ایمپلنت دندان بهتر است یا روکش

ایمپلنت دندان بهتر است یا روکش

جدول محتوا

 

 

قطعا ظاهری آراسته و مطلوب تاثیر زیادی بر روی چهره دارد و علاوه براین می تواند اعتماد به نفس شما را دوچندان بالا ببرد، امروزه افراد زیادی به دنبال عمل زیبایی و دست بردن در اجزای صورت خود هستند اما غافل از آنکه دندان های زیبا تاثیرگذاری فوق العاده ای برروی چهره دارد.

فرقی ندارد که یک یا چند دندان شما آسیب دیده است در هر صورت خرابی یا نقص در دندان ها تاثیر خود را بر روی جذابیت چهره شما میگذارد اما خوشبختانه با روش های نوین مانند روکش، ایمپلنت و… در دندانپزشکی می توانید خود و اطرافیان را به یک لبخند زیبا مهمان کنید، اما به نظر شما ایمپلنت دندان بهتر است یا روکش دندان؟

ایمپلنت دندان بهتر است یا روکش دندان؟

از جمله خدماتی که در بهبود سلامت دهان و دندان همچنین اصلاح طرح لبخند افراد تاثیر می گذارد ایمپلنت و روکش است، گاهی اوقات ممکن است دندان های فردی بر اثر بیماری یا مشکلاتی دیگر دچار پوسیدگی شود و یا بخشی از تاج دندان هایش را از دست بدهد و بخواهد برای رفع این مشکلات یکی از این دو روش را استفاده کند ممکن است برایشان تصمیم گیری سخت باشد و یا سوالی پیش بیاید که کدام از این دوروش بهتر است؟

انتخاب از هر کدام از این روش ها به سن، جنس دندان، نوع مشکل و شرایط سلامتی عمومی و مالی بیمار بستگی دارد. علاوه بر آن انتخاب روکش و یا ایمپلنت دندان نیازمند به انجام معاینات است که پزشک با در نظر گرفتن شرایط کلی فرد بهترین روش را به بیمار پیشنهاد می دهد.

ایمپلنت دندان بهتر است یا روکش

 تفاوت های ایمپلنت و روکش چیست؟

شکستگی و یا پوسیدگی دندان ممکن است بر اثر عوامل مختلف به وجود بیاید حتی گاهی امکان دارد پوسیدگی آنقدر شدید باشد که تاج دندان ها را تحت تاثیر بگذارد ولی ریشه آن آسیبی ندیده باشد یا مقدار آسیب در حدی است که با انجام اقدامات درمانی لازم آن را بتوان حفظ کرد در صورت امکان برای درمان این مشکلات از روکش و یا ایمپلنت میتوان استفاده کرد، اما یک سری تفاوت ها وجود دارد که آن را بررسی میکنیم.

برای مشاهده نمونه های درمان ایمپلنت آقای دکتر مرتضی شمس به صفحه متخصص ایمپلنت در رشت مراجعه کنید، همچنین برای دریافت وقت ویزیت در رشت با شماره های درج شده تماس بگیرید.

چه تفاوتی در ایمپلنت و روکش وجود دارد؟

1-انوع درمان و کاربرد آنها

در صورتی که دندان های ما به صورت کامل از دست رفته و تنها بخشی از ریشه مانده، درمان ایمپلنت مناسب است که تمامی بخش های باقی مانده دندان خارج می شود و به جای ریشه دندان از یک پایه تیتانیومی به عنوان پایه ایمپلنت استفاده می شود. سپس پس از طی شدن مراحلی و گذشت زمان مشخصی که سبب جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک نوبت به تاج دندان می رسد که در مقاله های ایمپلنت دندان در رشت و ایمپلنت دندان چیست به صورت کامل مراحل درمان شرح داده شده.

اما در رابطه با روکش دندان نیازی به کشیدن دندان نیست زیرا دندانپزشک با مواد مخصوصی بر روی دندان فعلی شما روکشی کاملا طبیعی ایجاد می کند، در مقاله روکش دندان در رشت نیز می توانید مراحل درمان را به صورت کامل و جزئی مطالعه کنید.

2-نحوه نصب آنها

برای انجام مراحل کاشت ایمپلنت حتماً بخش باقی مانده از دندان آسیب دیده را باید کشید تا فضای مناسب برای قرار گرفتن پایه ایمپلنت فراهم شود اما در روکش برای نصب تاج دندان نیاز به کشیدن باقیمانده دندان نیست فقط باید با آماده سازی آن تاج را بر روی آن نصب کرد.

3-هزینه

معمولاً هزینه روکش در مقایسه با ایمپلنت به دلیل ساده تر بودن روند درمان مقرون به صرفه تر می باشد.

