تفاوت دندانپزشکی و دندانسازی در چیست؟

روکش دندان چیست؟

جدول محتوا

 

 

روکش دندان چیست آخرین چاره در دندان پزشکی برای نجات دندان ها روکش دندان است اگر دندان ها به قدری آسیب دیده باشند که نتوان با روش ترمیمی مانند پرکردن آنهارا احیا کرد ازروکش دندان استفاده می کنیم.

روکش دندان چیست؟

یکی از روش های پرطرفدار درمانی در دندانپزشکی روکش دندان است. روکش های دندان پوسته هایی هستند که با هدف بهبود دندان بر روی دندان قرار می گیرند؛ از روکش های دندان زمانی استفاده می کنند که دندان ها پوسیدگی زیادی داشته باشند، همچنین با استفاده از روکش ها طول عمر دندان ها بیشتر می شود چرا که روکش مانند یک کلاه محکمی است که به صورت کاملا ایزوله دندان را از خطر پوسیدگی و عفونت دور میکند. تا این قسمت یک مفهوم کلی درباره روکش دندان چیست آموختیم در ادامه با مزایا و معایب روکش دندان و مراحل روکش دندان آشنا می شویم.

5 مورد از انواع روکش های دندان

روکش های دندان از فلزات مختلفی ساخته می شوند، هر کدام از این روکش‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را به همراه دارند.

روکش دندان چیست؟

1-روکش استیل

روکش های استیل به صورت موقت بر روی دندان ها قرار می گیرند این روکش ها به دلیل جنس استیلی که دارند از مقاومت بالایی برخوردار هستند همچنین از این روکش ها بیشتر برای دندان‌های شیری کودکان استفاده می کنند و تا زمان آماده شدن روکش اصلی مورد استفاده قرار می گیرند.

2-روکش های پایه فلزی

این روکش ها از سرامیک و فلز ساخته می‌شوند و از استحکام و مقاومت بالایی برخوردارند همچنین طبیعی ترین و بهترین گزینه برای روکش دندان ها روکش های پایه فلزی هستند که به دلیل اینکه خط فلزی روکش در مرز لثه ها مشخص می شود بیشتر برای دندان های آسیاب مناسب هستند.

3-روکش سرامیکی

روکش های سرامیکی نسبت به سایر روکش های دندانی درخشان تر و زیباتر هستند و سازگاری بسیار زیادی با لثه دارند همچنین از انواع متریال های مقاوم مانند سیلیکات ساخته می‌شوند این روکش ها تغییر رنگ نمی دهند و مانند روکش های دیگر سایه سیاه فلزی ندارند همچنین برای افرادی که به فلزات حساسیت دارند این روکش پیشنهاد می‌شود و برای دندان های جلو گزینه مناسبی هستند.

4-روکش های تمام فلز (طلا)

این روکش ها را از ترکیب کردن فلزاتی متفاوت مانند طلا، کبالت، پلاتینیوم، کروم و… می سازند. و برای جویدن بسیار مناسب هستند روکش های طلا به هیچ عنوان تغییر رنگ در لثه ها نمی دهند و در طول زمان با فشارهای وارد شده هنگام جویدن استحکام و مقاومت آنها بیشتر می شود.

5-روکش های لومینیر

لومینیرها روکش های شفاف با ضخامت ۰.۲ میلی مترهستند. همچنین به دلیل نازک بودن این روکش شکل و رنگ طبیعی مینای دندان حفظ می شود و برای نصب آن نیاز به کوچک کردن و برش دادن دندان ها نیست نصب لومینیرها راحت تر از سایر روکش های دیگر است اما به نسبت روکش‌های دیگر احتمال خراب شدن آنها بیشتر است که این موضوع طول عمر آنها را کوتاه‌ تر می‌کند.

مزایا و معایب روکش دندان

روکش دندانی یکی از درمان های موثر برای ترمیم دندان است.  مزایای روکش دندان این روش درمانی را برای بیماران دندانپزشکی به یک گزینه محبوب تبدیل کرده.

6 مزیت روکش دندانی

1-دندان های شفاف و سفید با ظاهری طبیعی

اولین موردی که هر بیمار انتظار دارد بعد از انجام روکش دندان به آن برسد داشتن دندان های سفید و شفاف است روکش های کامپوزیتی کاملاً طبیعی هستند و با تابش نور مانند مینای دندان نور را از دندان ها منعکس می کند.

2-مقاومت در برابر لک

این روکش ها بسیار در برابر لک مقاوم هستند. همچنین لکه ها از روکش های پرسلن سرامیکی به راحتی پاک می شوند اگر از نوشیدنی های رنگی و غذا های رنگی زیاد استفاده می کنید لازم است به طور روزانه به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهید و استفاده از نخ دندان به طور مرتب به سلامت دندان شما کمک می‌کند و طول عمر روکش های دندانی را بیشتر می کند.

3-ماندگاری و دوام بالا

یکی دیگر از مزایای روکش دندان دوام و ماندگاری طولانی آن است این روکش ها به اندازه کافی در برابر ضربات اجسام مختلف دوام زیادی دارند. انجام روکش دندان در همه افراد و سن های مختلف امکان پذیراست این روش یک گزینه عالی برای رفع ایرادات سطوح دندان می باشد.

4-نتایج سریع و عالی

روکش های دندان نیازی به ماه ها زمان برای ساخت و چسباندن بر روی دندان ندارند و برای درمان ایرادات دندان یک الی دو جلسه به پزشک معالج باید مراجعه کرد. دندانپزشک بسته به انتخاب شما یکی از روکش های دندان را بر روی دندان های شما می چسباند همچنین می توانید بعد از نصب روکش بلافاصله نتایج مثبت بر روی دندان‌هایتان را مشاهده کنید.

5-ترمیم کردن مشکلات ظاهری جزئی

موارد گسترده‌ای از مشکلات و ایرادات جزئی در زیبایی دندان وجود دارد که با استفاده کردن از روکش های دندانی پرسلن آن‌ها را می توان ترمیم کرد. اگر دندان‌های شما نامرتب باشند و یا بین آنها فاصله داشته باشد و یا به دلیل سایش دندانی بخشی از دندان شما ریخته باشد این روکش می تواند تمامی این ایرادات را برطرف کند. مزایای روکش دندان به چند منظور است که می توان به پر کردن شکاف دندان ها، پوشاندن دندان هایی که تغییر رنگ داده است اشاره کرد.

6-ترمیم مینای دندان آسیب دیده

مینای دندان بسیار قوی است و به آسانی خراب و یا شکسته نمی شود اما در یک دوره زمانی با خوردن و نوشیدن غذاهای اسیدی ممکن است مینای دندان خراب شود.  مواردی مانند مسواک زدن بیش از حد دندان و فشردن اجسام سخت ممکن است مینای دندان را از بین ببرد،  همچنین روکش های دندانی می توانند از سایش مینای دندان جلوگیری کنند و به عنوان جایگزینی برای مینای دندان آسیب دیده استفاده شوند.

3 عیب روکش دندان

روکش های دندانی با اینکه بسیار گزینه مناسب برای رفع ایرادات و نقص های دندان است اما مانند تمامی روش های درمانی دارای معایب جزئی هستند که ممکن است دندانپزشک با توجه به شرایط جسمانی و وضعیت دندان های تان این روش را به شما توصیه نکند.

1-آسیب دیدگی روکش ها

 ممکن است بعد از مدتی روکش ها اسیب ببینند و نیاز به ترمیم و یا حتی تعویض داشته باشند.  مواردی از جمله خوردن غذاهای خیلی سفت و یا ضربه خوردن دندان طول عمر روکش دندان ها را کاهش میدهد.

2-نصب روکش دندان یک روند برگشت ناپذیر است

دندانپزشک به منظور نصب روکش ها بر روی دندان ها باید یک لایه بسیار نازک از مینای دندان را بردارد و به همین دلیل است که مردم تصور می کنند چون بخشی از مینای دندان تراشیده می شود دیگر رشد نمیکند که آن رایک مشکل اساسی میدانند.

