۶روش درمان خانگی آفت و زخم دهان

جدول محتوا

 

 

۶روش درمان خانگی آفت و زخم دهان

متخصص لثه در رشت

آیا شما از علت ایجاد آفت دهان باخبرید؟ برای درمان آفت و زخم دهان چه باید کرد؟   درمان سریع آفت دهان را می دانید؟    روش های درمان خانگی آفت دهان چیست؟

 آفت دهان نوعی عارضه به شمار می رود که به دلایل مختلفی در قسمت های نرم دهان به وجود می آید. زخم های آفت دهانی ممکن است برای هرفردی با هرسنی پدیدار شود و می تواند با سوزش خود فرد را درهنگام غذا خوردن، صحبت کردن و یا حتی خندیدن دچارآزار کند. اگر می خواهید با روش های درمان سریع و خانگی آفت دهان آشنا شوید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

آفت دهان چیست؟

آفت دهان نوعی زخم به شمار می رود که به صورت سطحی، کوچک و خوش خیم است. این نوع زخم در قسمت های نرم دهان مانند بافت نرم داخل دهان یا لب ها، زیرزبان و غشای لثه به وجود می آید‌. به طور معمول شکل آن بیضی یا گرد است که رنگ آن سفید یا زرد است، و اطراف زخم هم قرمز رنگ است. توجه کنید که آفت دهان هرگز از دهان خارج نمی شود و اصلا مسری نیست.

علل ایجاد آفت دهان چیست؟

عوامل ایجاد آفت دهان کم نیستند، اما برای پیشگیری از این نوع زخم لازم می دانیم که تعدادی از آن ها را برشماریم.

. حساسیت غذایی (نسبت به غذاهای‌ تند، اسیدی یا دارای گلوتن)

. خمیردندان ها و دهان‌شویه‌های دارای لوریل سولفات سدیم

. تغییرات هورمونی یا وجود داشتن باکتری (هلی‌کوباکتر‌پیلوری)

. استرس

انواع آفت دهان چیست؟

آفت های دهانی به سه نوع تقسیم می شوند.

. آفت دهانی مینور: زخمی کوچک به شکل بیضی با لبه هایی قرمز رنگ است. درهنگام خوردن باعث سوزش و درد می شوند و معمولا حداکثر تا دو هفته بدون اثری از بین می رود.

. آفت دهانی ماژور: این نوع زخم خیلی شایع نیست و اگر خیلی بزرگ باشند دارای لبه های نامنظم هستند. نسبت به نوع مینور عمیق و بزرگ تر هستند و حداکثر تا شش هفته بهبود پیدا می کنند و ممکن است اثرآن ها نیز به جا بماند.

. آفت دهانی هرپتی‌فرم: این نوع زخم بیشتر درافراد مسن دیده می شود. اندازه کوچکی دارند و به صورت خوشه‌ای به وجود می آیند که تعداد آن ها از ۱۰ تا ۱۰۰ متغیر است. حداکثر تا دوهفته نیز بدون به جا ماندن زخم خوب می شوند.

برای درمان سریع آفت چه کنیم؟

همانطور که قبل از این اشاره شد آفت دهانی شایع حداکثر تا دو هفته بهبود می یابد اما به طور معمول هفت تا ده روز زمان می برد که این زخم ها از بین بروند که در این زمان فرد مبتلا با اثرات سوزش و درد آن آزار می بیند. هرچند که آفت نیز مانند سرماخوردگی درمان قطعی ندارد ولی می توان با به کاربردن روش هایی زخم را کنترل کرد، درد آن را به حداقل رساند و زمان بهبود را سرعت بخشید.

. ماست: ماست پروبیوتیک مثل یک صافی کار می کند و تنها به باکتری های مناسب و لازم اجازه می دهد تا در دهان حضور داشته باشند. این نوع ماست برای آرام شدن درد زخم و بهبود آن بسیار مفید است‌.

. مکمل‌های‌ویتامین:B امروزه براساس تحقیقات و مطالعاتی که انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف مکمل زیرزبانی ویتامین B12 از بازگشت دوباره آفت جلوگیری می کند حتی برای کسانی که کمبود این نوع ویتامین را نداشته باشند.

