عوارض پست دندان

عوارض پست دندان

جدول محتوا

 

 

پست و کور یکی از درمان های موفق برای دندان از دست رفته است که دندانپزشک پس از بررسی دندان ها یبیمار پیشنهاد می کند و تا کنون گزارش های بسیار کمی از عوارض پست دندان وجود دارد و حداقل عوارض ها نیز در اغلب موارد به دلیل عدم نگهداری صحیح بیمار از دندان ها پس از درمان بوده است؛ حال در ادامه این مقاله تمامی موارد و احتمالاتی که ممکن است به عنوان عوارضی از پست دندان بروز کند را بررسی می کنیم.

پست و کور دندانی چیست؟

یکی از روش های ترمیمی دندان که امکان دارد دندان پس از انجام عصب کشی به آن نیاز پیدا کند پست دندان است. پست وکور دندان یک سیستم حمایتی است که کمک می کند تاج روی دندان بماند، گاهی اوقات ممکن میشود که یک یا چند دندان در یک بخش از دهان شما از بین برود در این حالت جایگزین کردن چند دندان کنار هم غیر ممکن است اما پست و کور کمک می کند هنگامی که جایگزینی تاج ها صورت گرفت از نشکستن دندان ها و محکم بودن تاج ها در جای خودشان اطمینان حاصل کند.

بنابراین در حالتی که بخش زیادی از دندان های بیمار از دست رفته است و تنها بخشی از تاج باقی مانده دندانپزشک برای درمان و ترمیم دندان تنها دو روش پیش رو دارد که به شرح زیر است:

روش اول: پست دندان است که در این روش بیمار طی دو تا سه جلسه درمان دندان های خود را کامل می کند و نسبت به روش های دیگر هزینه کمتری نیز دارد و نیازی به کشیدن دندان بیمار به صورت کامل نمی باشد.

روش دوم: اما در روش دوم که ایمپلنت دندان می باشد، دندان بیمار به صورت کامل خارج شده و پروتزهای ثابت طی چندین جلسه که برای هر فرد دوره درمان متفاوت است، بر روی لثه ثابت می شود که برای دریافت پاسخ سوالات خود به صورت کامل می توانید با دندانپزشک متخصص ایمپلنت در رشت که دارای تجربه و مهارت بالایی در این زمینه است مشورت کنید تا در نهایت بهترین درمان را برای دندان های خود انتخاب کنید.

عوارض پست دندان

۶ مورد از عوارض پست دندان

  1. خطرات و آسیب دیدن دندان ها در هنگام فضاسازی: به دلیل آماده سازی فضای پست یا میله ممکن است در دندان های دیگر آسیب ها و یا سوراخ هایی ایجاد شود.
  2. شکست و عصب کشی مجدد: شکستن احتمالی میله درون ریشه باعث می شود عصب کشی مجدد دندان را دشوار کند.
  3. حذف بافت سالم دندان: انجام پست و کور دندان مانند ایمپلنت عملی تهاجمی است که قسمت هایی از بافت های سالم دندان باید برداشته شود.
  4. نیاز به طی کردن مراحل درمانی بیشتر
  5. امکان ایجاد مشکل در درمان مجدد دندان
  6. امکان شل شدن پست دندان

چگونه عوارض پست و کور دندان را کم کنیم؟

چه مراقبت هایی لازم است انجام دهیم تا عوارض ناشی از پست دندان را به حداقل برسانیم؟ چگونه می توانیم از این عوارض جلوگیری کنیم؟

  • استفاده از مسواک و نخ دندان در طول شبانه روز می تواند در نگهداری بهتر پست دندان ها کمک کند و با توجه به اینکه در حین انجام پست و کور دندان ها عصب کشی شده اند بنابراین قدرت چندانی ندارند و در صورتی که مسواک و نخ دندان را به صورت اصولی استفاده نکنید احتمال بروز عوارض افزایش می یابد.
  • جلوگیری از فشردن اشیاء یا مواد خوراکی سفت و سخت نیز یکی دیگر از مواردی است که حتما باید پس از درمان پست دندان رعایت کنید، زیرا در غیر این صورت ممکن است دندان های شما شکسته یا ترک ایجاد شود.
  • از دندان قروچه جلوگیری کنید، با توجه به اینکه بسیاری از افراد به دلایل مختلفی عادت به دندان قروچه دارند باید بدانید این مساله نیز باعث ایجاد مشکل شده و می تواند احتمال بروز عوارض را بالا ببرد، بنابراین بهتر است روش هایی برای درمان دندان قروچه پیدا کنید تا احتمال ایجاد عوارض را کاهش دهید.

