آیا ایمپلنت درد دارد؟

آیا ایمپلنت درد دارد؟ ورود تکنولوژی به حوزه دندانپزشکی تا حدود زیادی برروی عمل ایمپلنت دندان تاثیرگذاشته است، در نهایت سبب شده این عمل با سهولت بیشتری انجام شود. طرح لبخند هر انسان نقش بسیار مهمی در جذابیت چهره او دارد به همین دلیل ایمپلنت دندان یکی از روش‌هایی است که در سال‌های اخیر افراد از آن استفاده می­کنند.

عمل ایمپلنت ازجمله روش‌هایی است که تنها به جنبه زیبایی اهمیت نمی‌دهد و درتلاش است تا سلامت دهان و دندان را حفظ کند. برخی از افراد ممکن است قبل از انجام ایمپلنت برایشان سوال پیش بیایید که آیاجراحی ایمپلنت درد دارد؟ آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ زمانی که شما به متخصص ایمپلنت دندان مراجعه می‌کنید با رعایت صداقت باتوجه به علمی که دارد به شما کمک می­کند تا بهتربتوانید با شناخت ایمپلت تصمیم خود را برای انجام آن بگیرید.

پیش از بررسی این مساله که آیا ایمپلنت درد دارد؟ ابتدا لازم به ذکر است اگر در شهر رشت حضور دارید، می توانید برای دریافت خدمات ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت در رشت مراجعه کنید؛ جناب دکتر مرتضی شمس بعنوان بهترین متخصص ایمپلنت رشت هستند که تخصص ایشان در این زمینه مثال زدنی است:

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان رشت یک نوع پروتز است که در دهان شما درون استخوان فک قرار می‌گیرد. این پروتز‌ها از یک پایه تیتانیومی و گاهی زیرکونیا ساخته می‌شود که به دلیل سازگار بودن جنس آن با محیط دندان هیچ گونه حساسیتی برای بیمار ایجاد نمی‌کند. پایه فلزی ایمپلنت در بافت لثه در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد تا مانند ریشه یک دندان عمل کند. امروزه این روش موفقیتی بالای 95 درصد را کسب کرده است همچنین این درمان بالاترین طول عمر، استحکام و بیشترین شباهت را به دندان طبیعی دارد.

آیا ایمپلنت درد دارد؟

تمام عمل‌های جراحی ممکن است در هنگام اجرا درد داشته باشند و ممکن است که بیمار در طول عمل این درد را احساس کند. در پاسخ به این سوال می­توان گفت با استفاده از بی‌حسی موضعی عصب اطراف ناحیه ایمپلنت دندان بی‌حس می‌شود؛ این روش در انجام عمل‌های جراحی دندانپزشکی بسیار پرکاربرد می­باشد. با استفاده از بی‌حسی، بیمار کاملاً هوشیار است اماهنگام عمل جراحی هیچ گونه دردی را احساس نمی­کند.

توجه داشته باشید که حتما بعد از انجام این عمل مراقبت‌های توصیه شده از سوی پزشک را رعایت کنید زیرا عوامل بسیاری بعد از انجام ایمپلنت باعث می­شود که احساس درد داشته باشید.

شرایط انجام ایمپلنت

دندانپزشکان معتقد هستند که ایمپلنت دندان را نمی­توان برای همه افراد انجام داد، هدف از مشاوره ای که دندانپزشک قبل از انجام ایمپلنت برای بیمارارائه می­دهد تعیین کننده صلاحیت بیمار برای وجود یا عدم وجود شرایط ایمپلنت می­باشد. در ادامه برخی از شرایط لازم جهت انجام ایمپلت را شرح می‌دهیم.

1- سلامت جسمی بیمار

دندانپزشک ابتدا از بیمار می­خواهد آزمایش‌هایی را جهت تایید سلامت جسمی بیمار انجام دهد. رایج‌ترین مشکلی که وجود دارد عفونت می‌باشد و تا زمان رفع نشدن این معضل بیمار نمی‌تواند ایمپلنت دندان را انجام دهد؛ به دلیل اینکه این جراحی در لثه انجام می‌شود. وجود عفونت می‌تواند منجر به پس زدن عمل شود همچنین توجه داشته باشید ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی شرایط را برای کاشت ایمپلنت دندان سخت می‌کند.

2سلامت روانی

عمل ایمپلنت دندان دوران نقاهت خودرا دارد. این دوره به سرعت عمل دندانپزشک و شرایط بدنی بیمار بستگی دارد بیمار باید آستانه تحمل بالایی داشته باشد. توصیه می­کنیم برای انجام ایمپلنت یه یک متخصص حرفه ای و با اخلاق مراجعه کنید تا در طول درمان خود باشما همراه باشد.

