ایمپلنت بیماران دیابتی چگونه است؟

ایمپلنت بیماران دیابتی چگونه است؟

جدول محتوا

یکی از سوالات رایج بین افراد دیابتی این است که ایمپلنت بیماران دیابتی چگونه است؟ آیا ایمپلنت برای افراد دیابتی انجام می‌شود ؟ آیا افراد دیابتی می توانند ایمپلنت کنند؟ کاشت ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌ها برای حل معضل بی‌دندانی است استفاده از روش کاشت ایمپلنت علاوه بر جبران دندان‌های از دست رفته به زیبایی لبخند، بهبود جویدن غذا و اصلاح تکلم کمک می‌کند.

🦷قبل از هر چیزی پادکست زیر می تواند برخی از پرسش های پرتکرار ایمپلنت دندان را برای شما رفع کند: 

پیش از بررسی هر مساله ای ابتدا لازم به ذکر است اگر در شهر رشت حضور دارید، می توانید برای دریافت خدمات ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت در رشت مراجعه کنید؛ جناب دکتر مرتضی شمس بعنوان بهترین متخصص ایمپلنت رشت هستند که تخصص ایشان در این زمینه مثال زدنی است:

✅فلوشیپ ایمپلنت

✅جراحی دندان عقل

✅کامپوزیت های دندانی

آدرس مطب متخصص ایمپلنت رشت (دکتر مرتضی شمس)

  • شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

انواع سرویس‌های جراحی و کاشت ایمپلنت دندان

  • جراحی بازسازی استخوان فک در ایمپلنت
  • جراحی لیفت‌های سینوس
  • ایمپلنت دندان بر مبنای پونتیک
  • ایمپلنت دندان فوری
  • ایمپلنت تک دندان

ایمپلنت بیماران دیابتی چگونه است؟

اگر بیماری دیابت دارید و برای ایمپلنت دندان خود نگران هستید حتما به دندانپزشک خود نیز اطلاع دهید تا در صورت نیاز آزمایش های لازم برای شما انجام شود:

1- کاشت ایمپلنت دندانی All on4

یکی از روش‌های متداول برای کاشت ایمپلنت در قوس کامل فک بالا و پایین All on4 می‌باشد که تنها از ۴ پایه ایمپلنت برای حمایت از پروتزهای دندان مصنوعی بدون نیاز به پیوند استخوان استفاده می‌کنند. در صورتی که بیماران دیابتی بخواهند از این روش استفاده کنند این روش یکی از روش‌های ایده‌آل به حساب می‌آید زیرا نیازی به پیوند استخوان نیست و کمترین آسیب به استخوان فک وارد می‌شود.

2- کاشت مینی ایمپلنت

اگر یک دندان خود را از دست داده باشید بهترین روش برای جایگزین کردن آن مینی ایمپلنت دندان می‌باشد معمولاً ایمپلنت بیماران دیابتی به این روش توصیه نمی‌شود زیرا احتمال بروز عفونت ایمپلنت دندان بعد از کاشت مینی ایمپلنت‌ در لثه بیشتر از ایمپلنت‌های استاندارد است.

3- کاشت ایمپلنت استاندارد برای افراد دیابتی

کاشت ایمپلنت دندان استاندارد برای یک یا چند دندان از دست رفته با تکنیک‌هایی مانند بریج می‌تواند راه حل مناسبی برای دندان های پوسیده باشد. خوب است بیماران مبتلا به دیابت از ایمپلنت‌های دندانی استاندارد برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته خود استفاده کنند.

4- کاشت ایمپلنت دندان یک روزه

ایمپلنت‌های یک روزه روشی هستند که در آن بیماران کل فرایند کشیدن دندان و کاشت پایه ایمپلنت را در یک روز انجام می‌دهند. این روش برای بیماران دیابتی مناسب نیست چون مدت زمان بهبود و ریکاوری در بیماران مبتلا به دیابت طولانی‌تر است و خوب است مراحل درمان در طولانی مدت انجام شود؛ اگر بیمار مبتلا به دیابت باشد جراح معمولا بعد از کشیدن دندان به بیمار توصیه می‌کند یک دوره ۶ ماهه برای بهبود لثه و استخوان فک بگذراند و سپس کاشت دندان به روش ایمپلنت استاندارد را استفاده کنند.

