مراقبت های پس از عصب کشی

اگر شما هم دندانی پوسیده و آسیب دیده داشته باشید برای درمان آن نیاز است که از روش درمانی عصب کشی یا به اختصار اندو استفاده کنید. برای پیشگیری از آسیب های بیشتر به دندان درمان شده و ماندگاری آن لازم است در مورد مراقبت های پس از عصب کشی اطلاعاتی داشته باشید. مراقبت از دندان عصب کشی شده و پرشده بسیار مهم است و همچنین باید بدانید که تا چند ساعت بعد از پانسمان دندان نباید چیزی خورد. اگر می خواهید درمورد مراقبت دندان های درمان شده بدانید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

همچنین لازم به ذکر است برای درمان دندان های خود در زمینه عصب کشی در رشت می توانید به جناب دکتر مرتضی شمس که یکی از بهترین متخصصین در شهر رشت می باشند مراجعه کنید که در زمینه کاری خود استاد ماهر و توانایی می باشند، همچنین برای تمام خدمات ترمیمی و زیبایی از جمله لمینت دندان در رشت و دیگر زیبایی های دندان نیز می توانید به خانم دکتر یاسمن صادقی در همان مطب مراجعه کنید و از خدمات این دو دندانپزشک متخصص استفاده کنید.

درمان دندان با عصب کشی

عصب کشی روش درمانی است که برای دندان های آلوده ملتهب و آسیب دیده مناسب است زمانی از روش عصب کشی استفاده می شود که بخش درونی دندان که پالپ نام دارد آسیب دیده و عفونی باشد. این روش درمانی علیرغم فضایی ترس آوری که می گویند و ایجاد کرده‌اند به هیچ عنوان وحشت آور نیست و برای درمان ریشه دندان بسیار مناسب است.

در نظر داشته باشید اگر دندان شما به موقع تحت درمان عصب کشی قرار نگیرد و ریشه های دندان درمان نشود ممکن است دندان شما از دست برود یا آسیب های جدی به بدن شما وارد شود، بنابراین چکاپ هر شش ماه یکبار دندان های خود را فراموش نکنید تا اگر دندان شما به عصب کشی یا ترمیم نیاز دارد در کوتاه ترین زمان ممکن تشخیص دهید و درمان را تحت نظر متخصص شروع کنید.

تا چند ساعت بعد از عصب کشی چیزی نخوریم؟

در حین درمان عصب کشی پزشک معالج برای راحت بودن شما از داروهای بی حسی استفاده می کند به همین علت شما پس از پایان درمان بلافاصله نباید چیزی بخورید یا بهتر است بگویین نمی توانید بخورید زیرا خوردن هرگونه مواد غذایی ممکن است باعث آسیب رساندن به دهان شما شود چون قسمتی از فک شما کاملا بی حس است؛ حداقل تا چند ساعت و تا زمانی که اثر داروهای بی حسی از بین برود نباید موادی که نیاز به جویدن دارد را بخورید و نوشیدنی هایی که خیلی داغ هستند نیز برای فرد بیمارمناسب نیست زیرا ممکن است باعث خونریزی دندان شود.

مراقبت از دندان عصب‌کشی شده و پرشده

مراقبت های بعد از درمان ریشه و عصب‌کشی به ۳مرحله تقسیم می شوند که برای کنترل درد و پیشگیری عفونت دوباره دندان درمان شده ضروری هستند:

• بلافاصله بعد از درمان
  • چند روز بعد از درمان
  • دوران پس از درمان

مراقبت بلافاصله بعد از درمان

بلافاصله پس از انجام عمل معمولا دهان بی حس است و در این زمان شما تا از بی حسی بیرون نیامده اید نباید چیزی بخورید که بر دندان شما فشار بیاید نوشیدنی های داغ ممکن است خطرسوختن دهان یا خونریزی را برای شما افزایش دهد. اگر بتوانید دراین زمان داروهایی که پزشک متخصص برای شما تجویز کرده است را تهیه کنید بهترین زمان ممکن برای استفاده از آنها است.

مراقبت از دندان عصب‌کشی شده

همچنین می توانید در این رابطه از مقاله پس از عصب کشی دندان چه قرصی بخوریم؟ در وبسایت دکتر شمس استفاده کنید تا مسکن های لازم را در این زمینه بشناسید.

مراقبت چند روز بعد از درمان

در طول روزهای ابتدایی بعد از درمان ریشه بهتراست کارهای زیر را انجام دهید:

1. مصرف داروهایی که پزشک تجویز کرده بود را ادامه دهید
  2. بیشتر از غذاهای نرم استفاده کنید(مقاله بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم؟ نیز تا حد زیادی می تواند راهنمای خوبی برای تغذیه ما پس از عصب کشی باشد)
  3. در سمت مخالف دندان آسیب دیده غذا ها را بجویید
  4. در زمان مسواک زدن به آرامی این کار را انجام دهید

داشتن درد دراین زمان طبیعی است که با داروهایی که پزشک متخصص آن را تجویز کرده می توان آن را کنترل کرد اما اگر درد شدید باشد و نتوان آن را کنترل کرد لازم است دوباره به متخصص خود مراجعه کنید چرا که ممکن است عصب کشی به صورت مجدد انجام شود.

اگر این درد برای کودکان شما اتفاق افتاد دقت کنید که برای درمان دندان درد کودکان نباید از مسکن ها و آنتی بیوتیک های قوی و داروهای بدون نسخه استفاده کنید.

مراقبت بعد از دوران درمان

پس از درمان عصب کشی چه مشکلاتی وجود دارد؟

بروز مشکلات و آسیب ها بعد از درمان عصب کشی یا درمان ریشه مانند سایر فرایند های دیگر دندانی طبیعی و عادی  است. بیشتر بروز پیدا کردن این مشکلات به علت عدم مراقبت درست و صحیح از دندان آسیب دیده و درمان شده و همچنین رعایت بهداشت در همان ناحیه است.

• عدم تخلیه کامل عفونت پالپ
  • شکستگی دندان
  • ترک خوردگی دندان

به دلیل آن که دهان قسمتی از بدن است که بسیار مستعد آلودگی است و به طور فراگیری در برابر باکتری ها قرار دارد و بیشتر باکتری ها نیز از دهان وارد بدن می شوند به این علت باید با مراقبت هایی که انجام می دهید در برابر این مشکلات مقابله کنید.

نکات مهم پس از درمان ریشه دندان

1. تمامی دستورالعمل های پزشک خود انجام دهید.
  2. تا یک ساعت(تا زمانی که دهان شما بی حس است) از خوردن هرگونه غذا یا نوشیدنی پرهیز کنید.
  3. تمام مسکن و آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک را در ساعت مشخص مصرف کنید.
  4. مراقب پانسمان دندان خود باشید.
  5. برای جویدن مواد غذایی سفت از دندان های ترمیم شده استفاده نکنید.
  6. بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرید.

همینطور که دراین مقاله گفته شد مراقبت های پس از عصب کشی جزئی از عمل و روش درمانی عصب کشی به شمار می رود. روش درمانی ریشه به تنهایی و با انجام عمل یکی دو ساعت در مطب تمام نمی شود بلکه ماندگاری  و سلامت دندان آسیب دیده با مراقبت های پس از آن رابطه مستقیم و تنگاتنگی دارد برای پیشگیری از مشکلات احتمالی از مراقبت کردن دندان خود صرف نظر نکنید.

می‌توانید برای اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی زیر با ما همره باشید:

• استان گیلان، رشت،بلوار سمیه، خیابان 142-ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • استان گیلان،رشت،سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب