عفونت ایمپلنت‌ دندان

عفونت ایمپلنت‌ دندان

یکی از عوارض کاشت دندان عفونت ایمپلنت‌ دندان می‌باشد.  بسیاری از دندانپزشکان برای جلوگیری از این عفونت ها بر روی نکات مراقبتی تاکید بسیاری دارند؛ عفونت دندان توسط باکتری به وجود می‌آید. علائم عفونت پس از ایمپلنت‌ دندان ممکن است بلافاصله بعد از کاشت و یا چند ماه یا چند سال بعد اتفاق بیفتد، این موضوع به کیفیت پایین مواد کاشت، مراقبت بعد از انجام ایمپلنت‌ و مهارت دندانپزشک بستگی دارد؛ همچنین تشخیص به موقع آن می‌تواند مراحل و نوع درمان را برای بیمار راحت تر کند.

عفونت ایمپلنت های دندانی را حتما جدی بگیرید تا خطرات ناشی از آن بدن شما را تهدید نکند…

پیش از بررسی عفونت ایمپلنت دندان ابتدا لازم به ذکر است اگر در شهر رشت حضور دارید، می توانید برای دریافت خدمات ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت در رشت مراجعه کنید؛ جناب دکتر مرتضی شمس بعنوان بهترین متخصص ایمپلنت رشت هستند که تخصص ایشان در این زمینه مثال زدنی است:

ایمپلنت چیست؟

کاشت دندان یا ایمپلنت جایگزین مناسب برای دندان‌های از دست رفته می‌باشد، دندان کاشته شده مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کند، ایمپلنت دندان با ایجاد یک پایه قوی تیتانیومی در استخوان فک و روکش، یک دندان را کاملاً مشابه دندان واقعی شبیه سازی می‌کند این روش استحکام بالا و سازگاری مناسبی با بدن انسانی دارد.

به طور کلی می‌توان گفت انجام عمل ایمپلنت دندان توسط فوق تخصص دندانپزشکی در رشت از بهترین روش ها برای بهبود سلامت دهان و دندان می‌باشد؛ در واقع می‌توان گفت ایمپلنت نام یک قطعه و روش درمانی می‌باشد که در آن جراح لثه و متخصص ایمپلنت از فیکسچرهای تیتانیومی به عنوان ریشه دندان استفاده می‌کنند سپس روکش‌ها را بر روی آن متصل کرده و می‌توانند یک دندان کامل را بازسازی کنند. امروزه استفاده از این روش برای بازیابی قدرت جویدن و زیبایی لبخند کاربردی است.

عفونت ایمپلنت دندان

همانطور که گفتیم ایمپلنت دندان یکی از خدمات دندانپزشکی پرطرفدار است که بسیاری از افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند می‌توانند با کاشت دندان فضای خالی را پرکنند. ایمپلنت دندان علاوه بر مراحل پیچیده، هزینه بسیار بالایی هم دارد که در برخی برندهای top level بسیار بیشتر هم می‌شود؛ بسیاری از عوارض  کاشت ایمپلنت دندان ناشی از عفونت است این عفونت‌ها به مرور زمان علائمی برای فرد ایجاد می‌کنند، به عنوان مثال عفونت باعث التهاب بافت های نرم شده و از بین رفتن استخوان‌های اطراف آن می‌شود و در بیشتر مواقع شرایطی به نام پری ایمپلنتیت این عارضه را به وجود می‌آورد. این نوع التهاب مانند بیماری لثه بوده و استخوان و بافت لثه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علت عفونت ایمپلنت

همانطور که گفتیم عفونت ایمپلنت یکی از عوارض کاشت دندان است که به دلایل متعددی رخ می‌دهد از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن این عفونت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• مهارت و تجربه کم دندانپزشک برای انجام کاشت دندان
  • داشتن آلرژی به ایمپلنت
  • ضعف سیستم ایمنی
  • داشتن بیماری های قلبی، دیابت و
  • بیماری‌های لثه
  • مصرف دخانیات
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • کیفیت پایین استخوان
  • زاویه دار شدن ایمپلنت در استخوان
  • قرار گرفتن ایمپلنت‌ها نزدیک به هم
  • شکستگی ایمپلنت

توجه داشته باشید فیکسچرهای ایمپلنت برای اینکه بتوانند استخوان لثه را جذب کنند به صورت فیکسچرهای زبر تولید می‌شوند. این فیکسچرها باید داخل استخوان فک قرار بگیرند و در صورتی که این اتفاق نیفتد و سطح زبر با محیط دهان در تماس باشد پلاک‌های میکروبی و غذا به آن می‌چسبد؛ در نتیجه به دلیل اینکه امکان تمیز کردن آن وجود ندارد عفونت ایمپلنت دندان به وجود می‌آید.

👹باکتری‌های موجود در پلاک‌های میکروبی از شیرینی و قندی که شما مصرف می‌کنید تغذیه می‌کنند و این موضوع به ایجاد اسید توسط آنها منجر خواهد شد در نتیجه به دلیل تحلیل استخوان فک و لثه ایمپلنت به طور کامل از استخوان فک خارج می‌شود.

