طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

جدول محتوا

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

🦷قبل از هر چیزی پادکست زیر می تواند برخی از پرسش های پرتکرار ایمپلنت دندان را برای شما رفع کند: 

پیش از بررسی اینکه ایمپلنت چقدر عمر میکند لازم به ذکر است اگر در شهر رشت حضور دارید، می توانید برای دریافت خدمات ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت در رشت مراجعه کنید؛ جناب دکتر مرتضی شمس بعنوان بهترین متخصص ایمپلنت رشت هستند که تخصص ایشان در این زمینه مثال زدنی است:

✅فلوشیپ ایمپلنت

✅جراحی دندان عقل

✅کامپوزیت های دندانی

آدرس مطب متخصص ایمپلنت رشت (دکتر مرتضی شمس)

  • شعبه1: رشت، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9
  • شعبه 2: رشت، سبزه میدان ساختمان ارم طبقه 2دندانپزشکی سیب

01332123896 📞☎

01333240438 📞☎

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت‌ دندان به دلیل شباهت زیاد به دندان‌های واقعی و عدم نیاز به حمایت از دندان‌های مجاور و پایداری آنها بین بیماران محبوبیت بسیاری دارد. ایمپلنت‌های دندانی برای افرادی که دندان‌های خود را به دلیل بیماری‌ها و آسیب‌های مختلف از دست داده‌اند یک روش ایده‌آل محسوب می‌شود؛ ایمپلنت‌ها پایه های کوچک تیتانیومی می‌باشند که به طور مستقیم در استخوان فک شما وارد می‌شود و به عنوان ریشه دندان عمل می‌کند. یکی از مهم‌ترین نگرانی و یا سوال بیماران قبل از انجام ایمپلنت دندان این است که آیا ایمپلنت درد دارد؟

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

عوامل کاهش طول عمر ایمپلنت

ایمپلنت‌های دندان در برخی شرایط ممکن است طول عمر کمی داشته باشند و یا براثررعایت نکردن برخی نکات طول عمر آنها به پایان برسد.

1عفونت

از بزرگ‌ترین عامل کاهش طول عمر ایمپلنت که موجب شکست دوره درمان می‌شود عفونت می‌باشد. عفونت‌های ایمپلنت بعد از جراحی به دلیل عدم مراقبت‌های صحیح بعد از جراحی، ضعف سیستم ایمنی و عدم زمان مناسب برای کاشت به وجود می‌آیند.

2عدم مراقبت کافی

همانطور که گفتیم ایمپلنت‌های دندان شباهت بسیار زیادی به دندان‌های طبیعی دارند و باید مانند دندان‌های طبیعی از آنها مراقبت کرد. مراقبت نادرست و یا عدم مراقبت باعث می‌شود طول عمرایمپلنت کاهش یابد و یا کاشت ایمپلنت با شکست مواجه شود.

3کاشت شل و یا نادرست

یکی دیگر از عوامل کاهش طول عمر کاشت شل یا نادرست است. اگر به دندانپزشکی مراجعه کنید که تجربه کافی نداشته باشد قطعا این اتفاق برایتان رخ می‌دهد پس حتما درانتخاب دندانپزشک دقت کنید.

4شکستن پایه ایمپلنت

شکستن پایه ایمپلنت نادراست اما در برخی موارد به دلیل فشار زیاد بر روی پایه ایمپلنت ممکن است این مورد برایتان به وجود بیاید و طول عمر ایمپلنت دندانتان به پایان برسد.

طول عمر مفید ایمپلنت‌ دندان

زمانی که کاشت ایمپلنت به پایان رسید حتما به توصیه‌های دندانپزشک توجه کنید. دقت داشته باشید رعایت کردن مراقبت‌های قبل و بعد از انجام کاشت ایمپلنت به طول عمر بیشتر ایمپلنت‌هایتان کمک کرده باعث می‌شود تا از تورم و درد جلوگیری کند؛ به طور کلی طول عمر مفید ایمپلنت‌ها با رعایت این نکات 15 سال می‌باشد.

9 نکته مهم برای افزایش طول عمر ایمپلنت

اگر می‌خواهید به افزایش طول عمر ایمپلنت‌های دندانتان کمک کنید حتما نکات زیر را رعایت نمایید.

1رعایت رژیم غذایی

امروزه مراحل کاشت ایمپلنت بسیار سریع و آسان انجام می‌شود. اگر جراحی ایمپلنت دندان شما یک مرحله‌ای بود سعی کنید تا سه هفته از جویدن غذا بر روی دندان ایمپلنت شده خودداری کنید و تا مدت ها بعد از کاشت ایمپلنت غذاهای سفت نخورید.

2پیشگیری از عفونت ها

بعد ازانجام کاشت ایمپلنت با استفاده از رعایت نکات توصیه شده توسط پزشک مراقب باشید تا دچار عفونت در ناحیه مورد نظر نشوید؛ زیرا عفونت و نداشتن ثبات کافی ایمپلنت در فک دو دلیل بزرگ عدم موفقیت کاشت شما به حساب می‌آیند. استفاده ازسواپ های پنبه‌ای کلرهگزیدین، مسواک های نرم، شستشوی مدام با دهان شویه و مصرف به موقع آنتی بیوتیک‌های تجویز شده در پیشگیری از عفونت تاثیر بسیاری دارد.

