تفاوت دندانپزشکی و دندانسازی در چیست؟

تفاوت دندانپزشکی و دندانسازی در چیست؟

جدول محتوا

 

 

 

رعایت اصول مراقبتی و حفظ دندان‌هایکی از کارهای بسیار مهم است که یک دندانپزشک به آن توجه می‌کند و با توجه به آموخته‌های خود سعی دارد بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهد، اگر به بهداشت دهان و دندان‌هایتان اهمیت ندهید دندان‌هایتان عفونت می کند و پوسیده می شود. دندان‌های پوسیده به مرور زمان لق شده و از بین می‌روند.

زمانی که دندان‌هایتان دچار مشکل می‌شود به دندانپزشک مراجعه می‌کنید و دندانپزشک بعد از بررسی و معاینه دندان هایتان در صورت آسیب دیدگی شدید مانند پوسیدگی قالب دندان‌ شما را گرفته به پزشک دندانساز می‌دهد تا دندانی مناسب با لثه شما بسازد در این مقاله با تفاوت دندانپزشکی و دندانسازی در چیست؟ آشنا می‌شویم.

دندانپزشک کیست؟

دندانپزشک فردی است که با بیمار ارتباط مستقیم دارد و به معاینه دندان‌ها و دهان بیمار می‌پردازد و با توجه به مشکلات دندان ها خدماتی مانند کشیدن دندان، عصب کشی، پر کردن، بهداشت دهان و اقدامات پیشگیری از پوسیدگی مینای دندان را ارائه می‌دهد.

دندانپزشکی یکی از شاخه‌های علم پزشکی است که به سلامت دهان و دندان می‌پردازد دندانپزشکی یک دانشی است که فرد علاوه بر داشتن دانش، علم و مهارت کافی، باید هنر و مهارت دستی لازم را جهت خلق دوباره دندان را داشته باشد؛ دندانپزشک نسبت به  یک دندان پوسیده تصمیماتی را می‌گیرد و به بهترین نحو ممکن کارهای ظریف دندانپزشکی را انجام می‌دهد.

دندانساز کیست؟

دندانساز شخصی است که با دندانپزشک فعالیت می‌کند و بر اساس قالب‌هایی که دندانپزشک برای او ارسال می‌کند پروتز‌های دندانی را می‌سازد. دندانسازی یکی از مشاغل گروه علوم پزشکی است در واقع یک حرفه‌ای است که در کنار حرفه دندانپزشکی وظایفی مانند ساخت پروتز و … را ارائه می دهد.

دندانساز کسی است که نیازهای عملی دندانپزشک را تامین می‌کند و با توجه به اینکه دندانپزشک به بهداشت دهان و دندان و رفع مشکلات دندان می‌پردازد دندانساز کمک می‌کند تا خدمات مورد نیاز درزمینه سلامت دندان ارائه شود.

تفاوت دندانپزشکی و دندانسازی در چیست؟

در سال‌های گذشته دندانپزشکی را مساوی با دندانسازی می‌دانستند اما دندانسازی تنها بخشی از دندانپزشکی است، دندانپزشکی و دندانسازی با هم تفاوت‌های زیادی دارند؛ رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین پیشگیری و درمان آنها را آموزش می‌دهد.

دندانپزشکی و دندانسازی هر دو زیرشاخه‌های رشته علوم پزشکی هستند تفاوت اصلی بین دندانسازی و دندانپزشکی این است که یک دندانساز حرفه‌ای می‌تواند حتی بدون تحصیل در زیر شاخه‌های مربوط به آن هم به صورت تجربی مشغول به کار شود و مهارت های لازم را کسب کند این در حالی است که دندانپزشکی یک شغل تخصصی است که حتماً به تحصیلات عالی در رشته‌های دندانپزشکی نیاز دارد.

بسیاری از کارهای مربوط به دندان مانند رفع عیب‌های دندان‌ها، زیباسازی آنها تلفیقی از علم دندانپزشکی و علم دندانسازی است، برای مثال لمینت هایی که توسط دندانساز درلابراتوار ساخته می‌شوند بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی هستند بعد از ساخت لمینت‌ها دندانپزشک مورد نظر لمینت ها را دریافت می‌کند و با روش خاص خود در صورتی که بین دندان‌ها فاصله‌ای نیفتد و به لثه آسیب نرساند لمینت زیبایی را در دهان بیمار قرار می‌دهد.

