آیا می‌توان برای افراد سیگاری ایمپلنت انجام داد؟

آیا می‌توان برای افراد سیگاری ایمپلنت انجام داد؟

جدول محتوا

 

 

یکی از عادت‌های بد که تاثیر منفی بر روی کاشت ایمپلنت می‌گذارد کشیدن سیگار است، زیرا فرایند ایمپلنت را با شکست روبه رو می کند. اگر قصددارید کاشت ایمپلنت انجام بدهیداما سیگاری هستید مراقب باشید که سیگار تاثیر منفی روی ایمپلنت‌هایتان نگذارد همچنین با ترک سیگار موفقیت ایمپلنت تا ۹۰درصد بالا می رود،  درادامه به این پرسش که آیا میتوان برای افراد سیگاری ایمپلنت انجام داد؟ پاسخ می دهیم.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک میله پیچی شکل است که طی یک عمل جراحی در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد، این پایه از جنس تیتانیوم ساخته شده و با بدن انسان سازگاری دارد همچنین به عنوان ریشه اصلی دندان عمل می کند بنابراین ایمپلنت نیازی به تکیه بر دندان‌های دیگر ندارد زیرا در داخل فک ثابت می‌ماند شما می‌توانید در مقاله متخصص ایمپلنت در رشت مراحل کامل کاشت ایمپلنت را مطالعه کنید.

🦷قبل از هر چیزی پادکست زیر می تواند برخی از پرسش های پرتکرار ایمپلنت دندان را برای شما رفع کند: 

پیش از بررسی عفونت ایمپلنت دندان ابتدا لازم به ذکر است اگر در شهر رشت حضور دارید، می توانید برای دریافت خدمات ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت در رشت مراجعه کنید؛ جناب دکتر مرتضی شمس بعنوان بهترین متخصص ایمپلنت رشت هستند که تخصص ایشان در این زمینه مثال زدنی است:

✅فلوشیپ ایمپلنت

✅جراحی دندان عقل

✅کامپوزیت های دندانی

آدرس مطب متخصص ایمپلنت رشت (دکتر مرتضی شمس)

  • شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

نمونه کار ایمپلنت دندان توسط دکتر مرتضی شمس در رشت:

آیا می‌توان برای افراد سیگاری ایمپلنت انجام داد؟

آیا می‌توان برای افراد سیگاری ایمپلنت انجام داد؟

یکی از مواردی که زیبایی و سلامت دندان‌ها را تهدید می‌کند کشیدن سیگار است. کشیدن سیگار موجب پوسیدگی و زردی دندان‌ها می‌شود، همچنین بسیاری از افراد سیگاری برای درمان این مشکلات به ایمپلنت دندان روی می‌آورند، افرادی که به طور مرتب از سیگار استفاده می‌کنند مقدار زیادی نیکوتین وارد بدنشان می شود.

در زمان ایمپلنت کردن دندان لازم است فک شکافته شود تا پایه ایمپلنت درون فک قرار بگیرد اما به دلیل نیکوتین موجود در بدن افراد سیگاری سرعت جوش خوردن پایه با فک پایین می‌آید و عمل کاشت ایمپلنت را دچار مشکل می‌کند؛ اگر پایه به درستی جوش نخورد امکان کاشت ایمپلنت برای فرد وجود ندارد.

در صورت جوش خوردن درست، استفاده کردن از سیگار باعث می‌شود میکروب ها به دندان های جدید اسیب وارد کنند، بنابراین توصیه می‌شود افراد سیگاری قبل از انجام ایمپلنت سیگار را ترک کنند و چند هفته‌ای به دهان خود برای بهبود و خروج سموم سیگار فرصت بدهند و سپس از دندانپزشک کمک بگیرند.

حفره خشک چیست؟

یکی از مشکلات مهم که بعد از ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری به وجود می‌آید عارضه‌ای به نام حفره خشک است که به آن  drysocket گفته می‌شود. بعد از کشیدن دندان‌ها، در داخل فک حفره‌هایی ایجاد می‌شود که لخته‌های خون آنها را می‌پوشاند تا از استخوان فک و عصب‌های دندان در طول مدت درمان محافظت کند؛ اگر این لخته‌ها در دهان جابه جا شود حفره خشک ایجاد شده و به استخوان و عصب‌ها آسیب وارد می‌کند.

سه مورد ازعلائم حفره خشک

  1. درد شدید پس از کشیدن دندان
  2. دیده شدن استخوان داخل حفره
  3. از بین رفتن کلی یا جزئی لخته خون در محل کشیدن دندان

حفره خشک چگونه ایجاد می‌شود؟

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عفونت در لثه و یا عفونت در دندان‌ها
  • آسیب شدید به استخوان در جراحی
  • مصرف دخانیات و سیگار
  • سابقه ابتلا به حفره خشک
  • استفاده از قرص های ضد بارداری در خانم ها

درمان خانگی حفره خشک

درمان‌های خانگی معمولاً روش خوبی برای مدیریت حفره خشک نیستند و بهتر است که برای درمان اصولی در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید، با این حال تا زمان رسیدن به نوبت دندانپزشکی می‌توانید برای کاهش درد و التهاب از راهکارهای زیر استفاده کنید.

