چه زمانی لمینت دندان را برداریم؟

چه زمانی لمینت دندان را برداریم؟

جدول محتوا

کسانی که موفق به اصلاح مشکلات دندان‌های خود از طریق انجام لمینت شده‌اند، همواره با این پرسش مواجه هستند که چه موقع برای برداشتن لمینت دندان اقدام کنند؟ زیرا با بروز برخی علائم ممکن است که به این کار نیاز شود. از طرفی فرایند جدا کردن این روکش پیچیده و سخت نیازمند به مهارت زیاد دندان‌پزشک معالج است که البته در اکثر موارد این کار غیر ممکن خواهد بود.

بنابراین این مسئله که چه زمانی لمینت دندان را برداریم؟ نیازمند انجام ارزیابی و بررسی‌های اولیه است که در این مقاله از وب سایت دکتر شمس، فرایند و نحوه انجام آن به زبان ساده و خلاصه مطرح خواهد شد، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

برخی از مهارت ها و افتخارات خانم دکتر را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✅ عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان

✅ استاد دانشگاه علوم پزشکی رشت

✅استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران 

✅ رئیس بخش ترمیمی و زیبایی دانشگاه رشت

دانشجویان زیادی را در حوزه ی زیبایی و ترمیمی دندان تربیت کرده اند و خودشان یکی از بهترین دندانپزشک های ترمیمی و زیبایی در رشت هستند.

شعبه1: رشت، گلسار، جنب بیمارستان گلسار، بلوار سمیه، خیابان 142- ساختمان اکباتان طبقه2 واحد9

01332123896 📞☎

لمینت نوعی روکش سرامیکی یا رزین تقویت شده است که بعد از برداشتن یا تراشیدن یک لایه از مینای دندان روی سطوح آن‌ها قرار گرفته و باعث بهبود ظاهر دندان‌ها خواهد شد. در این شیوه درمان مشکلات شدید دندان از جمله مشکلات ژنتیکی دندان، ناهمسان بودن و فواصل زیاد از طریق مواد پرسلن یا رزین پر شده و یکنواختی و زیبایی تازه‌ای برای همه دندان‌ها ایجاد خواهد شد.

طول عمر لمینت دندان بین ۱۰ تا ۲۵ سال بوده که با رعایت بهداشت دهان و دندان بیشتر نیز خواهد بود به همین دلیل آن را یک روش درمانی یا اصلاح لبخند و دندان‌ها به صورت دائمی می‌دانند که غیر قابل برگشت است. زیرا دیگر دندان‌های طبیعی به حالت اولیه خود باز نخواهند گشت.

به طور کلی اگر چه از لمینت به عنوان یک روش درمانی دائمی و غیر قابل بازگشت به دلیل تراشیدن سطح دندان و سپس چسباندن روکش، یاد می‌شود اما برداشتن آن به برخی دلایل و در شرایطی امکان‌پذیر است. برداشتن لمینت دارای هزینه زیاد به همراه فرایند سختی بوده و در برخی شرایط تنها امکان تعویض لمینت و نه برداشتن همیشگی آن وجود دارد.

بنابراین این مسئله که آیا لمینت دندان دائمی است یا خیر؟ جواب در بسیاری از موارد می‌تواند منفی باشد زیرا سطح دندان حقیقی هرگز به حالت طبیعی و گذشته خود باز نمی‌گردد. با این وجود به دلایلی و از طریق چند روش امکان خارج کردن لمینت از دندان وجود دارد.

