چه کسانی نمیتوانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

چه کسانی نمیتوانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

جدول محتوا

 

 

زمانی که دندان های یک فرد به صورت کامل از بین می رود و امکان پر کردن آن وجود ندارد می تواند از ایمپلنت دندان که یک روش موثر برای جایگزین دندان است استفاده کند. در روش کاشت ایمپلنت یک پایه تیتانیومی با انجام جراحی درون لثه قرار می گیرد تا به استخوان فک متصل شود و این امکان را فراهم میکند که تاج دندان روی آن قرار بگیرد، ایمپلنت دندان یک راه حل ایده آل برای جایگزین کردن دندان هایی است که به علت تصادف،  بیماری های لثه ای یا مشکلات استخوانی از بین رفته اند.

همچنین ایمپلنت دندان به دلیل مزایایی که دارد در بین بیماران از محبوبیت بالایی برخوردار است؛  در ادامه با چه کسانی نمیتوانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟ آشنا میشویم.

ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از روش های جایگزین دندان ایمپلنت است. ایمپلنت از یک میله تشکیل شده که دندان پزشک طی یک عمل جراحی آن را درون لثه قرار میدهد تا به استخوان فک متصل شود، جنس ایمپلنت از پایه تیتانیومی است که با بدن انسان سازگاری دارد گفته می شود که ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته است. بهتر است بدانید که ایمپلنت دندان در طول تاریخ در دو نوع مختلف اندوستیال (endosteal) و ساب پریوستیال  (subperiosteal)وجود دارند.

ایمپلنت های اندوستیال درون استخوان قرار میگیرد، اما ساب پریوستیال ایمپلنتی است که بر روی استخوان و زیر بافت لثه متصل می شود. امروزه ازایمپلنت ساب پریوستیال استفاده نمی‌شود زیرا در مقایسه با ایمپلنت اندوسیال ضعیف‌تر است. در مقاله متخصص ایمپلنت در رشت می‌توانید مراحل کاشت و قیمت دقیق ایمپلنت را مطالعه کید.

چه کسانی نمیتوانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

چه کسانی نمیتوانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

به طور کلی می‌توان گفت ۹۵ درصد از افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند می‌توانند از ایمپلنت که یک روش موثر است استفاده کنند. در شرایطی که فرد از سلامت عمومی برخوردار باشد می‌تواند کاشت ایمپلنت را بدون نگرانی انجام دهد، اما بیماری و شرایط های  خاصی وجود دارد که ممکن است ایمپلنت دندان را با شکست روبرو کند. در چنین شرایطی این افراد باید بدانند که کاندید مناسبی برای انجام ایمپلنت نیستند.

افرادی که دیابت دارند

یکی از افرادی که نمی‌توانند ایمپلنت انجام دهند افرادی هستند که بیماری دیابت دارند، بیماری دیابت انواع مختلفی دارد و وضعیت کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند از نظر سن، تغذیه و شرایط بدنی متفاوت است. اگر فردی دیابت داشته باشد و دارویی مصرف نکند اصطلاحا به دیابت کنترل نشده مبتلا شده است که انجام ایمپلنت برای او به شدت خطرناک می‌باشد.

اگر به دیابت مبتلا هستید ولی دارو مصرف می‌کنید می‌توانید ایمپلنت انجام دهید اما قبل از اقدام به انجام ایمپلنت با دندانپزشک و پزشک معالج خود مشورت کنید.

افرادی که سابقه سکته قلبی داشته‌اند

اگر سابقه سکته قلبی در 6 ماه گذشته دارید باید بدانید که انجام کاشت ایمپلنت برای شما توصیه نمی‌شود،  زیرا افرادی که دچار سکته قلبی می‌شوند از هر نظر شرایط حساسی دارند، برای مثال نباید در معرض استرس‌های روحی و جسمی قرار بگیرند و برای غلظت خون باید داروهایی مصرف کنند که در معرض شوک‌های احساسی و ذهنی قرار نگیرند بنابراین اگر سابقه سکته قلبی دارید حتماً قبل از عمل ایمپلنت با پزشک خود مشورت کنید و شرایط خود را به دندانپزشک توضیح دهید.

افرادی که پوکی استخوان دارند

پوکی استخوان به دلایل بسیاری مانند تغذیه نامناسب، کشیدن بیش از حد سیگار، افزایش سن و… به وجود می‌آید. اگر کسی دچار پوکی استخوان شده است نمی‌تواند برای کاشت ایمپلنت اقدام کند چرا که در عمل ایمپلنت دندانپزشک لثه را باز کرده و پایه فلزی را به استخوان فک متصل می‌کند، بنابراین در انجام ایمپلنت نیاز است که تراکم استخوان قابل قبول بوده و استحکام بالایی داشته باشد.

افرادی که به سرطان استخوان مبتلا شده‌اند

سرطان استخوان یکی از بیماری‌های حساس بوده که تمامی سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بدیهی است که استخوان‌ها بیشترین درگیری را با عامل سرطانی دارند، برای همین افرادی که دچار سرطان استخوان هستند یا مراحل بهبودی آن را طی می‌کنند، نباید ایمپلنت انجام دهند.

افرادی که به بیماری لوسمی مبتلا شده‌اند

این بیماری یک بیماری خاص است که در دسته بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی قرار می‌گیرد. افرادی که دچار بیماری لوسمی هستند نباید برای بدن خودشان شرایط چالش برانگیزی ایجاد کنند، برای مثال کاشت ایمپلنت می‌تواند یک فرایند طولانی باشد که سیستم ایمنی فرد را بیشتر ضعیف می‌کند.

افرادی که دچار بیماری MS هستند

اگر فرد مبتلا به ام اس ایمپلنت انجام دهد ممکن است که به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن در این فرد در محله لثه التهاب بیشتری ایجاد کند؛ در نتیجه به افرادی که ام اس دارند کاشت دندان توصیه نمی‌شود.

خانم‌های باردار

خانم‌های باردار مانع خاصی برای ایمپلنت دندان ندارند، اما دندان پزشکان توصیه می‌کنند که در زمان بارداری از اعمال جراحی غیر اورژانسی اجتناب کنید. همچنین درد و استرس احتمالی هنگام کاشت دندان ممکن است برای جنین مضر باشد، به علاوه دریافت داروی بی‌حسی در زمان بارداری احتمالاً خطراتی به همراه دارد. مطمئن باشید که بعد از زایمان می‌توانید در اسرع وقت ایمپلنت انجام دهید پس تا آن زمان صبر کنید.

افرادی که سیگار، قلیان و یا مواد مخدر مصرف می‌کنند

کسانی که سیگار یا دخانیات دیگری مصرف می‌کنند شرایط را برای بروز عفونت‌ها در دهان به وجود می‌آورند. برای همین در زمانی که مراحل ایمپلنت را آغاز کرده‌اید مصرف سیگار و دیگر دخانیات را قطع کنید.

افراد پایین ۱۸ سال

دندانپزشکان معتقدند که استخوان‌های فک تا ۱۸ سالگی به رشد کامل خود می‌رسد، بهتر است بعد از ۱۸ سالگی برای ایمپلنت اقدام کنید.  ‌

5 مزیت ایمپلنت دندان

1-دوام و ماندگاری بالا

یکی از بزرگترین نگرانی‌هایی که در ارتباط با کاشت ایمپلنت وجود دارد دوام و ماندگاری بالای آن است شما می‌توانید با نگهداری صحیح از ایمپلنت به دوام و ماندگاری بیشتر آن کمک کنید.

2-موفقیت بالا

با رعایت کردن صحیح بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشکی شانس موفقیت کاشت ایمپلنتان به ۹۵ درصد می‌رسد.

3-شکل و ظاهر طبیعی

ایمپلنت دندان شکل طبیعی مانند دندان‌های اصلی دارد شما می‌توانید بدون هیچگونه نگرانی در خصوص جابجایی و یا افتادن ایمپلنت با آن غذا بخورید و صحبت کنید.

4-محافظت از استخوان صورت

زمانی که ارتفاع فک کاهش پیدا می کند احتمال تحلیل رفتگی استخوان ها افزایش خواهد یافت،  ایمپلنت با کاهش فشار بر دندان های دیگر از استخوان فک محافظت می کند و از آنجایی که با کاشت ایمپلنت شکل صحیح دندان ها حفظ می شود شما با مشکلات ناشی از تغییر شکل دندان مواجه نخواهید شد.

5-بهبود یافتن سلامت دندان ها

یکی از مزایای استفاده از ایمپلنت این است که باعث از بین رفتن سایر دندان‌ها نخواهد شد و می‌توان به راحتی آنهارا تمیز کرد.

بهترین سن برای انجام ایمپلنت

بهترین سن برای انجام ایمپلنت

سن ایمپلنت ۱۸ سال به بالا است. کاشت ایمپلنت روشی است که در اغلب موارد موفقیت آمیز بوده با این حال مواردی وجود دارد که بر میزان موفقیت این درمان تاثیر می‌گذارد، یکی از این موارد سن است؛  اگرچه گفته می‌شود محدودیت سنی برای انجام ایمپلنت وجود ندارد اما در برخی از موارد ممکن است که برای برخی از افراد محدودیت داشته باشد، زیرا استخوان فک تا قبل از ۱۸سالگی به ساختار کامل نرسیده است.

کودکان و نوجوانان به دلیل تحرک بالایی که دارند بیشتر از سایر افراد در معرض از دست دادن دندان‌هایشان قرار می‌گیرند، این اتفاق در سنین پایین می‌تواند بر روی اعتماد به نفس آنها تاثیرات منفی بگذارد؛ در چنین شرایطی والدین به فکر جایگزین دندان از دست رفته کاشت ایمپلنت می‌افتند.

شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت دندان

برای انجام کاشت ایمپلنت افراد باید از سلامت عمومی کامل برخوردار باشد و مشکلاتی مانند دندان قروچه،  بیماری‌های خونی، دیابت، پوکی و نرمی استخوان و… نداشته باشند، زیرا این مشکلات باعث می‌شود احتمال سازگاری ایمپلنت با لثه پایین بیاید.

شرایط کاشت ایمپلنت دندان

  1. عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی
  2. عدم ضعف در سیستم ایمنی بدن
  3. سلامتی کامل دهان و دندان
  4. عدم اعتیاد به مواد مخدر

سخن پایانی

از دست دادن دندان دائمی و طبیعی دلایل گوناگونی می‌تواند داشته باشد در افراد جوان ممکن است به دلیل حوادثی مانند تصادفات ضربه در حین ورزش اتفاق بیفتد و در افراد میانسال و کهنسال به دلیل پوسیدگی دندان این اتفاق رخ می‌دهد یکی از بهترین شیوه درمانی در این گونه موارد کاشت ایمپلنت دندان است.

تنها اقدامی که برای کاشت ایمپلنت باید انجام دهید در میان گذاشتن شرایط سلامتی خود یا بیان داروهای مصرفی به دندانپزشک است. در این مقاله با چه کسانی نمی‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟ آشناشدیم، برای اینکه از این خدمات و روش‌های دیگر برخوردار شوید می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر شمس در رشت مراجعه فرمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است