آیا در بارداری می‌شود ایمپلنت کرد؟

آیا در بارداری می‌شود ایمپلنت کرد؟

جدول محتوا

 

 

 

آیا در بارداری می‌شود ایمپلنت کرد؟

امروزه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته می‌توان دندان‌های ازدست رفته را با بالاترین استحکام و زیبایی درمان کرد یکی ازاین روش‌های درمانی ایمپلنت می­باشد، اما آیا در بارداری می‌شود ایمپلنت کرد؟ انجام ایمپلنت‌ دندان در دوران بارداری می‌تواند چالش‌های بسیار زیادی را به همراه داشته باشد اگر در دوران بارداری هستید می‌خواهید بدانید ایمپلنت در بارداری برای جنین خطر دارد یا خیر با ما همراه باشید تا به تمام سوالات مهم پاسخ دهیم.

🦷قبل از هر چیزی پادکست زیر می تواند برخی از پرسش های پرتکرار ایمپلنت دندان را برای شما رفع کند: 

پیش از بررسی هر مساله ای ابتدا لازم به ذکر است اگر در شهر رشت حضور دارید، می توانید برای دریافت خدمات ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت در رشت مراجعه کنید؛ جناب دکتر مرتضی شمس بعنوان بهترین متخصص ایمپلنت رشت هستند که تخصص ایشان در این زمینه مثال زدنی است:

✅فلوشیپ ایمپلنت

✅جراحی دندان عقل

✅کامپوزیت های دندانی

آدرس مطب متخصص ایمپلنت رشت (دکتر مرتضی شمس)

  • شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

ایمپلنت دندانی چیست؟

ایمپلنت دندان جایگزینی مناسب برای دندان‌های از دست رفته است که از جنس تیتانیوم ساخته می‌شود. ایمپلنت‌ دندان یک میله کوچک پیچی شکل است که طی یک عمل جراحی در داخل استخوان فک فرو می‌رود تا به استخوان اطراف جوش خورده و آماده نگه داشتن روکش دندان شود.

به طور کلی می‌توان گفت پایه ایمپلنت به عنوان ریشه دندان و روکش دندان به عنوان تاج دندان عمل می‌کند در نتیجه ایمپلنت نیازی به تکیه بر دندان‌های اطراف ندارد و تنها در داخل استخوان فک ثابت می‌ماند ایمپلنت‌ ها انواع مختلفی دارند که می‌توان به ایمپلنت‌ لیزری دررشت، ایمپلت فوری، ایمپلنت‌ دیجیتال اشاره کرد.

 

آیا در بارداری می‌شود ایمپلنت کرد؟

ایمپلنت دندان در بانوان باردار در شرایط بسیار ضروری با مشورت متخصص زنان و متخصص ایمپلنت انجام می‌شود اما به طور کلی پیشنهاد شده که ایمپلنت دندان را تا زمان بعد از زایمان به تعویق بیندازید. این عمل به جراحی و رادیولوژی نیاز دارد علاوه بر آن توصیه می‌شود در سه ماه اول و آخر بارداری به هیچ وجه عمل کاشت ایمپلنت را انجام ندهید زیرا بی‌حسی موضعی در سه ماه اول بارداری برای شما بسیار خطرناک است.

 

خطرات ایمپلنت دندان در بارداری

برخی از مراحل مورد نیاز در ایمپلنت ممکن است در دوران بارداری خطراتی برای مادر و فرزند ایجاد کند این خطرات به شرح زیر می‌باشند.

1اشعه ایکس

ایمپلنت دندان در درون استخوان فک قرار می‌گیرد و متخصصان ایمپلنت برای بررسی استخوان‌ها به عکس ایمپلنت به کمک اشعه ایکس نیاز دارند. اشعه ایکس برای عکس‌های ایمپلنت و دندانپزشکی استفاده می‌شود و به دلیل اینکه در ناحیه سراست ضرری برای جنین ندارد اما اگر اشعه به هر دلیلی به جنین بخورد ممکن است مشکلاتی برای جنین ایجاد کند پس به عنوان امن‌ترین راه پیشنهاد می‌شود از آن دوری کنید.

