تاثیر الکل بر رنگ کامپوزیت

تاثیر الکل بر رنگ کامپوزیت

جدول محتوا

بعد از انجام درمان کامپوزیت، مهم‌ترین کار رعایت بهداشت دهان و دندان و دیگر رفتارهایی است که مانع از آسیب رسیدن به بافت یا روکش کامپوزیت دندان شود. از طرفی استفاده از برخی خوراکی‌ها مانند الکل می‌تواند تاثیرات منفی بر روی طول عمر و ماندگاری کامپوزیت داشته باشد و مقاومت آن را کاهش دهد.

در این مقاله از وب سایت دکتر شمس تاثیر اصلی یکی از رفتارهای غلط بر کامپوزیت دندان بررسی خواهد شد. بنابراین در ادامه تاثیر الکل بر رنگ کامپوزیت و کیفیت آن با گذشت زمان، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کامپوزیت از انواع روش‌های رایج در دندانپزشکی است که جهت ترمیم انواع آسیب ناشی از پوسیدگی یا خرابی یا نامرتب بودن ردیف دندان‌ها بهترین گزینه است. با توجه به ماندگاری و عمر مفید کامپوزیت که بین ۵ تا ۷ سال بوده، در این شیوه با انجام برخی دستور العمل‌ها و رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان، این مدت بیشتر خواهد بود و استفاده از کامپوزیت با همان کیفیت با گذشت زمان امکان‌پذیر است.

کامپوزیت بدون تراشیدن مینای دندان بوده و برای سلامت ماندن جنس اصلی دندان یک مزیت است. با این وجود این روکش قابلیت جداسازی داشته و برداشتن آن بدون آسیب رسیدن به دندان طبیعی امکان دارد. کامپوزیت برای هر مشکل موجود در دندان کاربردی است اما بعد از نصب باید به شدت از آن‌ها مراقبت شود.

برخی از مهارت ها و افتخارات خانم دکتر را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✅ عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان

✅ استاد دانشگاه علوم پزشکی رشت

✅استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران 

✅ رئیس بخش ترمیمی و زیبایی دانشگاه رشت

دانشجویان زیادی را در حوزه ی زیبایی و ترمیمی دندان تربیت کرده اند و خودشان یکی از بهترین دندانپزشک های ترمیمی و زیبایی در رشت هستند.

شعبه1: رشت، گلسار، جنب بیمارستان گلسار، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

01332123896 📞☎

کامپوزیت ترمیم و اصلاح تمامی عیوب موجود در دندان با هزینه مقرون به صرفه و عمر و ماندگاری بالا است. در این روش پس از نصب قالب یا روکش خمیری مانند و مراحل نهایی کامپوزیت باید برای نگهداری از کیفیت اولیه مواد آن برخی نکات با جدیت رعایت شود و به سایر عادات منفی زندگی و سلامت نیز توجه بیشتری کرد. از جمله عوامل موثر بر طول عمر کامپوزیت دندان عبارتند از:

  • استفاده مداوم از مسواک و دهان شویه باکیفیت
  • استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذا برای جلوگیری از باقی ماندن غذا بین روکش کامپوزیت و دندان
  • پرهیز از ورزش‌های رزمی یا خطرناک یا استفاده از گارد مراقبت از دهان و دندان در ورزش رزمی
  • ‌عدم مصرف نمودن الکل یا هر نوشیدنی دارای درصد الکل
  • ‌عدم استفاده از غذاهای سفت و یا فشار وارد کردن به دندان مانند خوردن آجیل
  • ترمیم و معاینات ۶ ماه یکبار کامپوزیت دندان
  • عدم کشیدن سیگار یا قلیان و عدم استعمال هر نوع دخانیات‌
  • عدم استفاده مداوم از نوشیدنی و خوراکی‌های دارای رنگ دانه مانند چای، قهوه و غیره

یکی از عوامل مهم در پوسیدگی سریع و فرسایش زود هنگام کامپوزیت روی دندان استفاده زیاد و بعد از نصب این روکش است. مصرف زیاد الکل بعد از کامپوزیت دندان باعث ایجاد مشکلات مختلفی به شرح زیر خواهد شد که شامل:

