پیوند استخوان برای ایمپلنت چگونه است؟

پیوند استخوان برای ایمپلنت چگونه است؟

جدول محتوا

 

 

 

پیوند استخوان برای ایمپلنت چگونه است؟

افرادی که دچار تحلیل لثه می‌شوند در حقیقت ارتفاع استخوان فکشان کوتاه ‌تر شده است و برای اینکه بتوانند عمل ایمپلنت دندان انجام دهند باید از عمل پیوند استخوان کمک بگیرند. عمل ایمپلنت برای لثه‌های تحلیل رفته یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌باشد؛ پیوند استخوان در ایمپلنت دندان موضوع بسیار مهمی است که عدم انجام آن می‌تواند موجب نگرانی بسیاری از بیماران شود. اکثر کسانی که می‌خواهند کاشت دندان انجام دهند ممکن است به پیوند استخوان نیاز پیدا کنند.

برخی از آنها برایشان سوال پیش می‌آید که پیوند استخوان برای ایمپلنت چگونه است؟ می‌توان گفت پیوند استخوان به نوعی آسیب دیدگی فک استخوان را کاهش می‌دهد و به افزایش ارتفاع لثه برای کاشت ایمپلنت دندان کمک بسیاری می‌کند، بهتر است اگر می‌خواهید کاشت دندان انجام دهید به بهترین متخصص ایمپلنت دندان در رشت مراجعه کنید زیرا دندانپزشک متخصص و با تجربه به شما کمک می‌کند تا بدانید که بهترین زمان ایمپلنت‌ بعد از کشیدن دندان کی است.

 

🦷قبل از هر چیزی پادکست زیر می تواند برخی از پرسش های پرتکرار ایمپلنت دندان را برای شما رفع کند: 

پیش از پیوند استخوان جهت ایمپلنت ابتدا لازم به ذکر است اگر در شهر رشت حضور دارید، می توانید برای دریافت خدمات ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت در رشت مراجعه کنید؛ جناب دکتر مرتضی شمس بعنوان بهترین متخصص ایمپلنت رشت هستند که تخصص ایشان در این زمینه مثال زدنی است:

✅فلوشیپ ایمپلنت

✅جراحی دندان عقل

✅کامپوزیت های دندانی

آدرس مطب متخصص ایمپلنت رشت (دکتر مرتضی شمس)

  • شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

 

پیوند استخوان چیست؟

پیوند استخوان توسط جراح فک و دندان بر روی استخوان فک بیمار با هدف ترمیم و بازسازی استخوان فک انجام می‌شود. افرادی که نواقصی در استخوان فکشان وجود دارد تنها با انجام این جراحی می‌توانند استخوان فک خود را ترمیم کنند؛ در واقع دندانپزشکان برای انجام این جراحی از مواد معدنی و یا استخوان طبیعی که در آزمایشگاه‌ها آماده شده است استفاده می‌کنند و به ترمیم استخوان فک می‌پردازند، توجه داشته باشید انجام عمل ایمپلنت  به بعد از گذشت مدت زمان بهبودی این جراحی موکول می‌شود و تا زمانی که پیوند استخوان به صورت کامل انجام نشود امکان کاشت ایمپلنت وجود نخواهد داشت.

 

پیوند استخوان برای ایمپلنت چگونه است؟

برای انجام این عمل جراحی لازم است که به یک متخصص پریودنتال خوب مراجعه کنید، قبل از هرگونه اقدامی از استخوان فک با پرینتر سه بعدی دندانپزشکی یک اسکن داخل دهانی تهیه کنید تا دندانپزشک شما بتواند به طور دقیق وضعیت استخوان فک و موقعیت دندان‌ها و ریشه شما را بررسی کند؛ بعد از انجام بررسی‌های لازم و شرح مراحل درمانی برای بیمار یک وقت برای عمل جراحی توسط دندانپزشک تعیین می‌شود.

زمانی که بیمار برای انجام جراحی مراجعه می‌کند قبل از اینکه هرگونه عملی انجام شود با استفاده از داروهای بی‌حسی ناحیه فک و صورت به طور کامل بی‌حس شده تا بیمار حین عمل متوجه چیزی نشود؛ برای دسترسی به ریشه دندان و استخوان فک نیاز است بافت لثه شکاف داده شود که جراح این کار را با استفاده از ابزارهای مخصوص انجام می‌دهد.

بعد از اینکه دندانپزشک به ریشه و استخوان دسترسی کامل پیدا کرد باید ریشه دندان را به صورت کامل تمیز کند تا بتواند با استفاده از موادی که برای پیوند استخوان استفاده می‌شود نواقص و ضایعات ایجاد شده در استخوان فک را بازسازی کند.