جراح دندانپزشک و یا دندانپزشکان عمومی بعد از گذراندن دوران عمومی می‌توانند در یکی از رشته‌های فوق به تحصیل تخصصی خود بپردازند.

 طول مدت تحصیل در رشته‌های تخصصی ۳ تا ۵ سال است و بسته به رشته تخصصی متغیر می‌باشد؛ بسیاری از افراد دندانپزشکی را با کار عملی یکی می دانند این در حالی است که اگر یک دانشجوی دندانپزشکی تنها تکنیک این رشته را یاد بگیرد و در علوم پایه ضعیف باشد دندان ساز می شود به طور کلی می‌توان گفت چنین فردی کار بر روی دندان را یاد گرفته است اما از علم پزشکی بی‌نصیب مانده.

 در رشته دندانپزشکی درس ‌های مختلفی ارائه می‌شود از این درس ها می توان به تخصصی کالبد شناسی، مرفولوژی دندان، زبان خارجی اختصاصی، جنین و بافت شناسی فک و دهان، آسیب شناسی دهان، ارتودنسی، اندونتیکس، تشخیص بیماری‌های دهان و دندان، دندانپزشکی کودکان، رادیولوژی دهان و …اشاره کرد.

در دندانسازی افراد فقط طبق تجربه‌های خود و یا تحصیل در رشته تکنسین پروتزهای دندانی این کار را یاد می‌گیرند و هیچگونه دوره تخصصی و یا فوق تخصصی در دندانسازی وجود ندارد.

10 رشته تخصصی در دندانپزشکی

  1. متخصص رادیولوژی
  2. متخصص اطفال
  3. متخصص ارتودنسی
  4. متخصص پاتولوژی
  5. متخصص تشخیص
  6. متخصص جراحی های فک و صورت
  7. متخصص لثه (پریو)
  8. متخصص روت کانال
  9. متخصص ترمیمی
  10. متخصص پروتز

خدمات یک دندان پزشک خوب

برخی از خدماتی که در کلینیک‌های دندانپزشکی ارائه می‌شود دسته‌ای از خدمات درمانی و برخی از آنها ترمیمی هستند گاهی افراد برای دریافت خدمات زیبایی هم به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، در ادامه با برخی از این خدمات آشنا می‌شویم.

1-جرم‌گیری و تمیز کردن دندان‌ها

یکی از خدمات دندانپزشکی جرم گیری است جرم گیری شامل حذف مواد زائد انباشته شده از دندان است این مواد شامل ذرات، پلاک‌های نرم یا جرم سخت می باشد. پلاک ها و جرم ها یکی از عوامل اصلی بیماری‌های لثه ای هستند و ظاهر ناخوشایندی برای دندان‌ها به وجود می‌آورند این نوع از خدمات را می توان جز خدمات زیبایی در نظرگرفت.

2پر کردن سوراخ و شکاف‌های بین دندان (Dental fissuure sealants)

یکی دیگر از خدمات دندانپزشکی پردن سوراخ و شکاف‌های بین دندان‌ها است معمولاً در این روش فاصله‌هایی که بین دندان‌ها وجود دارد با استفاده از متریالی مخصوص پر می‌شود این نوع از خدمات دندانپزشکی را می توان جز خدمات ترمیمی در نظر گرفت.

این نوع درمان بر روی هر دندانی که شکاف عمیق دارد قابل درمان است اما رایج ‌ترین دندان‌هایی که درمان می‌شوند دندان‌های آسیاب هستند همچنین سیلانت محلول یک مایعی است که بر روی سطح دندان قرار می‌گیرد و به عنوان یک ماده پلاستیکی با دوام عمل می‌کند.

3پیوند لثه

از انواع خدمات و درمان‌های دندانپزشکی می‌توان به پیوند لثه اشاره کرد این روش جراحی برای اصلاح خطوط لثه عقب رفتگی آنها انجام می‌شود علاوه بر آن برای جراحی و تغییر شکل لثه می توان ازاین روش استفاده کرد. به عقب رفتگی لثه‌ها تحلیل لثه گفته می‌شود، در چنین شرایطی ریشه‌های دندان بیشتر از حد نرمال نمایان می‌شود ظاهری نامطلوب به چهره فرد می‌دهد.