۱) خشکی دهان و افزایش ریسک پوسیدگی دندان به دلیل کاهش ترشحات بزاق دهان

۲) مصرف الکل باعث تغییر رنگ کامپوزیت به مرور زمان شده

۳) الکل باعث کمتر شدن استحکام و مقاومت کامپوزیت شده و با گذشت زمان روکش کامپوزیت را ضعیف کرده

۴) ایجاد و تشدید التهاب لثه‌ها بر اثر مصرف الکل

۵) افزایش بوی بد ناشی از الکل در دهان

۶) قدرت الکل در ایجاد پوسیدگی در دندان‌های اصلی و زیر روکش کامپوزیت

۷) مشروبات الکلی در کنار سیگار کشیدن باعث ‌عدم ماندگاری طولانی مدت کامپوزیت خواهد شد.

۸) جدا شدن روکش کامپوزیت از روی سطح دندان و رسیدن پوسیدگی به همه دندان‌های مجاور

مصرف الکل اگر برای ضدعفونی کردن دهان در شرایط لازم باشد مفید است در غیر این صورت الکل عواقب جبران ناپذیری هم برای دندان اصلی و هم برای هر نوع روکش ترمیمی دندان خواهد داشت. نکاتی که در این رابطه مورد اهمیت هستند، عبارتند از:

۱) در شرایطی که با مصرف الکل بعد از کامپوزیت دندان، مشکلاتی در روکش و مواد کامپوزیت مشاهده شود، اولین گام مهم مراجعه به دندان‌پزشک برای رفع و جلوگیری یا ترمیم لازم دندان است.

۲) به جای استفاده از هر نوشیدنی دارای الکل بهتر است که از نوشیدنی جایگزین و غیر الکلی استفاده کرد. افراد باید بتوانند بجای نوشیدنی دارای الکل یا حتی دارای کافئین مثل قهوه، چای، کاپوچینو و غیره از آب میوه‌های طبیعی و مفید یا آب استفاده کنند.

۳) کسانی که به طور متداول و زیاد از الکل استفاده می‌کنند باید این عادت را در حد متعادل نگه دارند و از مصرف مقادیر نامتعارف خودداری و پرهیز کنند.

۴) اولین نکته بعد از نصب کامپوزیت پرهیز از مصرف الکل به مدت ۲۴ ساعت تا دو روز بعد بوده تا استحکام مواد کامپوزیت ثابت شود یا روکش خشک و برای استفاده آماده گردد.

۵) بعد از هر بار خوراکی دارای الکل یا هر نوع نوشیدنی این چنینی استفاده از مسواک یا خمیر نامناسب شرایط را بدتر خواهد کرد بنابراین باید از مسواک و خمیر دندان بدون خاصیت ساییدگی استفاده کرد.

تاثیر الکل بر رنگ کامپوزیت دندان یکی از مهم‌ترین عواقب اصلی خوردن آن یا هر نوع مشروبات الکلی است. علاوه بر این الکل و دیگر مواد مضر علاوه بر تغییر رنگ، پوسیدگی شدید در نواحی دندان و عفونت در مرز لثه و دندان‌ها را منجر خواهند شد. این امر به دلیل خاصیت اسیدی بودن الکل و قدرت این ماده در تجزیه لایه‌های کامپوزیت و دندان اصلی است.

علاوه بر این مصرف الکل بعد از کامپوزیت دندان و بلافاصله نصب این روکش، ماده نرم و خمیری کامپوزیت را دچار اختلال در نگهداری و نابودی خواهد نمود. بنابراین زرد شدن رنگ دندان و کامپوزیت و افزایش احتمال پوسیدگی مهم‌ترین آثار استفاده از الکل است.