3-روکش ها ممکن است باعث حساسیت دندان شوند

زمانی که دندانپزشک لایه نازکی از مینای دندان را برای نصب روکش دندان بر می دارد ممکن است باعث افزایش حساسیت های دندانی به نوشیدنی های سرد و یا گرم شود،  این یکی از معایبی است که باعث می‌شود افراد از روکش دندان اجتناب کنند.

مراحل روکش دندان

روکش دندان معمولاً طی دو جلسه انجام می‌شود که در جلسه اول دندان ها را آماده می‌کنند و از دندان آماده شده قالب می گیرند و یک روکش موقت بر روی دندان ها نصب می شود زمانی که بیمار برای جلسه دوم مراجعه می‌کند دندانپزشک روکش نهایی را بر روی دندان ها متصل می کند که این کار حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد.

مراحل روکش دندان

1-تزریق بی حسی

 درجلسه اول قبل از انجام هر کاری دندانپزشک به لثه و اطراف آن مواد بی حسی تزریق می کند در مواردی مانند دندان های عصب کشی شده از بی حسی استفاده نمی شود.

2-تراش و آماده سازی دندان ها

دندان ها بر اساس ضخامت روکش باید تراشیده شوند تا فضای کافی برای نصب روکش فراهم شود در بیشتر انواع روکش حداقل ضخامت لازم دو میلیمتر است. همچنین در صورتی که دندان های شما پوسیدگی داشته باشد باید بخش پوسیده شده را هم بتراشند به همین علت ممکن است بخش زیادی از دندان برای روکش کردن تراشیده شود.

3-قالب گیری از دندان ها

بعد از اینکه آماده سازی دندان ها تمام شد‌ دندانپزشک با قالب گیری،  نسخه ای از دندان های شما را تهیه می کند. قالب گیری دو روش مختلف دارد قالب گیری سنتی و مرسوم که دندان پزشک با استفاده از خمیر مخصوص قالب دندان شما را تهیه می کنند.

قالبگیری اپتیکال که در این فرآیند از دوربین کوچک دستی استفاده می کنند و تصویر به دست آمده با کمک نرم افزار به صورت دیجیتالی آنالیز شده و بر اساس آن قالب دندان شما ساخته می شود.

4-اتصال روکش موقت

در مواردی که روکش ها در لابراتوار ساخته می شوند باید دو هفته صبرکرد، در این مدت از روکش موقت برای دندان ها استفاده می کنند.

5-انتخاب رنگ روکش

ممکن است روکش نهایی سطح پورسلین و یا چینی داشته باشد که دندان پزشک شما باید برای آن رنگی مشابه رنگ دندان های طبیعی خود انتخاب کند.

6-برداشتن روکش موقت

در جلسه دوم روکش دندان،  روکش اصلی ساخته و به مطب ارسال می شود برای اتصال روکش اصلی روکش موقت را برداشته و پس از برداشت روکش موقت روکش اصلی را جایگزین می کنند.

7-تنظیم نهایی رنگ روکش

در این مرحله ممکن است چندین مرتبه روکش بر روی دندان قرار بگیرد و دوباره برداشته شود چرا که پس از چسباندن روکش هیچ تغییری نمی توان در رنگ و شکل آن ایجاد کرد.

8-چسباندن روکش ها

پس از تایید روکش های نهایی نوبت به چسباندن آنها می رسد که در مرحله اول مقداری چسب در سطوح داخلی روکش مالیده و بر روی دندان گذاشته می شود سپس بعد از چند لحظه دندانپزشک با استفاده از ابزار دندانپزشکی هرگونه چسب اضافی بیرون زده از روکش را پاک میکند.

سخن پایانی

یکی از گزینه‌های برطرف کننده نقص ها و ایرادات دندان ها روکش های دندان است که می تواند باعث زیبایی طرح لبخند در افراد شود این روکش ها دارای معایبی بسیار کم و جزئی هستند و ماندگاری و مقاومت بالایی دارند در این مقاله با روکش دندان چیست و مزایا و معایب روکش دندان و مراحل روکش دندان آشنا شدیم. همچنین شما می توانید در مقاله روکش دندان در رشت مراحل درمان را به طور کامل مطالعه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است