اول ایمپلنت کنیم یا ارتودنسی؟

انواع ایمپلنت دندان

جدول محتوا

 

 

یکی از موثرترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان ایمپلنت است. زمانی که دندان‌های یک فرد به صورت کامل از بین می‌رود می توان از کاشت ایمپلنت استفاده کرد، برای استفاده از ایمپلنت بهتر است با انواع ایمپلنت دندان، تفاوت ایمپلنت‌ها با هم و بهترین مدل ایمپلنت آشنا شویم.

ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از روش‌های کاربردی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته به صورت دائمی ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان می‌تواند لبخند شما را زیباترکند واعتماد به نفس شما را بازگرداند؛ در گذشته افرادی که دندان‌های خود را از دست می‌دادند از روش دندان مصنوعی استفاده می‌کردند این روش مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشت.

امروزه با استفاده کردن از روش ایمپلنت دندان می توان تا حد امکان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد زیرا ایمپلنت یک نوع دندان مصنوعی دائم است و از جنس‌های مختلفی مانند تیتانیوم و زیرکونیا تشکیل می‌شود. شما می‌توانید در مقاله متخصص ایمپلنت در رشت قیمت دقیق ایمپلنت را مطالعه کنید.

🦷قبل از هر چیزی پادکست زیر می تواند برخی از پرسش های پرتکرار ایمپلنت دندان را برای شما رفع کند: 

پیش از بررسی عفونت ایمپلنت دندان ابتدا لازم به ذکر است اگر در شهر رشت حضور دارید، می توانید برای دریافت خدمات ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت در رشت مراجعه کنید؛ جناب دکتر مرتضی شمس بعنوان بهترین متخصص ایمپلنت رشت هستند که تخصص ایشان در این زمینه مثال زدنی است:

✅فلوشیپ ایمپلنت

✅جراحی دندان عقل

✅کامپوزیت های دندانی

آدرس مطب متخصص ایمپلنت رشت (دکتر مرتضی شمس)

  • شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندان در گروه‌های مختلفی بر اساس نوع ایمپلنت و نحوه کاشت ایمپلنت به چهار دسته تقسیم بندی شده‌اند.

1-ایمپلنت اندواستیل [endosteal]

بهترین نوع ایمپلنت دندان و رایج‌ترین روش ایمپلنت اندواستیل است. این نوع از ایمپلنت‌ها به شکل پایه‌های کوچک و گرد هستند و از جنس تیتانیوم ساخته شده‌اند.

2-ایمپلنت ساب پریواستیل [subperiosteal]

این نوع ایمپلنت برای افرادی مناسب است که استخوان‌های مناسب و مقاوم ندارند. روش این نوع ایمپلنت به این صورت است که پایه فلزی بر روی استخوان و زیر لثه قرار می‌گیرد و روکش دندان را بر روی آن متصل می‌کنند.

3-ایمپلنت دندان یک مرحله‌ای

در این نوع از ایمپلنت بعد از متصل شدن پایه درون استخوان فک، قسمتی از آن بیرون بافت لثه قرار می‌گیرد. همانطور که مشخص است این روش تنها یک مرحله جراحی دارد و بعد از بهبودی نیازی به جراحی لثه نیست تاج دندان بر روی پایه بیرون زده قرار می‌گیرد.

4-ایمپلنت دندان دو مرحله‌ای

یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوع ایمپلنت، ایمپلنت دومرحله ای است. پس از آنکه پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار گرفت بالای آن به وسیله بخیه بسته می‌شود، سپس بعد از سپری کردن طول درمان دوره بهبودی مجدد بافت لثه برداشته می‌شود و با جراحی مرحله دوم روکش دندان را به پای ایمپلنت متصل می‌کنند.

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان  از پیشرفته‌ترین و بهترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان است که جنسی از تیتانیوم دارد و با بدن انسان سازگار است. اگر در انتخاب کاشت ایمپلنت دو به شک هستید می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر شمس در رشت مراجعه کنید و با دندان پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. با این حال شناخت مزایا و معایب ایمپلنت می‌تواند به شما در انتخاب آن کمک کند.

انواع ایمپلنت دندان

5 مزیت ایمپلنت دندان

  • ماندگاری و دوام بالا

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مزیت ایمپلنت دندان ماندگاری بالای آن است، به گونه‌ای که یک نوع ایمپلنت دائم در نظر گرفته شده. همچنین شما می‌توانید با نگهداری صحیح از ایمپلنت به دوام و ماندگاری بیشتر آن کمک کنید و طول عمر آن را تا ۲۵ سال افزایش دهید.

