کیست دندان

کیست دندان

کیست دندان به کیسه های نیمه جامد یا مایعی گفته می شود که د راطراف دندان، لثه یا دندان هایی که هنوز به طور کامل از فک بیرون نزده اند گفته می شود. کیست دندان غیر سرطانی است ام می تواند حالت هجومی داشته باشد و بافت فک، دندان و استخوان را تغییر دهد.

کیست دندان با فشار به استخوان شکل می گیرد که باعث از بین رفتن و خراب شدن استخوان دندان می شود در برخی موارد مجبور به کشیدن دندان می شوید. کیست دندان با علائمی مثل درد، التهاب، فشار و قرمزی همراه است.

اگر کیست در بافت های مخاطی دهان ایجاد شود مثل تاول ظاهر می شود و تنها با اشعه ایکس می توان آن را تشخی داد.

فوق تخصص لثه در رشت

کیست دندان چیست

کیست دندان می تواند از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد برخی از کیست ها بافت نرم و برخی از باد هستند. اگر کیست دندان درمان نشود ممکن است خطر و بیماری های بیشتر داشته باشد همچنین کیست می تواند دندان را شکننده کند که لمس آن بسیار دردناک است و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.

کیست دندان ابتدا باید توسط پزشک یا متخصص فک معاینه شود و درمان آن بستگی دارد که کدام بخش از دهان قرار گرفته باشد اگر روی ریشه دندان قرار بگیرد نیاز به درمان ریشه دندان است. در برخی موارد نیاز به عمل جراحی هم ممکن است باشد.

برخی افراد تفاوت بین کیست و آبسه دندان را نمی دانند لازم است بدانید کیست یک کیسه مایع یا نیمه جامد است که از ابتدا عفونی نیست و در صورت درمان نشدن به عفونت تبدیل می شود اما آبسه یک عفونت شدید است که از همان ابتدا درد شدیدی دارد.

عوارض کیست دندان چیست

همان طور که مشخص است کیست برای رشد به دندان شما فشار وارد می کند و این فشار می تواند دندان های شما را جابه جا کند و زیبایی لبخند شما را از بین ببرد و اگر برای درمان آن دیر اقدام کنید مشکلات و درد های بیشتری به همراه دارد.

به طور کلی عوارض کیست دندان می تواند 11 مورد زیر باشد.

1. شکنندگی دندان

2. عفونت دندان

3. زایده های خوش خیم در فک

4. سکشتگی فک و ضعیف کردن استخوان فک

5. درد یا التهاب لثه

6. عفونت لثه

7. ضعیف شدن استخوان فک

8. جابه جایی دندان ها به علت فشار کیست و بی نظم شدن دندان ها

9. مشکلات تنفسی و خواب مرتبط با مشکلات سینوسی

10. مشکل در جویدن و گاز زدن غذا

11. مشکل در هضم غذا

برای پیشگیری از ایجاد کیست دندان بهتر است چکاپ سالانه که برای سلامت دندان ها انجام می شود به کیست هم توجه شود و از پزشک متخصص بخواهیم تا بررسی کند علائم کیست دندان داریم یا خیر.

انواع کیست دندان و لثه

کیست دندان 5 نوع مختلف دارد.

1.      کیست های پری آپیکال

این کیست ها معمولا در نوک ریشه دندان ایجاد می شود که در اثر وارد شدن ضربه پوسیدگی، شکستگی و یا ترک دندان ایجاد می شود. این کیست ها غالبا منجر به از بین رفتن یا عفونت عصب دندان می شود همچنین می تواند به آبسه تبدیل شود.

این کیست ها خیلی بین افراد رایج نیست و به سختی می توان آن ها را شناسایی کرد چون داخل استخوان فک قرار دارند همچنین درمانشان هم درد آور تر است.

2.      کیست های دنتی ژروس

این کیست ها در اطراف دندان هایی شکل می گیرند که به طور کامل رشد نکرده اند یا نصفشان از لثه بیرون آمده است به خصوص دندان های عقل که روی دندان یا تاج دندان عقل تشکیل می شود.

3.      کیست مخاطی یا موکوسل

این نوع کیست ها معمولا در بافت های نرم مثل دهان، سطح داخلی گونه و زبان تشکیل می شود. معمولا علت آن می تواند صدمه دیدن یا تحریک شدن بافت های این ناحیه است.

اگر دچار این کسیت شدید متوجه می شوید که از آن بزاق ترشح می شود که این موضوع امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

4.      کیست کراتوسیست ها

این کیست ها معمولا به دلایل ژنتیکی یا تورم به وجود می آیند. این کیست ها حالت تهاجمی دارند و پس از جراحی ممکن است دوباره به شدت رشد کند. این کیست ها باید به سرعت درمان شوند چون استخوان فک را ضعیف میکنند و در صورت وارد شدن ضربه به آن فک می شکند.

5.      کیست های پریودنتال

این کیست های ماهیت باکتری دارند و می توانند در اثر بیماری های پیشرفته به وجود بیایند.

کیست دندان یه عارضه مهم برای دهان و دندان است که باید آن را جدی گرفت درغیر این صورت به آبسه تبدیل می شود که درد بیشتری دارد.

استان گیلان، رشت،بلوار سمیه، خیابان 142-ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

استان گیلان،رشت،سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب