طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

جدول محتوا

یکی از درمان‌های محبوب دندانپزشکی جهت ترمیم پوسیدگی و شکستگی یا ترک دندان، فرم و رنگ دندان‌ها، تغییر سایز و به طور کلی زیبایی و مقاومت دندان، کامپوزیت است. کامپوزیت روکشی عالی و محکم دندان بوده که بر بهتر شدن ظاهر دهان و تمامی چهره اثر زیادی دارد و امروزه دغدغه بیماران خاص و افراد عادی زیادی است. بنابراین مراجعان همواره با این پرسش مواجه هستند که ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟ که البته پاسخ آن به فاکتورها و الگوریتم‌های دندانپزشکی و متنوع دیگر بستگی دارد.

در این مطلب از وب سایت دکتر شمس به جنبه‌های مختلف درمان کامپوزیت دندان، طول عمر و ماندگاری، عوامل موثر بر عمر مفید کامپوزیت و سایر نکات مهم در زمینه درمان کامپوزیت مطرح خواهد شد. بنابراین برای پاسخ به این پرسش رایج که طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟ تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

✅ عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان

✅ استاد دانشگاه علوم پزشکی رشت

✅استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران 

✅ رئیس بخش ترمیمی و زیبایی دانشگاه رشت

دانشجویان زیادی را در حوزه ی زیبایی و ترمیمی دندان تربیت کرده اند و خودشان یکی از بهترین دندانپزشک های ترمیمی و زیبایی در رشت هستند.

پل ارتباطی با ما

شعبه1: رشت، گلسار، جنب بیمارستان گلسار، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

01332123896 📞☎

پاسخگویی از ساعت 4عصر تا 9 شب

قالب‌های کامپوزیت روکش‌هایی برای رفع عیب‌های ظاهری دندان و آراستگی و تناسب یا زیباسازی دندان هستند. همچنین افراد بعد از انجام کامپوزیت بر روی دندان احساس اعتماد به نفس، جذابیت و لبخندی زیبا خواهند داشت و این شیوه درمانی دندانپزشکی در یک جلسه به نسبت طولانی انجام خواهد داشت. با این وجود طول عمر مفید دندان‌های کامپوزیت شده از نظر دندان‌پزشکان متخصص یا فوق تخصص حدود ۵ تا ۷ سال است.

دندان کامپوزیت شده به مراقبت زیادی نیاز دارد و ماندگاری و عدم تخریب یا عیب دوباره به رعایت عواملی از سوی بیماران بستگی دارد. از این رو اینکه ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟ به مواردی که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد بستگی دارد. اما به طور کلی کامپوزیت مثل برخی از عمل‌ها یا جراحی دندان دائمی نبوده و به مراقبت طولانی‌تر نیاز دارد ولی روش آمالگام دندان از کامپوزیت بهتر و با طول عمر بالاتری همراه است.

برای کسانی که کامپوزیت دندان انجام داده‌اند یا قصد انجام آن را دارند این مسئله که ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است و عوامل موثر بر آن کدام کارها هستند؟ اهمیت زیادی دارد. به طور کلی اقدامات یا فاکتورهای موثر در افزایش طول عمر کامپوزیت دندان عبارتند از:

  • ۱) تخصص، مهارت و سوابق عالی دندان‌پزشک
  • ۲) روش نصب کامپوزیت دندان توسط دندان‌پزشک
  • ۳) استفاده از بهترین برند و جنس مرغوب کامپوزیت
  • ۴) نوع و جنس دندان افراد
  • ۵) توجه به مراقبت‌های اولیه بعد از نصب کامپوزیت
  • ۶) وضعیت مناسب دهان و دندان و میزان فشار روی کامپوزیت
  • ۷) نداشتن دندان قروچه در هنگام خواب برای جلوگیری از ساییدگی دندان

پس از انجام کامپوزیت انجام برخی از کارها باعث ماندگاری کامپوزیت دندان تا سالیان طولانی برای افراد خواهد شد. با این راهکارها به ویژه برای فردی که تازه دندان‌های خود را کامپوزیت کرده، تضمین عمر بالاتر روکش ایجاد خواهد شد که عبارتند از:

