ایمپلنت دندان برای سالمندان

ایمپلنت دندان برای سالمندان

جدول محتوا

کاشت ایمپلنت دندان برای سالمندان انتخاب مناسبی است؟ از دست رفتن چند دندان برای افرادی که سن آنها بیشتراز ۵۰سال دارند امری عادی به حساب می‌آید این مسئله باعث شده تا برخی افراد مسن به فکر کاشت دندان و دندان های مصنوعی روی بیاورند. پروتزهای جزئی یا پروتز دندان کامل یا دست دندان کامل می‌تواند به شما کمک کند تا از سایر دندان‌های خود مراقبت کنید. ایمپلنت یکی از روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته است که در همه سنین استفاده می‌شود اما قوانین خاص خود را دارد.

شایع‌ترین سن از دست دادن دندان ها میانسالی می‌باشد؛ اغلب کهنسالان و افراد پیر فاقد دندان طبیعی هستند در این افراد برای جایگزینی دندان‌ها اغلب از پروتزهای متحرک یا دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند.

 اکثر افراد میانسال با دندان‌های مصنوعی خود مشکلاتی دارند همچنین با توجه به افزایش سن لثه‌ها سریع‌تر از قبل تحلیل می‌روند و این باعث می‌شود بعد از مدتی دندان‌های مصنوعی آنها در جای خود لق بزند یا در هنگام صحبت کردن یا غذا خوردن از دهانشان خارج شود جدا از این اتفاق به صورت عادی هم استفاده از دندان مصنوعی کمی سخت و دشوار است.

اما امروزه این مشکل بزرگ در سالمندان با روش‌های جدیدی مانند کاشت ایمپلنت دندان قابل حل است که شما می‌توانید با مراجعه به مطب متخصص ایمپلنت خدمات کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهید…

🦷قبل از هر چیزی پادکست زیر می تواند برخی از پرسش های پرتکرار ایمپلنت دندان را برای شما رفع کند: 

پیش از بررسی مراحل و شرایط ایمپلنت دندان برای افراد سالمند ابتدا لازم به ذکر است اگر در شهر رشت حضور دارید، می توانید برای دریافت خدمات ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت در رشت مراجعه کنید؛ جناب دکتر مرتضی شمس بعنوان بهترین متخصص ایمپلنت رشت هستند که تخصص ایشان در این زمینه مثال زدنی است:

✅فلوشیپ ایمپلنت

✅جراحی دندان عقل

✅کامپوزیت های دندانی

آدرس مطب متخصص ایمپلنت رشت (دکتر مرتضی شمس)

  • شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

کاشت یا ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌های دندانی یکی از روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته است که عملکردی مشابه با دندان های طبیعی دارد. کاربرد های این روش به شرح زیر می‌باشد.

  • ایمپلنت به خوبی از خود پشتیبانی می‌کند و در حقیقت نیازی به سایر دندان‌ها برای محافظت از خود ندارد
  • ایمپلنت دندان بر روی فک شما مانند یک ریشه ثابت عمل می‌کند
  • از ایمپلنت‌های دندان می‌توان با استفاده از مسواک و نخ دندان به خوبی محافظت کرد
  • ایمپلنت دندان ماندگاری بالایی دارد، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است این مقاله را در سایت دکتر شمس بخوانید.

پایه یا آباتمنت ایمپلنت‌های دندانی از آلیاژ تیتانیوم با درجه‌های تجاری مختلف ساخته می‌شوند که بر روی آن یک تاج دندان از جنس لمینت سرامیکی با مقاومت و ماندگاری بالا مانند دندان طبیعی است کار گذاشته می‌شود. این ماده تاثیری بر سلامت انسان ندارد و حتی با فیزیولوژی بدن سازگار است و رشد سلول‌های استخوانی را مستقیماً بر روی سطح کاشت افزایش می‌دهد، درنتیجه جایگزین بسیار مناسبی برای ریشه دندان هستند.

