آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟

جدول محتوا

ایمپلنت دندان، نوعی جایگزین مناسب برای جبران و ترمیم دندان های ازدست رفته است که امروزه بسیاری از افراد، کاشت ایمپلنت را به دیگر روش های درمانی همچون بریج دندان ترجیح می دهند. اما دغدغه اصلی اینگونه افراد این است که قبل از کاشت ایمپلنت به پاسخ سوالات خود و این اطمینان و آگاهی برسند که آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟ ماندگاری ایمپلنت چقدر است؟ و چه عواملی بر طول عمر ایمپلنت می افزاید؟

در ادامه سوالات مطرح شده را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

پیش از بررسی دائمی بودن ایمپلنت دندان ابتدا لازم به ذکر است اگر در شهر رشت حضور دارید، می توانید برای دریافت خدمات ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت در رشت مراجعه کنید؛ جناب دکتر مرتضی شمس بعنوان بهترین متخصص ایمپلنت رشت هستند که تخصص ایشان در این زمینه مثال زدنی است:

✅فلوشیپ ایمپلنت

✅جراحی دندان عقل

✅کامپوزیت های دندانی

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

ایمپلنت درواقع یکی از بهترین روش های درمانی برای دندان های از دست رفته است که ازجنس تیتانیوم بوده و به شکل نوعی میله باریک است که با برش لثه درون استخوان فک جای می گیرد؛ اگر پس از جایگیری مناسب از آن به درستی مراقبت شود، سازگارتر و ماندگارتر خواهد بود و مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد.

اما این سوال که آیا ایمپلنت دائمی است یاخیر، طبیعتا برای هرشخصی که قصد کاشت ایمپلنت دارد ممکن است مطرح شود؛ بنابراین باید گفت که ایمپلنت یک روش نسبتا دائمی بوده و اگر فرد پس از ایمپلنت از آن به خوبی مراقبت کند و دستورالعمل و نکات مهم پس از کاشت را رعایت کند، ایمپلنت طول عمر بالاتری داشته و ماندگاری و دوام بیشتری نیز خواهد داشت.

درحال حاضر طبق مطالعات صورت گرفته و نتایج ثبت شده، طول عمر ایمپلنت حدودا 20الی 25 سال به ثبت و بیش از 90درصد به موفقیت رسیده؛ اما عوامل بسیاری وجود دارند که اگر فرد پس از انجام ایمپلنت آنهارا رعایت کرده و به درستی انجام دهد، طول عمر ایمپلنت خود را به بیش از 25 سال  افزایش داده است.

درادامه به بررسی تک تک این عوامل می پردازیم.

دوام وماندگاری ایمپلنت دندان به مراقبت ها و عواملی بستگی دارد که رعایت آنها موجب افزایش طول عمر ایمپلنت می شود. در ادامه این عوامل را شرح می دهیم:

ایمپلنت های دندان دارای انواع مختلف بوده و در اندازه ها و برند های متفاوتی تولید می شوند. اینکه بیمار از چه نوع و برندی برای  ایمپلنت دندان هایش استفاده کند، طبق صلاح دید دندانپزشک و با مشورت و نظر او حاصل می شود. پس ضرورت دارد که قبل از تصمیم به کاشت ایمپلنت، دندانپزشک با بیمار خود دراین مورد صحبت کرده و مشاوره های اولیه صورت بگیرد.

عامل دیگری که در ماندگاری و دوام ایمپلنت موثر است، محل کاشت ایمپلنت دندان است. باتوجه به این نکته،  اگر ایمپلنت در فک پایین کاشته شود بسیار ماندگارتر از ایمپلنت کاشته شده در فک بالایی است، زیرا مقاومت فک پایین نسبت به فک بالا بیشتر است؛ بنابراین اگر فرد فقط دندان های فک پایین را ایمپلنت کند و نسبت به مراقبت های پس از ایمپلنت دندان آگاهی لازم وکافی را داشته باشد و آنها را به خوبی رعایت کند، برطول عمر ایمپلنت خود افزوده است.

 فردی که به بیماری های دهان و دندان و عفونی، همچون بیماری عفونت لثه دچار نباشد و لثه های مقاوم و سالم تری داشته باشد، با کاشت ایمپلنت موفق تری همراه خواهد بود.

