تفاوت کامپوزیت و لمینت چیست؟

تفاوت کامپوزیت و لمینت چیست؟

جدول محتوا

یکی از عضوهای مهم زیبایی صورت، دندان‌ها هستند که نقص و مشکلات آراستگی دندان در کاهش اعتماد به نفس، جذابیت و لبخند افراد اثرات زیادی دارد. به طور کلی کامپوزیت و لمینت دو روش رایج دندانپزشکی برای برطرف کردن عیوب متنوع دندان‌ها هستند که به صورت روکشی منظم و مقاوم روی دندان‌های اصلی قرار می‌گیرند. از طرفی بانوان و آقایان در هر سن همواره در این مسئله که کامپوزیت یا لمینت دندان انجام دهند، دچار تردید و ابهام هستند. زیرا از فرق کامپوزیت و لمینت دندان آگاهی چندانی ندارند.

بر این اساس در این مقاله از وب سایت دکتر شمس به این سوال که تفاوت کامپوزیت و لمینت چیست؟ و راهکار زیباسازی از طریق این دو نوع درمان رایج دندانپزشکی چگونه است، خواهیم پرداخت.

✅ عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان

✅ استاد دانشگاه علوم پزشکی رشت

✅استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران 

✅ رئیس بخش ترمیمی و زیبایی دانشگاه رشت

دانشجویان زیادی را در حوزه ی زیبایی و ترمیمی دندان تربیت کرده اند و خودشان یکی از بهترین دندانپزشک های ترمیمی و زیبایی در رشت هستند.

پل ارتباطی با ما

شعبه1: رشت، گلسار، جنب بیمارستان گلسار، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

01332123896 📞☎

پاسخگویی از ساعت 4عصر تا 9 شب

کامپوزیت روکش و متریالی است که پیوندی قوی با مینا و عاج دندان داشته و با قرار گرفتن روی سطح دندان باعث ترمیم و آراستگی تمامی دندان‌ها می‌شود. این نوع درمان در علوم دندانپزشکی به دلیل قدرت در ترمیم و اصلاح لبخند و تاثیر بر جوان‌سازی و طول عمر دندان با قیمت مناسب، طرفداران زیادی دارد.

کامپوزیت هیبرید، پرسلن، ماکروفیل، میکروفیل و غیره از جمله انواع کامپوزیت هستند که هر کدام با مشورت پزشک معالج برای بیماران در نظر گرفته می‌شود. برای درک تفاوت کامپوزیت و لمینت بهتر است با تعریف هر دو موضوع آشنا شد.

لمینت روکشی نازک هم‌رنگ دندان است که مانند کامپوزیت روی دندان قرار گرفته و اشکلات و انواع نقص موجود از جمله شکستگی یا پریدگی و ناهمسانی دندان را به خوبی اصلاح خواهد کرد. این نوع درمان نیز برای زیباسازی دندان و دهان بوده و رنگ، شکل و قالب و اندازه آن با کمک و مشورت پزشک و بیمار تعیین خواهد شد.

لمینت لومینیزر، لمینت زیرکونیوم، پرسلن و متحرک و لمینت اسنپ اسمایل از انواع این درمان محبوب و رایج است. در ادامه به فرق لمینت و کامپوزیت با جزئیات کامل پرداخته خواهد شد.

به طور کلی اگر چه کامپوزیت و لمینت شباهت زیادی از نظر مراجعان به کلینیک‌های دندانپزشکی، با یکدیگر دارند اما از جنبه‌های متنوعی این دو نوع عامل ترمیم با هم تفاوت دارند. بنابراین تفاوت‌های کامپوزیت و لمینت به طور کلی در موارد زیر است که شامل:

  • از نظر طول عمر و ماندگاری
  • از نظر هزینه
  • از نظر مراحل و روش نصب
  • از نظر برگشت‌پذیری
  • از جنبه مواد اولیه
  • از جنبه طبیعی بودن رنگ
  • از نظر کاربرد و شیوه ساخت
  • از نظر استحکام و مقاوم‌سازی دندان
  • از جنبه شفافیت، ظرافت و قدرت پوشاندن عیوب

با اینکه روکش کامپوزیت در یک جلسه ویزیت به طور کامل انجام خواهد شد اما برای انجام کامل لمینت به ۲ تا ۳ روز وقت نیاز است. در کامپوزیت ابتدا دندان‌ها با روکش رزین پوشیده شده و لایه‌های اضافی تراشیده و برداشته می‌شود. سپس دندان‌پزشک روی رزین کار شده، اقدامات جلا و یکسان‌سازی را با صیقل تخصصی انجام خواهد داد. در این روش به تراشیدن سطوح دندان نیازی نیست.

