علت پس زدن ایمپلنت دندان چیست؟

علت پس زدن ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از موثرترین درمان‌ها به عنوان یک جایگزین برای دندان‌های از دست رفته و یا آسیب دیده می‌باشد. گاهی اوقات ممکن است بدون هیچ مشکلی مراحل کاشت ایمپلنت به پایان برسد، اما گاهی اوقات احتمال پس زدن پایه ایمپلنت دندان وجود دارد.

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که نگران پس زدن پس زدن پایه ایمپلنت هستید و به دنبال این سوال هستید که علت پس زدن ایمپلنت دندان چیست؟ و نحوه تشخیص پس زدن پایه ایمپلنت چطور ممکن است با ما همراه باشید. در ادامه این مقاله با علت و دلایل پس زدن پایه ایمپلنت و همچنین روش های جلوگیری از آن آشنا می شویم و تا حدودی می آموزیم چگونه می توان آن را درمان کرد.

پیش از بررسی علت پس زدن ایمپلنت دندان ابتدا لازم به ذکر است اگر در شهر رشت حضور دارید، می توانید برای دریافت خدمات ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت در رشت مراجعه کنید؛ جناب دکتر مرتضی شمس بعنوان بهترین متخصص ایمپلنت رشت هستند که تخصص ایشان در این زمینه مثال زدنی است:

ایمپلنت چیست؟

قبل از بررسی علت و علائم پس زدن ایمپلنت دندان خوب است کمی با ایمپلنت‌ دندان و جنس آن آشنا شویم. ایمپلنت‌ها جایگزین مصنوعی دندان‌ها هستند که امروزه به عنوان درمانی استاندارد جهت پر کردن فضای خالی دندان‌ها در نظر گرفته می‌شوند؛ ایمپلنت‌های دندانی میله کوچک پیچی شکل هستند که طی یک عمل جراحی در داخل استخوان فک قرار می‌گیرند تا به استخوان اطراف جوش خورده و آماده نگه داشتن تاج مصنوعی دندان شوند.

جنس بیشتر ایمپلنت‌های دندانی از تیتانیوم است اما ایمپلنت دندان زیرکونیا نیز وجود دارد؛ زیرکونیا و تیتانیوم موادی هستند که با بدن انسان سازگار بوده و و بدن آنها را به عنوان مهاجمی خارجی تلقی نمی‌کند و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.

دلایل پس زدن ایمپلنت دندان چیست؟

برای پس زدن پایه ایمپلنت دلایل بسیاری وجود دارد. از رایج‌ترین علت پس زدن ایمپلنت دندان زمانی است که بیمار و دندانپزشک تلاش می‌کنند راه حل ارزانتری انتخاب کنند، قبل یا بعد از انجام ایمپلنت دخانیات و مشروبات الکلی مصرف کنند. علت پس زدن ایمپلنت دندان به شرح زیر می‌باشد.

1- شل شدن ایمپلنت

شل شدن ایمپلنت دندان که از جمله علائم پس زدن ایمپلنت است به چند دلیل بستگی دارد یکی از آنها استفاده از تجهیزات و مواد نامرغوب است مورد دوم قرار گرفتن پایه ایمپلنت بر روی استخوان نه چندان محکم و شل شدن تاج بر روی ایمپلنت می‌باشد.

2- میانبر زدن مرحله تشخیص

زمانی که می‌خواهید ایمپلنت دندان انجام دهید حتماً با استفاده از اشعه ایکس پانوگرافی سه بعدی از فک، عکسبرداری کنید. برخی از دندانپزشکان برای میانبر زدن در مرحله تشخیص از اسکن‌های دوبعدی استفاده می‌کنند که می‌تواند یکی از نشانه‌های پس زدن کاشت ایمپلنت باشد.

3- اطلاعات ناکافی درباره سابقه پزشکی بیمار

4- تحقیقات ناکافی درباره ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندان باید به طور کامل تحت مطالعه و تحقیق قرار بگیرند اگر صدها شرکت تولید کننده لوازم ایمپلنت دندان وجود داشته باشد تعداد کمی از آنها در برنامه‌های تحقیقاتی خود دقیق عمل می‌کنند. توجه داشته باشید قبل از انجام ایمپلنت دندان حتماً در انتخاب دندانپزشک دقت کنید زیرا دندانپزشکی که از روش و تجهیزات کیفیت بالا استفاده می‌کند قطعا بدون هیچ مشکلی کاشت ایمپلنت‌ دندان را برای شما انجام می‌دهد.

