اثر قهوه بر تغییر رنگ لمینت دندان

اثر قهوه بر تغییر رنگ لمینت دندان

جدول محتوا

 

 

قهوه یکی از نوشیدنی های دارای رنگدانه است که می‌تواند تغییرات رنگی منفی در لمینت دندان‌ها ایجاد کند. لمینت دندان‌ها، ترکیبی از مواد کامپوزیتی یا پورسلن هستند که روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرند تا ظاهر زیبا و طبیعی‌تری به دندان‌ها ببخشند و مشکلات ظاهری مانند رنگ نامناسب، فاصله‌های بین دندان‌ها و شکستگی‌ها را پوشش دهند. در صفحه لمینت دندان در رشت می توانید در رابطه با نحوه درمان و مراحل آن به صورت مفصل مطالعه کنید.

حال اگر بخواهیم در رابطه با اثر قهوه بر تغییر رنگ لمینت دندان صحبت کنیم باید بگوییم استفاده مکرر از قهوه که در حال حاضر به عنوان یک نوشیدنی محبوب میان افراد جامعه است، می‌تواند به تغییر رنگ لمینت دندان‌ها منجر شود. قهوه دارای ترکیباتی به نام تانن‌ است که به دلیل وجود این ترکیبات، دندان‌ها به خصوص سطح لمینت آسیب می‌بینند.

تانن‌ها با دندان‌ها و لمینت‌ها واکنش می‌دهند و باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی سطح لمینت می‌شوند که ممکن است ظاهر آن‌ها را به مدت طولانی تغییر دهد و یا شاید برای از بین بردن رنگ ایجاد شده بر روی لمینت ناچار به درمان مجدد باشیم. اما سوالی که بوجود می آید آیا می توان لمینت تغییر رنگ داده را ترمیم کرد؟ پاسخ تمامی سوالات در رابطه با تاثیر قهوه بر رنگ لمینت های دندان را در ادامه بررسی می کنیم.

اهمیت جلوگیری از تغییر رنگ لمینت دندان

برای حفظ رنگ و زیبایی لمینت دندان‌ها، می‌توان اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام داد. به عنوان مثال نظافت بهداشت دهان و دندان‌ها به ویژه شستشوی دندان‌ها بعد از نوشیدن قهوه و یا نوشیدنی و خوراکی های دیگر که ممکن است به رنگ دندان‌ها آسیب بزنند، در نهایت می‌تواند به حفظ رنگ لمینت کمک کند. همچنین مراجعه منظم به دندان‌پزشک و معاینه دندان‌ها توسط یک دندانپزشک متخصص نیز می‌تواند به حفظ رنگ و زیبایی لمینت‌ها کمک کند.

اثر قهوه بر تغییر رنگ لمینت دندان

اثر قهوه بر تغییر رنگ لمینت دندان

تغییر رنگ کامپوزیت‌ها در بخش جلویی دهان باعث از بین رفتن زیبایی های دندان می شود. به همین دلیل، در استفاده از نوشیدنی‌ها باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنیم. نوشیدنی‌ها، بخصوص چای و قهوه که مصرف روزانه و متداولی در میان افراد دارد، این سوال را به وجود آورده است که آیا قهوه می‌تواند در تغییر رنگ لمینت اثرگذار باشد؟

با توجه به تحقیقات انجام شده، این فرضیه که ممکن است قهوه بر روی رنگ لمینت تأثیر بگذارد، اثبات نشده است؛ اما نمی‌توان تاثیر مصرف بیش از اندازه آن را نیز انکار کرد و می توان گفت مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها در طول زمان و پس از گذشت زمان از عمر لمینت، تغییر رنگ را تسریع می کند. به همین دلیل، نوشیدن قهوه و چای می‌تواند اثرات بیشتری بر تغییر رنگ لمینت دندان‌ها داشته باشد.