مزایای ایمپلنت نسبت به روکش

در ایمپلنت باید ریشه دندان را کامل از محل خود خارج کرده چرا که ایمپلنت روشی است که جایگزین کل دندان میشود کاشت ایمپلنت به این صورت است که باید جراحی کوچکی در لثه و محل دندان کشیده شده قرار داده شود که با استخوان فک جوش بخورد به همین دلیل مانند ریشه اصلی دندان عمل می کند و آن را ثابت نگه می دارد. همچنین جنس آن با سازگاری بالایی که با بدن انسان دارد علاوه بر محکم بودن آن به مرور تغییراتی در آن ایجاد نمی شود.

1-ظاهری طبیعی دارد مانند دندان طبیعی زیبا است

2-مراقبت ازدندان و سلامت لثه ساده ترخواهد بود

3-از ماندگاری طولانی برخوردار است

۴ مورد از مزایای روکش دندان؟

روکش دندان درمانی است که در آن می توان ریشه را حفظ کرد و تنها روی خود دندان آن را جایگزین میکنند

1-ارزانتربودن درمان روکش نسبت به کاشت ایمپلنت

در مقایسه با روکش از لحاظ درمانی از پیچیدگی خاصی برخوردار است که  هزینه آن ممکن است بیشتر از روکش شود.

2-کوتاه بودن دوره درمان

دوره نقاهت روکش دندان آسیب دیده کوتاه مدت است و بعد از اتمام کار پزشک و برطرف کردن مشکلات آن قالب گیری انجام می شود مدت زمان آماده شدن روکش در لابراتوار طولانی نیست معمولاً طی یک الی دو هفته ساخته می شود، بعد از ارسال به دندانپزشکی آن را بر روی دندان بیمار نصب می کنند.

3-عدم نیاز به جراحی

 همانطور که می دانید ایمپلنت نیاز به جراحی کوچکی دارد اما نصب روکش بر روی دندان نیاز به جراحی ندارد و بدون جراحی انجام میشود.

4-حفظ ریشه دندان

اغلب برخی بیماران ترجیح می دهند تا جایی که امکان دارد دندان اصلی خود را حفظ کنند و از درمان های پیچیده تر دوری می کنند چرا که در پرداخت هزینه صرفه جویی می شود و روشی است که ریشه اصلی دندان ها حفظ می شود اما ایمپلنت به طور کامل نیاز دارد که ریشه دندان خارج شود.

 تفاوت های ایمپلنت و روکش چیست؟

معایب ایمپلنت دندان

همانطور که ایمپلنت و روکش دارای مزایای هستند معایبی هم دارند که از جمله این معایب به شرح زیر است:

1-معایب روکش

احتمالاتی وجود دارد که پس از مدتی ریشه دندان هایی که زیر روکش هستند دچار اسیب دیدگی شوند درصورت نیاز ممکن است که دندان اسیب دیده را کامل خارج کنند درصورتی که این اتفاق رخ داد سبب میشود که سلامت دندان های دیگرهم به خطر بی افتد.                                                              

2-معایب ایمپلنت

همانطور که میدانید ایمپلنت نیاز دارد که دندان کاملا کشیده شود که باعث میشود دندان اصلی را کاملا از دست بدهید لازم به ذکر است که کاشت ایمپلنت در خوردن غذا و یا حرف زدنتان مشکلی ایجاد نمیکند و مدت زمان بهبود یافتن ایمپلنت ۳تا۹ماه طول میکشد.

دندان هایم را ایمپلنت کنم یا روکش؟

انتخاب کردن هر کدام از این موارد بستگی به شرایط مختلفی دارد که به طور کامل بیان کرده ایم جدای از این انتخاب روش مناسب و دقیق تر به مشورت کردن با یک پزشک با تجربه و انجام معاینات نیاز دارد.

طول عمر روکش بیشتر است یا ایمپلنت؟

طول عمر ایمپلنت، به دلیل آنکه با استخوان فک جوش خورده درمانی دائمی به حساب می آید. چرا که جنس آن به گونه‌ای است که دچار پوسیدگی و یا خرابی نمی شود و تنها تاج آن ممکن است بعد از گذشت چندین سال نیاز به تعویض پیدا کند همچنین اگر بهداشت و مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت را به درستی انجام دهید ممکن است دچار آسیب احتمالی قرار بگیرند.

سخن پایانی

برای داشتن لبخندی زیبا و مرتب نیاز به دندان‌هایی سالم دارید زیرا سالم و یکدست بودن دندان ها باعث می شود یک لبخند زیبا داشته باشید واین نقش مهمی در بهتر کردن اعتماد به نفس شما دارد.گاهی ممکن است که دندان های شما مورد آسیب هایی مانند پوسیدگی و یا شکستگی قرار بگیرد روکش و ایمپلنت دو روش برای حل کردن این مشکلات است تا زیبایی دندان هایتان را برگرداند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است