 

2بیهوشی

کاشت ایمپلنت دندان نیاز به یک جراحی ساده دارد و معمولاً با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود اما ممکن است در برخی از شرایط و نظر متخصصین جراحی ایمپلنت با بیهوشی انجام شود این بیهوشی در برخی شرایط ضروری است درنتیجه برای افراد باردار پیشنهاد نمی‌شود.

 

3- استرس و اضطراب شدید

در دوران بارداری استرس و اضطراب می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و تاثیرات منفی بر روی جنین بگذارد. به دلیل اینکه ایمپلنت دندان نیاز به جراحی دارد می‌تواند سطح استرس شما را بالا ببرد و خطر جدی برای شما ایجاد کند.

 

4کاهش کلسیم مادر

دردوران بارداری جنین برای رشد نیاز به کلسیم دارد و آن را تنها از بدن مادر خود دریافت می‌کند به همین دلیل جوش خوردن پایه ایمپلنت و کلسیم مورد نیاز برای جنین می‌تواند چالش‌هایی به وجود بیاورد که خطرناک باشد.

 

5- ریسک عفونت

ایمپلنت‌های دندان موفقیتی بالای ۹۵ درصد دارد و معمولاً هیچ مشکلی بعد از کاشت برای بیمار ایجاد نمی‌شود اما در برخی موارد خاص ممکن است ایمپلنت دندان با شکست مواجه شود. یکی از دلایل شکست ایمپلنت که از شایع‌ترین آنها است عفونت ایمپلنت دندان می‌باشد وجود عفونت در لثه و ایمپلنت در دوران بارداری می‌تواند مشکلاتی به وجود بیاورد و یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند خطر ایمپلنت را برای افراد باردار بیشتر کند.

 

ایمپلنت در بارداری برای جنین خطر دارد؟

ایمپلنت های دندانی به خودی خود خطر جدی برای جنین ندارند اما ممکن است در برخی شرایط و مراحل مورد نیاز برای ایمپلنت خطراتی را ایجاد کند به همین دلیل پیشنهاد می‌شود حتماً کاشت ایمپلنت را تا بعد از زایمان به تعویق بیاندازید.

 

بهترین زمان انجام ایمپلنت در دوران بارداری

بهترین زمان برای انجام کاشت ایمپلنت بعد از زایمان است. درواقع هر وقت که احساس آمادگی کردید می‌توانید اقدام به انجام ایمپلنت دندان کنید؛ اما در برخی از شرایط می‌توان در سه ماه دوم بارداری تحت نظر متخصصین ایمپلنت دندان و مشورت با متخصص زنان کاشت ایمپلنت را انجام دهید.

دقت کنید اگر در دوران شیردهی هستید حتما به راه حل‌ها و دستورالعمل‌های متخصص ایمپلنت توجه کنید تا بعد از انجام ایمپلنت مشکلی و یا عوارضی برای خود و جنین به وجود نیاید، البته ممکن است بخشی از مواد بیهوشی در شیر مادر وجود داشته باشد اما راهکارهایی برای پیشگیری از این موضوع وجود دارد که در شیر دهی اختلالی ایجاد نکند.

 

4 دلیل شکست ایمپلنت در دوران بارداری

1- یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث خطرناک شدن روند جراحی ایمپلنت در بارداری می‌شود به وجود آمدن تغییرات در وضعیت سلامت دهان و دندان زنان باردار است که می‌تواند به شکست کاشت ایمپلنت منجرشود.