5- کیفیت ایمپلنت

به طور کلی دندانپزشکان ایمپلنت دندانی را توصیه می‌کنند که بیشترین میزان موفقیت را داشته باشد. تولید کنندگان ایمپلنت دندان بی‌شماری وجود دارند که محصولات آنها تا به الان هنوز ارزیابی نشده است در نتیجه باید با احتیاط از این محصولات استفاده کرد زیرا کیفیت ایمپلنت‌ها در پس زدن و یا پس نزدن پایه ایمپلنت بسیار موثر است.

6- عدم جوش خوردن ایمپلنت

زمانی که کاشت ایمپلنت به اتمام رسید فرایندی به نام جوش خوردن ایمپلنت آغاز می‌شود. این مرحله مرحله جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت است اگر این مرحله اتفاق نیفتد ایمپلنت دندان با شکست روبرو می‌شود؛ اگر بعد از یک سال اول یک میلی‌متر از استخوان فک شما از دست رفت و یا بعد از سال دوم کاشت ایمپلنت ۲ میلی‌متر از دست رفتگی استخوان دیده شود به آن شکست جوش خوردن ایمپلنت می‌گویند.

در کنار ساختار استخوانی ناکافی دلایل دیگری برای شکست در جوش خوردن ایمپلنت هم وجود دارد که می‌توان به وارد شدن نیروی ناگهانی به دندان و یا لثه‌ها قبل از کامل شدن جوش خوردن ایمپلنت، شکستگی ایمپلنت، عفونت ایمپلنت دندان و وارد شدن آسیب به بافت‌های اطراف اشاره کرد.

7- آسیب به اعصاب یا سایر بافت‌ها

برای اینکه کاشت ایمپلنت دندان انجام شود باید پیچی از جنس تیتانیوم یا زیرکونیا را در لثه و استخوان فک قراردارد. برای جلوگیری از آسیب‌های عصبی یا وارد شدن آسیب به سایر بافت‌ها حتماً باید این کار توسط یک فوق تخصص ایمپلنت انجام شود.

زیرا اعصاب اطراف دندان بسیار حساس هستند در نتیجه وارد شدن آسیب به یکی از آنها منجر به درد شدید، بی‌حسی و گزگز یا حساسیت می‌شود؛ از علائم آسیب به بافت های عصبی می‌توان به درد بیش از حد و خونریزی شدید اشاره کرد.

8- بارگذاری به صورت فوری

به طور کلی کاشت ایمپلنت دندان به دو جلسه درمانی احتیاج دارد که در اولین جلسه ایمپلنت کاشته می‌شود و بعد از ۱۲ هفته در جلسه دوم تاج دندان بر روی ایمپلنت قرار می‌گیرد این فرایند دو مرحله‌ای به استخوان اجازه می‌دهد تا قبل از اضافه شدن تاج، با ایمپلنت جوش بخورد. برخی از دندانپزشکان تاج و پایه ایمپلنت را در یک جلسه درمانی بر روی استخوان فک بارگذاری می‌کنند که می‌تواند مزایا و معایبی را به همراه داشته باشد.

9- وجود مشکلات سینوسی

به دلیل اینکه ایمپلنت‌های دندان ردیف فوقانی دندان‌ها قرار می‌گیرد می‌تواند در سینوس‌ها تداخلاتی ایجاد کند زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که احتمال آلودگی و یا التهاب در این ناحیه بیشتر شود.

عکس پس زدن ایمپلنت

پس زدن ایمپلنت

روش‌های درمان پس زدن ایمپلنت

بعد از کاشت ایمپلنت ممکن است به دلیل واکنش الرژیک شما با پس زدن ایمپلنت روبه رو شوید که معمولاً نمی‌توان از آن جلوگیری کرد و تنها باید پایه ایمپلنت را از محل آن خارج کرده و جای خالی دندان را با روش‌های دیگری پر کرد. برای اینکه طول درمان شما افزایش پیدا نکند و با موفقیت طی شود دندانپزشک از شما درخواست می‌کند تامدتی بهداشت دهان و دندان خود را به صورت کامل حفظ کرده و از سیگار و سایردخانیات استفاده نکنید.

