مزایا و معایب ایمپلنت دندان

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

جدول محتوا

 

 

 

اگر یک یا چند دندان خودرا از دست داده اید، روش های مختلفی برای جایگزین کردن آن وجود دارد که پرکاربرد ترین آنها بریج، دندان های مصنوعی و ایمپلنت است اگر بخواهیم این روش هارا با یکدیگر مقایسه کنیم قطعا ایمپلنت دندان بهترین روش است اما قبل از هر اقدامی لازم است با مزایا و معایب ایمپلنت دندان آشنا شوید و در رابطه با درمان خود بهترین روش ممکن را انتخاب کنید.

با توجه به اهمیت جایگزین کردن دندان های از دست رفته در ادامه به بررسی فواید و مضرات ایمپلنت دندان می پردازیمم که می توانید با استفاده از نکات در ادامه برای جایگزینی دندان های خود تصمیم بگیرید.

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به دلیل ظاهر طبیعی و زیبایی که دارد در نهایت می تواند زیبایی لبخند شما را بالا ببرد و اعتماد به نفس را نیز دوچندان کند زیرا لبخند زیبا یکی از تاثیرگذارترین اجزای چهره است که در نگاه اول نیز توجه جلب میکند. استفاده از دندان مصنوعی در مقایسه با ایمپلنت دندان امکان تجمع باکتری ها در دهان را افزایش می دهد که در ایمپلنت اینگونه نیست و با رعایت برخی نکات و موارد می توانید از بروز خطرات و پوسیدگی های دندان پیشگیری کنید.

۵ مزیت ایمپلنت دندان

ابتدا در رابطه با مزایای ایمپلنت دندان و سپس برخی از معایب آن را نیز بررسی می کنیم. هرچند با توجه به مزیت های بسیار زیادی که دارد قطعا معایب آن تاثیر چندانی نخواهد داشت اما با بررسی تمام جزئیات می توانید انتخاب بهتر و مطمعنی داشته باشید.

۱-داشتن ماندگاری بالا

 بالابودن ماندگاری ایمپلنت دندان یکی از بزرگترین و مهمترین مزایااست به طوری که یک نوع درمان دائمی محسوب میشود، گرفردی بتواند به طور صحیح به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهد به طول عمر ایمپلنت ها کمک خواهد کرد و عمر ایمپلنت هایتان را تا ۲۵سال میتوان بالابرد.

2-داشتن عملکردمشابه با دندان های طبیعی

ایمپلنت های دندانی با ظرافت بالایی مشابه دندان های طبیعی ساخته می شوند و به همین دلیل عملکرد آن نیز مشابه دندلن طبیعی است و می تواند احتمال مشکلات گوارشی ناشی از جویدن غذا یا وجود اشکال در صحبت کردن را به حداقل برساند.

بنابراین برای اطمینان کافیست از افرادی که درمان ایمپلنت را انجام داده اند در رابطه با عملکرد و تاثیر آن در صحبت کردن و همچنین جویدن غذا مطمعن شوید هرچند که با مشاهده تصاویر قبل و بعد بیماران در صفحه ایمپلنت دندان در رشت می تواند از زیبایی و نتیجه کار نیز مطمعن شوید.

نمونه های ایمپلنت توسط آقای دکتر مرتضی شمس متخصص ایمپلنت در رشت:

عکس قبل و بعد از ایمپلنت دندان در رشت

تصویر قبل و بعد از ایمپلنت دندان در رشت

برای مشاهده نمونه های بیشتر ایمپلنت دندان توسط آقای دکتر می توانید به صفحه ایمپلنت دندان در رشت مراجعه کنید و همچنین برای تماس و استعلام قیمت با شماره های مطب تماس بگیرید.

آدرس مطب متخصص ایمپلنت رشت (دکتر مرتضی شمس)

  • شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

3-کمک کردن به جلو گیری از تحلیل رفتن استخوان ها

از مزیت های بسیار مهم ایمپلنت دندان یک مانع قدرتمند برای جلوگیری از بروز تحلیل استخوان فک میباشد زیرا در زمانی که دندان ازدست میرود استخوان های اطراف آن فعالیتی برای نگه داری از دندان را ندارند پس به مرورزمان توده استخوانی را از دست میدهد که به اصطلاح دیگر استخوان فک تحلیل میرود،این عارضه بسیار مهم میباشد وباعث میشود به مرور زمان کل فک ضعیف شودو استخوان فک تحلیل برود که سبب بیماری پاتولوژیک میشود.

4-ایجاد مانع برای کم شدن دندان های مجاور

 زمانی که جای خالی در دندان هایتان وجود داشته باشد دندان های دیگرتان شروع به حرکت میکنند و باعث ایجاد بی نظمی در دندان هایتان میشوند ایمپلنت با پرکردن جای خالی دندان این فواصل را از بین میبرد وعنوان حامی را برای دندان های مجاور به حساب میاید تا موقیعت آن ها منظم باشد

5-کمک کردن به متقارن ماندن صورت

 احتمال دارد با تحلیل رفتن استخوان فک تقارن صورت دچار مشکل شود اما روش ایمپلنت دندان به بازسازی و متقارن کردن فک شما کمک خواهد کرد.

