آیا دندان ایمپلنت خراب می‌شود؟

آیا دندان ایمپلنت خراب می‌شود؟

جدول محتوا

 

 

 

آیا دندان ایمپلنت خراب می‌شود؟

افرادی که دندان‌های طبیعی خود را بر اثر عوامل مختلفی چون ضربه خوردن و… از دست می‌دهند به کمک ایمپلنت می‌توانند دندان‌های از دست رفته خود را جایگزین کنند. حال آیا دندان ایمپلنت خراب می‌شود؟ ایمپلنت‌های دندانی طوری طراحی شده‌اند که طول عمر بالایی داشته باشند اما در برخی از مواقع ممکن است ایمپلنت‌های دندانی با شکست روبرو شود.

از سوالاتی که برای  بسیاری از متقاضیان کاشت ایمپلنت پیش می‌آید این است که آیا ایمپلنت‌های دندانی پوسیده می‌شوند؟ و یا آیا ایمپلنت دندان خراب می‌شود؟ به طور کلی می‌توان گفت عمل ایمپلنت دندان توسط متخصص ایمپلنت دندان در رشت بهترین روش جایگزین کردن دندان‌های آسیب دیده می‌باشد.

🦷قبل از هر چیزی پادکست زیر می تواند برخی از پرسش های پرتکرار ایمپلنت دندان را برای شما رفع کند: 

پیش از بررسی این مساله که آیا دندان ایمپلنت خراب می‌شود؟ یا خیر ابتدا لازم به ذکر است اگر در شهر رشت حضور دارید، می توانید برای دریافت خدمات ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت در رشت مراجعه کنید؛ جناب دکتر مرتضی شمس بعنوان بهترین متخصص ایمپلنت رشت هستند که تخصص ایشان در این زمینه مثال زدنی است:

فلوشیپ ایمپلنت

جراحی دندان عقل

کامپوزیت های دندانی

آدرس مطب متخصص ایمپلنت رشت (دکتر مرتضی شمس)

  • شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

 

ایمپلنت دندان چیست؟

در واقع ایمپلنت دندان با ایجاد یک پایه قوی در استخوان فک و قرار دادن یک روکش دندانی، یک دندان کاملاً مشابه با دندان‌های طبیعی شبیه سازی می‌کند جنس ایمپلنت‌ها تیتانیوم و زیرکونیا می‌باشد و از آنجایی که ایمپلنت دندان بر خلاف سایر روش‌های جایگزینی دندان از پیچ‌هایی استفاده می‌کند که استحکام بیشتری خواهد داشت. ایمپلنت‌های دندانی از سه قسمت پایه ایمپلنت یا فیکسچر، آباتمنت و روکش تشکیل شده است.

 

آیا دندان ایمپلنت خراب می‌شود؟

یکی از پرتکرارترین پرسش‌ها و نگرانی‌های بیماران و کاندیدای ایمپلنت دندان این است که آیا دندان ایمپلنت خراب می‌شود؟ خوب است بدانید ایمپلنت نوعی دندان مصنوعی است که به دلیل مواد و ساختار تشکیل دهنده ای که دارد مانند دندان‌های طبیعی خراب نمی‌شوند. به طور کلی شما ممکن است تنها با عفونت ایمپلنت دندان و یا پوسیدگی اطراف ایمپلنت روبرو شوید نه خود ایمپلنت‌ دندان.

 

علائم خراب شدن ایمپلنت

به طور کلی خراب شدن ایمپلنت‌های دندانی می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی چون حساسیت، بیماری‌های زمینه‌ای و…باشد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

1بارگیری فوری

ایمپلنت‌های دندانی معمولاً در دو مرحله انجام می‌شود در مرحله اول توسط پزشک متخصص ویزیت شده و بعد از ۶ تا ۱۲ هفته تاج دندان قرار می‌گیرد. این فرایند دو مرحله‌ای به استخوان‌ها اجازه می‌دهد تا قبل از قرار دادن روکش با ایمپلنت ترکیب شود با این حال در برخی از مواقع دندانپزشکان ممکن است بارگذاری فوری را انجام دهند که شامل قرار دادن تاج و آباتمنت در همان روز ویزیت است.