اگر روی این مواد پیوندی بسته نشود ممکن است که استخوان فک رشد کند و به داخل آن ورود کند درنهایت برای جلوگیری از رشد استخوان درون این مواد از غشای سلولی برای پوشاندن بر روی آن استفاده می‌کنند، اگر در هنگام انجام این جراحی اتفاق ناخواسته‌ای رخ ندهد یک ساعت زمان برای انجام آن پیش بینی می‌شود.

 

پیوند استخوان برای چه افرادی ضروری است؟

هر شخصی که بخواهد ایمپلنت دندان انجام دهد و حجم تراکم استخوانش پایین باشد نیاز به پیوند استخوان دارد معمولاً افرادی که با شرایط زیر روبرو هستند نیاز به این جراحی دارند.

  1. افرادی که دچار بیماری لثه (پریودنتال) باشند
  2. افرادی که دندان های خود را مدت طولانی از دست داده اند
  3. کسانی که به صورتشان آسیب و یا ضربه‌ای وارد شده

 

پیوند استخوان درایمپلنت دندان

همانطور که می‌دانید ایمپلنت دندان روشی مناسب برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته می‌باشد. اگر دندان‌های خود را در اثر عفونت، ضربه، پوسیدگی و یا بیماری لثه از دست داده‌اید باکاشت ایمپلنت دندان می‌توانید جایگزین طبیعی برای آن داشته باشید.

اما گاهی اوقات لازم است قبل از انجام ایمپلنت پیوند استخوان انجام شود برای اینکه عمل ایمپلنت به خوبی در استخوان فک قرار بگیرد باید حجم استخوان فک بازسازی شود به همین دلیل جراح دندانپزشک توصیه می‌کند که حتماً پیوند استخوان انجام شود زیرا زمانی که استخوان کافی وجود نداشته باشد ایمپلنت به فک متصل نشده و یا شل می‌شود.

 

انواع پیوند استخوان در ایمپلنت

 

1-پیوند حفره دندان

یکی از رایج‌ترین نوع پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان پیوند در حفره دندان است که در آن از استخوان آلوئولار محافظت شده و از تخریب آن بعد از کشیدن دندان جلوگیری می‌شود. در این روش مواد پیوندی به صورت مستقیم در داخل حفره دندان کشیده شده قرار می‌گیرد و معمولاً ۴ تا ۶ ماه بعد از انجام پیوند، استخوان به صورت کامل سخت می‌شود.

 

2پیوند قطعه استخوان

زمانی که جراحت بزرگی در فک به وجود آمده باشد تقص فک را می‌توان با پیوند یک قطعه استخوانی بزرگ جبران کرد. در این روش با استفاده از یک پیچ تیتانیومی، استخوان در جای خود ثابت می‌شود تا به مرور به استخوان اطراف جوش بخورد بعد از جوش خوردن و التیام کامل می‌توان ایمپلنت را در این ناحیه جایگذاری کرد.

 

3لیفت سینوس

زمانی که نیاز به ایمپلنت در فک بالا باشد معمولاً ازاستخوان اسب برای پیوند فک بالا استفاده می‌کنند زیرا بسیار مشابه استخوان انسان است و به سرعت استخوان انسانی حل نمی‌شود. در واقع استخوانی که به فک بالا اضافه می‌شود یک پشتیبانی خوب برای ایمپلنت فک بالا به حساب می‌آید اما به دلیل حساسیت آناتومی حفره سینوس ممکن است ۴ تا ۹ ماه زمان ببرد تا استخوان کاملاً التیام یابد.

 

4پیوند ستیغ فک

گاهی اوقات فک و اندازه کافی پهنا ندارد که پایه ایمپلنت را نگه دارد در این موارد استخوان انسانی برای افزایش پهنای ستیغ فک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نحوه عمل پیوند استخوان ایمپلنت دندان

زمانی که برای نصب ایمپلنت استخوان کافی در فک بیمار وجود نداشته باشد جراحی پیوند استخوان انجام می‌شود. در این جراحی با پیوند بافت استخوانی، استخوان فک بازسازی می‌شود به طور کلی این بافت پیوندی شبیه به داربستی عمل می‌کند که بافت استخوان بر روی آن رشد کرده و بازسازی می‌شود؛ قبل از انجام جراحی پیوند استخوان باید عکسبرداری با اشعه ایکس انجام شود زیرا در این تصاویر مشخص شده که چه مقدار استخوان از دست رفته است.

بعد از تزریق بی‌حسی بر روی لثه برشی ایجاد شده و بافت لثه کمی جابجا می‌شود در این شرایط استخوان فک قابل مشاهده بوده و جراح بعد از ضدعفونی کردن آن ناحیه مواد پیوند استخوان را اضافه می‌کند؛ دندانپزشکان در بیشتر مواقع مواد پیوندی را با استفاده از یک غشا پوشانده و محل برش را بخیه می‌زنند.