ایمپلنت دندان برای سالمندان

کاشت ایمپلنت در افراد سالمند می‌تواند مشکلات مربوط به پروتزهای متحرک را حل کند. در نهایت با توجه به تشخیص دندانپزشک دو یا چند پایه ایمپلنت در فک بیمار جایگزاری می‌شود و سپس پروتز متحرک را بر روی آن قرار می‌دهند در نتیجه مشکلاتی مانند لق شدن یا سایر مشکلات برطرف خواهد شد.

پروتزهای معمولی چه مشکلاتی را برای افراد مسن ایجاد می‌کند؟

پروتزهای دندانی معمولاً از فلز ساخته می‌شوند که دندان‌های چینی، پلاستیکی یا تمام سرامیکی به آنها متصل می‌شوند. پروتز‌ها از قالب دندان‌ها و فک بیمار شده‌اند، اندازه، شکل و رنگ دندان‌ها بر اساس دندان‌های اصلی و مجاور بیمار با استفاده از اسکن‌های داخل دهانی و پرینترهای سه بعدی در دندانپزشکی دیجیتال ایجاد می‌شوند.

دندان‌های مصنوعی برای ایجاد تعادل میان عوامل مختلف از جمله ظاهر و عملکرد آن طراحی شده‌اند و به محض اینکه دندانی از دست برود یک دندان مصنوعی می‌تواند جایگزین آن شود.

در برخی اوقات بعد از سه الی چهار ماه که دندانی می‌افتد و پروتز های متحرک جای آنها قرار می‌گیرد به دلیل تحلیل لثه و استخوان فک و… بیمار به تجدید پروتز خود نیاز پیدا می‌کند زیرا استخوان نگه دارنده تغییر شکل می‌دهد؛ یکی دیگر از نکات منفی که در پروتز ها وجود دارد این است که پایدار نیستند.

درواقع می‌توان گفت عملکرد جویدن، حس چشایی و خوردن غذارا می‌تواند با مشکلاتی روبه رو کند همچنین هنگام صحبت کردن ممکن است جابجا شوند خصوصا همگام عطسه شدید که ممکن است به بیرون پرتاب شوند.

دقت کنید استفاده طولانی مدت ازپروتز های معمولی می‌تواند آسیب های بسیاری را به لثه و استخوان فک پشتی وارد کند این درحالی است که توانایی فرد مسن در کنترل پروتز مصنوعی در محیط های اجتماعی و عملکردی رو به زوال می‌رود و می‌تواند منجر به ناتوانی فرد شود. در نتیجه توصیه می‌شود قبل استفاده از پروتز های دندانی حتما با یک دندانپزشک متخصص مشورت کنید تا با معاینه و بررسی های دندانپزشک متوجه شوید که آیا کاندید مناسبی برای انجام ایمپلنت‌ هستید یا خیر.

ایمپلنت دندان سالمندان

درواقع می‌توان گفت که کاشت ایمپلنت درافراد مسن حتی با کاهش تراکم استخوان فک هم می‌توان اجرا شود فقط دندانپزشک شما یا روش پیوند استخوان را توصیه می‌کند یا برای کاشت زیر پریوستال اقدام می‌کند.

 به طور کلی می‌توان گفت شرایط هر فرد برای کاشت دندان متفاوت است وهمچنین روش کاشت هر فرد با فرد دیگری فرق دارد. بعد از معاینه کلی، دندانپزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما واجد شرایط هستید یا خیر.

کاشت ایمپلنت یک روش کاملا ایمن است اما در برخی موارد برخی افراد ازکاشت ایمپلنت‌ منع شده‌اند این‌موارد منع علائمی مانند بیماری یا یک وضعیت پزشکی خاص هستند که می‌تواند باعث رد صلاحیت بیمار برای انجام هر درمان یا روش خاصی باشد زیرا ممکن است سلامتی فرد را به خطر بیاندازد. برخی موارد منع مصرف ایمپلنت‌ دندان برای افراد مسن به شرح زیر می‌باشد.

  1. بروز اختلالات ایمنی
  2. دیابت بالا
  3. سرطان
  4. اختلالاتی مانند لخته شدن خون
  5. وجود بیماری های لثه یا پوسیدگی دندان

اگر هریک از شرایط بالا را دارید شانس کمتری در انتخاب شدن برای جراحی ایمپلنت خواهید داشت.