در صورتی که مواد و جنس لمینت‌های دندان درجه یک باشند و همچنین روش نصب آن‌ها نیز با توجه به مهارت دندان‌پزشک بهترین باشد، نیازی به برداشتن و یا تعویض روکش لمینت دندان نیست. با این وجود به برخی دلایل افراد تصمیم به برداشتن لمینت خواهند نمود که عبارتند از:

  1. آسیب و ایجاد ترک در سطح لمینت دندان که بر اثر خوردن خوراکی سفت یا فشار وارد کردن به دندان ایجاد شده
  2. پوسیدگی و خراب شدن دندان‌های زیر روکش لمینت
  3. شل و کاهش چسبندگی لمینت به دلیل ایجاد باکتری و جرم بین روکش لمینت و دندان
  4. ایجاد لکه‌های دندان و اختلاف رنگ بین لمینت و دندان اصلی و نیاز به تعویض روکش لمینت
  5. استفاده از یک لمینت نامناسب که باعث خونریزی، جمع شدن باکتری و التهاب لثه شده
  6. احساس نیاز به تعویض لمینت یا سلیقه شخصی فرد
  7. ایجاد بوی دهان به دلیل وجود باکتری بین لمینت و دندان
  8. عقب نشینی لثه و تغییر شکل لثه بعد از نصب لمینت

بعد از احساس نیاز برای برداشتن لمینت‌های دندان، افراد به دنبال روشی مناسب هستند که البته با مشورت پزشک ممکن است. زیرا در بسیاری از شرایط با مشاهده استحکام و کیفیت لمینت امکان جدا کردن یا برداشتن آن از روی دندان وجود ندارد زیرا به مینا یا لثه دندان آسیب زیادی وارد خواهد شد.

با این حال، وجود تجهیزات تخصصی و مهارت و سابقه پزشک در این زمینه تاثیر زیادی دارد و از جمله روش‌های برداشتن روکش لمینت برای همیشه یا جهت تعویض عبارتند از:

  • روش سنتی برای برداشتن لمینت
  • استفاده از لیزر
  • فرایند تعویض لمینت دندان

بعد از رسیدن به پاسخ این سوال که چه زمانی لمینت دندان را برداریم؟ و مشاهده علائم نیاز به برداشتن این روکش، از طریق سنتی یا سوهان زدن لمینت این کار ممکن است. در این شرایط با استفاده از یک سوهان الماسی برقی، تراشیدن سطح دندان انجام شده که معمولا به زمان طولانی نیاز بوده و همراه با آسیب وارد شدن به دندان این فرایند انجام خواهد شد.

در روش سنتی درآوردن لمینت، پس از تراشیدن سطح لمینت ابتدا سطح دندان را صیقلی و صاف کرده و با انجام قالب گیری از دندان، مجدد لمینت جدیدی برای دندان ایجاد و نصب خواهد شد. در این حالت به دلیل ظاهر نامتعارف و غیر طبیعی دندان حتما به روکشی لمینتی نیاز است و نمی‌توان از دندان بدون روکش استفاده کرد. با توجه به اینکه لمینت تا حداکثر سی سال ممکن است باقی بماند، با رعایت بهداشت نیازی به استفاده از روش سنتی برای تعویض آن نخواهد بود.

با پیشرفت فناوری برتر پزشکی و استفاده از تکنولوژی پیشرفته در زمینه درمان و بهداشت، روش‌های جدید و نوینی برای برداشتن لمینت یا هر روکش دیگر ایجاد شده است. از طرفی امروز با استفاده از لیزر اربیوم به راحتی امکان جدا کردن لمینت از روی دندان وجود دارد.

زیرا با استفاده از لیزر تنها چسب بین دندان اصلی و روکش لمینتی از بین رفته و باعث آسیب به عاج یا مینای دندان نخواهد شد. انرژی لیزر ۲۰ درصد کمتر از انرژی لازم و با فرکانس پایین بوده، که برای‌ عدم رسیدن آسیب به مینای دندان و تنها به برداشتن سطح لمینت بدون نیاز به تراشیده شدن آن کمک خواهد کرد.

در واقع غیر فعال کردن و ضعیف کردن چسب بین روکش و دندان وظیفه اصلی لیزر بوده و امواج متداول آن این کار را در یک جلسه معاینه انجام خواهند داد. بعد از لیزر در صورت مشاهده مقاومت و استحکام لمینت، امکان استفاده از مته مخصوص و شکستن روکش ونیر وجود داد. نکته اصلی درباره این روش برداشتن لمینت دندان، دقت لیزر اربیوم در نرسیدن آسیب به دندان، سادگی فرایند جداسازی و متلاشی شدن لمینت در زمان کمتر است.