3مسواک زدن منظم

بعد ازمراجعه به پزشک و کشیدن بخیه‌ها باید بهداشت دهان و دندان به طور کامل رعایت شود. دندان‌ها مخصوصاً دندان‌های ایمپلنت شده باید سه بار در روز به خوبی شسته شوند و بعد از آن از دهانشوی برای پاکسازی نهایی حتماً استفاده شود عدم انجام این موارد به رشد میکروب‌ها منجر می‌شود.

4رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان باعث جلوگیری از آبسه و تحریک لثه می‌شود، خوب است بعد از خوردن هر وعده غذایی با استفاده از نخ دندان بین دندان‌های ایمپلنت شده و طبیعی‌تان را تمیز کرده و بعد از آن از مسواک استفاده کنید.

5چکاپ شش ماهه

بعد از کاشت ایمپلنت دندان بهتر است هر ۶ ماه یکبار با مراجعه به دندانپزشک از وضعیت ایمپلنت‌هایتان مطلع شوید.

6پرهیز از تمیز کردن اطراف دندان با اشیاء نوک‌تیز

برای تمیز کردن بین دندان کاشته شده هرگز از خلال دندان و یا اشیا نوک تیز استفاده نکنید زیرا این اشیا به بافت نرم و شکننده اطراف دندان صدمه وارد می‌کنند و باعث می شوند ایمپلنت‌ ها از جای خود در بیایند.

7استفاده از برند خوب ایمپلنت

شرکت‌های بسیاری در خارج و داخل از کشور به تهیه و تولید ایمپلنت می‌پردازند که با شناخت آنها و انتخاب بهترین برند ایمپلنت می توان به افزایش طول عمر آن کمک کرد. تهیه کنندگان مختلف شش‌های متفاوتی برای پایه‌های آنها استفاده می‌کنند که بر جوش خوردن آن با استخوان فک تاثیر بسیاری می‌گذارد.

8مهارت ایمپلنتولوژیست

ایمپلنتولوژیست خوب از بهترین برندهای موجود برای بیماران استفاده می‌کند که با استفاده از معاینات، عکس برداری و ازمایش های لازم نقش مهمی در تشخیص استفاده از این درمان برای بیماران دارد.

9توجه سلامت عمومی بیمار

این درمان در برخی از مواقع نیاز به جراحی و انجام پیوند استخوان دارد به همین دلیل افرادی که به بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و بیماری‌هایی که می‌توانند خطرساز شوند مبتلا باشند باید با دندانپزشک خود مشورت کنند، تا با در نظر گرفتن شرایط آنها بهترین راه حل را ارائه دهد و آنها را متناسب با شرایطشان درمان کند.

در برخی از مواقع ممکن است بعد از انجام درمان،  فرد دچارهر یک از این بیماری‌ها شود که می‌تواند بر سلامت و ماندگاری ایمپلنت آنها تاثیر نامطلوبی داشته باشد؛ پس با در نظر گرفتن و توجه به سلامت عمومی خود قبل و بعد از انجام این درمان به افزایش طول عمر ایمپلنت‌ هایتان کمک کنید.

طول عمر ایمپلنت‌های دندانی

ایمپلنت‌ها ۲۵تا۳۰ سال بعد از جراحی دوام می‌آورند. طول عمر ایمپلنت دندان در افراد متفاوت می‌باشد، به عنوان مثال در برخی از افراد گزارش شده که ایمپلنت‌هایشان تا۲۵ سال بعد از انجام کاشت سالم مانده و دربرخی دیگر تا ۳۰سال؛ افزایش و یا کاهش طول عمر ایمپلنت و اینکه ایمپلنت دندان چند سال دوام دارد؟ بستگی به خود فرد دارد که چقدر به مراقبت از آنها اهمیت می­دهد.

مزایا و معایب کاشت ایمپلنت

ایمپلنت‌های دندانی نقش کلیدی در حمایت از ساختارهای دندانی بیماردارند. زمانی که دندان‌هایتان را از دست می‌دهید فشاردرهنگام جویدن به طور نابرابر بر روی دندان‌ها، لثه و فک شما توزیع می‌شود که با گذشت زمان می‌تواند به ساختار دهان شما آسیب وارد کند؛ انجام ایمپلنت دندان مزایا بسیار و معایب کمی دارد، این مزایا و معایب بر اساس انواع ایمپلنت‌های دندانی متفاوت است.