شخصی که عادت مخربی همچون دندان قروچه در خواب دارد، پیش از کاشت ایمپلنت لازم است با دندانپزشک خود در این مورد صحبت کرده و مشورت بگیرد؛ زیرا فشردن دندان ها به روی هم برتخریب ایمپلنت موثر بوده و عمر آن را کاهش می دهد.

شخص ممکن است دچار بیماری های عفونی و لثه، پوکی استخوان، تحت درمان بیماری های خاص،  شیمی درمانی و یا در دوره نقاهت باشد وممکن است داروهایی مصرف کند که بر طول عمر ایمپلنت تاثیرگذارباشند ؛ یا شخص سن بالایی داشته باشد که در هرصورت و با وجود هرگونه از این عوامل، کاشت ایمپلنت گزینه مناسبی برای اینگونه افراد نخواهد بود و شخص بیمار حتما باید قبل از اقدام به کاشت، با دندانپزشک خود مشورت کند.

زیرا ایمپلنت برای افراد مسن که دارای بیماری های خاص و یا در دوره نقاهت هستند به سختی به استخوان فک جوش خورده و ماندگاری کمتری خواهد داشت.

مصرف موادصنعتی، الکل و دخانیات و وارد شدن نیکوتین به بدن احتمال بروز بیماری عفونت لثه را افزایش داده و در درازمدت، ممکن است باعث لق شدن پایه ایمپلنت شود؛ درصورت بروز چنین حادثه ای و با جدا شدن ایمپلنت، مشخص می شود که فک استحکام و مقاومت خود را از دست داده و قدرت لازم برای حفظ پایه ایمپلنت راندارد و درنتیجه باید پیوند استخوان فک برای کاشت ایمپلنت دندان صورت بگیرد.

بنابراین ترک دخانیات وعدم مصرف الکل، بهترین راه حل برای پیشگیری از بروز اتفاقات مخرب دهان و دندان وسلامت و طول عمر کاشت ایمپلنت است.

برای پیشگیری از عفونت ایمپلنت لازم است که شخص بهداشت دهان و دندان را رعایت کند؛ بنابراین بطور منظم باید از مسواک، نخ دندان و دهان شویه های مخصوص استفاده کند.

دندانپزشکی که درکار خود تبحرو تخصص دارد، از مواد مرغوب و باکیفیت تری برای کاشت ایمپلنت استفاده می کند و به انجام صحیح عمل خود آگاه و مسلط است، بنابراین کاشت ایمپلنت اگر توسط دندانپزشک ماهری صورت بگیرد با درصد شکست کمتری مواجه خواهد شد و در پیشگیری از بروز بیماری لثه و به هدر رفتن هزینه بیمار، کمک شایانی خواهدکرد.

بعد از کاشت ایمپلنت رعایت موارد خاصی از جمله : استراحت برای تسریع جوش خوردن ایمپلنت، پرهیز از مصرف غذاهای سفت و شکستن اجسام سخت با دندان، پرهیز ازخوردن نوشیدنی های بسیار داغ و بسیار سرد و… اشاره کرد.

ایمپلنت بهترین روش درمانی برای ترمیم دندان های از دست رفته است. این روش تقریبا دائمی بوده و اگرشخص بیمار پس از کاشت ایمپلنت موارد خاصی را به خوبی رعایت کند، برطول عمر ایمپلنت و ماندگاری بادوام تر آن می افزاید. بسیاری از بیماران دراین رابطه که آیا ایمپلنت دندان دائمی است از دندانپزشک خود سوال می کنند، اما پاسخ به این سوال که آیا ایمپلنت دائمی است یاخیر، کاملا به فرد وعملکرد او پس از کاشت ایمپلنت بستگی دارد.

ایمپلنت بطورعادی 20 الی 25 سال عمر بادوام دارد اما اگر شخص در دوره نقاهت خود عواملی که برماندگاری ایمپلنت موثر است را به خوبی رعایت کند، طول عمر ایمپلنت از 25 سال فراتر می رود. این عوامل را می توان در نوع و برند ایمپلنت، دندانپزشک متخصص، رعایت بهداشت دهان و دندان و… خلاصه کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است