اول ایمپلنت کنیم یا ارتودنسی؟

اول ایمپلنت کنیم یا ارتودنسی؟

جدول محتوا

 

 

 

اول ایمپلنت کنیم یا ارتودنسی؟

افراد بسیاری هستند که متقاضی کاشت ایمپلنت می‌باشند ومعمولابرای زیبایی بیشتر لبخند خود و بهبود ساختار دندان‌ها به خدمات ارتودنسی روی می‌آورند. معمولاً بیماران از دندانپزشک خود سوال دارند که آیا اول ایمپلنت کنیم یا ارتودنسی؟

در واقع پاسخ این سوال به شرایط خاص هر بیمار بستگی دارد افرادی که یک یا چند عدد از دندان‌های خود را از دست داده‌اند و قصد دارند به منظور اصلاح طرح لبخند خود کاشت ایمپلنت انجام دهند باید به یک پزشک با تجربه ایمپلنت‌ دندان دررشت مراجعه کنند، دندان پزشک باتوجه به بررسی هایی که انجام می‌دهد مراحل درمان را طراحی می‌کند.

حتما دقت کنید بهترین مرکز خدمات ایمپلنت‌ و ارتودنسی را انتخاب کنید تا با بهترین کیفیت درمان خود را به اتمام برسانید.

🦷قبل از هر چیزی پادکست زیر می تواند برخی از پرسش های پرتکرار ایمپلنت دندان را برای شما رفع کند: 

پیش از بررسی ارجحیت ایمپلنت یا ارتودنسی ابتدا لازم به ذکر است اگر در شهر رشت حضور دارید، می توانید برای دریافت خدمات ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت در رشت مراجعه کنید؛ جناب دکتر مرتضی شمس بعنوان بهترین متخصص ایمپلنت رشت هستند که تخصص ایشان در این زمینه مثال زدنی است:

✅فلوشیپ ایمپلنت

✅جراحی دندان عقل

✅کامپوزیت های دندانی

آدرس مطب متخصص ایمپلنت رشت (دکتر مرتضی شمس)

  • شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

 

اول ایمپلنت کنیم یا ارتودنسی

گاهی اوقات بیمار یکی از دندان‌های خود را از دست داده است و قصد دارد علاوه بر کاشت ایمپلنت ارتودنسی هم انجام دهد، در این شرایط می‌توان گفت تصمیم‌گیری برای انتخاب روش درمانی برتر به نیازهای خاص هر بیمار بستگی دارد و معمولاً دندانپزشک ابتدا کاشت ایمپلنت را انجام نمی‌دهد زیرا بعداً امکان جابجا کردن آنها وجود ندارد به همین دلیل دندانپزشک ابتدا به مرتب کردن دندان‌ها می‌پردازد و سپس برای کاشت ایمپلنت اقدام خواهد کرد.

⁉️ اگر شما هم در شرایطی قرار دارید که هم به کاشت ایمپلنت و درمان ارتودنسی نیاز دارید بهتر است بدانید ابتدا باید تحت درمان با ارتودنسی قرار بگیرید امادر برخی شرایط که تعداد قابل توجهی از دندان‌های شما از بین رفته است می‌توانید ابتدا درمان خود را با کاشت ایمپلنت را شروع کنید.

بعد از کاشت ایمپلنت دیگر امکان جابجا کردن آنها وجود ندارد و به عبارتی ارتودنسی تاثیری بر مرتب کردن آنها نخواهد داشت در واقع بیماران از درمان ارتودنسی برای ایجاد فضای لازم به منظور کاشت ایمپلنت استفاده می‌کنند؛ در ادامه می‌توان گفت کاشت ایمپلنت بعد از ارتودنسی یکی از درمان‌های رایج است و دلایل متعددی برای انجام این کار وجود دارد.

یکی از اولین و مهم‌ترین دلایل کاشت ایمپلنت بعد از ارتودنسی این است که بعد از کاشت ایمپلنت امکان جابجا کردن آنها وجود ندارد زیرا پست فلزی به طور کامل با استخوان فک جوش خورده و برخلاف دندان‌های طبیعی جابجا نمی‌شود به همین ترتیب اگر دندان‌های اطراف ایمپلنت نیاز به جابجا شدن دارند خوب است ابتدا درمان ارتودنسی را انجام دهید تا فضای لازم برای کاشت ایمپلنت فراهم شود.