علائم عفونت ایمپلنت دندان

یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های افرادی که ایمپلنت دندان انجام می‌دهند این است که چگونه علائم عفونت ایمپلنت دندان را تشخیص دهند؟ برخی از علائم هستند که می‌توانند نشان دهنده عفونت ایمپلنت باشند این علائم به شرح زیر هستند.

خونریزی

داشتن خون آبه یک امر طبیعی بعد از انجام ایمپلنت دندان است. اگر این خونریزی بیشتر از ۲۴ ساعت طول کشید ممکن است به دلیل عفونت باشد، در چنین شرایطی باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا ابتدا خونریزی متوقف شود تا دندانپزشک بتواند اقدامات لازم را جهت درمان عفونت انجام دهد.

تب شدید

یکی دیگر ازاتفاقات طبیعی بعد از کاشت ایمپلنت داشتن تب است. وجود تب بیش از ۲۴ ساعت طبیعی نیست و می‌تواند یکی از علائم عفونت ایمپلنت باشد.

داشتن درد طولانی

ایمپلنت دندان یک نوع جراحی محسوب می‌شود و قطعاً هر جراحی با درد و دوران نقاهت همراه است. اگربعد از کاشت ایمپلنت درد بسیار شدیدی داشتید به طوری که با خوردن دارو رفع نشود می‌توان گفت به عفونت ایمپلنت دچارشدید.

بروز تورم و التهاب

یکی از علائم مهم عفونت ایمپلنت تورم و التهاب اطراف ایمپلنت است. تورم و التهاب مانند برخی دیگر از علائم تا حدودی بعد از کاشت ایمپلنت دندان طبیعی می‌باشد اما اگر مقدار التهاب و تورم به صورت مداوم بیشتر شود می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد؛ بی توجهی به این موضوع مشکلات بسیار زیادی را به همراه دارد و باعث سرایت عفونت به سایر بخش‌های دهان می‌شود و وضعیت خطرناکی را ایجاد می‌کند، در نتیجه توصیه می‌شود در صورت مشاهده چنین مشکلی سریعاً به یک متخصص ایمپلنت مراجعه کنید.

به وجود آمدن ترشح در ناحیه جراحی

یکی دیگر از علائم عفونت ایمپلنت دندان قرمزی و ترشح در ناحیه ایمپلنت شده دندان است.

بو و طعم ناخوشایند در دهان

اگر بعد از کاشت با بوی بد دهان و طعم ناخوشایند مواجه شدید حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا توجه نکردن به آن ممکن است به عفونت منجرشود.

انواع عفونت ایمپلنت دندان

عفونت دندان دو نوع است نوع اول موکوزیت و نوع دوم پری ایمپلنتیت می‌باشدکه در صورت عدم درمان می‌توانند این دو نوع عفونت به یک وضعیت حادتر در اطراف ایمپلنت تبدیل شوند.

موکوزیت

اکثر بیماران ممکن است التهاب بافت‌های نرم اطراف ایمپلنت را تجربه کنند زمانی که از دست دادن استخوان وجود نداشته باشد عفونت کاملاً برگشت پذیر است. در موارد شدیدتری ممکن است یکی از راه‌های درمان این عفونت جراحی باشد در هر صورت باید در اسرع وقت به موکوزیت اطراف ایمپلنت رسیدگی شود تا از بروز آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود؛ توجه کنید در صورت عدم مراقبت ایمپلنت‌ های شما از دست می‌رود.

پری ایمپلنتیت

یکی دیگرازانواع عفونت ایمپلنت پری ایمپلنتیت نام دارد. این عارضه بر روی بافت‌های نرم و سخت اطراف ایمپلنت تاثیر می‌گذارد و منجر به از دست دادن استخوان در آن ناحیه می‌شود.

برای تشخیص عفونت ایمپلنت چه باید کرد؟

برای اینکه بتوانیم عفونت ایمپلنت را تشخیص دهیم باید دندانپزشک اطراف ایمپلنت را معاینه کند. علائمی مانند خونریزی یا چرک، التهاب لثه نشانه‌هایی ازعفونت هستند؛ تصویربرداری اشعه ایکس احتمال از دست دادن استخوان را بررسی کرده و معمولاً می‌توان گفت عفونت ایمپلنت دردی ایجاد نمی‌کند در نتیجه ممکن است شخص متوجه آن نشود.

بعد از تشخیص عفونت دندانپزشک باید علت آن را بررسی کرده و به درمان آن بپردازد. همانطور که گفتیم قرار گرفتن ایمپلنت‌ها نزدیک به هم، زاویه‌دار شدن ایمپلنت در استخوان، کیفیت پایین استخوان، شکستگی ایمپلنت و… می‌توانند از دلایل عفونت باشند.

مراحل درمان عفونت ایمپلنت

بعد از تشخیص عفونت، دندانپزشک سریعا برای درمان اقدام می‌کند. درمان عفونت ایمپلنت به میزان عفونت و از دست رفتن استخوان بستگی دارد دندانپزشک یک یا چند روش مورد نظر را برای درمان انتخاب می‌کند و آن را انجام می‌دهد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1تجویز آنتی بیوتیک‌ها

اگر عفونت در مرحله ابتدایی باشد با تجویز آنتی بیوتیک می‌توان مشکل را برطرف کرد اما اگر میزان سطح عفونت متوسط تا شدید باشد آنتی بیوتیک کارساز نبوده و باید از روش‌های دیگر استفاده کرد.