. مکمل روی: کمبود روی با آفت دهانی مرتبط است به این صورت مصرف مکمل روی می تواند مسئله را تا حدودی حل کند اما دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد از این مکمل ممکن است عوارضی داشته باشد پس حتما زیر نظر پزشک به طور طولانی از آن استفاده کنید.

[/fusion_text][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

6روش درمان خانگی آفت دهان

[/fusion_text][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

برای درمان این زخم روش های خانگی در دسترس تر است و سریع تر انجام می شود. همچنین نسبت به روش های درمانی دیگر کاربردی تر است.

  1. شیرین‌بیان: طبق تحقیقاتی که انجام شده است افرادی که دارای آفت دهانی هستند و از دهان‌شویه گیاه شیرین بیان استفاده می کنند درد کمتری را از این زخم، تحمل می کنند. حدودا بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از این افراد در همان روز اول علائمی از بهبودی را مشاهده می کنند و تا سه روز بعد به طور تقریبی به بهبودی کامل می رسند. برای درست کردن دهان‌شویه شیرین بیان، نصف قاشق چای خوری عصاره شیرین بیان را با یک چهارم فنجان آب گرم مخلوط کنید و هروز چهاربار دهان خود را با این دهان شویه بشورید تا سریع تر بهبود پیدا کنید.

2.یخ: مکیدن مکعب های کوچک یخ باعث می شود که سوزش و التهاب زخم کمتر شود و درد آن تسکین پیدا کند. سرد بودن یخ سبب می شود که جریان خون رسانی به آفت دهان کمتر شود درنتیجه درد و تورم آن نیز کمتر می شود.

3.سرکه‌ سیب: استفاده سرکه سیب در درست کردن یک دهان‌شویه مناسب بهبود آفت دهانی است. برای درست کردن دهان شویه سرکه سیب را با آب گرم مخلوط کنید و سپس به صورت روزانه چند بار دهان خود را با آن بشوئید.

4.آب اکسیژنه: دهان شویه آب اکسیژنه نسبت به دیگر دهان شویه ها برای آفت دهانی قوی تر است و بهبودی سریع تر اتفاق می افتد. برای درست کردن آن یک چهارم آب اکسیژنه، یک چهارم فنجان آب، سک قاشق چای خوری جوش‌شیرین و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید و با یک گوش پا‌کن تمیز این محلول را به آفت دهانی بمالید.

5.چای: چای سیاه جزو بهترین گیاهانی به شمار می رود که برای تسکین درد آفت دهانی کاربردی است. به این صورت اگر به آفت دهانی دچار شدید به طور مستقیم از چوب چای سیاه استفاده کنید و بر روی زخم قرار دهید البته می توانید از چای سرد به عنوان دهان شویه هم استفاده کنید.

6.آب نمک: این محلول بسیار ساده اما کاربردی است. شستشوی ۳۰ ثانیه ای دهان با این محلول کلرید سدیم را بالا می برد که جمع شدن آب غشاء در اطراف آفت به بهبود آبسه ها و زخم های بازی چون آفت های دهانی کمک می کند.

دقت داشته باشید که اگر آفت و زخم دهانی شما با علائم بالینی همراه بود و تب، اسهال، سردرد یا بثورات پوستی داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید‌.

با ما از طریق راه های ارتباطی زیر همراه باشید.

آدرس مطب دکتر یاسمن صادقی و دکتر مرتضی شمس

  • شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

013-32123896 📞☎

013-33240438 📞☎

ثبت قرار ملاقات

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”2_5″ layout=”2_5″ last=”true” spacing=”yes” center_content=”yes” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=”” min_height=”” align_content=”center” border_sizes_top=”0px” border_sizes_bottom=”0px” border_sizes_left=”0px” border_sizes_right=”0px” first=”false” spacing_left=”1.6%”][fusion_button link=”https://drshamsdentist.com/make-appointment/” title=”” target=”_self” alignment=”center” modal=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” color=”default” button_gradient_top_color=”” button_gradient_bottom_color=”” button_gradient_top_color_hover=”” button_gradient_bottom_color_hover=”” accent_color=”” accent_hover_color=”” type=”” bevel_color=”” size=”xlarge” stretch=”default” icon=”” icon_position=”left” icon_divider=”no” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”1.0″ animation_offset=””]ایجاد قرار ملاقات[/fusion_button][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است