قرقره کردن آب نمک

یکی از مواد طبیعی برای پاکسازی دهان نمک است که به از بین رفتن باکتری‌ها و عفونت موجود در دهان کمک می‌کند.

استفاده از کمپرس سرد وگرم

کمپرس سرد باعث بی‌حسی عصب می‌شود و کمپرس گرم برای کاهش حفره خشک دندان موثر است.

استفاده از عسل

عسل خاصیت ضد التهابی دارد استفاده کردن از آن در محل حفره باعث می‌شود ورم، درد و التهاب بیمار کاهش پیدا کند.

 3 توصیه مهم ایمپلنت دندان در افراد سیگاری

کاشت ایمپلنت برای افرادی که سیگار می‌کشند غیر ممکن نیست اما طبق مطالعات انجام شده ۱۵ درصد از افراد سیگاری بعد از کاشت ایمپلنت،  در زمان کم مجبور به تعویض ایمپلنت‌هایشان شده اند. در ادامه توصیه‌های لازم برای کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری را می‌آموزیم.

ایمپلنت دندان در افراد سیگاری

در اولین فرصت کشیدن سیگار را ترک کنید

یکی از ضروری‌ترین کارها برای کاشت ایمپلنت ترک کردن سیگار است شما می توانید  با ترک سیگار به حفظ بهتر بهداشت دهان و دندان و سلامت عمومی بدن خود کمک کنید، سپس اصلاح طرح لبخند را با مراجعه به یک دندانپزشک ماهر انجام دهید.

از یک هفته قبل تا یک هفته بعد از جراحی سیگار نکشید

برخی افراد به هیچ وجه نمی‌توانند برای همیشه سیگار را ترک کنند به این افراد توصیه می‌شود یک هفته قبل تا یک هفته بعد از جراحی سیگار نکشند.

میزان کشیدن سیگار را نصف کنید

اگر برای چند هفته هم نمی‌توانید سیگار را ترک کنید حداقل میزان مصرف سیگارتان را نصف کنید تا میزان موفقیت کاشت ایمپلنت تان به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. افرادی که سیگار می‌کشند برای ایمپلنت دندان باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند تا اگر پوسیدگی، عفونت و یا مشکلات لثه دارند به سرعت درمان شود تا کاشت ایمپلنت را با مشکل روبرونکند.

اگر با تمام تلاش‌هایی که کردید موفق به ترک سیگار پیش از کاشت ایمپلنت نشدید برای اینکه به عارضه حفره خشک دچار نشوید به توصیه‌های زیر عمل کنید.

  • Patch نیکوتین استفاده کنید.
  • تا ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی از کشیدن سیگار خودداری کنید
  • از دندانپزشک بخواهید حتماً مرحله زخم شما را بخیه کند
  • هنگام سیگار کشیدن گاز استریل را روی ناحیه جراحی شده نگه دارید
  • از جویدن تنباکو و آدامس‌های نیکوتین‌دار خودداری کنید
  • اگر می‌توانید عادت‌های دیگری را جایگزین سیگار کنید

تا چند روز بعد از ایمپلنت نباید سیگار کشید؟

برای گرفتن نتیجه بهتر در عمل کاشت ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری، باید طبق دستورالعمل‌ها و توصیه‌های دندانپزشک متخصص یا جراح دندان عمل کنید، شما موظف هستید تمام توصیه‌های قبل و بعد از عمل را مو به مو انجام دهید وگرنه هیچگونه تضمینی برای موفق بودن عمل ایمپلنت به شما به عنوان یک فرد سیگاری وجود ندارد.

برای مثال باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و ازنوشیدن الکل و سیگار پرهیز کنید. بعد از عمل کاشت ایمپلنت بهتر است که به طور کامل کشیدن سیگار را ترک کنید اما اگر به شدت وابسته به مصرف سیگار هستید دست کم ۲ تا ۳ ماه بعد از جراحی ایمپلنت سیگار نکشید زیرا اگر در این دوره کشیدن سیگار ادامه دهید کاشت ایمپلنت با شکست روبرو می‌شود.

سخن پایانی

در صورتی که تصمیم به ایمپلنت گرفته اید اما نمی‌توانید سیگار را ترک کنید نباید انتظار یک نتیجه فوق العاده و مثبت از انجام ایمپلنت داشته باشید، زیرا با مشکلاتی مانند نارسایی‌ها و یا عفونت و… روبرو خواهید شد؛ کشیدن سیگار و دود حاصل از آن روند بهبود را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن را طولانی می‌کند.

علاوه بر نکات ذکر شده افرادی که سیگار می‌کشند و به ایمپلنت دندان رو می‌آورند دوران نقاهت بسیار سخت و دردناکی را تجربه می کنند. در این مقاله با آیا می‌توان برای افراد سیگاری ایمپلنت انجام داد؟ آشنا شدیم،  برای اینکه از این روش‌ها و خدمات دیگر برخوردار شوید می توانید به کلینیک دندانپزشکی در رشت زیر نظر پزشکان ماهر و با تجربه مراجعه فرمایید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است