آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

جدول محتوا

بعد از انجام درمان‌های دندانپزشکی اساسی مانند کامپوزیت، رعایت نکات بهداشتی باعث دوام و طول عمر آن‌ها و جلوگیری از خرابی و پوسیدگی بیشتر دندان‌ها خواهد شد. از طرفی استرس زیاد بیماران همواره از پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت یا اصلاح واحدهای دندانی بعد از این روش درمان است. در حالی که یک دندانپزشک متخصص به ابعاد این فرایند آگاهی و تسلط کامل داشته و جهت جلوگیری از این مشکل نگران کننده راهکارهای عالی ارائه خواهد کرد.

در این مقاله از وب سایت دکتر شمس به این پرسش رایج که آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ و جزئیات بیشتر درمان کامپوزیت برای سنین مختلف بیماران پرداخته خواهد شد. بنابراین جهت دریافت اطلاعات حقیقی از این احتمال و پاسخ به این پرسش تا پایان همراه ما باشید.

برخی از مهارت ها و افتخارات خانم دکتر را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✅ عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان

✅ استاد دانشگاه علوم پزشکی رشت

✅استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران 

✅ رئیس بخش ترمیمی و زیبایی دانشگاه رشت

دانشجویان زیادی را در حوزه ی زیبایی و ترمیمی دندان تربیت کرده اند و خودشان یکی از بهترین دندانپزشک های ترمیمی و زیبایی در رشت هستند.

شعبه1: رشت، گلسار، جنب بیمارستان گلسار، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

01332123896 📞☎

کامپوزیت نوعی خمیر یا روکش همرنگ دندان است که بر مبنای رزین یا مواد مخصوص پر شدن دندان بر روی سطوح دندان قرار می‌گیرد. این روش برای درمان انواع عیوب و مشکلات دندان‌ها مفید خواهد بود. علاوه بر این کامپوزیت دندان برای روکش و ونیر کامل دندان‌های به هم ریخته یا دارای مشکلات ژنتیکی، دندان پوسیده و دارای لکه، دندان پریده یا شکسته و دندان‌های دارای فاصله کاربرد دارد.

طول عمر مفید یک روکش کامپوزیت حداقل بین ۵ تا ۷ سال بوده که در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان این ماندگاری بیشتر خواهد بود. اگر چه روش‌های بهتر از کامپوزیت نیز برای اصلاح نواقص دندان وجود دارد اما این روش درمانی دارای حداقل آسیب به دندان‌های واقعی فرد شده و همین باعث محبوبیت بیشتر آن برای بسیاری از افراد شده است.

پیش از بررسی پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت، بهتر است که با نحوه نصب و مراحل کامپوزیت روی دندان آشنا شد. برای قرار دادن ونیر کامپوزیت در یک جلسه روی دندان، نیازی به تراشیدن دندان نیست و باید ابتدا دندان‌ها توسط دندانپزشک به خوبی تمیز و پاکسازی شوند.

سپس باید بیماری و پوسیدگی دندان‌های اصلی اصلاح شده و رنگ مواد کامپوزیت دندان که متناسب با پوست بوده تعیین شود. مرحله بعد قرار دادن کامپوزیت روی دندان و فرم دهی آن با استفاده از تجهیزات ظریف و مهارت یک دندان‌پزشک مجرب و دارای تخصص کافی است.

سپس بعد از لایه‌گذاری دقیق دندان و صیقلی کردن روکش، شفافیت و طبیعی شدن دندان انجام خواهد شد. در نهایت پولیش و تست نهایی کامپوزیت بررسی خواهد شد. در روش درمانی اصلاح دندان و لبخند با کامپوزیت به دلیل ‌عدم تراشیدن دندان اصلی، آسیبی به آن‌ها وارد نشده و امکان جدا کردن کامپوزیت بعد از چند وقت و با خواست مراجعان امکان دارد.