چگونه عوارض پست و کور دندان را کم کنیم؟

انواع پست دندانی

پست دندان بر اساس مواد اولیه و نحوه ساخت به دسته بندی و انواع مختلفی تقسیم یم شود که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پست و کور پیش ساخته یا ریختگی

 این نوع از پست و کور در لابراتوارساخته میشود و ازمقاومت بالایی برخوردار است همچنین به نسبت گران بودن هزینه آن میتوان گفت ماندگاری بالایی دارد.

پست فایبرگلاس و کور کامپوزیتی

ماندگاری آن نسبت به پست ریختگی پایین تر است، این نوع پست ها به صورت از قبل اماده شده استفاده میشوند و در یک جلسه درمان آن به اتمام میرسد.

پست تیتانیوم و کور کامپوزیتی

 وظیفه پست پشتیبانی آن از تاج دندان است همچنین پست جایگزین ریشه دندان میشود پست تیتانیومی طول عمر کمتری نسبت به سایر پست ها دارد.

پست استنلس استیل به همراه کور کامپوزیتی

نوعی پست و کور فلزی که از قبل ساخته شده، استفاده ازآن ماندگاری بالاتری نسبت به پست های سرامیکی دارد اما استیل از ماندگاری پایین تری برخوردار است.

مزایا و معایب پست و کور غیر فلز نسبت به فلز

بهتر است قبل از انتخاب هر درمانی در رابطه با مزایا و معایب آن اطلاعات داشته باشیم که مزایا و معایب پست و کور نیز به شرح زیر است:

مزایا پست و کور غیر فلز نسبت به فلز

دندانپزشکان در گذشته از پست و کور هایی که فلزی و یا ریختگی بودند استفاده می کردند اما امروزه به دلیل انعطاف پذیری بالا و پست و کور غیر فلز بهتر است چرا که در برابر فشار هایی که به دندان وارد می شود مقاومت می کند،  همچنین رنگ پستهای غیر فلز شفاف و سفید است و از نظر زیبایی کاربرد بسیاری دارد.

معایب پست و کور غیر فلز نسبت به فلز

پست های غیر فلز بسیار حساس هستند چسباندن انها راحت نیست و پست های فلز محکم ترند و چسباندن آنها راحت تر است

چه زمانی میتوان از پست و کور استفاده کرد؟

بعد از عصب کشی ساختار درونی دندان شامل عاج، مینای دندان و رگ های خونی و عصبی تخلیه میشوند دراین حالت دندان مقاومتی ندارد و بسیار شکننده و ضعیف میشود و با کوچک ترین ضربه ای از بین میرود تنها راه حل برای ترمیم این دندان روش پست و کور است.          

پست و کور چه تفاوتی با ایمپلنت دارد؟

دندانپزشکان تا جایی که میتوانند سعی دارند دندان‌های طبیعی را نجات بدهند چرا که دندانهای طبیعی از مقاومت بالاتر برخوردار است و عوارضی هم ایجاد نمی کند و یا مانند ایمپلنت به جراحی تهاجمی نیاز ندارد از طرفی جدا از مراقبت از دندانهای خود باید مراقبت ایمپلنت راجدی بگیرید. گاهی ممکن است شدت آسیب دیدگی دندان آنقدر زیاد باشد که ناچار به کشیدن آن بشوید در این حال توصیه پزشک استفاده از ایمپلنت است.

در رابطه با تفاوت ها و مزایای استفاده از پست کور نسبت به ایمپلنت دندان می توانید از مقاله پست دندان بهتر است یا ایمپلنت استفاده کنید، در مطلب ذکر شده تمامی تفاوت ها و مزایا و معایب هریک از این روش ها به صورت کامل بررسی شده است که می تواند در انتخاب بهتر به شما کمک کند.

سخن پایانی

در این مطلب در خصوص پست و کور و عوارض پست دندان آشنا شدید همچنین متوجه شدیم پست و کور عوارض خاصی ندارد، دندان ها عضو مهمی از بدن انسان هستند متخصصان دندان پزشکی سعی میکنند از شیوه درمانی استفاده کنند که دندان طبیعی بیمار حفظ شود یکی از این روش ها پست و کور است که حتی طول عمر بالاتری نسبت به سایر روش ها دارد شما عزیزان برای اینکه از این روش ها و خدمات دیگر برخوردار شوید به کلینیک دندانپزشکی دررشت زیر نظر پزشک های ماهر و باتجربه بارعایت کامل بهداشت مراجعه بفرمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است