مزایا و معایب ایمپلنت دندان

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

جدول محتوا

 

 

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان و عوارض کشیدن سیگار بر ایمپلنت یک مسئله غیر قابل انکار است. همه ما از تاثیرات مخرب سیگار بر تمامی قسمت‌های بدن آگاه هستیم، تاثیر سیگار بر روی ایمپلنت دندان به حدی است که گاهی اوقات باعث از بین رفتن و شکست این عمل می‌شود؛ به این صورت ممکن است هیچ اثر مثبتی از این عمل در دهان باقی نماند.

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

کشیدن سیگار یکی از عادت های متداول افراد جامعه است که اثرات منفی زیادی به همراه دارد. در تحقیقات متعددی ثابت شده است که این اثرات منفی تاثیر بسیار زیادی بر روی ایمپلنت و سایر روش‌های کاشت دندان می‌گذارد. نیکوتین موجود در سیگار بر روی فرایند جوش خوردن پایه ایمپلنت تاثیر قابل توجهی می گذارد و در نتیجه احتمال اینکه این عمل موفقیت آمیز نباشد زیاد است.

همچنین به دلیل اینکه افراد سیگاری نمی‌توانند به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنند است با بیماری‌هایی مانند بیماری‌های لثه‌ای و یا التهاب لثه بعد از انجام ایمپلنت روبرو شوند.

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

یکی از دلایلی که بسیاری از بیماران نمی‌توانند ایمپلنت انجام بدهند کشیدن سیگار است. با ترک سیگار موفقیت انجام ایمپلنت به ۹۰% درصد افزایش می‌یابد؛ نتایج نشان می‌دهد که ۱۵ درصد از کسانی که سیگار می‌کشند مجبور به تعویض ایمپلنت دندان پس از ۵ سال بعد از کاشت شده اند، البته سیگار کشیدن موجب نمی‌شود که به طور کامل از انجام ایمپلنت ناامید شوید به هر حال افرادی که سیگار می‌کشند باید بتوانند دندان‌های از دست رفته خود را درست کنند.

۳ مورد از تاثیرات سیگار بر ایمپلنت

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان به دلیل دود آن است این دود تاثیرات مخربی بر روی این عمل می‌گذارد.

  1. دود سیگار به فک و لثه صدمات بسیاری وارد می‌کند مواد مضری که در اثر کشیدن سیگار تولید می‌شود به طور کلی ساختار دهان را تغییر می‌دهد این حالت عدم تولید بزاق را به همراه دارد در نتیجه باعث خشک شدن دهان می‌شود، در واقع با کشیدن سیگار غدد ترشح کننده بزاق از بین می رود و باعث پوسیدگی دندان و لثه می‌شود.
  2. یکی دیگر از راه‌های تاثیر سیگار بر ایمپلنت تولید نیکوتین و وارد شدن آن به بدن است، این ماده به هر نحوی که وارد بدن شود به فرایند خون رسانی آسیب وارد می‌کند و سبب جلوگیری از اکسیژن به استخوان‌ها و بافت‌های بدن می‌شود و ممکن است به دلیل نیکوتین در بدن روند بهبودی در ایمپلنت نرمال و طبیعی نباشد که این عمل را با شکست روبرو می‌کند.
  3. از دیگر تاثیرات سیگار بر ایمپلنت دندان پوشش دندان توسط نیکوتین است که وجود مواد مضر مانند نیکوتین باعث می‌شود پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش نخورد و از استخوان فک جدا شود.

3 توصیه مهم برای کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری

زمانی که افراد سیگاری تصمیم می‌گیرند از روش کاشت ایمپلنت برای پر کردن جای خالی دندان خود استفاده کنند خوب است که به توصیه‌های زیر عمل کنند تا مطمئن شوند که ایمپلنت با موفقیت در دهان آنها کاشته می‌شود.

کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری

همین حالا سیگار کشیدن را ترک کنید

گفتن این حرف از عمل آن راحت‌تر است اما دندانپزشکان ترک سیگار را ضروری می‌دانند پس بهتر است که با ترک سیگار به بهبود سلامت عمومی بدن خود و حفظ بهتر بهداشت دندان خود کمک کنید و زیبایی خود را بازگردانید.

یک هفته قبل و یک هفته بعد از عمل جراحی سیگارنکشید

اگر نمی‌توانید برای همیشه کشیدن سیگار را ترک کنید بهتر است یک هفته قبل و یک هفته بعد از انجام عمل جراحی سیگار نکشید همه ما می‌دانیم ترک سیگار سخت و آزاردهنده است اما اگر می‌خواهید عمل ایمپلنت شما موفقیت آمیز باشد سیگار کشیدن را ترک کنید.