  • رعایت منظم بهداشت دهان و دندان مانند استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از صرف هر وعده غذا
  • عدم استفاده از مواد غذایی رنگی یا نوشیدنی داغ و کافئین دار تا ۲۴ ساعت بعد از اتمام کامپوزیت
  • استفاده از دهان شویه مناسب با مشورت دندان‌پزشک معالج
  • استفاده از مسواک و خمیر دندان متناسب با جنس دندان با مشورت دندان‌پزشک معالج و عدم استفاده از خمیر دندان دارای خاصیت سایندگی و سفید کننده قوی دندان‌
  • عدم استعمال سیگار و سایر دخانیات برای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان
  • چکاپ منظم و مداوم دندان نزد دندان‌پزشک معالج
  • ‌عدم استفاده از مواد غذایی سفت و کاهش خوراکی‌های دارای رنگ‌دانه

با رواج اقدامات اصطلاح طرح لبخند و زیباسازی دندان محبوبیت کامپوزیت و درمان‌های مشابه در بین عموم افراد و در سنین مختلف افزایش یافته است. با وجود پیشرفت علم دندانپزشکی و ابزارها و متدهای آراستگی و ترمیم دندان، سن اهمیت و رسیدگی به دندان در بین مردان و زنان متغیر است. با این وجود دندان‌پزشکان متخصص هیچ گونه محدودیت سنی برای انجام کامپوزیت روی دندان تعریف نکرده اما این پروسه درمانی را به نوجوانان و در سنین بلوغ پیشنهاد نخواهند داد.

در سنین کم و پیش از بلوغ به دلیل‌ عدم رشد کامل دندان و ثبات فرم دهان و لثه‌ها، به دلیل تغییراتی که بین دندان و لثه ایجاد خواهد شد ممکن است که کامپوزیت شکل اولیه خود را از دست داده و ظاهری نامطلوب ایجاد کند. با این وجود برای افرادی که به دلیل نقص و مشکلات ژنتیکی، ظاهر دندان‌های خوبی ندارد امکان انجام کامپوزیت در سن کمتر نیز وجود دارد اما باید در هر ۶ ماه یکبار فرایند ترمیم و چکاپ روی دندان انجام گیرد. به طور کلی بهترین سن برای انجام و ماندگاری کامپوزیت دندان بعد از ۱۸ سال سن برای تمام افراد است.

با انجام برخی اقدامات نامناسب که ناشی از رفتار و عادات منفی بیماران است به طور کلی میزان ماندگار هر نوع درمان از جمله کامپوزیت دندان کاهش خواهد یافت. مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان یا رعایت نکردن هیچ نوع بهداشت دهان و دندان به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان‌های لمینت شده و ایجاد ترک و شکستگی در آن‌ها خواهد شد.

از طرفی سیگار و دخانیات مداوم و عادت‌های رفتاری نامناسب مانند دندان قروچه از دیگر دلایل کاهش ماندگاری کامپوزیت در هر سن و با وجود استفاده از بهترین مواد در این نوع درمان است. افرادی که بعد از کامپوزیت توجه چندانی به رژیم غذایی خود نداشته و از مواد غذایی رنگی یا چای و قهوه فراوان استفاده می‌کنند در حالی که از ترمیم نیز امتناع کرده باشند نباید به ماندگاری و ثبات کیفیت دندان‌های کامپوزیت شده در بلند مدت امیدوار باشند.

تمامی افراد امکان استفاده از کامپوزیت دندان جهت بهبود ظاهر، محافظت از سطح دندان، سفیدی و تغییر رنگ و از بین بردن فضای خالی دندان، شفافیت و ترمیم شکستگی یا پریدگی دندان‌ها را دارند. همچنین پس از تکمیل کامپوزیت نیاز به ترمیم هر چند ماه برای مراجعانی که مایل به ماندگاری بیشتر کامپوزیت دندان خود هستند اجباری است.