  • شباهت بسیار زیاد با دندان‌های طبیعی

وظیفه ایمپلنت دندان پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته است، کاشت ایمپلنت می تواند مشکلاتی که در زمان غذا خوردن و یا صحبت کردن برای افراد ایجاد می‌شود را رفع کند. افرادی که از این روش استفاده کرده‌اند نسبت به افرادی که اقدامی انجام نداده‌اند بهتر می‌توانند غذا بجوند و یا صحبت کنند.

  • کمک به جلوگیری از تحلیل استخوان

یکی دیگر از مزیت‌های مهم ایمپلنت دندان این است که به جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان کمک می‌کند. هنگامی که یک دندان از دست می‌رود استخوان اطراف آن فعالیتی برای نگهداری از دندان ندارد، در نتیجه به مرور توده‌های استخوان از بین می‌روند و یا استخوان تحلیل می‌رود این امر باعث می‌شود به مرور زمان کل فک ضعیف شود و فرد را با بیماری‌های پاتولوژیک روبرو کند.

  • ایجاد مانعی برای کج شدن دندان‌های مجاور

زمانی که جای خالی دندان‌ها در دهان وجود داشته باشد دندان‌های مجاور تمایل به حرکت دارند، درنتیجه دندان ها نظم خودرا از دست می دهند. ایمپلنت با پرکردن این فاصله ها نوعی حامی برای دندان ها محسوب می شود و نمی گذارد نظم و موقعیت مناسب دندان ها از دست برود.

  • کمک به متقارن ماندن صورت

با تحلیل رفتن استخوان فک احتمال دارد تا تقارن صورت دچار تغییراتی شود، اما این روش درمانی می‌تواند با بازسازی بخشی از فک تقارن از دست رفته را بازگرداند.

 3 عیب ایمپلنت دندان

  • هزینه بالا

ایمپلنت‌های دندان باتوجه به بریج‌ها و پروتز‌ها قیمت بالاتری دارند. با اینکه گران بودن ایمپلنت یکی از معایب آن شناخته شده اما باید گفت با توجه به تمام مزیت هایی که دارد می‌توان این هزینه را مقرون به صرفه بیان کرد چرا که ایمپلنت‌ها نسبت به بریج ها و پروتز‌ها دائمی است و با رعایت کامل بهداشت دندان نیازی به تعویض در کوتاه مدت ندارد.

  • امکان نیاز به بیشتراز یک جراحی

برای کاشت ایمپلنت دندان باید استخوان فک تراکم بالایی داشته باشد، اگر فک شما تراکم کافی برای کاشت را نداشته باشد باید برای جبران این کمبود جراحی لیفت سینوس یا پیوند استخوان انجام شود.

  • دوران بهبودی طولانی

یکی از مواردی که جزئی از معایب روش درمانی ایمپلنت محسوب می‌شود دوران بهبودی طولانی مدت است، که معمولاً با توجه به وضعیت و شرایط بیمار مدت زمان ۳ تا ۶ ماه لازم است که استخوان با پایه ایمپلنت جوش بخورد.

تفاوت انواع ایمپلنت های دندانی

  1. یکی از تفاوت ایمپلنت‌ها در فیکسچر است. بعضی مواقع فیکسچر ایمپلنت استوانه‌ای شکل است و بعضی مواقع مخروطی است؛ متخصص ایمپلنت و یا دندانپزشک بسته به شرایط استخوان فک در جلسات مشاوره ایمپلنت یکی از ایمپلنت‌ها را برای درمان آن انتخاب می‌کند.
  2. دومین تفاوت در ایمپلنت‌ها در آباتمنت‌ها است که در واقع قسمت تاج ایمپلنت می‌باشد. این قسمت توسط یک پیچ ریز به پایه ایمپلنت یا فیکسچر متصل می‌شود.
  3. یکی از مهم‌ترین تفاوت ایمپلنت‌ها تکنولوژی استفاده شده در سطح ایمپلنت است، که تضمین کننده دوام و طول عمر ایمپلنت بر اساس میزان جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک خواهد بود.

تفاوت انواع ایمپلنت های دندانی

۷ مورد از عوارض ایمپلنت دندان

1شل شدن ایمپلنت

از شایع‌ترین عوارض ایمپلنت دندان شل شدن آن است. زمانی که استخوان به اندازه کافی برای جای دهی و حفظ ایمپلنت قوی نباشد ممکن است با این مشکل روبرو شوید، همچنین برخورد ضربه به صورت، افزایش سن، سیگار کشیدن و جویدن مکرر اجسام سفت و سخت با ایمپلنت موجب شل شدن آن می‌شود.

2عفونت اطراف ایمپلنت

یکی از نگران کننده‌ترین عوارض ایمپلنت دندان بروزعفونت اطراف ناحیه کاشت ایمپلنت است، که می‌تواند به فاصله کم بعد از کاشت ایمپلنت دیده شود و یا ماه‌ها و سال‌ها بعد به دلایل متعددی رخ دهد.

