ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

جدول محتوا

ارتودنسی دندان برای افراد مختلف انجام می شود. برخی از افراد در اثر اتفاقات و مشکلاتی که در بزرگسالی رخ می دهد به تجویز متخصصان نیاز به انجام ارتودنسی دارند. در حالت طبیعی هیچ محدودیتی برای ارتودنسی افراد بزرگسال و میانسال وجود ندارد و این افراد می توانند بدون نگرانی، از این درمان برای بهبود شرایط دندان های خود استفاده کنند.

اما برخی از افراد ممکن است قبل از ارتودنسی، از روش درمانی ایمپلنت دندان استفاده کرده باشد و حال خواستار انجام ارتودنسی باشد. در این شرایط برای بیشتر افراد این سوال پیش می آید که بعد از ایمپلنت می توان ارتودنسی کرد؟ در ادامه این مقاله به بررسی این مسئله می پردازیم.

پیش از بررسی مراحل و شرایط ارتودنسی دندان های ایمپلنت شده ابتدا لازم به ذکر است اگر در شهر رشت حضور دارید، می توانید برای دریافت خدمات ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت در رشت مراجعه کنید؛ جناب دکتر مرتضی شمس بعنوان بهترین متخصص ایمپلنت رشت هستند که تخصص ایشان در این زمینه مثال زدنی است:

✅فلوشیپ ایمپلنت

✅جراحی دندان عقل

✅کامپوزیت های دندانی

آدرس مطب متخصص ایمپلنت رشت (دکتر مرتضی شمس)

  • شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

ایمپلنت برای جایگزینی دندان هایی که به علت ضربه با پوسیدگی از بین رفته اند، طراحی شده است. ایمپلنت ها دارای یک بخش فلزی از جنس تیتانیوم است که توسط دندانپزشک درون استخوان فک جایگذاری می شود تا جایگزین دندان از بین رفته شود.

بعد از این مرحله تاج دندان یا روکش پروتزی روی قسمت پیچی نصب می شود که دقیقا عملکرد دندان را دارد. ایمپلنت های دندان از لحاظ حسی و ظاهری کاملا شبیه دندان های واقعی هستند. قرار دادن ایمپلنت ها توسط دندانپزشک و پریودنتیست با تزریق بی حسی انجام می شود.

ارتودنسی دندان برای رفع مشکلات ظاهری و ناهنجاری های مختلف دندان و دهان افراد در سنین مختلف استفاده می شود. در این روش درمانی، متخصص ارتودنسی با استفاده از انواع براکت ها و سیم های مخصوص ارتودنسی دندان ها را طوری تحت فشار قرار می دهد که به جای خود برگردند و مشکلات دهان و دندان ها رفع شود.

ناهنجاری های دهان و دندان که شامل جلو و عقب بودن فک، نامتقارن بودن فک، غیر همسانی دندان ها، روی هم بودن دندان ها، فاصله داشتن دندان ها و انحراف دندان ها به جهت های مختلف می باشد با ارتودنسی رفع می شود.

به توصیه متخصصان بهتر است افراد بعد کامل کردن فرآیند ارتودنسی، از ایمپلنت دندان استفاده کنند. زیرا بعد از رفع ناهنجاری دندان ها و فک، متخصص می تواند ایمپلنت و تاج دندان را متناسب با دندان های جدید و در راستای آن ها تنظیم و جایگذاری کند. هنگامی که ارتودنسی قبل از ایمپلنت انجام می شود، فضای کافی برای پایه تیتانیومی ایمپلنت و تاج دندان ایجاد می شود و به راحتی می توان عمل ایمپلنت را انجام داد.

اما ممکن است برخی افراد که قبلا ایمپلنت انجام داده اند، تحت شرایط خاصی نیاز به انجام ارتودنسی داشته باشند. در چنین شرایطی امکان انجام ارتودنسی برای این افراد تحت نظر بهترین متخصصان وجود دارد. با انجام معاینات، آنالیز و بررسی وضعیت دندان ایمپلنت شده، روش هایی برای پروسه ارتودنسی در نظر گرفته می شود که ناهنجاری ها را رفع می کنند.

برای دندان هایی که از قبل ایمپلنت شده اند، دو حالت رخ می دهد که به بررسی آنها می پردازیم.

در حالت اول دندان ایمپلنت شده با سایر دندان ها همراستا است و بقیه دندان ها باید به محل اصلی و طبیعی خود باز گردند. در این حالت ارتودنسی راحت تر انجام می شود و دندان ایمپلنت شده به عنوان تکیه گاهی مناسب برای سیم های ارتودنسی و براکت ها استفاده می شود تا سایر دندان ها در شرایط و موقعیت مناسبی قرار بگیرند.