در لمینت نیز ابتدا دندانپزشک قسمت‌هایی از مینای دندان را تراش و یا برش داده و بعد از قالب گیری دندان، آن‌ها را برای ساخت اصولی به آزمایشگاه ارسال خواهد نمود. بعد از چند روز تا حداکثر دو هفته، روکش آماده و به دندانپزشک تحویل داده می‌شود تا روی دندان‌های بیمار نصب و چسبانده شوند. در نتیجه از نظر زمان و مراحل انجام درمان لمینت به اقدامات بیشتری نیاز دارد.

بسیاری از افراد به درمان‌های دندانپزشکی از نظر برگشت‌پذیری حساسیت زیادی نشان می‌دهند و در پاسخ به این پرسش که تفاوت کامپوزیت و لمینت چیست؟ دغدغه نوع تفاوت و میزان احتمال برگشت‌پذیری این دو روش درمانی را بیشتر دارند. بنابراین می‌توان اثبات کرد که مزیت برگشت‌پذیری کامپوزیت بیشتر و بهتر از روش لمینت است. این امر به دلیل‌ عدم تراشیدن دندان و آسیب کمتر به آن‌ها قبل از چسباندن روکش کامپوزیت است.

در حالی که درمان لمینت به تراشیدن دندان و سپس نصب روکش‌های پرسلن نیاز دارد و دیگر نمی‌توان از دندان طبیعی بهره برد در حالی که در کامپوزیت امکان جدا کردن روکش از سطح دندان طبیعی فرد همواره وجود دارد بدون اینکه به جنس اصلی دندان آسیبی وارد شده باشد.

برای قیمت‌گذاری روش‌های درمانی کامپوزیت و لمینت فاکتورهایی مانند انتخاب روکش دندان، جنس ونیر و مواد سازنده، نوع روش یا نحوه جایگزینی مواد روی دندان یا روش پزشکی، کیفیت کار دندان‌پزشک، شهرت خدمات دندان‌پزشک معالج و موارد دیگر باید مد نظر قرار گیرد.

بنابراین با توجه به سرعت فناوری و انجام روش‌های نوین دندانپزشکی قیمت ثابتی برای این دو مدل از درمان‌های رایج و پرطرفدار دندانپزشکی وجود ندارد. اما به طور کلی با توجه به تفاوت عملکرد و کیفیت، همواره لمینت قیمت بیشتری نسبت به کامپوزیت در حدود ۲ برابر خواهد داشت زیرا از بهترین مواد ماندگار و به در مدت بیشتری در طول درمان نیاز دارد.

فرق کامپوزیت و لمینت از جنبه دیگر که بسیار با اهمیت بوده، از نظر طول عمر و ماندگاری این روش‌های درمان در دندانپزشکی است. اگر چه با رعایت سفارش و توصیه‌های دندانپزشکی عمر مفید لمینت و کامپوزیت بیشتر خواهد بود اما همواره ماندگاری مواد و روش لمینت بیشتر از کامپوزیت است. در کامپوزیت به طور میانگین طول عمر بین ۵ تا ۷ سال بوده در حالی که ماندگاری و مقاومت یا تداوم کیفیت لمینت، حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ سال بوده که با رعایت بهداشت دهان و دندان این عمر مفید بیشتر نیز خواهد شد.