3خونریزی از لثه

احتمال این وجود دارد که ایمپلنت باعث خونریزی از لثه شود. بعد از عمل ممکن است به صورت جزئی اما موقت خونریزی وجود داشته باشد اما اگر متوقف نشود باید مورد توجه قرار بگیرد. خونریزی از لثه به عنوان عوارض ایمپلنت دندان می‌تواند علائمی مانند درد، ناراحتی معده و… داشته باشد.

4جابجایی جزئی ایمپلنت

با اینکه پایه ایمپلنت کاملاً به استخوان جوش می‌خورد و توسط آن احاطه می‌شود، اما باز هم ممکن است بر اثر جویدن زیاد خوراکی‌های سخت و یا برخورد ضربه ایمپلنت به صورت جزئی تغییر موقعیت بدهد که اصطلاحا به این حرکت میکرو گفته می‌شود.

5واکنش آلژیک به اجزای ایمپلنت

واکنش آلژیک به اجزای ایمپلنت یکی از جدی‌ترین عوارض ایمپلنت دندان است که می‌تواندبسیار اذیت کننده باشد. برخی از افراد ممکن است به جنس پایه ایمپلنت حساسیت داشته باشند، اگر طی ارزیابی مشخص شود بیمار به جنس پایه حساس است از پایه‌ای با جنس دیگر جهت کاشت استفاده می‌شود، اما در هر صورت اگر بیمار حساسیت داشته باشد و بدون در نظر گرفتن این مسئله فرایند کاشت صورت بگیرد واکنش شدید آلرژیک به وجود می آید.

6وارد شدن آسیب عصبی در ناحیه عمل

در برخی از افرادممکن است حین ایجاد فضا در استخوان برای انجام کاشت ایمپلنت به عصب آسیب وارد شود. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است علائمی مانند بی‌حسی، سوزن سوزن شدن در زبان، لثه، لب و یا صورت احساس کنند.

7ورود پایه ایمپلنت به حفره سینوس

یکی از جدی‌ترین و در عین حال نادرترین عوارض ایمپلنت دندان ورود پایه ایمپلنت به حفره سینوس است، که در فک بالا رخ می‌دهد. اگر دیواره حفره سینوس شما در فک بالا ضعیف باشد ممکن است ایمپلنت به مرور زمان آن را سوراخ کرده و وارد حفره سینوس شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد ایمپلنت باید برداشته شود و پس از ترمیم دیوار سینوس مجدداً نصب شود که این کار بسیار هزینه بر است.

بهترین مدل ایمپلنت

1-ایمپلنت تیتانیومی

آلیاژ تیتانیوم یکی از رایج‌ترین ماده مورد استفاده در ایمپلنت‌های دندانی است؛ تیتانیوم بسیار زیست سازگار است و بدن انسان آن را پس نمی‌زند همچنین می‌تواند طبق فرایندی با بافت استخوانی اطراف خود ترکیب و آمیخته شود. به همین دلیل است که ایمپلنت‌های دندانی چنان تکیه‌گاه محکمی هستند که می‌توانند علاوه بر یک دندان استحکام بریج و دندان مصنوعی را حفظ کنند.

تیتانیوم دارای وزنی سبک، ضد حساسیت و مقاومت بالا است همچنین یکی از کاربردی‌ترین مواد در ساخت پایه و آباتمنت ایمپلنت دندانی است. شکل و ساختار پایه ایمپلنت نیز در اتصال مناسب آن با بافت استخوان موثر است و بسیاری از ایمپلنت‌های تیتانیومی دارای شیارهایی بر سطح خود هستند.

2-ایمپلنت زیرکونیا

با توجه به نگرانی‌هایی که در مورد آلرژی به تیتانیوم وجود دارد، برخی از شرکت‌ها به تحقیق و توسعه ایمپلنت‌های بدون فلز از جنس زیرکونیا پرداختند. با اینکه زیرکونیا سرامیک نامیده می‌شود اما حاوی مقادیر کمی از دو فلز است که به بهبود خواص آن کمک می‌کند، زیرکونیا ازمقاومت بالایی برخوردار است و مانند تیتانیوم به خوبی جذب استخوان فک می‌شود.

سخن پایانی

ایمپلنت های دندانی از نظر جنس پایه، جنس روکش، نحوه اتصال به آباتمنت، قیمت روکش، جراحی و برند با هم متفاوت هستند. در این مقاله تلاش کردیم درباره انواع ایمپلنت دندان، تفاوت ایمپلنت‌ها با هم و بهترین مدل ایمپلنت آشنا شویم. اگر شما هم قصد کاشت دندان با روش ایمپلنت را دارید می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر شمس در رشت مراجعه کنید، متخصصا این کلینیک می‌توانند دررابطه با این روش وخدمات دیگر به شما کمک کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است