عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت یک نوع جراحی تهاجمی است بنابراین بروز عوارض ایمپلنت دندان یک امر اجتناب پذیر میباشد.  میدانیم که هرنوع عمل جراحی عوارض و خطراتی دارد وایمپلنت دندان هم از این قاعده مستثنانیست اما بابرخی قوانین و فعالیت ها ورعایت کردن آن ها به درستی درنهایت میتوان تا حد زیادی از عوارض ومشکلات پس از ایمپلنت دندان جلو گیری کرد.  درنظر داشته باشید انجام دادن این جراحی توسط دندانپزشک متخصص و با تجربه تا حد زیادی از بوجود آمدن عوارض جلوگیری میکند.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

به ناراحتی و مشکلاتی که بعد از انجام ایمپلنت دندان به وجود می آید عوارض ناشی از ایمپلنت دندان می گویند.

عوارض ایمپلنت دندان

عوارض ناشی از ایمپلنت به چند دسته تقسیم می شوند؟

از عوارضی که ممکن است پس از ایمپلنت دندان ایجاد شود را می توان به عوارض کوتاه مدت و بلند مدت اشاره کرد.

• عوارض کوتاه مدت در ایمپلنت دندان

بعد ازعمل ایمپلنت دندان ناراحتی ها و مشکلاتی به صورت کوتاه مدت و زودگذر به وجود می آید که این نوع از عوارض حالت هایی است که در چند روز اول با آن مواجه میشوید.

نکته مهم این است که اگر برای درمان هایی همچون ایمپلنت دندان به متخصص در این زمینه مراجعه کنید قطعا احتمال بروز عوارض به حداقل می رسد؛ در صورتی که در شهر رشت زندگی می کنید برای ایمپلنت دندان در رشت می توانید به مطب دکتر شمس که متخصص ایمپلنت در رشت است، مراجعه کنید و به دلیل تخصص و مهارت جناب دکتر نگران هیچ گونه عوارض ایمپلنت دندان نباشید.

بدترین عوارض پس از ایمپلنت دندان چیست؟

ورم، خونریزی، التهاب، کبودی و درد بعد عمل از مهمترین عوارض ایمپلنت است.

• عوارض بلند مدت در ایمپلنت دندان

این مورد از عوارض ایمپلنت مشکلاتی است که بعد از گذشت مدت طولانی بعد از عمل بروز می کندکه به دلیل عدم مراقبت قبل و بعد عمل به وجود می آیند. از جمله موارد این عوارض ها شکستگی، عفونت، لق شدن ایمپلنت یا کند شدن روکش ها و مشکلات سینوسی میتوان نام برد.

آیا ایمپلنت دندان برای تمام افراد عوارض نشان می دهد؟

خیر جراحی وایمپلنت دندان اینگونه نیست که حتما تمام افراد دچار عوارض میشوند یا تمام عوارض یک باره برای همه بروز کند؛ بلکه احتمال بروز این موارد برای برخی افراد وجود دارد و دلیل بوجود آمدن این عوارض نیز به موارد مختلف بستگی دارد.

7 مورد از عوارض ایمپلنت چیست؟

در ادامه 7 مورد از عوارض و احتمال آسیبی که ممکن است برای بیمار در طول درمان ایمپلنت بوجود بیاید را بررسی می کنیم امــا نکته مهم این است که این عوارض برای همه یکسان نیست و برای هر فردی متفاوت است، بنابراین این موارد نمی تواند ایمپلنت را رد کند یا دلیلی بر بد بودن این درمان باشد.

بدترین عوارض پس از ایمپلنت دندان چیست؟

1-احتمال آسیب دیدن بافت لثه

موارد مختلفی می توان به بافت لثه و عصب ها آسیب برساند یکی از این موارد عدم مهارت دندانپزشک است پس در انتخاب دندانپزشک احتیاط کنید و با متخصص ارتودنسی مشورت داشته باشید.

2-آسیب های سینوسی

حفره سینوس بااستخوان فک در ارتباط است اگر روند کاشت ایمپلنت به درستی انجام نشودعفونت والتهاب ایجاد خواهد شد، البته این اتفاق در صورتی رخ می دهد که پزشکی که ایمپلنت را انجام می دهد مهارت کمی داشته باشد.

3-ایجاد آلرژی

با وجود آنکه حساسیت به پایه تیتانیومی ایمپلنت به ندرت رخ می دهد برخی از افراد هستند که دچار آلرژی می شوند و التهاب و تورم برایشان به وجود خواهد آمد.

4-عفونت دندان

ممکن است در حین انجام جراحی و یا بعد از جراحی عفونت به وجود بیاید کشیدن سیگار عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند باعث به وجود آمدن عفونت دندان شود.

5-بروز کردن عوارض جانبی

به طور کلی بعد از انجام هر نوع عمل جراحی برخی از عوارض ها بروز میکنند درد و تورم بعد ازکاشت ایمپلنت دندان طبیعی بوده و بعد از مدت کوتاهی از بین میروند.

• درد

احساس درد یا ناراحتی بعد از انجام ایمپلنت دندان طبیعی است که با مصرف داروهای مسکن بهبود می یابد بهتر است که در این زمان از میل کردن نوشیدنی های بسیار سرد یا بسیار داغ پرهیز کنید.

• متورم شدن لثه وصورت

بخشی از صورت و ناحیه قوس دندان ممکن است بعد از جراحی متورم شود که با استفاده کردن کمپرس یخ می توان به بهبود سریع تر تورم کمک کرد.

• کبودی

در روزهای اول ریکاوری ممکن است کبودی های آبی یا سیاه رنگ را در ناحیه جراحی شده مشاهده کنید که با ترمیم شدن بافت لثه به مرور از بین میروند.