چرا ایمپلنت برای بیماران دیابتی خطرناک است؟

  1. زمانی که گلوکز خون به طور دائم بالا بماند عملکرد گلبول‌های سفید را مختل می‌کند، زمانی که گلبول‌های سفید نتوانند به درستی عمل کنند بدن انسان قادر به مبارزه با باکتری‌ها و بستن زخم‌ها مانند زخم‌های ناشی از جراحی کاشت ایمپلنت نمی‌باشد.
  2. دیابت کنترل نشده ممکن است بر گردش خون تاثیر بگذارد و باعث کند شدن حرکت خون شود این مسئله رساندن مواد مغذی به زخم‌ها را دشوارتر می‌کند به همین دلیل جراحات به کندی بهبود می‌یابند.
  3. دیابت می‌تواند باعث نوروپاتی دیابتی شود که بر بهبود زخم‌ها و مشکلات مرتبط با ایمپلنت تاثیر بگذارد. قند خون کنترل نشده به اعصاب آسیب می‌رساند و سبب بی‌حسی در موضع آسیب دیده می‌شود اگر فردی از این آسیب ها آگاه نباشد ممکن است تحت درمان قرار نگیرد که منجر به بدتر شدن زخم ایمپلنت می‌شود؛ ترکیبی از بهبود آهسته و کاهش حس در ناحیه آسیب دیده به طور قابل توجهی خطر عفونت ایمپلنت را افزایش می‌دهد.

آیا ایمپلنت برای افراد دیابتی انجام می‌شود؟

بله اما لازم است چند هفته قبل از جراحی اقدامات خاصی را انجام داده و سطح گلوکز خون بیمار را کنترل کنند. انجام دادن این اقدامات کمک می‌کند تا کاشت ایمپلنت دندان به خوبی انجام شود و دوام پیدا کند همچنین افراد دیابتی باید مراقبت‌ها و اقدامات خاصی را قبل و بعد از ایمپلنت انجام دهند و حتماً به آنها توجه کنند.

متخصص ایمپلنت چه مواردی را قبل از ایمپلنت دندان افراد دیابتی بررسی می‌کند؟

دندانپزشک قبل از انجام کاشت ایمپلنت به منظور کاهش عوارض مربوط به ایمپلنت و دیابت به بررسی موارد زیر می‌پردازد:

  • بررسی سطح قند خون
  • بررسی هموگلوبین ای وان سی برای اطمینان از کنترل بلند مدت قند خون
  • آزمایش کامل خون برای اطمینان از نبودن عفونت و
  • بررسی کامل دندان برای تعیین روش کاشت ایمپلنت

 

همچنین ممکن است دندانپزشک برای کنترل قند خون و آماده کردن بیمار برای انجام ایمپلنت اقدامات زیر را نیز انجام دهد:

  • مشاوره برای قطع برخی از داروها قبل از انجام ایمپلنت
  • ارجاع بیمار به متخصص تغذیه برای تنظیم رژیم غذایی
  • ارجاع بیمار به پزشک متخصص به منظور تعدیل داروها و انسولین

موضوعی که در ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی بسیار مهم است مراجعه به متخصص ایمپلنت با تجربه می‌باشد. یک متخصص ایمپلنت در رشت تمام موارد لازم را در بیماران دیابتی بررسی می‌کند و با بیمار درباره همه ریسک‌های ایمپلنت صحبت می‌کند؛ علاوه بر آن بعد از کاشت ایمپلنت به طور متوالی به بررسی شرایط بیمار می‌پردازد تا از میزان موفقیت کاشت ایمپلنت و سلامت محل جراحی مطمئن شود.