معایب ایمپلنت دندان

باوجود آنکه مزایای ایمپلنت دندان را  شرح دادیم اما مواردی را میتوان جز معایب ایمپلنت دندان قرار داد .

۱-هزینه بالا

 با انکه که گران بودن و بالا بودن هزینه ایمپلنت دندان یکی از معایب آن به حساب می‌آید باید گفت با توجه به تمام مزیت هایی که دارد همچنین دائمی بودن آن می‌توان گفت مقرون به صرفه است چرا که اگر از بریج یا کاشت دندان استفاده کرده باشید احتمال آنکه در فواصل زمانی کوتاه مدت نیاز به تعویض داشته باشید بالا است و باعث میشود هزینه مجدد برای انجام تعویض پرداخت کنید.

اکثر مردم هزینه درمان ایمپلنت را بالا می دانند که یک عامل مهم برای صرف‌نظر کردن از انجام ایمپلنت می باشد، اما اگر همه این جوانب را در نظر بگیرید و با هزینه روش های دیگر جایگزین کردن دندان مقایسه کنیم به راحتی متوجه می شویم که این هزینه ها در نهایت به ما برمیگردد و قطعا هزینه ایمپلنت در برابر فواید آن بسیار مقرون به صرفه است.

 2-امکان نیاز به بیش از یک بار جراحی

کاشت ایمپلنت نیاز به تراکم استخوان کافی دارد اگر که فک شما تراکم استخوان مورد نیاز را نداشته باشد باید از جراحی لیفت سینوس و یا پیوند استخوان برای جبران کردن این کمبودها انجام دهید.

 3- دوران بهبود طولانی مدت

یکی از مواردی که جزو معایب ایمپلنت به شمار می آید داشتن دوران بهبود طولانی مدت که معمولاً بستگی به شرایط و موقعیت بیمار دارد به مدت ۳ تا ۶ ماه زمان بهبودطول میکشد تا استخوان فک به پایه ایمپلنت جوش بخورد البته اگر آن را پس نزند که جراحی مجدد باید انجام شود.

از دیگر معایب ایمپلنت دندان میتوان گفت:

-اگر درسال های اولیه از دست دادن دندان های تان هیچ کاشتی صورت نگرفته است ۲۵٪از حجم استخوان لثه شما از دست رفته و آنکه در صورتی که بعد ها کاشتی انجام ندهید ادامه دار خواهد بود لازم به ذکراست که پروتز های دندانی به سریع تر شدن ازدست دادن حجم استخوان کمک میکند.

دو دسته از عوارض ایمپلنت 

-دسته اول عوارضی که  بعد از انجام جراحی درروز های اول بروز میکنند که چندان خطر ناک نیستند و بعد مدت کوتاهی رفع می‌شوند.

 -دسته دوم مدت طولانی بعد از انجام جراحی و کاشت ایمپلنت رخ میدهد که درصورت بروز خطرات شدید باید به پزشک مراجعه کرد.

 این معایب عوارض های بعد از انجام ایمپلنت است که عفونت ایمپلنت یکی از انهاست که دراکثر بیمار ها  به دلیل مراقبت نادرست ازایمپلنت و یا عوارض بعد از جراحی رخ میدهد.

مزایای ایمپلنت دندان به نسبت سایر روش ها

در کل، ایمپلنت دندان به عنوان روشی بسیار مؤثر در درمان از دست رفتن دندان شناخته می‌شود. این اعتبار از مزایای فراوانی که این روش نسبت به روش‌های رقیب خود دارد، ناشی می‌شود، که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

مزایای ایمپلنت دندان در مقایسه با دندان‌های مصنوعی

  • عدم لقی و قدرت بالا در جویدن: یکی از اهمیت‌های اصلی ایمپلنت دندان، عدم لقی و قابلیت بالای در جویدن است. این ویژگی به بیمار امکان می‌دهد که با آسودگی و راحتی غذا را مصرف کند.
  • عدم تحلیل استخوان: استفاده از ایمپلنت به جای دندان‌های مصنوعی، باعث تحلیل استخوان نمی‌شود. این امر باعث استحکام و پایداری بیشتر ایمپلنت می‌شود.
  • طول عمر بیشتر: ایمپلنت‌ها به دلیل مصرف مواد با کیفیت و فناوری‌های پیشرفته، دارای عمر طولانی‌تری نسبت به دندان‌های مصنوعی هستند.
  • زیبایی طبیعی: ایمپلنت‌ها به خوبی با دندان‌های طبیعی تطابق دارند و زیبایی طبیعی را حفظ می‌کنند.

مزایای ایمپلنت دندان در مقایسه با بریج

  • عدم آسیب به دندان مجاور: در مقایسه با بریج که نیاز به ساییدن دندان‌های مجاور دارد، ایمپلنت دندان بدون تخریب دندان‌های همسایه‌اش قابل استفاده است.
  • طول عمر بیشتر: ایمپلنت‌ها به دلیل استفاده از مواد با کیفیت، دارای عمر طولانی‌تری نسبت به بریج هستند.
  • مراقبت‌های ساده‌تر: مراقبت از ایمپلنت‌ها به سادگی امکان‌پذیر است و نیاز به مراقبت‌های پیچیده‌تر نیست.