در برخی موارد هدف از انجام ارتودنسی ایجاد فضای لازم برای کاشت ایمپلنت است در چنین مواردی قبل از جراحی کاشت ایمپلنت بیمار باید تحت درمان با ارتودنسی قرار بگیرد و بعد از ایجاد شدن فضای لازم دندانپزشک با بررسی شرایت دندانی بیمار مشخص می‌کند بهترین زمان ایمپلنت‌ بعد از کشیدن دندان کی می‌باشد.

 

ارتودنسی چیست؟

در حالت کلی از ارتودنسی به منظور نظم بخشیدن به دندان‌ها استفاده می‌کنند. ارتودنسی به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود و هر کدام از آنها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند، یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین نوع ارتودنسی ارتودنسی فلزی است که از گذشته تاکنون از این روش استفاده می‌شود.

 

ایمپلنت چیست؟

یکی دیگر از روش‌های درمانی و زیبایی دندان ایمپلنت است. ایمپلنت در صورتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دندان‌های فرد به دلایل مختلفی آسیب دیده و نیاز به کاشت دندان داشته باشد در این روش پایه‌های تیتانیومی به دندان و فک متصل شده این پایه مقاومت و استحکام بسیاری دارد؛ ایمپلنت دندان می‌تواند به هم به صورت تکی انجام شود و هم به صورت کلی ایمپلنت‌ها با اینکه قیمت بالایی دارند اما به دلیل مزیت‌های بسیار یکی از محبوب‌ترین‌های دندانپزشکی است.

انجام ایمپلنت برای تمام سنین مناسب نیست و در برخی شرایط ممکن است پزشک تشخیص دهد تا کاشت ایمپلنت را به زمانی بعد موکول کنید. اما خوب است که برای انجام این کار به یک دندانپزشکی معتبر مراجعه کنید، دندانپزشکی دکترشمس یکی از مراکز کاشت ایمپلنت است که با شرایطی مناسب و بهترین کیفیت خدماتی مانند انواع ایمپلنت‌ دندان، پروتز دندان در رشت و…. را برای بیماران خود ارائه می‌دهند.

 

آدرس مطب متخصص ایمپلنت رشت (دکتر مرتضی شمس)

  • شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

 

چرا قبل از کاشت دندان ارتودنسی انجام می‌شود؟

گاهی اوقات امکان انجام ارتودنسی برای افرادی که اخیراً ایمپلنت انجام داده‌اند وجود دارد. انجام این کار ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشد اگر بخواهیم ریزبینانه‌تر نگاه کنیم کار درستی نیست که به دندان تازه کاشته شده فشار وارد شود و محل آن را جابجا کرد.

به طور کلی می‌توان گفت دندان‌های تازه کاشته شده در صورتی که به فک جوش خورده باشند امکان جابجاییشان بسیار دشوار خواهد بود و گاهی اوقات ممکن است عواقب ناخوشایندی داشته باشد.

دستگاه‌های ارتودنسی توانایی جابجایی دندان‌های ایمپلنت شده را نخواهند داشت در نتیجه انجام ارتودنسی برای افرادی که به کاشت دندان نیاز دارند واجب‌تر خواهد بود؛ دراین مواقع هم فضای کافی برای گسترش دندان‌ها وجود دارد و هم فضای باقیمانده‌ای برای کاشت دندان.

 

چه زمانی قبل از ارتودنسی ایمپلنت انجام می‌شود؟

به طور کلی بهتر است که ارتودنسی قبل از ایمپلنت انجام شود اما ممکن است در برخی شرایط ابتدا اول ایمپلنت انجام شود و سپس ارتودنسی. در شرایط زیر می‌توانیم پلنت را قبل از ارتودنسی انجام داد.

  1. در مواقعی که بین دندان ها یک یا چند دندان از بین رفته باشد و نیازی به جابجایی نداشته باشد می‌توان ارتودنسی‌ها را بر روی این دندان‌ها متصل کرده و فضای خالی را با استفاده از ایمپلنت پر کرد.
  2. دستگاه‌های ارتودنسی نیازی به لنگر دارند به صورتی که سایر دندان‌های فرد متناسب با آن دندان صاف می‌شوند. در صورتی که دندان ایمپلنت شده به عنوان یک لنگر مورد استفاده قرار بگیرد می‌توان قبل از انجام ارتودنسی ایمپلنت را انجام داد.