بارگذاری فوری مزایا و معایبی به همراه دارد اما بیمارانی که تراکم استخوان کافی ندارند کاندیدای مناسبی برای این درمان نیستند باید از روش‌های دیگر استفاده کنند در مقاله ایمپلنت‌ فوری چیست می‌توانید مزایا و معایب این روش درمانی را مطالعه کنید.

 

2- مشکلات سینوسی

ایمپلنت‌هایی که بر روی ردیف بالایی دندان‌ها قرار می‌گیرند ممکن است گاهی اوقات با سینوس‌ها تداخل داشته باشند. زمانی که این اتفاق می‌افتد ناحیه آسیب دیده به راحتی می‌تواند عفونی یا ملتهب شود برای اینکه متوجه شویم یکی از دلایل وضعیت سینوسی ایمپلنت است یا خیر می‌توان از عکس برداری توسط اشعه ایکس استفاده کرد.

 

3- فشردن یا ساییدن دندان‌ها

یکی دیگر از علائم خراب شدن ایمپلنت دندان فشردن یا سایدن مکرر دندان‌ها بر روی هم است این فشار می‌تواند منجر به شکست ایمپلنت‌های دندانی شود. افرادی که از دندان قروچه رنج می‌برند می‌توانند از گارد مخصوص مراقبت ایمپلنت استفاده کنند.

 

4- بیماری لثه‌ای

بیماری لثه‌ای می‌تواند باعث پوسیدگی ایمپلنت شود به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیاری دارد. اگر به طور روزانه مسواک نزنید و یا از نخ دندان استفاده نکنید می‌تواند منجر به پری ایمپلنتیت و سایر بیماری‌های لثه‌ای شود.

 

5- محل قرارگیری ایمپلنت در دهان

محل قرارگیری ایمپلنت در دهان بر میزان موفقیت انجام ایمپلنت تاثیر بسیاری دارد و اگر دندانپزشک به درستی آنها را در فک قرار ندهد منجربه خراب شدن و شکسته ایمپلنت‌ها می‌شود.

 

6- عفونت

عفونت‌ها مهم‌ترین عامل در خراب شدن ایمپلنت دندان می‌باشند که معمولاً به صورت زودرس رخ می‌دهد. با به وجود آمدن عفونت ایمپلنت، ایمپلنت‌ها به درستی در استخوان جوش نمی‌خورند.

 

7- حساسیت به فلز

حساسیت پایه فلزی ایمپلنت بسیار نادر است اما در برخی از افراد ممکن است بروز حساسیت به تیتانیوم دیده شود. در چنین شرایطی نیاز به تعویض ایمپلنت دندان وجود دارد و باید از جایگزین دیگری استفاده کرد.

 

8- بیماری‌های زمینه‌ای

بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، پوکی استخوان و سرطان می‌توانند روند درمان کاشت ایمپلنت دندان را با مشکل مواجه کنند و به صورت زودرس ایمپلنت‌های دندانی را خراب کنند. توصیه می‌شود قبل از انجام ایمپلنت دندانپزشک خود را در جریان تمام داروهای مصرفی، و سابقه بیماری خود قرار دهید.

 

9- عدم استخوان کافی

ایمپلنت‌های دندانی برای اینکه بتوانند به درستی جوش بخورند به استخوانی سالم و با تراکم بالا نیاز دارند اگر استخوان فک شما تراکم لازم را نداشته باشد ممکن از سبب خراب شدن ایمپلنت در دراز یا کوتاه مدت شود.

 

10- عدم مراقبت صحیح

بعد از کاشت باید مراقبت‌های خاصی که توسط پزشک به شما ارائه می‌شود را جدی بگیرید. مراقبت صحیح ایمپلنت‌ها از بروز عفونت جلوگیری می‌کند این امکان را به استخوان می‌دهد که به خوبی با پایه ایمپلنت ترکیب شوند.

 

آیا ایمپلنت‌های دندانی پوسیده می‌شوند؟

دندان‌های طبیعی بر خلاف ایمپلنت‌ها می‌توانند پوسیده شوند یا بر اثر این پوسیدگی‌ها بیفتند اما ایمپلنت‌های تیتانیومی اینطور نیستند به همین دلیل دندانپزشکان آنها را به عنوان راهی مناسب برای ترمیم لبخند و دندان‌های آسیب دیده توصیه می‌کنند. توجه داشته باشید اگر ایمپلنت ها را عاری از باکتری نگه ندارید ممکن است عفونی شوند منجر به شکست می‌شود.