3سلامت استخوان

مهمترین شرایطی که در موفقیت ایمپلنت تاثیر بسیاری دارد کیفیت و کمیت استخوان فک است. در برخی از افراد استخوان فک در حدی تحلیل رفته که نمی‌توان کاشت ایمپلنت را درآن قسمت انجام داد به همین دلیل تصویربرداری‌های لازم جهت تعیین کیفیت و تراکم استخوان فک برای بیماران انجام می­شود.

دندانپزشک قبل از اینکه بیمار را به انجام ایمپلنت دندان امیدوار نماید باید صلاحیت استخوان فک برای عمل را تایید کند، در صورتی که روش ایمپلنت دندان برای فک شما مناسب نبود ناامید نشوید زیرا یک متخصص ایمپلنت راه حلی برای شما در نظر خواهد گرفت به عنوان مثال قبل از درمان ایمپلنت فضای فک شما توسط پزشک تنظیم می‌شود و در صورت نیاز پیوند استخوان انجام می‌گیرد.

آیاجراحی ایمپلنت درد دارد؟

ایمپلنت‌های دندان زمانی استفاده می‌شوند که یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید. همانطورکه گفتیم ایمپلنت ها پایه‌هایی هستند که طی یک عمل جراحی در استخوان فک بالا و یا پایین شما قرار می‌گیرند؛ هنگام عمل جراحی ایمپلنت باید تا حدودی انتظار درد و ناراحتی را داشته باشید بسیاری ازافرادی که تحت این عمل جراحی قرار گرفته‌اند تا به حال از تجربه دردهای غیر قابل تحمل زمان عمل جراحی شکایتی نکرده‌اند زیرا دندانپزشک قبل از شروع جراحی نواحی خاصی از لثه را بی حس می‌کند.

افراد بسیاری که نیاز به کاشت ایمپلنت دندان دارند نگران درد بعد از عمل جراحی هستند و فکر می‌کنند این درد تا مدت‌ها بعد از انجام جراحی باقی خواهد؛ احساس درد بعد از انجام ایمپلنت دندان امری عادی و طبیعی می­باشد اما شما می‌توانید با مراقبت‌های لازم و توجه به دستورات پزشک این درد را به اندازه قابل تحملی کاهش دهید، به وجود آمدن تورم بعد ازعمل کاملا طبیعی است، خوب است به منظور جلوگیری از شدید شدن عوارض جانبی تا بهبودی کامل ازغذاهای نرم استفاده کنید.

جراحی ایمپلنت درد بسیار کمی دارد و اکثر بیماران در همان روز سرکار خود برمی‌گردند و از راحت بودن این عمل بسیار متعجب هستند، اما اگر پیوند استخوان و یا لیفت سینوس را به جهت آماده سازی قبل از ایمپلنت دندان انجام داده باشید جراح از بی‌حسی استفاده می‌کند در این شرایط خوب است به مدت 24 ساعت رانندگی نکنید و از داروهای تجویز شده استفاده نمایید.

عوامل موثر بر افزایش درد بعد از انجام ایمپلنت

بعد از جراحی ایمپلنت تنها در روزهای اولیه بیمار احساس درد می‌کند و به تدریج با استفاده از مسکن های تجویز شده برطرف می‌شود. این امر درصورتی اتفاق می‌افتد که توصیه‌های بهداشتی بعد از جراحی ایمپلنت را انجام دهید درصورتی که به این مراقبت‌ها توجه نشود بیمار درد بیشتری را تجربه می­کند.

1عفونت

کنترل نکردن بیماری‌های لثه ای و استعمال دخانیات بعد از عمل جراحی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است بیمار را با عفونت لثه روبروکند به همین دلیل در محل جراحی شده درد افزایش پیدا می‌کند و اگر درفک پایین جراحی ایمپلنت انجام شده باشد به عفونت لثه منجر می­شود.

2حرکت ایمپلنت دندان

به دلیل جوش خوردن ایمپلنت دندان به فک لازم است که در چند هفته اول بعد از جراحی مراقبت‌های توصیه شده توسط پزشک انجام شود تا ایمپلنت در محل خود ثابت بماند و حرکت نکند. اگر به دهان و فک شما ضربه‌ای وارد شود ایمپلنت دندان جابجا می‌شود و این امر درد بعد از جراحی ایمپلنت را تشدید می‌کند.

3لق شدن پایه ایمپلنت

اگر استخوان فک شما تراکم کافی نداشته باشد ایمپلنت داخل استخوان جوش نخورده و لق می‌شود این امر درد بعد از جراحی را تشدید می‌کند. در چنین شرایطی دندانپزشک مجبوراست که ایمپلنت را برداشته و بعد از برطرف کردن مشکلات و درمان استخوان فک مجدد عمل جراحی ایمپلنت را انجام دهد.

