پست و کور دندان چیست؟

جدول محتوا

اگر به هر دلیلی ترمیم دندان خود را به تعویق انداخته باشید ممکن است تاج دندان از بین برود و ریشه دندان عفونی شود، در این مواقع پزشک متخصص برای حفظ دندان از روش ترمیمی پست و کور استفاده می کند. آیا میدانید پست و کور دندان چیست؟ فرق پست و کور با ایمپلنت دندان چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد، با ما همراه باشید تا در این مقاله به سوالات شما پاسخ دهیم.

 

پست و کور دندان چیست؟

 

پست میله ای است که در کانال ریشه  قرار می گیرد و موجب تقویت و اتصال ریشه و قرار گرفتن کور بر روی آن است. کور یا کلاهک بر روی پست قرار می گیرد. در واقع پست یک پایه مکانیکی برای نگهداری از کور و روکش دندان است. سالم بودن ریشه مهمترین شرط در انجام این روش است.

 

چه زمانی از پست و کور استفاده می کنند

هنگامی که بعد از عصب کشی ساختار درونی دندان که شامل عاج دندان و مینای دندان و رگ های خونی و عصبی است، تخلیه میشود در این حالت دندان بسیار ضعیف می شود و با کوچکترین ضربه و فشاری از می‌شکند و از بین می‌رود در این شرایط تنها راه حل استفاده از روش ترمیمی پست و کور دندان است. این نوع درمان برای افرادی که در دندانهای یک قسمت از دهانشان به هر دلیلی نیاز به ترمیم دارند مناسب است.

پست و کور چگونه انجام میشود

بعد از عصب کشی سوراخی در تاج دندان تا یک قسمت از ریشه ایجاد می کنند تا بتوانند به داخل دندان دسترسی پیدا کند. سپس میله ای را با چسب مخصوص یا باندینگ را برای استحکام بیشتر درون ریشه محکم می‌چسبانند، و تاج مصنوعی که کور نام دارد را به آن متصل می کنند و بعد از آن دندان برای ساخت روکش قالب می‌گیرند و در انتها روکش را روی آنها قرار میدهند. البته گاهی به ندرت پیش می آید که برای این قالب گیری نیاز به یک جراحی کوچک لثه است. پست می‌تواند از دو نوع پیش ساخته و یا نوعی باشد  که در لابراتوار قالبگیری میشود.

 

متخصص لثه در رشت

انواع روش درمان پست و کور

1.پست و کور پیش ساخته

2.پست و کور سفارشی

پست و کور پیش ساخته

این مدلهای آماده ی پست و کوراست وبعد از قرارگیری میله در کانال ریشه روی دندان می‌گذارند.

پست و کور سفارشی

بعد ازاینکه از دندان یک قالب می‌گیرند آن را در  لابراتور می سازند، جنس آن با مدل پیش ساخته متفاوت است و ممکن است چند پایه داشته باشد.

 

جنس پست و کور

 

برای میله ای که در ریشه قرار میگیرد از تیتانیوم، طلا، استیل و کامپوزیت استفاده می‌کنند. همچنین برای کور از مواد نقره ای که برای پر کردن دندان ها استفاده می کنند به کار می برند، موادی مانند یونومر شیشه و زرین کامپوزیت

پست دندان بهتر است یا ایمپلنت؟

 

اغلب  پزشک‌ها تلاش میکنند که ساختار اصلی دندان را حفظ کنند به این دلیل که دندان  مقاومت بیشتر و عوارض و دردسر کمتری دارد. اما وضعیت دندان مشخص می‌کند که کدام روش، پست و کور دندان یا ایمپلنت دندان روی آن جواب می‌دهد.

همانطور که در مقاله ی دیگر توضیح دادیم زمانی که ریشه دندان از بین رفته و با بازسازی مشکل رفع نمی‌شود پزشک مجبور به کشیدن آن شده، دندان نیاز به ایمپلنت دارد. اما هنگامی که ریشه دندان سالم است بهترین روش درمان همان پست و کور است.

برای تشخیص بهترباید با یک متخصص ایمپلنت مشورت کنید که متخصص ایمپلنت در رشت می‌تواند گزینه ی عالی برای این کار باشد. و نکته ی دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد طول درمان هر کدام از آنها می باشد، روش درمانی پست و کور کوتاه است و با یک جلسه ترمیم انجام می‌شود اما در ایمپلنت  ۳ تا ۵ ماه، بسته به شرایط بیمار روند درمان  ادامه می یابد.از دیگر تفاوت ایمپلنت و پست و کور میزان هزینه آنها است زیرا هزینه پست و کور نسبت به هزینه ایمپلنت خیلی کمتر است.

مزایا و معایب پست و کور

 

مزایا

حفظ روکش دندان و تقویت ساختار دندان از مزایای مهم پست و کور است. از دیگر مزایای آن می توان به پیشگیری از آلودگی دندان، تقویت ساختار دندان، پیشگیری از بین رفتن دندان و حفاظت از روکش دندان است.

معایب

برای انجام پست و کور نیاز به برداشتن بافت های سالم دندان است.

هنگام سوراخ کردن تاج دندان احتمال آسیب به ساختارهای دیگر است.

پست و کوریک عمل تهاجمی است میله ای که در ریشه قرار دادند احتمال دارد بشکند و نیاز به عصب کشی و تحمل درد بسیاری است.

فوق تخصص لثه در رشت

کلام آخر

 

در علم دندانپزشکی اولویت اصلی بر حفظ و نگهداری از دندان ها است بر این اساس متخصصان دندانپزشکی سعی کردند از درمان هایی استفاده کنند تا از دندان طبیعی حفاظت کنند یکی از این روش های  ترمیمی دندان پست و کور است که برای نگهداری از ساختار دندان است. در این گفتار سعی کردیم به یک سوال مهم یعنی پست و کور دندان چیست؟ پاسخ بدهیم. اما شما عزیزان برای انجام اصولی این روش ها و دیگر خدمات دندانپزشکی می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی دررشت  که زیر نظر یک تیم حرفه ای و مجرب، با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی مراجعه بفرمایید.

آدرس مطب:

استان گیلان، رشت،بلوار سمیه، خیابان 142-ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

استان گیلان،رشت،سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است