2- در دوران بارداری بانوان دچار تغییرات هورمونی قابل توجهی می‌شوند به طور کلی ممکن است با افزایش ناگهانی هورمون استروژن و پروژسترون در بدن، بافت نرم دهان و لثه مستعد ابتلا به التهاب و انواع عفونت‌ها شوند به همین دلیل در زمان جراحی ایمپلنت در افراد باردار و بعد از آن نه تنها بافت حساس لثه بیشتر خونریزی می‌کند بلکه احتمال عفونت این بافت نرم و استخوان فک افزایش می‌یابد.

3- بسیاری از افراد می‌دانند که جنین مواد معدنی مورد نیاز خود مخصوصاً ویتامین D و کلسیم را از مادر دریافت می‌کند. این موضوع باعث کاهش استحکام ساختار استخوان فک مادر می‌شود و قطعاً بر روی افزایش شکست ایمپلنت تاثیر بسیاری می‌گذارد.

4- معمولاً سیستم ایمنی بدن مادران در دوران بارداری به صورت خودکار برای پیشگیری از پس زدن بافت بیگانه جنین ضعیف می‌شود. در صورت انجام کاشت ایمپلنت در دوران بارداری این موضوع می‌تواند باعث عدم کنترل التهاب لثه‌ها و تاخیر در بهبودی استخوان فک شود و کاشت ایمپلنت را با شکست مواجه کند.

 

هزینه ایمپلنت در دوران بارداری چگونه است؟

هزینه ایمپلنت در دوران بارداری ممکن است کمی بیشتر از شرایط عادی باشد زیرا دندانپزشک باید با مهارت و دقت عمل بیشتری کاشت دندان را انجام دهد همچنین کیفیت بالای اجزای ایمپلنت اهمیت بسیار زیادی در هزینه کاشت ایمپلنت دارد.

 

مراحل انجام کاشت ایمپلنت

اگرچه امکان انجام ایمپلنت در دوران بارداری وجود دارد اما روشی خطرناک محسوب می‌شود، اصولاً روند ایمپلنت دندان یا کاشت دندان مصنوعی 4 مرحله است که به شرح زیر می‌باشند.

  1. مرحله اول دندان آسیب دیده را حذف می‌کنند و سپس وضعیت استخوان فک برای پذیرش اجزای فلزی ایمپلنت از طریق معاینه و مشاهده تصاویر اشعه ایکس بررسی می‌شود. اگر استخوان، ضخامت، استحکام و شکل مناسبی نداشته باشد دندانپزشک مجبور است که از روش پیوند استخوان استفاده کند.
  2. در مرحله دوم با استفاده از بیهوشی و جراحی، میله تیتانیومی فیکسچر در استخوان زیر لثه قرار می‌گیرد در واقع این میله نقش ریشه دائمی برای دندان مصنوعی را دارد.
  3. بعد از گذشت زمان مشخصی از بهبود استخوان فک دندانپزشک با جراحی جزئی برای نصب قطعه آباتمنت یا تکیه‌گاه برروی فیکسچر اقدام می‌کند و معمولاً چند ماه طول می‌کشد تا فیکسچر درون استخوان فک جوش بخورد.
  4. مرحله آخر نصب روکش یا تاج مصنوعی بر روی آباتمنت انجام می‌شود. دقت کنید بعد اینکه مراحل کاشت ایمپلنت به اتمام رسید حتما به دستورالعمل و توصیه های پزشک توجه کنید تا دچار مشکلی نشوید.

 

سخن پایانی

آیا در بارداری می‌شود ایمپلنت‌ کرد؟ همانطور که گفتیم ایمپلنت‌ دندان یکی از گزینه های مناسب برای افرادی است که دندان های خود را از دست داده اند اما توصیه می‌شود بانوان باردار تا بعد از زایمان خود و بهبودی کامل برای کاشت ایمپلنت اقدام نکنند اما در برخی از شرایط ممکن است انجام ایمپلنت ضروری باشد که حتماً باید با دکتر زنان و دندانپزشک مشورت کنید و سپس تصمیم خود را برای انجام این عمل بگیرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است