا استفاده از بیمه می توانید با شماره های مطب تماس بگیرید.

چه غذاهایی بعد از کاشت ایمپلنت مناسب نیستند؟

برای آن که بعد از جراحی بهبود کامل خود را به دست آورید باید ازبرخی مواد غذایی پرهیز کنید، همچنین از نی استفاده نکنید زیرا مانع از ایجاد سلول های جدید می شودوعلاوه براین لخته خون های ایجاد شده را نیز از بین میبرد و وجود لخته خون برای روند درمان لازم است.

از قند،  آجیل،  آبنبات،  استیک، غذاهای سفت و نوشیدنی های الکلی وگازدا،  بسیار داغ یا بسیار سرد پرهیز کنید.

ممکن است بسیاری از بیماران با شنیدن معایب ایمپلنت دندان در تصمیمشان شک کننداما باید بدانید که مزایای ایمپلنت از معایب آن بیشتر است و شما می‌توانید با مراقبت از ایمپلنت و سپردن این کار به دست یک متخصص، دندان های زیبا و سالمی داشته باشید.