سینوس لیفت چیست؟

سینوس لیفت چیست؟

جدول محتوا

سینوس لیفت چیست؟ اگر نیاز به کاشت دندان دارید، این احتمال وجود دارد که دندانپزشک شما به جراحی سینوس لیفت اشاره کند. این جراحی برای برخی بیماران ضروری است و در نهایت به استحکام استخوان فک کمک می‌ کند. از این رو با توجه به رایج شدن ایمپلنت دندان و استفاده از این روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته در این مطلب، به بررسی این مساله می پردازیم که این جراحی برای چه افرادی مناسب است و چه کسانی باید آن را انجام دهند.

در صورتی که قصد کاشت ایمپلنت دارید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا نیاز شما به جراحی سینوس لیفت را بررسی کند و در صورتی که نیاز باشد برای ایمپلنت دندان سینوس لیفت انجام شود، در نهایت به شما پیشنهاد می شود. سینوس لیفت یک جراحی تکمیلی است که برای برخی افراد قبل از کاشت ایمپلنت ضروری است. این جراحی می‌تواند پیش نیازی برای استفاده از محبوب‌ترین روش پروتز دندانی که دندان اصلی را جایگزین می‌کند، باشد.

سینوس لیفت چیست؟

ایمپلنت دندان به عنوان روشی موثر برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته در دندانپزشکی است. اما در برخی موارد، دندانپزشکان با انجام معاینات و تصاویر رادیوگرافی دندان، به این نتیجه می رسند که استخوان فک به میزان کافی برای کاشت ایمپلنت دندان قوی نیست و نمی تواند به خوبی پذیرای کاشت ایمپلنت شود.

برای افرادی که با این مشکل مواجه هستند، جراحی سینوس لیفت به عنوان راهکاری ضروری پیشنهاد می شود. این عمل جراحی باعث می‌شود که ایمپلنت به راحتی در استخوان فک جای گیرد و علاوه براین ریسک عوارض پس از کاشت ایمپلنت نیز به حداقل ممکن کاهش یابد.

اهمیت سینوس لیفت برای ایمپلنت

کاشت ایمپلنت یک روش دائمی است زیرا ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرد و قابلیت خارج کردن آن از دهان وجود ندارد؛ به همین دلیل، این روش جایگاه ویژه‌ای در میان بیمارانی که به دنبال کاشت دندان هستند، پیدا کرده است. اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که برای انجام کاشت ایمپلنت، علاوه بر سلامت جسمانی، فضای کافی در استخوان فک نیز لازم است تا ایمپلنت به خوبی و با استحکام کافی جای خود را درون آن حفظ کند.

در صورتی که فضای لازم در استخوان فک برای بیمار فراهم نباشد، این شخص کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت نخواهد بود. اما این مشکل اکنون به راحتی قابل حل است و با انجام جراحی‌های تکمیلی مانند سینوس لیفت و پیوند استخوان، می‌توان شرایط لازم برای انجام کاشت ایمپلنت دندان را فراهم آورد.

جراحی سینوس لیفت باید توسط جراح حاذق و متخصص فک و استخوان انجام شود که با تمام جزئیات آناتومی استخوان فک و رشته‌های عصبی آشنا باشد؛ زیرا عواقب و نتایج آن برای بیمار بسیار اهمیت دارد.

جراحی سینوس لیفت

در جراحی سینوس لیفت، با افزودن استخوان بین دندان‌های آسیاب و پرمولر، حجم استخوان فک بالا افزایش می‌یابد. علاوه بر این، برای فراهم کردن فضای کافی برای ایمپلنت، غشای سینوس به سمت بالا حرکت می‌کند. به همین دلیل، این عمل جراحی به نام “لیفت سینوس” شناخته می‌شود. سینوس‌ها حفره‌هایی پر از هوا هستند که در قسمت بالا و پشت فک بالا واقع شده‌اند. با پر کردن این حفره‌ها با استخوان، فضای لازم برای قرار دادن ایمپلنت فراهم می‌شود.

انواع سینوس لیفت

در جراحی سینوس لیفت، با توجه به موقعیت و حجم بافت استخوانی، دو نوع سینوس لیفت وجود دارد. در هر دو روش، غشا سینوس بالا کشیده شده و حفره با استفاده از مواد استخوانی پر می‌ شود. این روش‌های جراحی، برای افزایش ضخامت بافت استخوان و ایجاد شرایط مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان استفاده می‌ شود.

جراحی سینوس لیفت باز

در روش جراحی سینوس لیفت باز، ابتدا با ایجاد برشی روی لثه، استخوان فراهم می‌شود تا به وضوح دیده شود. سپس از طریق یک ورودی روی استخوان، مواد پیوند استخوان به داخل حفره غشای سینوسی وارد می‌شوند. پس از انجام لیفت سینوس باز، نیاز است تا به مدت ۴ تا ۶ ماه منتظر بمانیم تا استخوان به خوبی بپوشید، سپس مراحل کاشت دندان آغاز می‌شود. این روش، به دلیل میزان آسیب بیشتر، ممکن است با تورم و کبودی شدیدی همراه باشد که حتی به زیر چشم و گردن نیز متاثر شود.

جراحی سینوس لیفت بسته

در روش جراحی سینوس لیفت بسته، آسیب به بافت لثه بسیار کمتر است. دندان‌پزشک یک سوراخ برای نصب ایمپلنت ایجاد می‌کند و از طریق همان سوراخ، با استفاده از ابزارهای جراحی، مواد پیوند استخوانی وارد فضای خالی می‌شود. در برخی موارد، می‌توان ایمپلنت را در همان روز نصب کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است