باید توجه کنید که نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای، تغییر رنگ لمینت‌ها را نه به صورت آنی و فوری، بلکه به تدریج و در اثر عدم رعایت بهداشت دندان‌ها، تشدید می‌کنند. هرچند تاکنون به ثابت شدن این موضوع که نوشیدنی چون قهوه به تنهایی اثر مستقیم بر تغییر رنگ لمینت دارد، نرسیده‌ایم. با این حال، ممکن است مواد جانبی که با قهوه مصرف می‌شوند، مثل شکر یا شیر، نیز ایجاد چسبندگی بیشتری روی لمینت‌ها ایجاد کنند و در نتیجه به جذب رنگدانه‌ها منجر شوند.

لمینت دندان به چه دلیل تغییر رنگ می دهد؟

تغییر رنگ لمینت دندان‌ها ممکن است به علت تأثیر مستقیم بر روی لمینت یا به دلیل عوامل دیگری اتفاق بیفتد. مهمترین عوامل شامل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

در صورتی که پس از لمینت دندان به بهداشت دهان و دندان‌ها اهمیت ندهید و به طور منظم و اصولی مسواک زدن و دیگر موارد را جدی نگیرید در نهایت این احتمال وجود دارد که با تغییر رنگ لمینت دندان‌ها مواجه شوید؛ زیرا تراکم پلاک‌ها و رنگدانه‌های مواد غذایی می‌تواند باعث ایجاد لکه‌ها و تغییر رنگ لمینت‌ها شود.

لمینت دندان به چه دلیل تغییر رنگ می دهد؟

همچنین عواملی از جمله مصرف دخانیات و نوشیدن موادی مانند قهوه و چای نیز در نهایت سبب تغییر رنگ لمینت دندان ها یا حتی دندان های اصلی می شود. دخانیات و مواد دارای رنگدانه می‌توانند به صورت مستقیم روی لمینت‌ها اثر بگذارند و تغییر رنگ آن‌ها را ایجاد کنند. همچنین، دهان‌شویه‌های دارای هگزیدین و مصرف بعضی داروها نیز می‌توانند تغییر رنگ لمینت‌ها را تسریع کنند.

به همین دلیل، برای حفظ رنگ زیبای لمینت دندان‌ها، توصیه می‌شود به بهداشت دهان و دندان‌ها دقت بیشتری داشته باشید و از مصرف زیاد مواد دارای رنگدانه نیز پرهیز کنید. همچنین، با مصرف دقیق داروها و دهان‌شویه‌ها به دستور دندانپزشک خود، می‌توانید از تغییر رنگ غیرمطلوب لمینت‌ها جلوگیری کنید.

برخی از عوامل که می‌توانند باعث تغییر رنگ لمینت دندان‌ها شوند عبارتند از:

  • عدم رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان
  • استعمال دخانیات مانند سیگار و…
  • مصرف برخی از داروها
  • استفاده بی رویه از مواد غذایی با رنگدانه های زیاد
  • مصرف دهان‌شویه‌های دارای هگزیدین
  • استفاده بیش از اندازه از فلوراید
  • به پایان رسیدن زمان استفاده از لمینت
  • مسواک غیر استاندارد

می توان لمینت تغییر رنگ داده را ترمیم کرد؟

گاهی لکه‌های رنگی که بر روی لمینت‌ها ایجاد می‌شوند، به حدی شدید هستند که امکان اصلاح این تغییر رنگ وجود ندارد. در حال حاضر، کلینیک‌های دندانپزشکی هنوز هیچ راه‌حلی برای سفید کردن لمینت‌هایی که چنین تغییر رنگی دارند، ارائه نداده‌اند. و در صورتی که دندانپزشک با بیمارانی دارای این مشکل مواجه شود، معمولاً به آنها پیشنهاد می‌دهد تا لمینت‌های خود را با لمینت‌های جدید جایگزین کنند.

کلام آخر

اثر قهوه بر تغییر رنگ لمینت دندان همانند دیگر مواد خوراکی یا نوشیدنی های دارای رنگدانه های زیاد است و همه آن ها به نوعی در تغییر رنگ دندان های طبیعی یا لمینت شده تاثیر دارند، از این رو توصیه می شود اگر برای لمینت دندان های خود هزینه کرده اید و زیبایی دندان های برایتان اهمیت دارد تا حد امکان از نوشیدن این نوشیدنی ها پرهیز کنید و همچنین انجام دستورالعمل های بهداشتی نیز فراموش نشود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است