• خونریزی

بعد از جراحی با خونریزی خفیفی روبرو می شوید که جای نگرانی ندارد شما در این زمان باید به توصیه دندانپزشک خود توجه زیادی داشته باشید تا خونریزی موجب بروز عفونت نشود.

• تعویض تاج دندان ها

با وجود محکم بودن پایه تیتانیومی ایمپلنت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان که روی ایمپلنت قرار دارد آسیب وارد کرده وباعث زرد شدن آن میشود.

6-عدم موفقیت کاشت ایمپلنت دندان

اگر پزشک، تخصص و مهارت لازم را نداشته باشد کاشت ایمپلنت دندان با شکست مواجه می‌شود و مشکلاتی را در زمان های مختلف برای بیمار ایجاد میکند، دندانپزشک متبحر میداند که تراکم کافی استخوان یکی از موارد مهم است که باید به آن توجه زیادی کند اگر ایمپلنت در جایی که تراکم کافی استخوان وجود نداشته باشد کاشته شودبا عدم جوش خوردگی و تحلیل استخوان فک مواجه شده و لازم به جراحی مجدد میشود.

7-میکرو جابجایی ایمپلنت

زمانی که ایمپلنت دندان به فک جوش نخورد ممکن است میکروجابجایی ایمپلنت رخ دهد.

معایب ایمپلنت دندان

معایب ایمپلنت دندان ممکن است نسبت به شرایط بیمار مشکلاتی را برای او ایجاد کند اما این مشکلات تاثیری در آنکه ایمپلنت دندان روش فوق‌العاده‌ای برای جایگزین کردن دندانهای از دست رفته است نمی گذارد به طور کلی می‌توان گفت معایب ایمپلنت دندان نسبت به روش های دیگر جدی نیست اما می‌توان معایب زیرا برای مقایسه کردن با روش‌های دیگر مانند بریج دندان سنتی برشمرد.

1-هزینه

درست است که هزینه ایمپلنت دندان گران تر از روش های دیگر است یا شاید هزینه ایمپلنت تکی حدود دو برابر از بریج دندان سنتی باشد اما با در نظر گرفتن دائمی بودن آن که نیازی به ترمیم در فواصل کوتاه مدت ندارد می‌توان آن را به یکی از مزایای این روش تبدیل کرد.

-اکثر بیمارها تصور این را دارند که ایمپلنت دندان هزینه سنگینی دارد ودر حقیقت مهمترین مانع بر سر راه بیماران است. اما نکته مهم اینجاست که با انجام ایمپلنت دندان به طور دائم متوجه می شوید که این هزینه در طولانی مدت به شما بر خواهد گشت بنابراین پرداخت هزینه ایمپلنت مانعی بر سر راه بیماران نخواهد بود.

2-نیاز به انجام جراحی متعدد

انجام جراحی ممکن است برای بیمار اضطراب آور باشد دندانپزشکان به شما این اطمینان را می‌دهند احساس ناراحتی حین انجام عمل ایمپلنت دندان نسبت به عصب کشی کمتر باشد و زمان مورد نیاز این عمل حدود ۱۰ دقیقه است.

اما ممکن است در شرایط مختلفی مانند کم تراکم بودن استخوان فک جراحی پیوند استخوان انجام شود تا پزشک تراکم مورد نیازرا پیدا کند. همچنین اگر کاشت ایمپلنت در فک بالا باشد نیاز به جراحی لیفت سینوس پیدا میکند.

3-خطرات و عوارض جانبی انجام عمل جراحی

ممکن است بعد از انجام عمل به مدت چند روز احساس درد و کبودی اطراف ناحیه جراحی شده و یا تورم صورت لثه وخونریزی های خفیف داشته باشید.

4-زمان بهبود طولانی مدت

یکی از مهمترین و بزرگترین معایب ایمپلنت دندان انتظار زیاد برای بهبودی کامل بعد از کاشت دندان است که حدود ۳ تا ۶ ماه برای جوش خوردن ایمپلنت به استخوان زمان میبرد.

علل ایجاد و پیشگیری از عوارض ایمپلنت

ممکن است که به دلیل بیماری های لثه ای یا پوسیدگی های دندان دندانهای خود را از دست بدهید با روش ایمپلنت دندان می توان از بروز همچین اتفاقاتی جلوگیری کرد همچنین ایمپلنت ها می توانند جایگزینی برای بریج ها و یا دندان های مصنوعی باشند چرا که طول عمر بریج ها ۵ تا ۱۰ سال است اما ایمپلنت ها تا آخر عمر با شما می باشند.

• جلوگیری از تحلیل لثه

برای آنکه دندان ها سالم بمانند نیاز به تحریک شدن دارند و ایمپلنت ها از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری میکنند.

توصیه پزشکان برای افرادی که ایمپلنت انجام دادند؟

پزشکان معتقد هستند می توان با تمیز کردن منظم دندان از عفونت های ایمپلنت دندان جلوگیری کرد انها توصیه کردند دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و از خمیردندان حاوی فلوراید و مسواک نرم با حرکات آرام و دایره وار استفاده کنید تا صدمه ای به ایمپلنت هایتان وارد نشود.

به طور کلی کسانی که یک یا چند تا از دندانهای خود را از دست داده اند به ایمپلنت دندان نیاز دارند، آنها می توانند با استفاده از ایمپلنت زیباییهای لبخندشان را حفظ کنند عوارض ایمپلنت دندان و بروز کردن احتمالی آنها در همه افراد یکسان نیست همچنین عوارض ها برخی عادی و غیرعادی می‌باشند و قابل پیشگیری هستند در کنار اینها عمل کردن به نکات دستوری و مراقبتی وجود دارد که به شما کمک می کند از دندان های زیبا و باکیفیت نهایت استفاده و لذت را ببرید.