یکی دیگر از عواملی که فرق کامپوزیت و لمینت را به خوبی بیان می‌کند شکل ظاهری و زیبایی طبیعی متفاوت بین این دو روش درمان در دندانپزشکی است. اگر چه کامپوزیت و لمینت باعث اصلاح لبخندی زیباتر خواهند بود اما بعد از انجام مراحل و تکمیل نهایی فرم‌دهی دندان‌ها زیبایی طبیعی لمینت بیشتر از کامپوزیت بوده و تناسب رنگ لمینت نیز از آن بهتر است. همچنین از نظر نحوه اجرا و مراحل نصب، اگر چه کامپوزیت در مطب و توسط دندانپزشک معالج یا کلینیک ساخته و نصب خواهد شد اما در لمینت مواد و قالب‌ها در لابراتورهای آزمایشگاهی مخصوص ساخته شده و همین دلایل باعث استحکام و طبیعی بودن روش لمینت دندان است.

برای تمامی افراد نمی‌توان یک روش درمانی ثابت و سریع پیشنهاد داد و به طور کلی اینکه لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ به اهداف درمانی و میزان مشکلات دندان‌ها بستگی دارد. همچنین برای برخی از بیماران با عیب‌های جزئی دندان‌ها، روش کامپوزیت بهتر و کاربردی است در حالی که برای افرادی که مشکلات عمیق دندان یا مشکلات ژنتیکی زیادی دارند، روش درمان لمینت پیشنهاد می‌شود.

بنابراین اگر چه کامپوزیت و لمینت در مدت زمان کمتری نسبت به دیگر روش‌ها مانند ارتودنسی نتیجه قطعی دارند اما در بسیاری از شرایط، شناخت فرق کامپوزیت و لمینت به تصمیم گیری بهتر کمک زیادی خواهد نمود. در نهایت اگر تنها مشکلات کوچک و جزئی و درمان فرم تعداد کمی از دندان‌ها مورد نظر است، کامپوزیت گزینه بهتری نسبت به لمینت بوده زیرا مواد مصرفی آن سریع آماده شده، کم هزینه و بدون نیاز به برداشتن مینای دندان است. اما در حالتی که اصلاح اندازه و فاصله بین دندان، اصلاح شکل تمامی دندان‌ها و رفع کامل ایرادات دندان مورد نظر است بهترین روش لمینت خواهد بود. افرادی که به دنبال ثبات رنگ سفید دندان باشند نیز از لمینت استفاده می‌کنند.

روش‌های لمینت و کامپوزیت به دلیل قدرتی که در اصلاح عیوب دندان و لبخند جذاب‌تر افراد دارند از محبوبیت و تقاضای بالا در صنعت دندانپزشکی برخوردار هستند. با این وجود فرق کامپوزیت و لمینت باعث سردرگمی و تردید افراد در انتخاب بهترین روش درمانی و مناسب فرم و ظاهر دندان‌های آن‌ها می‌شود. اگر چه این روش‌ها از نظر نوع ساخت، مواد تشکیل دهنده، طول عمر، هزینه و دیگر موارد متفاوت هستند اما با توجه به سطح مشکلات دندان و با مشورت پزشک معالج می‌توان بهترین گزینه را برای ظاهری بهتر و زیباتر انتخاب نمود.

در این مطلب از وب سایت دکتر شمس به تفاوت‌های اصلی روش درمانی لمینت و کامپوزیت پرداخت شد. همچنین به بررسی این سوال رایج بیماران یا افراد خواهان دندان‌های آراسته و شفاف که تفاوت کامپوزیت و لمینت چیست؟ و همواره به اشتباه آن را درک کرده‌اند، پرداخته شد.

اگر چه پاسخ به این پرسش با توجه به معاینات دندانپزشک باید انجام شود اما همواره لمینت درمانی بهتر با قدرت اصلاح بیشتر مشکلات ژنتیکی دندان است و عیب‌های زیاد دندان از این طریق به راحتی رفع خواهند شد.

به دلیل مزایای بیشتر و مواد و فرایند خاص همواره لمینت قیمت و هزینه بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد.

به طور کلی ماندگاری رنگ دندان‌ها در هر دو روش بدون رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم استفاده از مسواک و خمیر دندان ریسک بالا و خطر کوتاه مدت تغییر شفافیت قرار دارد اما در حالت طبیعی ثبات رنگ دندان در لمینت بیشتر از کامپوزیت است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است