به طور کلی برخی از مزایای کامپوزیت باعث محبوبیت این روش درمانی نسبت به دیگر موارد در دندانپزشکی شده است. این خصوصیات به نوعی اثبات کننده عدم وجود خطرات مربوط به خراب شدن دندان بعد از انجام کامپوزیت برای افراد است. از طرفی این خصوصیات عالی عبارتند از:

  • توقف پوسیدگی دندان با کامپوزیت
  • پر کردن دندان‌های دارای حفره و خراب شده با کامپوزیت
  • استحکام و مقاومت بیشتر دندان‌های پوسیده و یا آسیب دیده
  • مقرون به صرفه بودن و قیمت کمتر کامپوزیت‌
  • عدم آسیب و صدمه به دندان‌های اصلی فرد
  • نصب سریع و راحت کامپوزیت در یک جلسه
  • امکان ترمیم ترک یا لکه روی کامپوزیت دندان
  • پیشگیری کامپوزیت از آسیب به دندان‌های اصلی و نگهداری سلامت بیشتر و طولانی مدت دندان‌ها
  • عدم احتیاج به آمادگی دندان پیش از کامپوزیت

با توجه به روش قرار گیری و نصب کامپوزیت روی دندان، این نوع درمان به طور طبیعی باعث پوسیدگی دندان‌ها نخواهد شد زیرا مینای دندان بدون تراشیده شدن با مواد کامپوزیت پوشش داده خواهد شد.

از طرفی تفکر پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت به این دلیل است که بیماران با وجود کامپوزیت به بهداشت دهان و دندان دیگر اهمیتی نداده و به مرور لایه بین کامپوزیت و دندان کثیف و دندان شروع به پوسیدگی خواهد کرد. بنابراین کامپوزیت به تنهایی دلیل بر پوسیدگی دندان‌ها نیست و خرابی و عفونت موجود در لثه و دیگر دندان‌ها از عوامل اصلی این فرایند بر اثر کوتاهی مراقبت بیماران است.

از طرفی قبل از نصب کامپوزیت باید دندانپزشک از پولیش و پاکیزگی حداکثری همه دندان‌ها اطمینان حاصل کند و بعد از کامپوزیت نیز باید مراجعان برای ‌عدم گسترش باکتری و شیوع دیگر ویروس‌ها اقدامات رعایت بهداشت دهان و دندان مانند مسواک و خمیر دندان و نخ دندان یا دهان شویه را جدی بگیرند تا از پوسیدگی ناشی از کامپوزیت جلوگیری کنند. در نتیجه این ضعف مراقبت‌های از کامپوزیت است که دلیل اصلی پوسیدگی دندان بعد از این درمان خواهد بود.

با توجه به توضیحات مطرح شده درباره چگونگی افزایش احتمال پوسیده شدن دندان بعد از کامپوزیت، بهتر است که دلیل وجود پوسیدگی دندان و یا کامپوزیت مطرح شود تا نکات لازم برای جلوگیری از این اتفاق رعایت گردد. این دلایل رایج پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت عبارتند از:

  • ماندن غذاها بین دندان‌های کامپوزیت شده
  • وجود فاصله بین مینای دندان و کامپوزیت
  • نصب نادرست کامپوزیت توسط دندانپزشک‌
  • عدم رعایت موارد بهداشت دهان و دندان‌ها
  • عدم توجه به ترمیم و بازسازی مجدد کامپوزیت

انجام برخی از امور و رعایت نکاتی مهم و جزئی باعث ماندگاری و طول عمر کامپوزیت و عدم پوسیدگی دندان بعد از تکمیل فرایند این روش درمانی خواهد شد. از جمله این موارد شامل:

  • عدم استعمال دخانیات و به ویژه خودداری از کشیدن سیگار
  • چکاپ دندان کامپوزیت شده در هر ۶ ماه تا یک ساله با مراجعه به پزشک معالج
  • مسواک و دهان شویه بعد از خوردن نوشیدنی‌ها یا خوراکی‌های دارای رنگ دانه که باعث لک شدن دندان شده
  • پرهیز از خوردن خوراکی یا غذاهای سفت و محکم مانند آجیل
  • استفاده مداوم از نخ دندان، مسواک مناسب و دهان شویه
  • در صورت مشاهده پوسیدگی یا ترک مراجعه به پزشک و ترمیم دندان
  • پرهیز از انجام عادات مضر مانند دندان قروچه
  • استفاده از گارد و حفاظ در انجام ورزش‌های رزمی

ترمیم کامپوزیت تازه نصب شده همواره برای جلوگیری از ورود باکتری به لثه و بین دندان و روکش الزامی است. علاوه بر این فرایند ترمیم باید حتما به صورت شش ماهه یا یک سال یکبار انجام شود. زیرا این امر از پوسیدگی زنجیره‌وار دندان و ونیر کامپوزیت جلوگیری خواهد کرد.

علاوه بر ترمیم یا چکاب، در حالتی که دندان اصلی بر اثر پریده شدن لبه یا شکسته شدن بخشی از آن دارای مشکل شود، می‌تواند به کامپوزیت نیز آسیب بیشتری وارد کند و ترک برداشتن کامپوزیت به معنی امکان ورود بیشتر باکتری بین دندان‌ها و افزایش سرعت پوسیدگی تمام دندان‌ها در کوتاه مدت است که این عوامل تمامی هزینه و وقت فرد را هدر خواهد داد. بنابراین باید به انجام ترمیم و چکاپ دندان و کامپوزیت اهمیت زیادی داد.

با اینکه پاسخ به سوال آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ معین شد، اما امکان نیاز به جدا کردن کامپوزیت در موارد ضروری و یا وخیم وجود دارد. همچنین کامپوزیت علاوه بر اینکه هیچ تاثیری در پوسیدگی و خرابی دندان‌ها ندارد، در حالتی که این اتفاق افتاده باشد به دلیل‌ عدم تراشیدن دندان و روکشی بودن لایه کامپوزیت امکان جدا کردن آن به راحتی از سطح دندان وجود دارد.

بنابرای در برخی مواقع امکان برداشتن کامپوزیت بدون کمترین عوارضی برای بیمار وجود دارد. اما اگر نصب کامپوزیت دندان با فرایند تراشیده شدن و برش همراه باشد، فرایند برداشتن و جدا کردن کامپوزیت ونیر سخت بوده و به مراحل دیگری توسط دندانپزشک معالج نیاز دارد. اما در اکثر روش‌های درمانی کامپوزیت، به راحتی امکان جدا کردن مواد کامپوزیت از روی دندان وجود دارد.

کامپوزیت روشی محبوب و پر طرفدار است که در فرایندی سریع و کوتاه مدت، هر گونه مشکلات و عیوب دندان را برطرف خواهد کرد. با این وجود برخی از افراد بر این باور هستند که احتمال پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت زیاد است در حالی که این تنها تصوری غلط از این شیوه درمان کاربردی است.

در واقع علت اصلی پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت، عدم رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان بوده و کامپوزیت نه تنها در خرابی دندان بی‌تاثیر است بلکه باعث استحکام و ماندگاری دندان‌ها نیز خواهد شد. در این مقاله به اینکه آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ و دلایل ایجاد این مشکل پس از نصب ونیر کامپوزیت، در وب سایت دکتر شمس پرداخته شد.

در حالتی که ابتدا دندان تراشیده شده و سپس مواد کامپوزیت روی دندان قرار گرفته، با رعایت نکردن توصیه‌های پزشک و عدم استفاده از نخ دندان، مسواک و دیگر موارد امکان خرابی دندان وجود دارد.

خیر مواد ونیر کامپوزیت نه تنها عامل پوسیدگی نیست بلکه باعث استحکام و ماندگاری دندان و حتی پر شدن دندان آسیب دیده می‌شود.

هر شش ماه یا یک سال برای مشاهده شرایط پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت نیاز به چکاپ و رفع مشکلات یا ترمیم دندان در کلینیک دندانپزشکی وجود دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است