کشیدن سیگار را کاهش دهید

اگر فکر می‌کنید برای چند هفته نمی‌توانید سیگار کشیدن را کنار بگذارید بهتر است کشیدن سیگار را نصف کنید تا میزان موفقیت جراحی شما به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

تا چند روز بعد از ایمپلنت نباید سیگار بکشیم؟

مانند عمل جراحی‌های دیگر برای گرفتن نتیجه بهتر در کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری باید طبق دستورالعمل‌های دندانپزشک متخصص و یا جراح دندان عمل کنید، شما موظف هستید تمام توصیه‌ها و دستورالعمل‌های دندانپزشک معالجتان را انجام دهید وگرنه هیچگونه تضمینی برای موفق بودن عمل ایمپلنت برای شما به عنوان یک فرد سیگاری وجود ندارد.

در مقاله متخصص ایمپلنت در رشت می توانید قیمت دقیق ایمپلنت و مراحل کاشت ایمپلنت را مطالعه کنید.

عوارض کشیدن سیگار برایمپلنت دندان

  • التهاب لثه‌های اطراف ایمپلنت
  • مبتلا شدن به بیماری‌های دهان و دندان
  • بروز عارضه حفره خشک
  • ازبین رفتن استخوان حاشیه‌ای کاشت
  • لق شدن ایمپلنت ها
  • تعویض ایمپلنت در کوتاه مدت
  • ازبین رفتن و تخریب ایمپلنت‌هایی که در سینوس های فک بالا کار گذاشته شده‌اند

چگونه می‌توانیم تاثیر سیگار را بر روی ایمپلنت کم کنیم؟

  • لازم است فرد سیگاری بعد از انجام ایمپلنت به صورت منظم جهت چکاپ و شست و شوی دندان‌های خود به دندانپزشکی مراجعه کند.
  • افرادی که سیگار می‌کشند به طور مرتب باید مسواک بزنند.
  • حداقل ۲ تا ۳ هفته قبل از عمل کاشت ایمپلنت و ۳ تا ۴ ماه بعد از انجام آن از مصرف سیگار خودداری کنند.
  • مهم ترین و موثرترین روش برای کم کردن تاثیر دخانیات بر دندان‌های ایمپلنت شده قطع کلی مصرف سیگار است.

حفره خشک چیست؟

یکی از مشکلات مهم که بعد از ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری به وجود می‌آید عارضه‌ای به نام حفره خشک است که به آن drysocket گفته می‌شود. بعد از کشیدن دندان‌ها، در داخل فک حفره‌هایی ایجاد می‌شود که لخته‌های خون آنها را می‌پوشاند تا از استخوان فک و عصب‌های دندان در طول مدت درمان محافظت کند؛ اگر این لخته‌ها در دهان جابه جا شود حفره خشک ایجاد شده و به استخوان و عصب‌ها آسیب وارد می‌کند.

6 روش جلوگیری از حفره خشک

  • تلاش کنید برای جایگزین کردن عادت سیگار کشیدن ازعادت های بی‌ضرر دیگر استفاده کنید
  • تا دو هفته قبل از کاشت ایمپلنت و ۳ تا ۴ ماه بعد از کاشت آن از سیگار کشیدن خودداری کنید
  • از دندانپزشکتان بخواهید محل جراحی شده را بخیه کند
  • بر روی محل زخم گاز استریل قرار دهید
  •  از patch نیکوتین استفاده کنید و استفاده از آدامس های نیکوتین دارممنوع است
  • از جویدن تنباکو جدا خودداری کنید

هزینه ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ها به دلیل موفقیت بالایی که دارند در بین بیماران از محبوبیت زیادی برخوردار هستند هزینه ایمپلنت دندان به طور میانگین ۸ میلیون تومان الی ۲۶ میلیون تومان است.

سخن پایانی

 اگرچه کشیدن سیگار یک عامل خطرناک برای از بین بردن ایمپلنت دندان است، اما این یک منع مطلق در نظر گرفته نمی‌شود. در این مقاله با تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان آشناشدیم؛ در صورتی که تصمیم گرفتید از روش ایمپلنت دندان استفاده کنید ونمی‌توانید عادت سیگار کشیدن خود را ترک کنید نباید انتظار یک نتیجه فوق العاده و مثبت از انجام عمل کاشت دندان خود داشته باشید

 از طرفی دیگر کشیدن سیگار و دود حاصل از آن روند بهبود را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است دوران نقاهت بسیار سخت و دردناکی را تجربه کنید همچنین دوران نقاهت و بهبود افراد سیگاری بسیار طولانی‌تر از افراد غیر سیگاری است. برای اینکه از این روش‌ها و خدمات دیگر برخوردار شوید می توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر شمس در رشت زیر نظر پزشکان ماهر و با تجربه مراجعه فرمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است