مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان

جدول محتوا

 

مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان

یکی از روش هایی که برای از بین بردن کجی دندان ها استفاده می شود ارتودنسی کردن دندان ها می باشد. با ارتودنسی دندان کجی و وضعیت نامرتب بودن دندان ها بر طرف شود و ما دیگر دوست نداریم بعد از اتمام ارتودنسی دوباره دندان هایمان بهم ریختگی قبلی را پیدا کند و برای داشتن دندان هایی منظم و مرتب باید مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان را رعایت کنیم.

شما در این مقاله مواردی از مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان را میخوانید پس با ما همراه باشید.

تقریبا چند ساعت پس از قرار دادن جداکننده های لاستیکی بین دندانها و یا سیم های ارتودنسی، اغلب دندان ها حساس و دردناک خواهند شد. این درد بعد از چند رو بر طرف خواهد شد. استفاده از استامینوفن می تواند ناراحتی و درد شما را کاهش دهد. چند روز پس از شروع درمان، معمولا تحریکات لب و گونه به وسیله تطابق بافتها با براکتها و دیگر دستگاه های ارتودنسی برطرف خواهد شد. قرار دادن مقداری موم نرم بر روی سطوح زبر و تیز در قسمت های عقبی موجب رفع تحریکات و تسکین درد خواهد شد. روی این درد ها حساس نباشید زیرا کاملا طبیعی و عادی است.

ارتودنسی دندان عملی بسیار حرفه‌ای و دقیق است که موفقیت کامل آن نیازمند همکاری متقابل بین بیمار و پزشک می باشد.و رعایت نکات زیر باعث می شوند که نتیجه به بهترین شکل ممکن صورت بپذیرند. در این مطلب به مراقبت هایی که بعد از ارتودنسی دندان می بایست انجام شود می پردازیم.

فوق تخصص لثه در رشت

روز اول بعد از ارتودنسی شدن دندان ها

جایگذاری بریس ها به هیچ وجه دردناک نیست.

بریس‌ها می بایست در دهان شما تنظیم شود بنابراین ممکن است برای مدت کوتاهی غذا خوردن شما را با وقفه مواجه کند.

در بعضی موارد مشاهده شده است که دندان ها حساس شوند.

سه روز اول بعد از ارتودنسی دندان

در سه روز اول ارتودنسی به علت اینکه دندان‌ها به فشار ناشی از بریس‌ها عادت ندارند، ممکن است شما کمی احساس درد و ناراحتی در دندان‌ها و اطراف لب‌ها و گونه‌ها تا زمان تنظیم بریس‌ها حس نمایید.
برای کاهش دادن درد و ناراحتی از موم یا سیلیکون استفاده می کنند که باید روی بریس ها به کار برده می شود.
داروهای مسکن و ضد درد همچون ژلوفن بدون نیاز به نسخه پزشک هم مورد استفاده قرار می گیرند.
شستشوی دهان با آب گرم و نمک باعث کاهش درد خواهد شد.

هفته اول بعد از ارتودنسی دندان

ناراحتی و دردی که به خاطر قرار دادن بریس ها ایجاد شده بود از بین خواهد رفت.

دندان‌ها به وجود بریس‌ها عادت کرده و در نتیجه غذا خوردن راحت‌تر می‌شود.

ورزشکاران باید دقت داشته باشند چه در حین درمان و چه بعد از برداشتن ارتودنسی در هنگام انجام فعالیت­های ورزشی خود باید از گاردهای دهانی مناسب برای دندان‌های ارتودنسی شده استفاده کنند.

اگر شما در هنگام ورزش دچار حادثه شدید بلافاصله وضعیت دهان و ارتودنسی خود را بررسی کنید. اگر ارتودنسی شما آسیب دیده یا دندانتان افتاده حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید.

پس از این که درمان ارتودنسی با موفقیت تمام شد، براکت یا الاینر را برای همیشه کنار می گذارید. اما هنوز کار شما تمام نشده است. برای این که دندانها را همینطور که هستند نگه دارید باید مدتی از وسیله ای به نام ریتینر یا تثبیت کننده ارتودنسی استفاده کنید. وظیفه تثبیت کننده ارتودنسی این است که دندانها را در جای خود ثابت نگه داشته و از حرکت آنها جلوگیری کند تا زمانی که متخصص ارتودنسی به این نتیجه برسد که دندانها در جای جدید تثبیت شده اند و دیگر به جای قبلی برنمی گردند. دقت داشته باشید اگر استفاده از نگهدارنده ها را جدی نگیرید احتمال  برگشت  ارتودنسی دندان بعد از ارتودنسی بسیار زیاد است.

پس از درمان ارتودنسی هر شش ماه یک بار برای معاینه دندانپزشکی باید مراجعه کنید. همچنین ممکن است لازم باشد پس از در آوردن براکت، دندانهای خود را اگر جرم گرفته یا زرد و لکه دار شده اند، سفید کنید.

اگر چه درمان ارتودنسی از روش‌های درمانی مؤثر کاربردی و موفق به حساب می‌آید و می‌تواند موجب بهبود وضعیت دهان و دندان‌ها و همچنین اصلاح ناهنجاری‌های مختلف فک و دندان‌ها شود، اما باید گفت اگر این روش درمان به درستی انجام نگیرد و یا فرد به بهداشت دهان و مراقبت‌های لازم بعد از ارتودنسی و دندان‌ها توجه نکند، ممکن است بعد از اتمام درمان ارتودنسی عوارض و مشکلاتی، سلامتی و زیبایی دندان‌ها را تهدید کند.

متخصص لثه در رشت

سخن پایانی

 

شما در این مقاله در رابطه با مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان خواندید و متوجه شدید بهداشت دهان و دندان را همچنلن باید جدی بگیرید و بعد از ارتودنسی حتما از نگه دارنده ها استفاده کنید.

امیدواریم این مطلب مفید بوده باشد.

شما میتوانید از طریق راه های ارتباطی زیر وقت ویزیت رایگان خود را دریافت نمایید.

آدرس مطب:

استان گیلان، رشت،بلوار سمیه، خیابان 142-ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

استان گیلان،رشت،سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

013-32123896 | 013-33240438

ثبت قرار ملاقات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است