برای افرادی که بعد از این فرایند از ظاهر طبیعی رضایت نداشته یا بعد از استفاده طولانی دچار شکستگی، پریدگی یا ساییدگی شوند نیز ترمیم لازم است. با این وجود عملیات ترمیم در زمان کوتاه و بدون درد و هزینه کمتر انجام خواهد شد.

اگر چه برندهای کامپوزیت متفاوتی توسط کلینیک‌های دندان‌پزشکی استفاده می‌شود و بهترین آن نیز کامپوزیت ژاپنی است. اما علاوه بر کیفیت برند میزان تخصص و مهارت دندان‌پزشک نیز اهمیت ویژه و بالایی دارد. همچنین روش نصب هر برند کامپوزیت و بهترین نوع آن به اولویت، تناسب رنگ و کلیات کامپوزیت با شرایط مراجع و مهارت دندانپزشک از اصول لازم ماندگاری و طول عمر بالای کامپوزیت است. به طور کلی بهترین برند کامپوزیت و مورد تایید وزارت بهداشت کشور عبارتند از:

  • برند ایویکولار IPS
  • برند Kuraray
  • برند Geanial
  • برندهای آمریکایی M3
  • برند Bisco
  • برند Ultradent
  • برند Cosmedent

علاوه بر ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان، هزینه انجام آن نیز برای مراجعان اهمیت زیادی دارد که این امر به عوامل متنوعی وابسته است. هزینه کلی کامپوزیت نسبت به دیگر درمان‌های اصلاحی دندانپزشکی مقرون به صرفه و کمتر است. بنابراین همواره هزینه بیشتر نشانه کامپوزیت بهتر و ماندگارتر نیست و قیمت درمان کامپوزیت به عوامل گوناگونی بستگی دارد که عبارتند از:

  • نوع کامپوزیت دندان
  • مواد کاربردی و برند کامپوزیت
  • موقعیت و تخصص یا مهارت دندان‌پزشک
  • تعداد واحدهای مورد نیاز
  • روش انجام کامپوزیت دندان
  • سن و وضعیت خرابی دندان‌های مراجعان
  • اقدامات مورد تقاضای بیمار و یا سطح ترمیم درخواستی

کامپوزیت هدیه علم داندان‌پزشکی به افرادی است که همواره از ظاهر و فرم دندان‌های خود خجالت کشیده و از لبخندی زیبا محروم بوده‌اند. به طور کلی درمان و ترمیم کامپوزیت در بین سنین مختلف محبوبیت زیادی دارد. با این وجود این مسئله که ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟ برای کسانی که قصد انجام آن را در برنامه ریزی خود دارند اهمیت زیادی دارد. برای افزایش ماندگاری و عمر طولانی‌تر کامپوزیت بهترین راه دقت بیشتر به بایدها و نبایدهای توصیه شده توسط پزشکان معالج است.

عوامل مختلفی مانند عادت و رفتارهای روزانه زندگی و رعایت بهداشت دهان و دندان بر ماندگاری کیفیت و استحکام کامپوزیت دندان موثر هستند. به همین دلیل به طور جامع در این مقاله از وب سایت دکتر شمس، پاسخ به این پرسش اساسی که طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟ و فاکتورهای لازم برای ماندگاری این درمان پرداخته شد.

با عدم رعایت بهداشت و موارد لازم جهت ماندگاری طولانی درمان کامپوزیت این امکان بسیار وجود دارد.

برندهای کامپوزیت کشورهای ژاپن و آمریکا از بهترین کیفیت و استحکام در کنار مهارت بالای پزشکان در ارائه آن‌ها برخوردار خواهند بود.

به طور کلی آسیب به دندان به روش مورد استفاده دندان‌پزشک و ساییدگی پیش از کامپوزیت بستگی دارد اما در شرایط عادی درمان کامپوزیت به دندان‌های واقعی هیچ آسیب یا صدمه جدی وارد نخواهد کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است