در حالت دوم دندانی که قبلا ایمپلنت شده با دندان های کج هم راستا می باشد و باید اصلاح شود. در این حالت نیز امکان ارتودنسی وجود دارد اما ناهمراستایی بسیار کمی بعد از ارتودنسی باقی خواهد ماند.

در برخی شرایط امکان خارج کردن ایمپلنت و تعویض آن وجود دارد که در این حالت می توان همراستایی مورد نظر را ایجاد کرد. در غیر این صورت متخصصان ابتدا ارتودنسی را انجام می دهند و سپس کاشت ایمپلنت را تجویز می کنند.

با وجود اینکه دندان ایمپلنت شده محدودیت هایی برای ارتودنسی ایجاد می کند اما مزایای بسیاری دارد برای بهتر شدن شرایط ارتودنسی کمک زیادی می کند. مزایای ارتودنسی دندان های ایمپلنت شده به شرح زیر است:

  • دندان ایمپلنت شده دارای استحکام بالایی است و به عنوان تکیه گاه برای سایر دندان ها استفاده می شود، چرا که سبب حرکت سریع تر و بهتر دندان ها می شود.
  • امکان استفاده از بریس دندان نامرئی را فراهم می کند.
  • جای دندان خالی وجود ندارد که سبب کند شدن پروسه ارتودنسی شود.
  • ترمیم ارتودنسی را بهبود می بخشد و به دندان ها نظم می دهد.

با وجود اینکه متخصصان دندان و ارتودنسی توصیه می کنند ایمپلنت بعد از ارتودنسی انجام شود، اما در شرایطی برای درمان بهتر ارتودنسی، کاشت ایمپلنت را توصیه می کنند. در ارتودنسی چند دندان نقش و تاثیر مهمی در ارتودنسی دارند و اگر این دندان ها از بین رفته باشند، تکیه گاهی در فرم انحنایی فک وجود نخواهد داشت، بنابراین در چنین شرایطی متخصص با کاشت ایمپلنت در این قسمت خاص تکیه گاهی ایجاد می کند. برای انجام این کار و دستیابی به نتیجه ای مطلوب، همکاری فشرده ای باید بین متخصص ایمپلنت و متخصص ارتودنسی باشد.

زمانی که فرد بیش از یک دندان از دست رفته داشته باشد، روش درمانی ارتودنسی با مشکل مواجه خواهد شد. در این شرایط کاشت حداقل یک ایمپلنت برای ایجاد تکیه گاه تجویز می شود و کاشت ایمپلنت سایر دندان ها بعد از ارتودنسی باید انجام شود.

عواملی مانند راستای دندان ایمپلنت شده، توانایی متخصص ارتودنسی، تجهیزات کلینیک، سن فرد و شرایط دهان و دندان فرد و… در نتیجه ارتودنسی دندان ایمپلنت شده تاثیر گذار هستند. وجود ایمپلنت لزوما نشانی از عدم دریافت نتیجه مطلوب از ارتودنسی نمی باشد. متخصص ارتودنسی و متخصص ایمپلنت در چنین شرایطی با همکاری متقابل و بررسی تمام شرایط می توانند نتیجه مطلوب را از عمل خود کسب کنند.

پایه تیتانیومی ایمپلنت در استخوان فک به صورت ثابت فیکس می شود و قابلیت جابجایی ندارد. با این وضعیت اگر راستای مناسبی برای کاشت ایمپلنت توسط متخصص در نظر گرفته نشود، در ارتودنسی تداخل ایجاد می کند. اگر این اتفاق رخ دهد، بعد از اتمام ارتودنسی ایمپلنت را تعویض می کنند. در مواردی امکان رفع این مشکل با تغییر تاج ایمپلنت وجود دارد.

در صورتی که دندان های شخصی تحت درمان ارتودنسی و ایمپلنت قرار نگرفته اند و وی نیازمند هر دو درمان می باشد، باید به دندانپزشک مراجعه کند تا معاینات لازم انجام شود. در صورتی که نیازی به کاشت ایمپلنت نباشد، ارتودنسی انجام می شود و در شرایطی غیر از این متخصص ابتدا کاشت ایمپلنت را تجویز می کند.

ارتودنسی دندان روش درمانی در حوزه دندانپزشکی است که برای رفع مشکلات ظاهری دندان ها و ناهنجاری دهان و دندان افراد در سنین مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

پایه تیتانیومی ایمپلنت در استخوان فک فیکس می شود و قابلیت جابجایی ندارد. اگر ایمپلنت در راستای مناسبی جایگذاری نشده باشد، در نتیجه ارتودنسی تداخل ایجاد خواهد کرد.

راستای دندان ایمپلنت شده، سن فرد، شرایط دهان و دندان فرد، تخصص دندانپزشک، تجهیزات کلینیک از جمله عوامل تاثیر گذار در نتایج ارتودنسی دندان ایمپلنت شده هستند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است