2تمیز کردن ایمپلنت

با استفاده از کورت فیبر کربن و یا دستگاه اولتراسونیک کیسه های مخاطی پاکسازی می‌شوند و امواج با فرکانس بالا آلودگی اطراف ایمپلنت را تمیز می‌کند، گاهی اوقات ممکن است دندانپزشک از ابزارهای جرم‌گیری ظریف هم استفاده کند.

3جراحی

هنگامی که ایمپلنت در محل نادرستی قرار بگیرد دندانپزشک از جراحی برای درآوردن ایمپلنت‌ استفاده می‌کند. در این روش فلپ باز شده و از مواد ضدعفونی کننده و تمیز کننده فیزیکی استفاده می‌شود به همین دلیل گاهی اوقات به این روش دبریدمان فلپ می‌گویند.

4برداشتن ایمپلنت

اگر به دلیل حجم بسیاری از عفونت مقدار زیادی از استخوان از بین رفته باشد جراح مجبور است ایمپلنت را خارج کند. اگر ضخامت استخوان نگهدارنده کمتر از ۳ یا ۴ میلیمتر باشد برداشت ایمپلنت توصیه می‌شود. معمولاً بعد از پیوند استخوان باید چند ماه دوران نقاهت پیوند استخوان طی کرد و بعد از بهبودی کامل می‌توان مجدد کاشت دندان را انجام داد.

روش های جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

تمیز کردن دندان بعد از ایمپلنت یکی از روش های جلوگیری عفونت می‌باشد. توجه داشته باشید برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت باید نکات مراقبتی را رعایت کنید؛ همچنین مراقبت از ایمپلنت بعد از اتمام جراحی شروع شده و همیشه باید رعایت شود. برای پیشگیری از عفونت ایمپلنت مراحل زیر را دنبال کنید.

1 اغلب دهان خود را بشویید

به طور کلی نمی‌توانید همیشه برای از بین بردن باکتری‌های باقیمانده در دهان خود مسواک بزنید. گاهی اوقات می‌توانید با شستشوی مکرر با آب به خنثی کردن و حذف ذرات غذای به دام افتاده کمک کنید، با استفاده از این روش دهان شما مرطوب شده و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند؛ دو روز بعد از جراحی روزی چند بار به آرامی دهان خود را با آب و نمک شستشو دهید این راه ایمن‌ترین و ملایم‌ترین روش برای از بین بردن باکتری‌ها می‌باشد.

2به حفظ بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهید

مهمترین خط دفاعی شما در برابر عفونت هایی که می‌توانند به ایمپلنت‌های شما آسیب برسانند از خانه شروع می‌شود، خوب است حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و هر شب قبل از خواب نخ دندان استفاده کنید زمانی که می‌خواهید آباتمنت‌ها و ایمپلنت‌های شما تمیز شود از واترفلوسر استفاده کنید این شوینده برای تمیز کردن نواحی صعب العبور بسیار مناسب است.

3حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید

بعد از انجام ایمپلنت بهتر است حداقل دو بار در سال برای تمیز کردن و معاینه ایمپلنت‌ هایتان به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک با معاینه کردن ایمپلنت‌های شما سلامت دهان و دندانتان را تحت نظر دارد که می‌تواند روشی موثر در جلوگیری از بروز عفونت شود.

4از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنید

از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنید زیرا شکر نه تنها منجر به پوسیدگی دندان شده بلکه باعث رشد باکتری‌ها می‌شود. اگر نمی‌توانید به طور کامل از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین بگذرید بعد از خوردن آن دهانتان را با آب بشویید و مسواک بزنید؛ همچنین دو هفته اول بعد از جراحی از خوردن غذاهای سفت و ترد اجتناب کنید در عوض از غذاهای نرم مانند ماست، سوپ، موز اسموتی‌ها استفاده کنید.

5سیگار و تنباکو نکشید

مصرف دخانیات خطر شکست ایمپلنت را افزایش می‌دهد کشیدن سیگار مانع از توانایی بدن شما برای التیام و مبارزه با عفونت‌ها می‌شود. اگر نمی‌توانید به طور کامل این عادت را ترک کنید حداقل دو ماه بعد از جراحی سیگار و دخانیات دیگر را نکشید تا به طور کامل محل جراحی شده شما بهبود یابد.

همانطور که گفتیم عفونت ایمپلنت دندان یکی از عوارض جدی می‌باشد که باید با رعایت کردن نکات مراقبتی، از بروز آن جلوگیری کرد؛ اما اگر هریک از علائم عفونت ایمپلنت دندان را دارید حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید تا عفونت در مراحل اولیه تشخیص داده شود و دندانپزشک بتواند تنها با تجویز آنتی بیوتیک آن را رفع کند.

یک نظر