مشکلات بعد از ارتودنسی

جدول محتوا

 

 

مشکلات بعد از ارتودنسی

یکی از دغدغه و نگرانی های افرادی که ارتودنسی دارند مشکلات و عوارض بعد از ارتودنسی است.

سال های متمادی است که به منظور مرتب و صاف نمودن ناهنجاری های دندانی، از درمان ارتودنسی با کمک براکت های فلزی و غیرفلزی استفاده می­شود. اگرچه با استفاده از این براکت ها می­توان دندان ها را به محل درست خود سوق داد و به آن ها نظم بخشید، اما اگر این روش درمان به درستی انجام نشده و یا مراقبت های لازم از آن به عمل نیاید مشکلات بعد از ارتودنسی گریبان گیر فرد خواهد شد.

متخصص لثه در رشت

شما در این مقاله مشکلات بعد از ارتودنسی را میخوانید پس با ما همراه باشید.

8  مورد پر تکرار در مشکلات بعد از ارتودنسی از جمله:

1-     تحلیل رفتن  پوسیدگی لثه

یکی از مشکلاتی که بعد از ارتودنسی و به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود و سلامت لثه و دندان‌ها را تحدید می‌کند، پوسیدگی دندان‌ها و فرسایش و تحلیل رفتگی لثه می‌باشد.

2-     نمایان شدن لکه سفید روی دندان

از دیگر مشکلات و عوارضی که بعد از ارتودنسی و به دلیل نصب براکت‌ها روی دندان‌ها و عدم توجه به بهداشت دندان‌ها و تمیز کردن براکت‌ها اتفاق می‌افتد، می‌‌توان به آسیب مینای دندان و ایجاد لکه‌های سفید بر روی دندان‌ها اشاره کرد. از آنجایی که هنگام خوردن غذا در حین قرار گرفتن دستگاه ارتودنسی در دهان ذرات غذا لابه‌لای براکت‌ها، بریس‌ها و سیم‌های ارتودنسی باقی می‌ماند، در صورت عدم توجه به بهداشت دندان‌ها و تمیز کردن براکت‌ها روی دندان‌ها لکه‎‌های سفیدی ایجاد خواهد شد.

3-     شل و آسیب پذیری بیشتر دندان ها

گاهی ممکن است بعد از اتمام ارتودنسی فرد دچار التهاب لثه، درد و احساس شل شدن دندان‌ها شود. البته این مشکل عادی بوده و با استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب برطرف خواهد شد. به علت حرکت ریشه دندان ها این مورد عادی است.

4-     زرد شدن دندان ها

یکی از مشکلات آزاردهنده بعد از ارتودنسی، زرد شدن دندان‌ها و کدر شدن آن‌ها می‌باشد. این مشکل به دلیل نصب براکت‎. ‌ها روی دندان‌ها و در صورت عدم رعایت بهداشت براکت‌ها و دندان‌ها صورت گرفته و موجب بد رنگ شدن دندان‌ها بعد از اتمام ارتودنسی می‌شود.

5-     کوتاه شدن ریشه دندان ها

کوتاه شدن ریشه دندان‌ها و سایش و تحلیل رفتگی آن‌ها از مشکلات مهم و شایع ایجاد شده بعد از درمان ارتودنسی می‌باشد. البته باید گفت حدود ۳ الی ۵ درصد از افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرند، بعد از اتمام درمان دچار این مشکل می‌شوند. ناگفته نماند قبل از شروع درمان و با در نظر گرفتن تخصص ارتودنتیست می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

6-     احتمال بازگشت دندان ها

از مهم‌ترین مشکلات و البته نگرانی‌های فرد بعد از درمان ارتودنسی می‌توان به بازگشت مجدد ناهنجاری و شکست درمان اشاره کرد. البته باید گفت بیش از ۹۰ درصد موارد درمان ناهنجاری‌ها با ارتودنسی نتیجه مطلوبی داشته و احتمال بازگشت ناهنجاری‌ها بعد از اتمام درمان ارتودنسی بسیار کم می‌باشد. در صورتی که بیمار و متخصص ارتودنسی در طول درمان به نکات مهم مراقبتی، بهداشتی و درمانی توجه کافی نداشته باشند، ممکن است بعد از اتمام ارتودنسی مجددا فرد دچار ناهنجاری‌های دهانی شود. یکی از مشکلات بعد از ارتودنسی برگشت ارتودنسی دندان بعد از ارتودنسی است که علت آن استفاده نکرن از پلاک های نگهدارنده بعد از ارتودنسی است.