 

نشانه‌های خراب شدن ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندان ممکن است در شرایط خاصی خراب شوند برخی از نشانه‌های خراب شدن ایمپلنت دندان به شرح زیر می‌باشد:

  • درد غیر طبیعی که بعد از ۲ الی ۴ هفته بعد از کاشت بهبود نداشته است و شدیدتر شده
  • نشانه‌های تورم و عفونت غیر طبیعی لثه
  • مشکل در جویدن
  • بوی بد دهان
  • لق شدن پایه ایمپلنت یا شل شدن آنها

آیا ایمپلنت دندان خراب می‌شود؟

ایمپلنت‌های دندانی برای ماندگاری بالا به شرایطی نیاز دارند که اگر این شرایط به خوبی فراهم نباشد ممکن است سبب شکست ایمپلنت دندان شود و به طور کلی ایمپلنت دندان خراب شود. بیش از ۹۵%ایمپلنت‌های دندانی بعد از ۱۰ سال موفقیت آمیز هستند و نیازی به نگرانی ندارد زیرا پایه‌های ایمپلنت مقاوم و مستحکم هستند و تنها در صورتی که مشکل عفونت، عدم استخوان مناسب و کاشت صحیح رخ دهد ایمپلنت‌های دندانی خراب می‌شوند.

 

6 راهکار برای جلوگیری از خراب شدن ایمپلنت‌های دندانی

  1. مراجعه به متخصص ایمپلنت با تجربه و حرفه‌ای
  2. اطلاع به دندانپزشک درباره سابقه بیماری، داروهای مصرفی و
  3. رعایت کامل مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی و عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی
  4. رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از دهان شویه
  5. استفاده از برند با کیفیت و معتبر
  6. چکاب سالیانه توسط دندانپزشک

 

مزایای ایمپلنت دندان

  1. بهبود عملکرد دهان و دندان
  2. مانع از تحلیل استخوان
  3. دندان‌هایی منظم
  4. جلوگیری از بیماری‌های لثه ای
  5. دارای استحکام بالا
  6. مقاومت بالا
  7. دوام طولانی
  8. افزایش اعتماد به نفس
  9. طبیعی بودن از نظر ظاهری و حسی
  10. زیبایی ظاهری دندان‌ها
  11. بهبود قدرت تکلم
  12. عدم آسیب به دندان‌های مجاور

 

 روش‌های ایمپلنت دندان

قبل از هر جراحی لازم است شرایط بیمار بررسی شود و آزمایشات لازم مانند عکسبرداری، ارزیابی تراکم استخوان‌ها و دندان‌های مجاور ناحیه بی‌دندانی، مقاومت لثه و سلامت آن گرفته می‌شود. بعد از انجام این مرحله و تشخیص جراح مبنی بر امکان انجام یا عدم انجام ایمپلنت دندانپزشک روش‌های مختلفی برای کاشت دندان به بیمار ارائه می‌دهد؛ تمامی این روش‌ها یکسان هستند اما زمان انجام آنها متفاوت است در ادامه سه روش رایج کاشت پایه ایمپلنت شرح داده می‌شود.

  • ایمپلنت دندان دو مرحله‌ای
  • ایمپلنت دندان یک مرحله‌ای
  • ایمپلنت یک روزه

 

سخن پایانی

قبل از کاشت ایمپلنت با دندانپزشک خود درباره عوامل خطرناک که می‌تواند باعث خراب شدن ایمپلنت دندان شود صحبت کنید. ازسوالات رایجی که بیماران برایشان پیش می‌آید این است که آیا دندان ایمپلنت خراب می‌شود؟؛ تغییر در وضعیت پزشکی و یا داروهای شما می‌تواند بر یکپارچگی و بهبود استخوان فک شما تاثیر بسیاری بگذارد و منجر به خراب شدن ایمپلنت شود بنابراین دندانپزشکی خود را از هرگونه تغییر در سلامتی و سابقه بیماری خود مطلع کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است