برای عوض کردن لمینت آسیب دیده و یا در هر زمانی که نیاز به برداشتن این روکش باشد باید فرایند آن توسط دندان‌پزشک معالج و متخصص انجام شود. مراحل و فرایند کلی تعویض لمینت سنتی یا با فناوری جدید عبارتند از:

  • جدا کردن و برداشتن لمینت قبلی بدون آسیب به دندان‌های اولیه
  • آماده کردن دندان با چسب مخصوص و تمیز کردن اساسی تمامی نواحی دندان‌ها
  • تست گاز زدن برای تعیین وضعیت کلی دندان و دقت بیشتر در به کار گذاشتن روکش لمینت
  • نصب لمینت موقتی با قالب‌های مومی اولیه و پیش از ارائه نوع اصلی
  • آماده کردن و نصب لمینت اصلی روی دندان
  • ترمیم نهایی روکش لمینت برای افزایش استحکام آن

هر نوع لمینت سرامیکی تا ۲۰ سال ماندگاری و دوام دارند در حالی که لمینت‌های کامپوزیت بین ۵ تا ۱۰ سال عمر دارند. این موارد با اهمیت دادن به دندان و روکش آن از طریق انجام مواردی مانند نخ دندان، مسواک، دهان شویه و رفتارهای صحیح مراقبت از دندان بیشتر خواهد بود. بنابراین دوام کلی لمینت به سبک زندگی و بهداشت فرد بسیار وابسته است.

همچنین لمینت دارای دو نوع برگشت‌پذیر و غیر قابل برگشت است و این دو حالت به برداشتن سطحی از مینا یا سطح رویه یا اولیه دندان واقعی بستگی دارد. لمینت ضربه‌ای و بدون آماده‌سازی روی دندان جزء لمینت‌هایی هستند که برداشتن آن‌ها باعث بازگشت دندان به حالت اولیه و طبیعی خود با حداقل تغییر منفی دندان‌ها خواهند شد. با این وجود لمینت غیر قابل بازگشت یا پرسلن و سرامیکی به دلیل تراشیدن مینا و نصب روی دندان بازگشت ناپذیر هستند.

معمولا جداکردن یا برداشتن لمینت دندان بعد از نصب آن سخت و در مواردی غیر ممکن است. دلایل زیادی از جمله پوسیدگی دندان‌های واقعی، تغییر رنگ لمینت، ترک و خرابی روکش باعث نیاز به برداشتن این روکش شده است.

از طرفی با گسترش فناوری در همه حوزه‌های پزشکی و دندانپزشکی، علاوه به برخی از روش‌های سنتی، استفاده از لیزرها را نیز برای رفع این مشکل به کمک آورده است. بنابراین اگر چه دندان اصلی هرگز به شکل قبل و طبیعی خود باز نخواهد گشت اما جدا کردن و تعویض روکش لمینت روی آن امکان‌پذیر است.

در مقاله حاضر از وب سایت دکتر شمس نیز به پاسخ و تحلیل این پرسش که چه زمانی لمینت دندان را برداریم؟ و یا اصلا دلایل واقعی نیاز به انجام این فرایند، پرداخته شد.

استفاده از لیزر اربیوم روشی برای برداشتن ونیر لمینت بوده که به دلیل فناوری خاص آن از آسیب به دندان و مینا یا عاج دندان جلوگیری کرده و تنها از طریق از بین بردن چسب بین لمینت و دندان باعث شل شدن و کاهش استحکام لمینت خواهد شد.

لمینت دندان بین ۱۰ تا ۳۰ سال عمر مفید دارد البته این میزان به رعایت نکاتی مانند عدم استعمال دخانیات و سیگار، برنامه غذایی مناسب و عدم فشار به دندان ایجاد خواهد شد.

با اینکه در هر بار امکان رسیدن آسیب بیشتر به دندان طبیعی وجود دارد ولی لمینت با تجهیزات حرفه‌ای و مهارت دندان‌پزشک قابلیت تعویض در چندین نوبت را با هزینه بالا برای فرد دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است