مزایای ایمپلنت دندان در مقایسه با روکش

باید توجه داشت که مقایسه ایمپلنت دندان با روکش برای دندان‌های طبیعی نادرست است، زیرا هر یک از این روش‌ها در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شوند، ایمپلنت تنها برای دندان‌های از دست رفته مناسب هستند اما روکش ها برای زیبایی و استحکام دندان ها می باشند.

سوالات متداول مزایا و معایب ایمپلنت

ایا ایمپلنت در گفتار تاثیری می‌گذارد ؟

  • خیر، زیرا ایمپلنت به استخوان فک جوش میخورد مانند دندان طبیعی حرکت و لغزشی ندارد به همین دلیل تاثیری ایجاد نمیکند.

ایا ایمپلنت در خوردن غذا مشکلی ایجاد نمیکند؟

  • خیر، زیرا پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش خورده و مانند دندان طبیعی عمل میکند همچنین میتوان به راحتی غذا راجوید.

ایا پوسیدگی جزئی ازمعایب ایمپلنت است؟

  • خیر، زیرا ایمپلنت دندان خود نمیتواند به دلیل جنس تیتانیومی که دارد پوسیده شود زیرا از مقاومت بالایی برخوردار است.

آیا ایمپلنت انتخاب خوبی برای جایگزین دندان است؟

  • میتوان گفت امروزه یکی از پیشرفته ترین و بهترین روش برای رهایی از این عارضه ایمپلنت دندان است ایمپلنت جنسی از تیتانیوم دارد، که سازگاری بالایی با بدن انسان دارد.

اگر که تصمیم گیری برایتان سخت است و نمیتوانید به راحتی تصمیم خودتان را بگیرید با شناختن مزایا و معایت ایمپلنت دندان و مشاوره با دکتر مرتضی شمس به شما کمک خواهیم کرد که انتخاب درستی داشته باشید.

کلام آخر

با توجه به انکه مطالبی که در خصوص مزایا و معایب ایمپلنت دندان شرح داده ایم اگر قصد انجام این کار را دارید حتما به تمام امور اگاه شوید و برای کاشت ایمپلنت توجه ویژه ای داشته باشید همچنین به یک پزشک ماهرو متخصص مراجعه کنید تااز سلامت دندان هایتان مطمئن باشید.

22 دیدگاه

    • ایمپلنت دارای مزایای بسیار زیادی است اما در برخی موارد در بیماران اندکی احتمال رخ دادن معایب آن نیز وجود دارد که حتما باید با دندانپزشک متخصص مشورت کنید و تاکید می شود این خدمات توسط دندانپزشک انجام شود.

    • با سلام ایمپلنت دندان مراحل بیشتری نسبت به جایگذاری دندان مصنوعی دارد امــا قطعا نتیجه آن بسیار زیباتر و طبیعی تر خواهد شد که به تمام سختی یا هزینه آن ارزش دارد.

    • با سلام و وقت بخیر بله دکتر مرتضی شمس به عنوان متخصص دندانپزشکی دندان و متخصص ایمپلنت دندان در رشت در حال فعالیت هستند.

    • با سلام خدمت شما بله ایمپلنت دندان به عنوان بهترین گزینه برای جایگذاری دندان از دست رفته است.

  1. سلام و درود خدمت شما ببخشید چه راه حل هایی برای کاهش عوارض ایمپلنت دندان وجود داره؟

    • با سلام و وقت بخیر برای کاهش عوارض ایمپلنت دندان بهتر است تمام نکات و دستورالعمل های دندانپزشک خود را انجام دهید.

    • با سلام خدمت شما قطعا مزایای ایمپلنت دندان بیشتر از معایب آن است.

    • با سلام ایمپلنت دندان ثابت بوده و بدون هیچ حرکتی می توانید در طول شبانه روز از آن استفاده کنید اما دندان متحرک لازم است پس از غذا خوردن جابجا و تمیز شود.

  2. من قبل از ایمپلنت با متخصص مشورت کردم و اینجوری تونستم خیلی اطلاعاتم رو بالا ببرم و خیلی طول درمان راحت تری داشتم

    • با سلام ممنون از اعتماد شما بله اگر قصد دارید ایمپلنت دندان انجام دهید ابتدا بهتر است چند جلسه مشاوره با دندانپزشک خود داشته باشید تا در نهایت بتوانید از نتیجه کار لذت ببرید.

    • با سلام خدمت شما بله ماندگاری ایمپلنت دندان بالا است اما ماندگاری آن به نگهداری شخص نیز بستگی دارد.

    • با سلام تنها پس از عملیات جراحی که پس از ایمپلنت انجام می شود به توصیه پزشک بهتر است از فعالیت های سنگین اجتناب کنید.

    • سلام و وقت بخیر خدمت شما بله دندان های ایمپلنت کاملا شبیه به دندان های طبیعی هستند و در صورتی که این خدمات توسط متخصص انجام شود از دندان های طبیعی نیز زیباتر است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است