11 مزیت ایمپلنت دندان

  1. بهبود سلامت دهان و دندان
  2. ماندگاری بالا
  3. بهبود ظاهر فیزیکی
  4. افزایش اعتماد به نفس
  5. غذا خوردن راحت‌تر
  6. افزایش راحتی در مقایسه با گزینه‌های درمان دیگر
  7. حفظ ساختار دندان‌ها
  8. هزینه مقرون به صرفه
  9. نداشتن محدودیت غذایی
  10. راحت‌ترین روش درمان
  11. ماندگاری بالا

3 عیب ایمپلنت‌

  1. بروزعفونت دندان
  2. ایجاد الرژی
  3. احتمال آسیب رسیدن به بافت لثه

طول عمر ایمپلنت‌ها از نظر کشورهای سازنده

ایمپلنت آمریکایی

ایمپلنت سوئیسی

ایمپلنت کره‌ای

ایمپلنت آلمانی

ایمپلنت های المانی شهرت بسیاری در دنیا دارند. عمر ایمپلنت آلمانی بیشتر از برندهای هم رده است و عمر برند آرگون که یکی از بهترین برند ایمپلنت آلمانی است نیز بین ۱۵تا۲۰سال می‌باشد.

ایمپلنت ایرانی

هزینه کاشت ایمپلنت چقدراست؟

قیمت کاشت ایمپلنت درافراد متغیر می‌باشد زیرا هزینه کاشت ایمپلنت دندان مجموع هزینه‌هایی است که در مراحل مختلف درمان انجام می‌شود و برخی عوامل در آن تاثیر می‌گذارد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت کاشت ایمپلنت

  • تجهیزات و تکنولوژی‌های مورد استفاده
  • هزینه داروها وتسهیلات کلینیک‌
  • تخصص دندانپزشک
  • تعداد ایمپلنت دندان
  • جنس ایمپلنت، روکش و آباتمنت
  • یک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای بودن جراحی
  • درمان‌های جانبی مانند پوسیدگی دندان، درمان عفونت لثه و…
  • دفعات مراجعه به متخصص
  • نیاز یا عدم نیاز به پیوند استخوان
  • هزینه آزمایش و عکس برداری

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

1- بررسی وضعیت دهان و دندان

در وهله اول وضعیت دهان و سلامتیتان ارزیابی شده و با گرفتن عکس‌های لازم کیفیت و حجم استخوان بررسی می‌شود.

2نوبت دهی جراحی

بعد از بررسی سلامت دندان و دهان برنامه‌ریزی درمانی برای شما صورت می‌گیرد و نوبت جراحی برایتان تعیین می‌شود.

استفاده از بی‌حسی یا بیهوشی

قبل از شروع کار دندانپزشک ناحیه‌ای که می‌خواهد جراحی شود را بی حس می‌کند.

خارج کردن دندان قبلی

اگردندان آسیب دیده شما کشیده نشده باشد ابتدا دندان را می‌کشند. در این مرحله معمولاً پیوند استخوان فک انجام می‌شود و دراین صورت دندانپزشک ۲ تا ۶ ماه صبر می‌کند تا استخوان التیام کامل پیدا کرده و آماده جراحی شود.

سوراخ کردن استخوان فک

اگرنیازی به تقویت استخوان نباشد بعد از کشیدن دندان، دندانپزشک با دریل مخصوص استخوان را به اندازه مورد نظر سوراخ می‌کند و ایمپلنت را درون سوراخ قرار می‌دهد.

6جایگذاری ایمپلنت و بخیه کردن لثه

بعد ازقراردادن ایمپلنت درون استخوان فک اطراف ایمپلنت را بخیه می کنند و یا لثه را برروی ایمپلت می کشند تا از ایمپلنت‌ به خوبی محافظت شود.

7زمان انتظار برای پیوند استخوان و ایمپلنت

بعد از قراردادن ایمپلنت‌ بسته به شرایط و کیفیت استخوان دندانپزشک به مدت 2 تا 6 ماه منتظر می‌ماند تا استخوان رشد کرده و به ایمپلنت‌ پیوند بخورد تا ثبات ثانویه در ایمپلنت برقرار شود.

جایگذاری آباتمنت

بعد از جوش خوردن ایمپلنت‌ها آباتمنت را برروی پایه قرار می‌دهد. آباتمنت پایه ای برای قراگرفتن و اتصال روکش می باشد.

قالب‌گیری به جهت ساخت روکش

درمرحله بعد ازایمپلنتی که برروی آباتمنت قرارگرفته قالب‌گیری می شود تابراساس آن روکش دندان ساخته شود.

10 وصل کردن روکش به پایه

بعد از آماده شدن روکش دندان، دندانپزشک بااستفاده از پیچ و یا چسب مخصوص آن را بر روی ایمپلنت متصل می‌کند.

سخن پایانی

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت طول عمر مفید ایمپلنت‌ دندان 15سال است و به دلیل آسان بودن مراحل کاشت مورد توجه و استفاده افراد قرار گرفته که در بیشتر مواقع موفقیت آمیز بوده است. ۹۵ درصد از ایمپلنت‌ها تا۲۰سال ماندگاری دارند اما اکثرآنها بیشتر از این عمر می‌کند کافی است مراقبت های لازم را به درستی انجام دهید تا ایمپلنت‌ های سالمی داشته باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است