 

مواد مورد استفاده برای پیوند استخوان ایمپلنت

تحقیقات زیادی در زمینه پیوند استخوان موادی که در آن استفاده می‌شود انجام شده است زیرا نتیجه این جراحی بسیار حساس می‌باشد. موادی که برای حفظ، ترمیم و بازسازی استخوان فک استفاده می‌شود معمولاً از منابع مختلفی تامین شده که تمامی آنها مورد بررسی دقیق علمی قرار گرفته‌اند؛ موادی که برای پیوند استخوان ایمپلنت استفاده می‌شود به شرح زیر می‌باشند و معمولا بدن انسان با آنها سازگاری بالایی دارد و هیچ گونه مشکلی برای بیمار به وجود نمی‌آورد.

 

1زنوگرافت

زنوگرافت یکی از روش‌های بسیار مطمئن و مناسب برای پیوند استخوان می‌باشد که در سالیان طولانی مورد استفاده قرارگرفته است، زیرا هیچ گونه مشکل خاصی برای بیماران به وجود نیاورده است و به همین دلیل زنوگرافت را از منابع طبیعی استخوانی تامین می‌کنند. در واقع زنوگرافت ها یک مواد معدنی و طبیعی هستند که آن را در آزمایشگاه از استخوان گاو تهیه می‌کنند و تا زمان استفاده به صورت فریز شده نگهداری می‌شود.

این روش مزیت‌ها و ضعف‌هایی برای درمان بیماران دارد و همانطور که گفته شده این مواد قبلاً در آزمایشگاه‌ها به صورت استریل تهیه و نگهداری می‌شوند، در این روش شانس انتقال بیماری بسیار پایین است و تنها ضعفی که در آن وجود دارد این است که برای ترمیم‌هایی با سطح وسیع غیر قابل استفاده هستند.

 

2آلوگرافت

یکی ازروش‌های بسیار موفقیت آمیز در پیوند استخوان آلوگرافت می‌باشد. آلوگرفت روشی است که در آن از استخوان طبیعی استفاده می‌کنند اما این استخوان از بدن یک شخص فوت شده تهیه می‌شود؛ روش آلوگرافت مانند روش زنوگرافت مزیت‌ها و ضعف‌هایی دارد وبا اینکه این استخوان‌ مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد باز هم امکان انتقال بیماری در آن وجود دارد.

 

3اتو گرافت

اتوگرافت یک روش خاص برای انجام پیوند استخوان فک است. استخوانی که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد از ران، ساعد، ساق پا و زانو تهیه شده است؛ در واقع می‌توان گفت روش آتوگرافت یک روش تضمینی و مطمئن است که ضعفی در آن وجود ندارد و شانس موفقیت در این روش بسیار بالا است زیرا مانند روش آلوگرافت و زنو گرافت هیچ گونه بیماری به شخص انتقال پیدا نمی‌کند.

 

4آلوپلاست

یکی از متفاوت‌ترین روش‌های پیوند استخوان آلوپلاست است در این روش مواد مورد استفاده برای پیوند استخوان به صورت طبیعی و از استخوان تهیه نمی‌شود به طور کلی می‌توان گفت در روش آلوپلاست هیچ استخوانی برای پیوند وجود ندارد و تنها از مواد سنتزی استفاده می‌شود.

در واقع در میان تمام روش‌های پیوند استخوان آلوپلاست کم تهاجمی‌ترین عمل جراحی می‌باشد و به گونه‌ای تهیه می‌شود که امکان انتقال بیماری در آن بسیار پایین است و باعث عفونت ایمپلنت‌ دندان نمی‌شود.

 

مزایای پیوند استخوان در ایمپلنت

یکی از شایع‌ترین جراحی‌ها در دنیای دندانپزشکی پیوند استخوان فک می‌باشد که در این جراحی بافت استخوانی از یک استخوان به استخوان دیگر پیوند زده می‌شود؛ از مزیت های پیوند استخوان در ایمپلنت‌ می‌توان به پایدار ساختن فک و حفظ استخوان اشاره کرد.

 

سخن پایانی

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان در برخی افراد که حجم تراکم استخوان کافی ندارند ضروری است. اگر پیوند استخوان انجام نشود ممکن است ایمپلنت در جای خود قرار نگرفته و یا خیلی زود در کوتاه‌ترین زمان ممکن شل شود پس حتماً این مسئله را جدی بگیرید و برای انجام ایمپلنت به دندانپزشکی با تجربه و دقیق مراجعه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است