مراقبت‌های قبل از ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند باید قبل از انجام ایمپلنت مراقبت‌ها و اقدامات خاصی را انجام دهند به طور خلاصه این مراقبت‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  1. از چند هفته قبل از جراحی ایمپلنت با دقت بیشتری قند خون خود را چک کنید
  2. به پزشک خود درباره تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اطلاع دهید
  3. داروهای کنترل دیابت مانند گلیفبوزین‌ها می‌توانند سبب مشکلات قند خون در طول جراحی شوند اگر از این دارو استفاده می‌کنید حتماً به دندانپزشک خود بگویید زیرا ممکن است لازم باشد ۴۸ ساعت قبل از جراحی مصرف آن را متوقف کنید.
  4. اگر انسولین مصرف می‌کنید حتماً از پزشک خود بپرسید که چه دوزی را باید در شب قبل و یا روز جراحی ایمپلنت مصرف نمایید
  5. با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا آنچه که لازم است را برای کنترل قند خون به شما بگوید.

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت برای دیابتی ها

  • باید حتماً بعد از انجام ایمپلنت قند خون خود را مرتباً چک کنید، ممکن است به دلایلی مانند مشکل در خوردن استرس درد و یا داروها سطح قند خون شما تغییر کند
  • انتظار این را داشته باشید که زخم ایمپلنت شما دیرترخوب شود
  • به خوبی بهداشت ناحیه جراحی شده را رعایت کنید
  • مراقب علائم عفونت ایمپلنت مانند داغی در لمس، تب، تورم، قرمزی، دردشدید و یا ترشح باشید

عوارض انجام ایمپلنت در افراد دیابتی

شکست جراحی

از مهم‌ترین عوارض ایمپلنت در افراد دیابتی نگرفتن پیوند ایمپلنت با استخوان است. در واقع در بسیاری از موارد کنترل نشده دیابت ایمپلنت به درستی جایگزین نمی‌شود و یا ممکن است به علت ترمیم نشدن بافت اطراف دوام زیادی نداشته باشد.

عفونت

یکی دیگر از عوارض ایمپلنت دندان در بیماران دیابتی بروز عفونت است به طور کلی افرادی که برای مدت طولانی دیابت داشته‌اند ممکن است آسیب عصبی محیطی داشته باشند و یا جریان خون آنها در مویرگ‌ها کاهش یابد که احتمال عفونت کاشت ایمپلنت را افزایش می‌دهد؛ سطح بالای قند خون وبافت‌ها به باکتری‌ها اجازه می‌دهد که رشد کنند و عفونت‌ها را سریع‌تر توسعه می‌دهد.

دلایل شکست ایمپلنت دندان در افراد دیابتی

به دلیل تاثیرات خاصی که بیماری دیابت بر سیستم ایمنی بدن می‌گذارد احتمال شکست ایمپلنت در بیماران دیابتی بیشتر از مراجعین دیگر است، از جمله دلایل شکست ایمپلنت دندان در افراد دیابتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1تاخیر در درمان زخم

در بیماران دیابتی زخم‌ها به سختی درمان می‌شوند به همین دلیل زخم ایجاد شده در لثه به دنبال جایگزینی ایمپلنت نیاز به زمان زیادی برای ترمیم دارد و همین موضوع علت پس زدن ایمپلنت دندان و شکست زودرس در کاشت ایمپلنت در افراد دیابتی می‌باشد.

2عوارض میکرو واسکولار

موفقیت کمتر ایمپلنت در بیماران مبتلا به دیابت ممکن است به دلیل احتمال بیشتر عوارض میکرو واسکولار باشد که منجر به تاخیر در بهبودی اطراف ایمپلنت‌ها و شکست زودرس می‌شود.

3عفونت‌ها

یکی دیگر از دلایل شکست کاشت ایمپلنت درافراد دیابتی عفونت است، عفونت‌ها به دلیل میزان زیاد قند خون در بافت‌ها، کاهش جریان خون و اختلال در عملکرد گلبول‌های سفید به وجود می‌آید.

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدیم که ایمپلنت بیماران دیابتی چگونه است در نتیجه باید گفت افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند باید نکات مراقبتی بسیاری را رعایت کنند و حتماً قبل از انجام این کار با پزشک خود و متخصص ایمپلنت مشورت کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است