7-     روی هم افتادن دندان ها

یکی دیگر از مشکلاتی که بعد از ارتودنسی ممکن است، موجب بروز ناراحتی و ایجاد احساس نارضایتی در بیمار شود، روی هم افتادن دندان‌ها و فشردگی بیش از حد دندان‌ها می‌باشد. این عارضه می‌تواند به دلیل مهارت و تجربه کم ارتودنتیست، استفاده از ابزار نامناسب ارتودنسی و بریس‌های غیر استاندارد، عدم مراجعه به موقع بیمار به کلینیک جهت تنظیم بریس‌ها و براکت‌ها و یا مشکلات مادرزادی اتفاق بیافتد. در نتیجه بعد از در آوردن دستگاه ارتودنسی از دهان به مرور زمان فرد دچار فشردگی و یا روی هم قرار گرفتن دندان‌ها شده و ممکن است، نیاز به جراحی و یا ارتودنسی مجدد داشته باشد.

8-     افتادن فاصله بین دندان ها

از دیگر مشکلاتی که بعد از ارتودنسی و درآوردن بریس‌ها و دستگاه ارتودنسی از دهان می‌تواند موجب نارضایتی بیمار شود، می‌توان به ایجاد فواصل غیر طبیعی و زیاد بین دندان‌ها اشاره کرد. این عارضه نیز به دلیل عدم مهارت کافی ارتودنتیست، استفاده از ابزار نامناسب و همچنین استفاده بیش از حد ریتینر‌ها، بزرگ بودن بیش از حد فک و یا کوچک بودن دندان‌ها اتفاق می‌افتد. البته باید گفت، افراد کمی بعد از ارتودنسی دچار این مشکل می‌شوند. چنانچه در انتخاب ارتودنتیست توجه کافی داشته باشید، درمانی قطعی و بی‌عارضه خواهید داشت.

جلوگیری از مشکلات ارتودنسی

حالا راه حل جلوگیری از این مشکلات چیست؟

ما در ا ادامه 4 راه حل برای جلوگیری از این مشکلات را بیان میکنیم.

1-     عدم رعایت محدودیت های غذایی

یکی از موارد مهم و مسائل حائز اهمیت در دوران ارتودنسی که می‌تواند، منجر‌به آسیب و مشکلات دندان‌ها بعد از اتمام ارتودنسی شود، توجه و عدم توجه به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های غذایی می‌باشد. در دورانی که دستگاه‌های ارتودنسی داخل دهان قرار دارند به منظور جلوگیری از آسیب‌های دندان‌ها و دستگاه‌ها توصیه می‌شود از مصرف خوراکی‌های سفت و سخت، چسبناک و بیش از حد شیرین خودداری شود. در صورت عدم توجه به این موضوع ممکن است، بعد از اتمام ارتودنسی فرد دچار مشکلات جدید دندانی شود.

2-     وارد شدن ضربه به دهان

همواره توصیه می‌شود، هنگام ورزش‌های پرخطر و مسابقاتی از جمله بُکس که ممکن است، دهان و دندان‌ها تحت فشار و ضربه خارجی قرار بگیرند، از محافظ فک و دندان استفاده شود، چرا که عدم توجه به این موضوع می‌تواند، منجر ‌به آسیب‌های دهان و دندان‌ها و نیاز به درمان مجدد ارتودنسی شود.

3-     تجربه کم پزشک متخصص و درمان ناقص

در هر درمانی قطعا مهارت و تخصص ارتودنتیست حائز اهمیت بوده و نقش مهمی در نتیجه درمان و بهبود وضعیت دهان و درمان بیمار دارد. درمان ناقص و عدم اهمیت به جلسات درمانی جهت چکاپ بیمار و تنظیم دستگاه‌ها و در صورت نیاز تعویض آن‌ها به دلیل سهل انگاری ارتودنتیست و بیمار و همچنین نداشتن مهارت، تجربه و تخصص لازم ارتودنتیست در درمان ناهنجاری‌های موجود در دهان بیمار می‌تواند، بعد از اتمام ارتودنسی منجر به بروز مشکلات بسیاری در دهان از جمله بازگشت ناهنجاری‌های سابق در دهان بیمار شود

4-     عدم چکاپ به موقع

یکی از مواردی که همواره در طول درمان ارتودنسی باید به آن توجه داشت، مراجعه به موقع و مرتب به کلینیک ارتودنسی و چکاپ و معاینه دندان‌ها، فک و همچنین دستگاه‌های ارتودنسی (بریس، براکت‌ها، سیم‌های ارتودنسی و…) می‌باشد. بنابراین یکی از عللی که می‌تواند، موجب بروز مشکلات بعد از ارتودنسی شود، عدم توجه به جلسات ارتودنسی، تنظیم به موقع دستگاه‌های ارتودنسی و معاینه وضعیت دهان و دندان‌های بیمار می‌باشد.

چکیده مطالب

شما در این مقاله با مشکلات بعد از ارتودنسی و راه حل جلوگیری از این مشکلات را خواندید. امیدواریم مفید بوده باشد.

شما میتوانید از طریق راه های ارتباطی زیر وقت ویزیت رایگان خود را دریافت نمایید.

آدرس مطب:

استان گیلان، رشت،بلوار سمیه، خیابان 142-ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

استان گیلان،رشت،سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

013-32123896 | 013-33240438

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است