مزایای استفاده ایمپلنت‌ در افراد سالمند

ایمپلنت دندان می‌تواند کیفیت زندگی بسیاری از سالمندان را تغییر دهد و آن را به صورت قابل توجهی بهبود دهد. بالا رفتن سن هیچ مانعی برای انجام کاشت ایمپلنت ندارد و در صورتی که افراد شرایط کافی برای انجام ایمپلنت‌ دندان داشته باشند می‌توانند یک ایمپلنت‌ موفق را تجربه کنند. یکی از مزیت های استفاده از این روش درمانی این است که پایه آباتمنت یا ریشه کاشته شده در فک بیمار طوری عمل خواهد کرد که استخوان فک بیش از حد تحلیل نرود.

در واقع می‌توان گفت استفاده از پروتز دندان باعث تضعیف استخوان فک خواهد شد؛ ایمپلنت های دندانی معمولاً شبیه دندان های طبیعی فرد هستند و کارکردی مشابه با آن را دارند، چنین عملکردی در پروتز های معمولی دیده نمی‌شود. ایمپلنت های دندانی عملکردی مشابه با دندان های عادی را دارند در نتیجه رعایت بهداشت آنها نیز مانند دندان های طبیعی است.

6 خطر جراحی کاشت ایمپلنت در سالمندان

در نظر داشته باشید تمامی مواردی که در ادامه ذکر می شود جزو خطرات احتمالی است و اگر ایمپلنت دندان برای سالمندان توسط دندانپزشک متخصص انجام شود، احتمال ایجاد هرگونه خطری به صفر متمایل می شود، بنابراین بهتر است در انتخاب دندانپزشک حتما به سراغ متخصص بروید.

1عفونت

اگر سالمندان بعد از جراحی به خوبی از ایمپلنت‌ هایشان مراقبت نکنند ممکن است باکتری های موجود در غذا، محل عمل جراحی را آلوده کنند و احتمال ابتدا به عفونت ایمپلنت‌ دندان افزایش پیدا می‌کند.

2بروز حساسیت های ناشی از ایمپلنت‌ سالمندان

بروز حساسیت بعد از جراحی ایمپلنت، ناشی از مصرف داروها است در بروز چنین شرایطی حتما باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

3خونریزی

بعد از جراحی در روز های اولیه احتمال خونریزی لثه وجود دارد و به راحتی برطرف می‌شود، درصورتی که خونریزی متوقف نشد حتما باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

4تورم لثه

تورم لثه بعد از ایمپلنت در افراد سالمند امری طبیعی است و نهایتا یک هفته بیماررا درگیر خود می‌کند می‌توانید برای بهبود تورم ازکمپرس های سرد در محل تورم استفاده کنید.

5آسیب های بافتی یا عصبی

گاهی ممکن است به صورت اتفاقی ایمپلنت افراد مسن نزدیک به عصب قرارگیرد و به ظهور علائمی مانند بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد در محل جراحی منجر شود.

6-مشکلات سینوسی

ایمپلنت های دندانی در افراد سالمند مخصوصا در فک بالا ممکن است به داخل حفره های سینوس نفوذ کنند و موجب ایجاد تورم درسینوس ها شوند و احتمال ابتلا به بیماری سینوزیت را افزایش دهند. از علائم سینوزیت ناشی از جراحی ایمپلنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسدود شدن راه بینی
  • کاهش حس بویایی
  • سردرد های سینوسی
  • دندان درد
  • بوی بد دهان
  • تب شدید

 

سخن پایانی

درمان ایمپلنت‌ دندان برای سالمندان محدودیت هایی دارد ازجمله این محدودیت ها می‌توان به خطرات جراحی ایمپلنت، خراب شدن عملکرد های ایمپلنت‌ و بدتر شدن شرایط نگهداری ایمپلنت‌ اشاره کرد؛ در نتیجه برای انجام کاشت ایمپلنت باید شرایط بدنی و سالخوردگی در بهداشت دهان و دندان وایجاد  مشکلات ایمپلنت‌ درافراد سالمند مورد توجه قرار گیرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است