همچنین مصرف کلسیم به استحکام استخوان‌های شما می‌تواند کمک بسیاری کند در نتیجه خوب است از غذاهایی استفاده کنید که غنی از کلسیم باشد مانند شیر، ماست، کلم بروکلی، پرتقال و…؛ بعد از اینکه علت پس زدن ایملنت به طور کامل برطرف شد برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته خود به دندانپزشکی مراجعه کرده و یکی از روش های زیر را انجام دهید.

• بریج دندان
  • دندان مصنوعی متحرک
  • پایه ایمپلنت سرامیکی

تشخیص پس زدن پایه ایمپلنت

همانطور که گفتیم پس زدن پایه ایمپلنت دلایل بسیاری دارد که از آنها می‌توان به واکنشات آلرژیک، تورم و قرمزی، احساس درد شدید و مشکلاتی از این قبیل اشاره کرد. ممکن است شما به تنهایی نتوانید تشخیص دهید که پایه ایمپلنت شما پس زده شده است یا خیر پس حتماً به دندانپزشکی مراجعه کنید و اجازه دهید که دندانپزشک دهان و دندان شما را معاینه کند با استفاده از روش‌های درمانی و یا جراحی شمارا درمان کند.

شما می‌توانید برای انجام ایمپلنت‌ دندان و سایر خدمات دندانی دیگر به مطب دکتر شمس متخصص ایمپلنت‌ در رشت مراجعه کنید و یا درصورت نیاز با شماره تماس زیر جهت رسیدن به پاسخ سوالات خود تماس بگیرید.

راه‌های جلوگیری از پس زدن ایمپلنت‌ دندان

با اقدامات هوشمندانه، می‌توان به شکلی مؤثر، در موفقیت درمان با ایمپلنت دخیل شد. ارائه اقدامات مناسب می‌تواند به کاهش احتمال پیش‌آمدن مشکلات و افزایش دقت در اجرای جراحی ایمپلنت کمک کند. از این رو، به موارد زیر دقت کنید تا خطراتی که ممکن است بر روی موفقیت درمان تأثیر بگذارند، کاهش یابد.

• در صورت داشتن بیماری لثه، انجام درمان‌های لازم قبل از شروع جراحی ایمپلنت الزامی است. این اقدام، به حفظ سلامت لثه و پیشگیری از مشکلات بعدی کمک می‌کند.
  • پیش از اقدام به جراحی ایمپلنت، بررسی دقیقی از تراکم استخوان لازم است. در صورت نیاز، انجام جراحی پیوند استخوان می‌تواند اساسی باشد و از مشکلات مرتبط با تراکم استخوان جلوگیری کند.
  • ترک سیگار از مهمترین اقداماتی است که می‌تواند به افزایش موفقیت در جراحی ایمپلنت کمک کند؛ زیرا سیگار می‌تواند احتمال عفونت را افزایش دهد و به عملکرد عروق نیز آسیب برساند.
  • حفظ بهداشت دهان و دندان یکی از نکات حیاتی است. استفاده منظم از نخ دندان و مسواک، به حفظ سلامت دهان و پیشگیری از عفونت‌ها کمک می‌کند.
  • رژیم غذایی سالم و متعادل نیز نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات پس از جراحی ایمپلنت دارد. مواد غذایی تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مانند نمک، شکر و چربی باید به حداقل ممکن محدود شوند.

در نهایت، مراجعه منظم به دندانپزشک هر شش ماه یک‌بار، برای نظارت دقیقتر بر وضعیت دهان و دندان و پیشگیری از مشکلات آتی، ضروری است. این اقدام به حفظ سلامت دهان و اطمینان از موفقیت درمان با ایمپلنت کمک می‌کند.

علت پس زدن پایه ایمپلنت دندان شامل درد مداوم، تورم لثه و شل شدن ایمپلنت می‌باشد اگر هر یک از این علائم را در ایمپلنت‌های خود مشاهده کردید باید به دندانپزشک مراجعه کنید.