4سفید کردن دندان‌ها (وایتینگ دندان)

یکی از خدمات زیبایی در دندانپزشکی سفید کردن دندان نام دارد این روش برای رفع زردی، سیاهی و لکه ‌دار شدن دندان‌ها استفاده می شود، یکی دیگر از روش‌های سفید کردن دندان بلیچینگ دندان است که باعث می‌شود دندان‌هایی فوق العاده سفید داشته باشید؛ این روش را می‌توانید در مطب دندانپزشکی و یا حتی با استفاده از برخی روش‌های خانگی در خانه انجام دهید توجه داشته باشید که قبل از انجام این کار ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید.

اگر در شهر رشت حضور دارید برای اطلاع از خدمات بلیچینگ دندان در رشت، هزینه و نحوه دریافت وقت ملاقات می توانید از وبسایت دکتر شمس اقدام کنید.

5کرادینگ دندان

یکی دیگر از انواع خدمات زیبایی در دندانپزشکی روش کرادینگ است این روش مانند ارتودنسی دندان‌ها منظم و یک دست می‌شود، اما ترمیم دندان‌ها با روش‌های پیچیده ارتودنسی انجام نمی شود در کرادینگ دندان متخصص زیبایی از یک سری ترکیبات و متریال ترمیمی استفاده می‌کند تا دندان هایتان مرتب و منظم شود و با استفاده از این ترکیبات عیب‌های ظاهری دندان را برطرف می‌کند.

خدمات دندانسازی

دندانسازی محلی است که با استفاده از تجهیزات مختلفی در آن انواع پروتز‌های دندانی ساخته می‌شود، هر دندانساز می‌تواند با چندین پزشک در ارتباط باشد و در زمینه‌های گوناگون نیاز بیماران را برطرف کند و خدماتی را ارائه دهد بعضی از دندانسازها تنها پروتز های متحرک را می‌سازند بعضی دیگر از دندانسازها فقط بر روی پلاک‌های ارتودنسی کار می‌کنند و خدماتی مانند ایمپلنت زیبایی و یا ترکیبی از دو یا چند تخصص را انجام می‌دهند.

3 ویژگی دندانپزشک

1ریز بینی و دقت عمل

یک دندانپزشک خوب باید نگاه دقیق و ریزبین برای هرگونه تغییر و مشکلی داشته باشد وکوچک ‌ترین نکات در معرض توجه او قرار بگیرد.

2توانایی برقراری ارتباط با بیمار

دندانپزشک باید احساس راحتی و آرامش را برای بیمار ایجاد کند تا او بتواند با آرامش دهان خود را برای مدتی در اختیار معالج خود قرار دهد یک دندانپزشک خوب باید صبور و مهربان باشد و با مراجعین خود صحبت کند تا بیمار بتواند به پزشک خود اعتماد کند.

3مهارت بالا

یکی از ویژگی‌های مهم دندانپزشکی سرعت عمل و دقت درانجام کاراست اگر دندانپزشک توانایی انجام حرکت‌های ریز و دقیق را داشته باشد این کار را در کوتاه ترین زمان با کمترین آسیب انجام دهد.

ویژگی های دندانساز حرفه ای

1ارائه خدمات آموزشی مناسب

یک دندانسازعلاوه بر ارائه خدمات درمانی باید دوره آموزش دندانسازی را برای پرسنلش ارائه دهد تا همیشه به روز باشند بتوانند و با بهترین متد روز به ساخت انواع پروتز های دندانی بپردازند.

2استفاده از تجهیزات با کیفیت و به روز

استفاده از تجهیزات باکیفیت به دندانساز کمک می کند تا بتواند کیفیت نتیجه ساخت انواع پروتز های دندانی را بالا ببرد.

سخن پایانی

دندانپزشکی و دندانسازی برای پذیرش بیمار به یکدیگر نیاز دارند، دندانپزشک وظیفه دارد با بیمار ارتباط مستقیم برقرار کند وبه معاینه بیمار بپردازد؛ اما دندانساز به طور غیر مستقیم می‌تواند وظیفه‌اش را انجام دهد به این صورت که قالبی را از دندانپزشک دریافت می‌کند و بر اساس نظریه و توصیه‌های دندانپزشک قالب دهان بیمار را برای پروتز دندانی مناسب تهیه می‌کند.

در این مقاله با تفاوت دندانپزشکی و دندانسازی در چیست؟ آشنا شدیم شما می‌توانید برای انجام کلیه درمانی و زیبایی به کلینیک دکتر مرتضی شمس مراجعه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است