4پس زدن ایمپلنت

گاهی اوقات پایه ایمپلنت به استخوان فک بیمارجوش نمی‌خورد و بدن بیمار آن را پس می‌زند، اگر این اتفاق بیفتد ایمپلنت لق شده و درد بیمار را بیشتر می­کند.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

امروزه درد ایمپلنت دندان ذهن افرادی که می‌خواهند کاشت ایمپلنت انجام دهند را به خود مشغول کرده است. دندانپزشک قبل از شروع فرایند درمان، به محل ایمپلنت داروی بی‌حسی تزریق می‌کند در واقع با انجام این کار بیمار درحین جراحی متوجه درد نخواهد شد؛ عمل جراحی ایمپلنت با استفاده از روش‌های پیشرفته‌ای انجام می‌شود که در مقایسه با روش‌های قدیمی کمترین میزان آسیب به بافت‌ها را ایجاد می‌کند به همین دلیل در کاهش درد ایمپلنت دندان نقش بسیار موثری دارد.

بعد از انجام ایمپلنت زمانی که اثر داروی بی‌حسی می‌رود بیمار دردی را تجربه خواهد کرد این میزان درد به شرایط بیمار، آستانه تحمل درد او و روشی که برای انجام جراحی به کار رفته است بستگی دارد.

8 نکته مهم کاهش درد بعد از انجام ایمپلنت

1انتخاب بهترین دندانپزشک

انتخاب دندانپزشکی حرفه‌ای در انجام صحیح کاشت ایمپلنت اهمیت زیادی دارد. بنابراین اینکه دندانپزشک با هزینه بسیار پایین عمل کاشت ایمپلنت را انجام می‌دهد به هیچ عنوان معیار مناسبی برای انتخاب او نیست زیرا ممکن است کیفیت کار و یا مواد استفاده شده بسیار پایین باشد. با مراجعه به دکتر مرتضی شمس، متخصص و جراح دندان بدون هیچ نگرانی برای انجام ایمپلنت دندان اقدام نمایید.

2رعایت کردن دستورالعمل‌ها

رعایت کردن دستورات و توصیه های دندانپزشک بعد از انجام ایمپلنت برای سلامت دهان و دندان شما ضروری است. خوب است به این توصیه ها توجه کنید و آنها را یادداشت کنید.

3مصرف داروهای تجویز شده

بعد ازکاشت دندان جراح مسکن‌هایی را برای شما تجویز کرده تا به کاهش درد کمک کند. این مسکن‌ها از نوع ایبوپروفن هستند و اگر دوز توصیه شده توسط دندانپزشک درد شما را کاهش نداد لازم است بلافاصله با دندانپزشک خود تماس گرفته و در خصوص افزایش دوز دارو و یا داروهای جایگزین مشورت کنید.

4قرار دادن یخ

بعد از انجام ایمپلنت دندان در چند روز اول، قرار دادن یخ می‌تواند به کاهش درد و بی‌حس شدن ناحیه جراحی شده کمک کند. خوب است کیسه یخ را بر روی گونه خود نزدیک ناحیه ایمپلنت شده قرار دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

5قرقره آب نمک

با آب نمک ولرم دهان خود را بشویید تا از رشد هرگونه باکتری و یا عفونت جلوگیری کرده و درد خود را کاهش دهید، سوزاندن دهان شما توسط قرقره آب نمک طبیعی است و خوب است آن را تحمل کنید تا دوره ریکاوری شما سریعتر بگذرد.

6خوردن غذاهای سرد و نرم

بعد ازانجام ایمپلنت ازخوردن غذاهای سفت، آبنبات و غذاهای خیلی داغ خودداری کنید، بهتر است از غذاهای نرم و سرد مانند سوپ‌های میکس شده، ماست، آبمیوه و اسموتی‌ها استفاده کنید.

7حفظ بهداشت دهان و دندان

کشیدن نخ دندان و مسواک زدن دو بار در روز توصیه می‌شود حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است و خوب است آن را رعایت کنید، ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند تا زمان بهبود کامل ازمسواک­ زدن و کشیدن نخ دندان برروی ناحیه عمل شده خودداری کنید.

8استراحت کافی

آخرین و مهم‌ترین نکته بعد ازانجام ایمپلنت دندان استراحت کافی است مطمئن شوید که بدن و استخوان فک شما استراحت مناسب و لازم را داشته باشد فعالیت‌های شدید ورزشی و یا بلند کردن اجسام سنگین دراین دوره ممکن است به ایمپلنت‌ها آسیب وارد کند و درد محل جراحی شده را افزایش دهد.

درصد موفقیت ایمپلنت‌های دندان بسیار بالا است اما برخی از افراد به دلایل مختلفی با شکست ایمپلنت دندان مواجه می‌شوند. برخی از افراد که می‌خواهند ایمپلنت دندان انجام دهند ممکن است سوالات مختلفی مانند آیا ایمپلنت درد دارد؟، آیا کاشت ایمپلنت درد دارد؟ ذهنشان را مشغول کند که بامراجعه به دندانپزشک تمامی این سوالات رفع می­شود.