 

5 نوع ازارتودنسی دندان

1- ارتودنسی ثابت

یکی از ارتودنسی‌های دندانی ارتودنسی ثابت است. دراین روش براکت‌ها بر روی سطح دندان فیکس می‌شوند و شما نمی‌توانید بریس را جابجا و یا خارج کنید، در روش ارتودنسی ثابت شما باید اصول بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید تا دندان‌ها در طول دوره درمان تغییر رنگ ندهند و یا پوسیده نشوند.

طول درمان ارتودنسی‌های ثابت ۲ سال است و می‌توان گفت ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی دیمون از ارتودنسی های ثابت هستند. ازمزایای این ارتودنسی می‌توان به مواردزیر اشاره کرد.

  • به دلیل ثابت بودن این روش، قطعا نتیجه مطلوبی برای‌بیمار به وجود خواهد آمد
  • ارتودنسی ثابت نیازی به همراهی و کمک از سمت بیمار ندارد

 

2- ارتودنسی متحرک

ازارتودنسی‌های متحرک برای رفع مشکلات خفیف دندانی مانند به هم ریختگی‌های جزئی دندان‌ها استفاده می‌شود. درست است که ارتودنسی متحرک قابل جابجایی است و می‌توان آن را از دهان خارج کرد اما خوب است تنها در مواقع لزوم مانند غذا خوردن آنها را از دهان خود خارج کنید تا بتواند اثرگذاری لازم را داشته و دندان‌هایتان را منظم کند؛ بهترین سن برای انجام ارتودنسی متحرک سن ۷ تا ۹ سالگی است که استخوان ها در حال شکل گیری هستند.

ارتودنسی‌های متحرک با فرم دندان‌های شما قالب‌گیری شده و بعد از ساخت در لابراتوار، بریس ساخته شده درون دهان شما قرار می‌گیرد طول درمان این نوع ارتودنسی تقریباً ۳ تا ۱۲ ماه است که از ارتودنسی ثابت کمتر می‌باشد.

از انواع ارتودنسی‌های متحرک دندان می‌توان به بریس های هاولی، بریس‌های زد اسپرینگ، بریس های بایت پلیت و بریس های نامرئی اشاره کرد؛ همچنین این نوع ارتودنسی به دلیل ظاهربهتر و قیمت مناسب مورد استقبال بیماران بسیاری قرارگرفته‌است.

 

3- ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال یا نامرئی یکی دیگر از نوع ارتودنسی است که می‌تواند مشکلات شدید دندانی، انواع مال اکلوژن‌ها و تراکم یا فاصله‌های شدید دندانی را بهبود دهد.

 

4- ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون یکی از ارتودنسی‌های ثابت است. این نوع ارتودنسی در مدت زمان کمتری دندان‌های شما را مرتب کرده و به زیبایی طرح لبخندتان کمک می‌کند. در ارتودنسی دیموند تمیز کردن سیم و براکت‌ها راحت‌تر است زیرا بر خلاف روش معمولی اتصال براکت‌ها به سیم با کش‌های کوچک سفت نمی‌شوند؛ همچنین شما برای تنظیم مجدد براکت‌ها نیازی به مراجعه به مرکز متخصص ارتودنتیست ندارید و به راحتی در خانه می‌توانید این کار را انجام دهید.

 

5- ارتودنسی سرامیکی

افرادی که تمایل ندارند برای یک مدت طولانی بریس فلزی ارتودنسی را بر روی دندان‌های خود تحمل کنند می‌توانند از بریس‌های سرامیکی استفاده کرده و به راحتی دندان‌های خود را مرتب کنند. مهم­ترین مزیت این ارتودنسی شفاف بودن آن است، این ارتودنسی سرامیکی آلرژی زا نیست زیرا بدن نسبت به جنس سرامیک واکنش ندارد اما در براکت‌های فلزی ممکن است کمی آلرژی‌زا باشد و مشکلات کمتری را برای بیماران به وجود بیاورد.

 

سخن پایانی

بی‌نظمی و به هم ریختگی دندان‌ها یکی از مشکلاتی است که در زیبایی دهان و دندان افراد تاثیر بسیاری دارد در نتیجه برای حل این مشکلات باید به دنبال راه حلی مناسب بگردید، در وهله اول باید به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا تشخیص دهد که اول ارتودنسی کنید یا ایمپلنت. بعد از مشورت با دندانپزشک بهترین راه حل را برای رفع عیوب دندان‌ها به کار گرفته و انجام دهید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است