برای جلوگیری از پوسیدگی، ترک برداشتن، کاهش ماندگاری و جدا شدن ناگهانی کامپوزیت و به ویژه تغییر رنگ دادن این روکش محکم و مقاوم می‌توان ابتدا از خوردن الکل یا مشروبات دارای الکل جلوگیری کرد یا در صورت ناتوانی از کنار گذاشتن این خوراکی استفاده از نی برای خوردن الکل بهترین راهکار است. زیرا نی از برخورد الکل اسیدی به دندان جلوگیری کرده و از طرفی نباید بیش از حد از نوشیدنی رنگ دار یا کافئین دار استفاده کرد.

چکاپ مداوم برای کامپوزیت دندان، استفاده از نخ دندان و مسواک و رعایت تمام نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان نیز از دیگر راهکاری پیشگیری از تغییر رنگ بر اثر خوردن نوشیدنی الکلی یا غیر الکلی و ثبات رنگ اصلی تا سالیان طولانی است.

در شرایطی که بعد از خوردن الکل و بدون رعایت نکات بهداشتی، رنگ کامپوزیت تغییر کرده و بین دندان طبیعی و روکش تناسب رنگی وجود نداشته باشد، این لایه فوقانی دندان طبیعی قابل برداشتن است. با توجه به اینکه هنگام نصب کامپوزیت سطح مینای دندان برخلاف لمینت و دیگر روکش‌های درمانی تراشیده نخواهد شد، جدا کردن کامپوزیت بسیار راحت و در کمترین زمان ممکن خواهد بود.

از طرفی در زمانی که بر اساس سلایق افراد، نیاز به جدا کردن کامپوزیت به دلیل تغییر رنگ سفیدی آن وجود داشته باشد، دندان‌پزشک معالج در زمان محدود و در یک جلسه بدون صدمه به دندان زیرین و اصلی فرد اقدام به برداشتن کامپوزیت با تجهیزات پیشرفته و مجهز خواهد کرد.

برخی از عادات غلط و مضر افراد از جمله استفاده از الکل و سیگار باعث کاهش ماندگاری و تغییر رنگ کامپوزیت در کوتاه مدت خواهد شد. بنابراین بعد از ایجاد آن باید از مصرف الکل بعد از کامپوزیت دندان حداقل تا یک روز جلوگیری شود. علاوه بر این انجام فاکتورها و الزامات بهداشت دندان و دهان در کنار کاهش مصرف الکل و مشروبات الکلی بهترین راهکار جهت استحکام و پیشگیری مداوم از نابودی و پوسیدگی دندان‌های طبیعی فرد و روکش کامپوزیت است.

در صورت مشاهده علائم شروع تغییر رنگ و پریدگی یا ترک برداشتن کامپوزیت باید به سرعت به دندان‌پزشک معالج مراجعه و اقدامات ترمیم و رفع نواقص موجود انجام گردد.

در شرایط بحرانی مشاهده تغییرات در کامپوزیت بر اثر مصرف الکل، امکان تعویض و برداشتن کامپوزیت دندان قدیمی و نصب مجدد یا ترمیم بنیادین این روکش وجود دارد. در وب سایت دکتر شمس علاوه بر بررسی تاثیر الکل بر رنگ کامپوزیت دندان در این مقاله، فرایند و چگونگی نصب این روکش و انواع آن یا راهکارهای افزایش عمر مفید کامپوزیت نیز بیان شده است.

برای این دسته از افراد علاوه بر نیاز و الزام به مصرف متعادل نوشیدنی‌های الکلی، خوردن آن با استفاده از نی بهترین راه بوده زیرا از برخورد آن با سطح اصلی کامپوزیت نصب شده بیشتر جلوگیری خواهد شد.

پوسیدگی، تغییر رنگ، اختلال در کارکرد کامپوزیت، بوی بد دهان و کاهش ماندگاری یا عمر مفید مواد از عوارض و معایب استفاده از الکل برای روکش کامپوزیت دندان است.

عادت‌های صحیح سلامتی و رژیم مناسب غذا، عدم نوشیدن الکل و نوشیدنی دارای کافئین و استفاده از مسواک و نخ دندان از راهکارها و روش‌های مختلف ماندگاری و افزایش استحکام کامپوزیت در چندین سال متوالی است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است